TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- DJ Tips

Posted by GyLLe on May-19-2003 18:37:

Question DJ Tips

jag ska g�ra mitt f�rsta set om 2 veckor... =)
� jag beh�ver lite tips � s�nt jag ska t�nka p� n�r jag v�nder plattorna!!!
s� ni som kan kan v�l hj�lpa mej lite p� traven....

MVH // GyLLe

Posted by Endre on May-19-2003 19:32:

t�nk p�..glass

Posted by RebeL9 on May-19-2003 20:14:

spela bra musik, mitt tips.

Posted by Aendy on May-19-2003 20:38:

quote:
Originally posted by RebeL9
spela bra musik, mitt tips.

Sk�nt med folk som kommer med konstruktiva f�rslag. Hade du inte tipsat om det tror jag han gett allt p� att spela s� d�lig musik som m�jligt.

Posted by Amnezia on May-19-2003 20:51:

well..f�rs�k att slappna av � l�tsas du fortf st�r i sovrummet � lirar..hehe n�r du v�l kommit ig�ng efter ett par mixar s� e det lungt..
typ k�ra n�ra enkla mixar ib�rjan sen e det ju bara att f�rs�ka sig p� lite mer avancerade projekt n�r du blivit varm

nog svammlat tror jag....good luck

lirar vinyl lr???

Posted by Glorie on May-19-2003 21:32:

quote:
Originally posted by Endre

t�nk p�..glass

Aendy, det h�r var ju �nnu b�ttre!!!! fattar inte var ni f�r luft ifr�n ass�!

Gylle, posta i Music ist�lle s� f�r du lite vettiga svar.

Posted by GyLLe on May-20-2003 00:22:

ehhh vad ska man s�ga???
tack f�r tipsen? eller???

ingen som har n�gra tekniker som man kan t�nka p� � s�...
eller p� tabbar man ska f�rs�ka undvika???

seri�sa svar �nskas!!!!

Amnezia: tack f�r tipset... � nej jag lirar CD.. enklast � fixa musik p� d viset...

Posted by SteveTranz4ever on May-20-2003 05:30:

quote:
Originally posted by TrancE_GyLLe
ehhh vad ska man s�ga???
tack f�r tipsen? eller???

ingen som har n�gra tekniker som man kan t�nka p� � s�...
eller p� tabbar man ska f�rs�ka undvika???

seri�sa svar �nskas!!!!

Amnezia: tack f�r tipset... � nej jag lirar CD.. enklast � fixa musik p� d viset...
En gammal tabbe m�nga som lirat CD gjort �r att k�ra ut fel CD-skiva s� musiken p� golvet d�r

Jag �r nog inte r�tt person att ge tips annars f�r en live spelning men fr�gan �r hur mycke skills du har p� hemmaplan... kan du mixa � de funkar bra hemma s� e de bara � k�ra p� och d� tror jag det enda du beh�ver �vervinna �r en viss nervositet...

Jag lirade en g�ng i n�n halvtimme p� ett skogs party men d� hade jag tagit ett par bira + att allt var s� soft p� plats att det allt satt som en sm�ck...

Posted by zamson on May-20-2003 06:54:

det l�ter l�jligt - men v�ga misslyckas (fast str�va inte efter det hehe)

Posted by Amnezia on May-20-2003 10:51:

aha ok har inte riktigt koll p� hur cdjock v�rlden ser ut me alla que points � allt va d heter lr n�tt s�nt....
men d� har du v�l antagligen bpm r�knare till hj�lp ox�..kan ju va bra n�r man e nerv�s trots att det �r en g�va av hehe.....

vet inte riktigt vad du menar me tekniker..
checka www.djportal.nu n�tt tips kanske????

Posted by Vizay on May-20-2003 16:24:

Nr.1: precis som steve sa...t�nk p� vilken skiva du trycker ut...jag gjorde det nyligen p� en fest av ren automatik...t�nkte helt snett bara s� var f�rsiktig

nr.2: f�rmodligen kommer det vara s� att du har mainh�gtalarna v�nda ifr�n dig s� t�nk p� att ljudet studsar....innan du sl�nger in en ny l�t s� dubbelkolla helt i lurarna att allt l�ter bra genom att sl�nga in b�da l�tarna cueade samtidigt

3: ta med en handduk...du komemr bli svettig

4: ta med vatten....minst en 1� liters flaska full med iskallt vatten...kan aldrig sl� fel

5: t�nk p� att f�rs�ka f� ig�ng publiken lite ocks� ifall det beh�vs...det finns inget tr�kigare f�r dom ute p� dansgolvet �n en dj som st�r helt ointresserad av omgivningen � mixar...

f�rs�k f� n�n sorts klontakt med publiken...f� ig�ng dom i breaks osv...jaa du fattar s�kert

sen ere bara lycka till som g�ller hoppas det g�r bra � att du f�r en sjuhelvettes kv�ll

Posted by SteveTranz4ever on May-20-2003 16:50:

quote:
Originally posted by Vizay 5: t�nk p� att f�rs�ka f� ig�ng publiken lite ocks� ifall det beh�vs...det finns inget tr�kigare f�r dom ute p� dansgolvet �n en dj som st�r helt ointresserad av omgivningen � mixar...

f�rs�k f� n�n sorts klontakt med publiken...f� ig�ng dom i breaks osv...jaa du fattar s�kert
Tyv�rr s� �r ju detta allt f�r vanligt bla. alla typer av DJs i Sverige m�ste jag s�ga...
Kan m�nga namn som e k�nde i Sverige som under ett set endast ser sina spakar och plattor...

Posted by GyLLe on May-20-2003 20:16:

tack vizay.. mkt bra tips...

ett tack till dek m� steve...

� jag ska f�rs�ka att trycka ut r�tt cd!!!

tack till alla andra �x�!!!

Posted by Vizay on May-21-2003 13:53:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Tyv�rr s� �r ju detta allt f�r vanligt bla. alla typer av DJs i Sverige m�ste jag s�ga...
Kan m�nga namn som e k�nde i Sverige som under ett set endast ser sina spakar och plattor...

hatar n�r dj'n e s�n....jag �verdriver hellre i min entusiasm s� folk tycker jag e lite larvig...hellre det �n att jag st�r helt ointresserad � bara fipplar med saker...

ett gott tecken p� ett bra set e om du e totalt slutk�rd efter att ha spelat...d� har iaf du gjort s� bra ifr�n dig som du kan

Posted by reveal on May-27-2003 12:49:

b�rjar det n�rma sig? inte nerv�s va?

hur b�rjar man dj:a? k�nns som att man m�ste k�nna n�n som har utrustning, inte l�ge att handla in dyra grejor bara f�r att uppt�cka att man inte vill h�lla p� med det? hmmm...

Posted by Vizay on May-27-2003 14:23:

Reveal: har man tur s� har man n�n polare som har prylar s� man kan testa p� lite d�r...annars �r ett bra alternativ att ladda hem typ traktor DJ studio eller PCDJ � testa lite p� datorn...va s� jag b�rjade...k�rde med PCDJ � sen skaffade en polare grejer...k�rde n�gra g�nger hos honom � sen va jag fast...sen blev det egna prylar osv