TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Nostalgia!!! Garbage Pail Kids!!!

Posted by doter on May-23-2003 09:03:

Nostalgia!!! Garbage Pail Kids!!!

chekka in detta...

http://www.geocities.com/Area51/Sta...22/series1.html

Minns ni dessa tuffingar???

ojojoj s�ger ja bara

Posted by Glorie on May-23-2003 09:16:

Cool

ja hade en 10-cm h�g h�g med GPK men sen h�rde ja hur de uppkommit och sl�ngde hela skiten... l�ngt senare fick ja nys om att man hade kunnat s�lja till entusiaster.. men spelar ingen roll nu, hur skulle man f�tt tag p� dem?

samlade �ven p� "Den lilla sj�jungfrun" �hh va bra den filmen var

Posted by SWE_TRANCE on May-23-2003 09:19:

haha
Dom d�r minns jag, var riktigt roligt att samla p�!!

EDIT: P� baksidan var det v�l en del utav "hucudfiguren" i serien??
S� n�r man hade alla kunde man l�gga ihop korten s� det blev en stor gubbe??

Posted by P4z! on May-23-2003 09:29:

quote:
Originally posted by Glorie
ja hade en 10-cm h�g h�g med GPK men sen h�rde ja hur de uppkommit och sl�ngde hela skiten...

ber�tta

Posted by Glorie on May-23-2003 09:59:

Be Cool!

quote:
Originally posted by P4z!
ber�tta

Aaaa, alla som vill h�ra kommer � s�tter sig i ring s� ska ja ber�tta

nemen allvarligt... d� n�r ja sl�ngde dom, s� hade jag h�rt att skaparna av korten hatade barn och ville framst�lla dem p� �ckligaste viset som de bara kunde... men det kanske var en s�n d�r skr�na florerade flitigt back in those days....

H�r e lite bg-info som ja hitta p� n�tet:

Garbage Pail Kids d�k upp i USA sommaren 1985 och spred sig senare till andra l�nder. De var en protest mot �Cabbage Patch Kids�, eller k�ldockorna som de kallades i Sverige. Kommer ni ih�g dem? De knubbiga dockorna vars huvuden s�g ut som k�lhuvuden och som man inte k�pte utan adopterade. Ryktena gick om att unga par inte l�ngre skaffade barn. De k�pte sig en k�ldocka ist�llet. L�ttare att sk�ta, skriker inte, bajsar inte.

Garbage Pail Kids var motsatsen till k�ldockorna. H�r var barnen inte sn�lla och tysta utan ofta v�ldsamma, �ckliga eller makabra. Och fantastiskt roliga f�r en tio�ring, �ven om man inte alltid f�rstod vad deras namn betydde. Hank E. Panky, Distorted Dot, Edible Ernie, Slain Wayne. Men det r�ckte ofta med att titta p� bilderna, och de var inte s�rskilt sv�ra att f�rst�.

Korten skapades av det amerikanska f�retaget Topps, som idag bland annat tillverkar Pok�mon-samlarbilderna. Mellan 1985 och 1988 producerades 620 olika bilder i 15 serier. Varje kort hade en tvilling (samma bild fast med annat namn), vilket totalt gav 1240 klisterm�rken att samla p�! Fyra olika konstn�rer tecknade korten. En av dem var Art Spigelman som �ven skrivit och illustrerat den Pulitzerprisbel�nade Maus, en tecknad historia om f�rintelsen. De �vriga var John Pound, Mark Newgarden och Jay Lynch.

Garbage Pail Kids blev en stor succ�. Men m�ttes ocks� av protester. Vissa aff�rer v�grade att s�lja korten. Och den tecknade tv-serie med kidsen som var t�nkt att lanseras, och som var s� gott som f�rdiggjord, stoppades efter att arga f�r�ldrar i USA skrivit protestlistor. D�remot gjordes en Garbage Pail Kids-film (med levande sk�despelare!) som gick p� bio i USA men inte s�gs av s� m�nga. Det s�gs att den var fantastiskt d�lig.

Den st�rsta protesten kom av naturliga sk�l fr�n f�retaget som tillverkade k�ldockorna. De tyckte inte om att n�gon tj�nade grova pengar p� att parodiera deras produkt. F�retaget st�mde Topps. Det slutade med att Topps blev tvungna att �ndra utseendet p� kidsen. De fick h�gre pannor, mer utst�ende �ron och var tvungna att se ut som om de var gjorda av h�rdplast till skillnad fr�n de mjuka k�ldockorna.

Ytterligare n�gra serier kort producerades efter st�mningen, men 1988 slutade Topps helt att ge ut korten. Att man la av s�gs bero p� r�ttsprocessen men berodde s�kerligen lika mycket, om inte mer, p� de dalande f�rs�ljningssiffrorna.

Idag finns det en marknad f�r gamla Garbage Pail Kids och man kan tj�na en hel del p� sina gamla leksaker. Feltryckta kort �r eftertraktade. F�r ett o�ppnat paket med kort fr�n den f�rsta serien kan man f� upp till 700 dollar.
K�lla: Autoditakt.net

Posted by GyLLe on May-23-2003 11:20:

ehhh.. jag m�ste ha missat dom!!

*snyft*

Posted by reveal on May-23-2003 13:06:

Love

grymt! fan vad alla samlade p� dessa i l�gstadiet allts�... jag hade j�vligt m�nga, undrar var jag har lagt dom n�nstans...

Posted by WhiteRussian on May-23-2003 13:12:

Ah shit, v�rsta flashbacks fr�n l�gstadiet!

Fick man inte med bilderna i tuggummitpaket eller n�got s�dant?

Undrar var mina tog v�gen n�gonstans, morsan har s�ker sl�ngt dem f�r l�nge l�nge sedan,

Posted by Aendy on May-23-2003 14:10:

Jag har alla mina kvar, la undan dem n�r jag flyttade hemifr�n. Nu kvarst�r bara fr�gan... var faen �r dem?

Posted by Johan (DJ Irish) on May-23-2003 14:19:

Haha, oj det var nostalgi det. P� mellanstadiet samlades det p� dom som galningar. Hade sj�lv ett par kompletta serier vill jag minnas. Gav bort alla mina kort n�r jag flyttade ifr�n �hus, som jag bodde i p� den tiden. :P

Jag s�g til och med filmen, och ja, den var ruggigt d�lig. Hon den d�r tjejen fr�n ALF hade huvudrollen bl.a.. Ungef�r det enda jag minns fr�n den enorma kalkonen.

Posted by Glorie on May-23-2003 14:24:

Love Poundin' Sensation

quote:
Originally posted by Dj_Irish
ALF

ALF! Ahhhhh, ja har ett Alf-gossedjur! Kanske e dags � be pappi ta me de n�r han kommer � h�lsar p�

vem sa att man fick me tuggummin till GPK? de kommer inte ja ih�g

Posted by mindshooter on May-23-2003 14:46:

fan ass� jag var ruggigt liten n�r detta va poppis med jag kommer ih�g dom! helt sjukt coolt dock....minns bara vagt

Posted by reveal on May-23-2003 15:47:

i paketen fanns 3 bilder och 1 tuggummi, schyst f�rdelning (s�nt l�ngt platt mjuk tuggummi ni vet)

Posted by WhiteRussian on May-23-2003 16:06:

quote:
Originally posted by reveal
i paketen fanns 3 bilder och 1 tuggummi, schyst f�rdelning (s�nt l�ngt platt mjuk tuggummi ni vet)

Exakt! Kommer ih�g att korten luktade tuggummi,

F�rresten, det d�r att de skulle ha hatat barn var nog bara propaganda fr�n samma f�r�ldrar som inte uppskattade korten och ville f�rbjuda dem...

Fan vad de ska manipulera en hela tiden, dags att flytta till ett u-land och sluta lyssna p� nyhter,