TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- Verbod op hardcore in Zandvoort


Posted by Djeebie on Jul-07-2003 18:20:

Verbod op hardcore in Zandvoort

Ik denk dat iedereen het al wel weet, maar aangezien er nog geen topic over is geopend...

quote:
Origineel van www.volkskrant.nl

Hardcore voortaan taboe in Zandvoort

AMSTERDAM - Hardcoremuziek is voortaan taboe in Zandvoort, althans op openbare festivals. Burgemeester Van der Heijden heeft een verbod op de muziek afgekondigd nadat onlangs bij een groot festival problemen waren ontstaan bij een podium waar hardcore werd gedraaid.

Volgens de gemeentelijke woordvoerder trekt hardcore een bepaald publiek aan. 'Op dat soort gasten zit niemand te wachten', zegt woordvoerder Ton van Heemst. 'Hardcore draaien betekent rotzooi in de tent. We zagen het onder onze ogen gebeuren. Er werd gevochten, er werd op straat gedeald, er werden drugs gebruikt en de muziek was volgens velen veel te hard.'

Zandvoort organiseert in de zomermaanden een zestal grote muziekfestivals op het Kerkplein, drie dancefestivals en drie andere. Voor de dancefestivals wordt de vergunning nu beperkt. De gemeente benadrukt dat de festivals wel mogen doorgaan, maar zonder hardcore. Nooit eerder werd in Zandvoort zo rigoureus ingegrepen in de programmering van een festival. De organisatoren hebben laten weten dat ze een nieuwe muziekvergunning zullen aanvragen, zonder hardcore.

Zandvoort is niet de eerste gemeente die muziek, festivals, dancefeesten of houseparty's verbiedt. Al in 1995 verbood de gemeente Kampen houseparty's omdat handelsvoorraden xtc waren aangetroffen op een feest.

In Zaandam werd in 2001 een verbod op hardcore overwogen nadat tijdens een houseparty van de Masters of Hardcore een jongen was overleden aan een overdosis. Weer een jaar later kwam de Haagse burgemeester Deetman met een noodverordening om boomcars op de Boulevard te verbieden. De wagens, van boven tot onder volgepropt met speakers, veroorzaakten overlast voor andere badgasten. Ook in 2002 werd in Middelburg een verbod op R&B afgekondigd.


Naast hardcore mag er trouwens ook geen hardstyle meer gedraaid worden op Dancevoort.

Ik heb wel een beetje dubbele gevoelens bij dit besluit. Aan de ene kant vind ik het een goeie zaak, want hardcore en hardstyle zijn nou eenmaal erg agressief van toon en mensen laten zich door deze muziek (onder invloed van het een of ander) makkelijker opfokken dan door bijvoorbeeld latin house.

Op zich kan ik me de reactie van de burgemeester daarom wel voorstellen, maar ik vind het aan de andere kant toch wel ver gaan. Je wordt toch min of meer beperkt in je vrijheid op deze manier.


Posted by DJ D-Man on Jul-07-2003 18:31:

Ik vind het erg triest.
Mensen zijn echt niet verplicht op naar hardstyle of hardcorefeesten te gaan. Natuurlijk is het waar dat er meer agressief gedrag voorkomt op dat soort feesten, maar als je daar geen zin in hebt ga je er toch lekker niet naar toe...


Posted by jp on Jul-07-2003 18:35:

Dan ook die verschrikkelijke R&B feesten verbieden


Posted by Djeebie on Jul-07-2003 18:57:

quote:
Originally posted by DJ D-Man
Ik vind het erg triest.
Mensen zijn echt niet verplicht op naar hardstyle of hardcorefeesten te gaan. Natuurlijk is het waar dat er meer agressief gedrag voorkomt op dat soort feesten, maar als je daar geen zin in hebt ga je er toch lekker niet naar toe...


Dancevoort is een gratis feest in het centrum van Zandvoort dat in samenwerking met de gemeente vorig jaar voor het eerst is opgezet. Als reactie op Bloemendaal zeg maar en als dan een groepje mensen het verziekt kan ik me zo'n reactie op zich wel voorstellen. Het is bedoeld als gratis vermaak voor het dorp.

quote:
Originally posted by jploveparade
Dan ook die verschrikkelijke R&B feesten verbieden


Ben ik het mee eens. Als het om gangsta-rap en die 50 Cent/Nelly troep gaat dan.


Posted by magrec on Jul-07-2003 19:12:

Tsja wel raar hoor om een bepaalde muzieksoort te verbieden.

Maar ja er zijn op dat moment wel dingen gebeurd die niet door de beugel kunnen en dan is het weliswaar zo dat een kleingroepje het verpest voor de rest maar de rest doet er ook niks aan om het te veranderen. Net zoals dat bericht wat nu op partyflock staat dat de mensen van terrorworld geen speciale "uitjes" meer gaan organiseren omdat er een aantal lowlifes de hitler groet e.d. aan het uiten waren nare kut ventjes iig.

Tsja ook al heb ik niks met die muziek vreemd vind ik het wel. Zo kunnen we nog wel meer muziekstijlen gaan verbieden.


Posted by MennoB on Jul-07-2003 20:55:

quote:
Originally posted by FunkySimon
denk dat Burgemeester Van der Heijden nu niet meer erg geliefd is bij de gabbers...



Misschien wil hij zo wel voorkomen dat z'n kinderen er naar toe gaan (als hij ze heeft dan he )....


Posted by robin on Jul-07-2003 22:20:

dan noemen ze het toch gewoon 'oldskool' of iets dergelijks :-/


Posted by arj1o1 on Jul-08-2003 04:40:

wat ik dus had gehoord was het nog niets eens hardcore maar was deepack aan het draaien


Posted by mantisnl on Jul-08-2003 15:06:

ik vind dit zeer terecht!
dat ze die sukkeltjes maar es aan t denken zetten die zo agressief doen en t voor de rest verpesten!
want t is altijd maar n klein groepje die t voor de echte hardcoreliefhebbers verneuken.


Posted by arj1o1 on Jul-08-2003 15:35:

quote:
Originally posted by mantisnl
ik vind dit zeer terecht!
dat ze die sukkeltjes maar es aan t denken zetten die zo agressief doen en t voor de rest verpesten!
want t is altijd maar n klein groepje die t voor de echte hardcoreliefhebbers verneuken.


als het daar verboden is gaan ze wel naar een andere plek


Posted by mantisnl on Jul-08-2003 16:47:

quote:
Originally posted by arj1o1
als het daar verboden is gaan ze wel naar een andere plek


daar gaat t niet om, zolang als het hun maar es aan het denken zet


Posted by Blik on Jul-08-2003 17:28:

ik vind het belachelijk, stel je voor dat er een keer gevochten bij een trancefeest en dat voortaan trance verboden word, dat zou iedereen toch ook belachelijk vinden?

Waarom is het bij hardcore dan opeens wel ok?


Posted by mantisnl on Jul-08-2003 17:35:

quote:
Originally posted by Blik
ik vind het belachelijk, stel je voor dat er een keer gevochten bij een trancefeest en dat voortaan trance verboden word, dat zou iedereen toch ook belachelijk vinden?

Waarom is het bij hardcore dan opeens wel ok?


omdat t bij hardcore wel heel vaak t geval is


Posted by arj1o1 on Jul-08-2003 18:13:

quote:
Originally posted by mantisnl
omdat t bij hardcore wel heel vaak t geval is


ja ok maar bij hardcore komt het vaker voor omdat je je de hele tijd staat te hakkuh dat je een pilletje gebruikt hoewel ik het zelf nooit zou doen je zo ook wat agressiefer word niet dat ik het hiermee goedpraat ik vind het nergens op slaan en het verziekt gewoon alles maar ik vind het gewoon nergens op slaan dat hardcore verboden word en andere feesten niet
denk eens over metal, een pit hoevaak word daar 'gevochten' ?????


Posted by mantisnl on Jul-08-2003 19:00:

quote:
Originally posted by arj1o1
ja ok maar bij hardcore komt het vaker voor omdat je je de hele tijd staat te hakkuh dat je een pilletje gebruikt hoewel ik het zelf nooit zou doen je zo ook wat agressiefer word niet dat ik het hiermee goedpraat ik vind het nergens op slaan en het verziekt gewoon alles maar ik vind het gewoon nergens op slaan dat hardcore verboden word en andere feesten niet
denk eens over metal, een pit hoevaak word daar 'gevochten' ?????


bij hardcore komt t ook vaak zat voor dat er groepen gabbers buiten staan te met knuppels en dergelijke wapens, gewoon te wachten tot er wat te vechten valt, en t dus ook uitlokken.
tuurlijk, dit kan ook door pillen ed. komen maar er zijn ook mensen van hier uit de buurt naar parties geweest puur alleen maar om te vechten.

en dat met die pit`s, daar wordt meestal vriendschappelijk gevochten, niet om de ruzie, maar meer omdat t bij die stijl muziek hoort.
kijk maar eens naar pinkpop: er worden daar ook flink wat moshpit`s gehouden, en toch staat t festival bekend om de goeie sfeer die er hangt

ik hoop daarom echt dat die gabbers die alleen uit zijn op vechten eens goed na gaan denken over wat ze allemaal wel niet verpesten voor de rest van de groep, die alleen naar feesten gaan om de muziek en de sfeer. want daarvoor worden feesten ook georganiseerd, en niet om ruzie uit te lokken.

*zucht*


Posted by arj1o1 on Jul-08-2003 19:04:

quote:
Originally posted by mantisnl
bij hardcore komt t ook vaak zat voor dat er groepen gabbers buiten staan te met knuppels en dergelijke wapens, gewoon te wachten tot er wat te vechten valt, en t dus ook uitlokken.
tuurlijk, dit kan ook door pillen ed. komen maar er zijn ook mensen van hier uit de buurt naar parties geweest puur alleen maar om te vechten.

en dat met die pit`s, daar wordt meestal vriendschappelijk gevochten, niet om de ruzie, maar meer omdat t bij die stijl muziek hoort.
kijk maar eens naar pinkpop: er worden daar ook flink wat moshpit`s gehouden, en toch staat t festival bekend om de goeie sfeer die er hangt

ik hoop daarom echt dat die gabbers die alleen uit zijn op vechten eens goed na gaan denken over wat ze allemaal wel niet verpesten voor de rest van de groep, die alleen naar feesten gaan om de muziek en de sfeer. want daarvoor worden feesten ook georganiseerd, en niet om ruzie uit te lokken.

*zucht*



daar kan ik me toch zo boos over maken mensen die gewoon komen om ruzies uit te lokken. is dat leuk ofzo ga dan naar een massale freefight party ofzo weet ik veel maar ga niet met z'n 10en eenn of twee mensen aanvallen


Posted by Djeebie on Jul-08-2003 20:26:

quote:
Originally posted by arj1o1
daar kan ik me toch zo boos over maken mensen die gewoon komen om ruzies uit te lokken. is dat leuk ofzo ga dan naar een massale freefight party ofzo weet ik veel maar ga niet met z'n 10en eenn of twee mensen aanvallen


En dat is nou juist het interessante voor die lui. Het heeft voor hen weinig zin om naar een freefight te gaan, omdat ze daar finaal in elkaar geslagen worden.

Doe je het gewoon in het openbaar op bijvoorbeeld een gratis festival dan kom je de gewone burgerman tegen en die is nou eenmaal sneller bang voor een kale kop/bomberjack/kisten. Het gaat die kale kop erom om agressief over te komen waardoor hij indruk maakt en de 'man' is bij z'n vrienden en voor zichzelf.

Lekker triest inderdaad, maar zo werkt het en dat voorkom je denk ik niet door hardcore te verbieden. Die lui komen toch wel. Dan nemen ze hun eigen muziek wel mee.


Posted by Acidophilus on Jul-15-2003 08:37:

Ik heb totaal andere ervaringen aan die ouwe haardkoor tijd...

Ik heb veel vaker ruzies en vechtpartijen meegemaakt tijdens trancepartys, dan bij gabberfeesten. De sfeer vind ik prettiger daar, maar naar de muziek kan ik echt niet lang meer luisteren.

Op TiC en Qontact bijvoorbeeld had ik uiteraard weer eens ruzie met een paar Noord-Afrikanen die als idioten door mensen aan het beuken waren in de hoop dat er reacties vielen. De meeste negeerden hun, maar ik kan er echt niet tegen...

Gelukkig verandert de sfeer weer een beetje in een prettiger danceklimaat. tZal wel met de temperatuur te maken hebben...


Posted by jp on Jul-15-2003 20:49:

Dat tuig mag zich helemaal geen gabber noemen.

Gabber... in de tijd van de Energyhal, Sporthallen Zuid, Multigroove, Vechtsebanen waren er bijna nooit vechtpartijen. En dan alleen om een gabberwijffie, nooit om voetbal. Dat gezeik begon pas in 1996, met als triest hoogepunt de Ajax-Feyenoord rellen in maart 1997.

Paul en Rob waren vroeger meer dan welkom in Amsterdam, terwijl Dano in Rotterdam erg populair was. Racisme? Kijk eens goed naar de oude Hellraiser videos: heel veel zwarte gabbers.

In 1997 kwamen de zwabbers de scene verpesten: neo-nazi's, meelopers whatever. Die hele scene van nu daar wil ik niet eens van weten.

Gabbers zijn alle jongeren/ouderen die in de periode 1991 - 1996 vol in de scene zaten. Die het echte 'Gabbergevoel' kennen. Die gasten in Z'voort zijn gewoon sukkels. Ik denk ook niet dat vele van hun Houseqlassics of Multigroove bezoeken, want daar wordt dit soort gedrag niet getolereerd door de 'oude' generatie.

Ik houd mijn hart vast voor Thunderdome, alhoewel we er in de oldschool zaal wel weinig last van zullen hebben. Voor de rest zoeken ze het maar uit...


Posted by robin on Jul-15-2003 23:27:

maarja, wat doe je dr aan..

helaas heb je dat soort types overal, en dan bedoel ik niet alleen op feesten maar echt overal zijn wel mensen die t voor anderen verNEUKEN


Posted by arj1o1 on Jul-16-2003 06:01:

quote:
Originally posted by jploveparade
Dat tuig mag zich helemaal geen gabber noemen.

Gabber... in de tijd van de Energyhal, Sporthallen Zuid, Multigroove, Vechtsebanen waren er bijna nooit vechtpartijen. En dan alleen om een gabberwijffie, nooit om voetbal. Dat gezeik begon pas in 1996, met als triest hoogepunt de Ajax-Feyenoord rellen in maart 1997.

Paul en Rob waren vroeger meer dan welkom in Amsterdam, terwijl Dano in Rotterdam erg populair was. Racisme? Kijk eens goed naar de oude Hellraiser videos: heel veel zwarte gabbers.

In 1997 kwamen de zwabbers de scene verpesten: neo-nazi's, meelopers whatever. Die hele scene van nu daar wil ik niet eens van weten.

Gabbers zijn alle jongeren/ouderen die in de periode 1991 - 1996 vol in de scene zaten. Die het echte 'Gabbergevoel' kennen. Die gasten in Z'voort zijn gewoon sukkels. Ik denk ook niet dat vele van hun Houseqlassics of Multigroove bezoeken, want daar wordt dit soort gedrag niet getolereerd door de 'oude' generatie.

Ik houd mijn hart vast voor Thunderdome, alhoewel we er in de oldschool zaal wel weinig last van zullen hebben. Voor de rest zoeken ze het maar uit...


die gasten in zandvoort waar dan ook hardstylers, want deepack draaide op dat moment


Posted by Acidophilus on Jul-16-2003 14:43:

Kop in het Haarlems Dagblad vandaag:

"Warmte en agressie gaan hand-in-hand"

Hoop niet dat een Feyeand dat geschreven heeft...


Posted by franzelare on Jul-16-2003 18:41:

Ik vind het triest dat het zover heeft moeten komen dat het verboden moet worden!

Het is niet alleen een probleem bij gabber/hardcore maar de hele maatschappij verhard.
Ik denk dat er in de buurt van zandoort gewoon een groep hardcore liefhebber zit dat niet voor de muziek komt

ik ga in twente wel eens naar hardcore feesten (OSM) en daar zit op 500 man 1 portier op zijn krukkie een peukie te roken de hele avond.
Die heeft echt geen reet te doen, er gebeurd gewoon nooit iets ergers dan een glas bier dat per ongeluk van een tafel valt!

maarja zo zijn er maar weinig feesten



Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.