TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- ordet 'schyrre'

Posted by ScuL on Jul-28-2003 13:45:

ordet 'schyrre'

jag e med p� en Holl�ndskt forum om Sverige.
d� hade vi liten diskussion om ordet schyrre.

ingen vet precis vad det betyder s� kanske finns det n�n som kan f�rklara det till mig

jag tycker att n�rmaste ordet som �r likadant �r schysst men kanske �r det inte exakt detsamma..

f�rresten var den h�r film orsaken av diskussionen:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1687
(f�rsta l�nk)

Posted by Glorie on Jul-28-2003 14:07:

Jester Re: ordet 'schyrre'

quote:
Originally posted by ScuL

jag tycker att n�rmaste ordet som �r likadant �r schysst men kanske �r det inte exakt detsamma..

hehe, finns det ett holl�ndskt forum om Sverige? haha... e man popul�r d�r d�? om man signar upp? Mouhaha

Schyrre e v�l slang f�r schyst tror ja

det ska finnas tre stavningar f�r schyst
Juste e en annan, men den tredje vet ja inte riktigt nu sjyst kanske?

Posted by ScuL on Jul-28-2003 14:13:

Det e bara f�r m�nniskor som �r interessade i landet p.g.a. semester, skaffa privat hus/stuga, eller f�r de som vill flytta till Norren, osv. Det finns ocks� en s�nt forum p� Tyska.
De har ocks� en subforum om spr�ket, vilket �r interessant f�r mig sj�lvklart..

Om du har r�tt Glorie (som jag tror du har ), f�r jag posta ditt svar d�r?

Posted by Glorie on Jul-28-2003 14:32:

Be Cool!

d g�r bra

Posted by Smekbar on Jul-28-2003 16:22:

det e slang f�r sjysst scul, som glorie sa... jag o mina polare anv�nder det hela tiden...

Posted by AC. on Jul-28-2003 17:36:

N�r svenska spr�ket �nd� �r p� tal...

S� skulle jag villja p�peka hur fult och outbildat det ser ut med folk som anv�nde "sms-spr�k" dvs inte skriver ut orden.
Tex

E == �r
d == Det
� == Och

Finns s�kerligen ett antal flera ord man kan l�gga till den listan...

Jag tycker om lite svenska d�r man anv�nder sig av lite �ldre fina ord och det g�r inte alls om det blir lite byr�kratsvenska �ver det hela.

Men s� �r jag ju konservatist ocks�...

Posted by reveal on Jul-28-2003 19:08:

Re: Re: ordet 'schyrre'

quote:
Originally posted by Glorie
det ska finnas tre stavningar f�r schyst

fyra faktiskt

just, juste, sjyst, schyst

Posted by GyLLe on Jul-28-2003 20:53:

andra f�rkortningar �r:

k = OK
NP = no problem
Lr = eller

K, NP ser man ganska ofta p� DC...

fan jag har nog blivit skadad av d.. skriver d ist�llet f�r de/det i jobbans�kningar � liknande.. fan d � jobbit att �ndra n�r man l�ser igenom det..

Posted by reveal on Jul-28-2003 21:16:

Re: Re: Re: Re: ordet 'schyrre'

quote:
Originally posted by Nyx
det enda riktiga �r juste och det skrivs ibland som schysst eftersom det uttalas s�..

de fyra jag n�mnde �r alla godk�nda i SAOL, stavningen med tv� "s" finns INTE med

Posted by Nyx on Jul-28-2003 21:33:

Thumbs down seeegt

quote:
Originally posted by reveal
de fyra jag n�mnde �r alla godk�nda i SAOL, stavningen med tv� "s" finns INTE med

jo, jag kollade upp det efter att jag skrev posten..men det tog 10 min innan sidan laddat klart s� jag kunde �ndra posten..sen h�ngde sig f�nstret innan jag kunde spara �ndringen..

Posted by reveal on Jul-28-2003 21:45:

Re: seeegt

quote:
Originally posted by Nyx
jo, jag kollade upp det efter att jag skrev posten..men det tog 10 min innan sidan laddat klart s� jag kunde �ndra posten..sen h�ngde sig f�nstret innan jag kunde spara �ndringen..

hehe ok

TA �r sl�tt som faen h�r ocks�

Posted by lonne on Jul-28-2003 22:36:

Re: N�r svenska spr�ket �nd� �r p� tal...

quote:
Originally posted by AC.
Men s� �r jag ju konservatist ocks�...

Give it a rest ! Du befinner dig p� ett internetforum.

Posted by mindshooter on Jul-29-2003 10:44:

N�r det g�ller forum s� k�nner jag inte att det g�r s� mycket om man anv�nder lite "sms" spr�k... beror p� vad man ska skriva....

Posted by Glorie on Jul-29-2003 16:13:

quote:
Originally posted by AC.
S� skulle jag villja p�peka hur fult och outbildat det ser ut med folk som anv�nde "sms-spr�k" dvs inte skriver ut orden.
Tex

E == �r
d == Det
� == Och

AC, din bumbibj�rn

e & d anv�nder ja hela tiden t.o.m n�r ja skriver vykort/brev till mina kompisar. de e inte fult... snarare sk�nt!

reveal.....aha fyra?? (de var mer �n va ja visste ) ditt stavningsproffs

Posted by AC. on Aug-01-2003 01:35:

quote:
Originally posted by lonne
Give it a rest ! Du befinner dig p� ett internetforum.

Det var inte menat som en urs�kt f�r mina �sikter, mer som en kommentar till mig sj�lv d�r jag �ter igen kan h�rleda mina egna �sikter till det faktum att jag har en v�ldigt konservbativ syn p� saker och ting, n�got som jag �r v�ldigt stolt �ver att ha. Traditioner �r n�got fint och b�r bevaras.
(hoppas jag f�rst�tt dig r�tt nu...)

Som du s�ger mind, I m�n av platsbrist i SMS kan det kanske ses som okej att anv�nda sig av diverse f�rkortningar men i �vrigt ligger det inte s� gott som alltid i ens eget intresse att alltid visa upp sig fr�n sin b�sta sida?

Tror aldrig i hela mitt liv, att jag blivit kallad f�r bumbibj�rn.

Posted by nekholm on Aug-01-2003 12:14:

quote:
Originally posted by AC.
Tex

E == �r
d == Det
� == Och

D d�r anv�nder jag ju alltid n�r jag skriver SMS eller chattar p� MSN. D e helt vanligt, alla g�r s� h�r.

Posted by St_Andrew on Aug-05-2003 22:11:

Om man anv�nder gaim ist�llet f�r msn kan man st�lla in s� den �ndrar alla ord man vill till r�tt, exempel man skriver "o" men i chatten kommer det upp "och"... ganska bra faktiskt f�r d� tror folk att man l�gger ner tid p� att stava r�tt :P

Posted by dbl on Aug-05-2003 23:21:

quote:
Originally posted by AC.
Tex

E == �r
d == Det
� == Och

klart man anv�nder det.... fast st�rsta anledningen till att jag k�r med det e pga att min mobil bara klarar av att skicka enkla sms och inte dubbla... hel jobbigt eftersom mina gammla har klarat av det.