TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- ordet 'schyrre'
ordet 'schyrre'
jag e med p� en Holl�ndskt forum om Sverige.
d� hade vi liten diskussion om ordet schyrre.
ingen vet precis vad det betyder s� kanske finns det n�n som kan f�rklara det till mig 
jag tycker att n�rmaste ordet som �r likadant �r schysst men kanske �r det inte exakt detsamma..
f�rresten var den h�r film orsaken av diskussionen:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1687
(f�rsta l�nk)
Re: ordet 'schyrre'
| quote: |
| Originally posted by ScuL jag tycker att n�rmaste ordet som �r likadant �r schysst men kanske �r det inte exakt detsamma.. |

sjyst kanske?
Det e bara f�r m�nniskor som �r interessade i landet p.g.a. semester, skaffa privat hus/stuga, eller f�r de som vill flytta till Norren, osv. Det finns ocks� en s�nt forum p� Tyska. 
De har ocks� en subforum om spr�ket, vilket �r interessant f�r mig sj�lvklart..
Om du har r�tt Glorie (som jag tror du har
), f�r jag posta ditt svar d�r? 
d g�r bra
det e slang f�r sjysst scul, som glorie sa...
jag o mina polare anv�nder det hela tiden...
N�r svenska spr�ket �nd� �r p� tal...
S� skulle jag villja p�peka hur fult och outbildat det ser ut med folk som anv�nde "sms-spr�k" dvs inte skriver ut orden.
Tex
E == �r
d == Det
� == Och
Finns s�kerligen ett antal flera ord man kan l�gga till den listan...
Jag tycker om lite svenska d�r man anv�nder sig av lite �ldre fina ord och det g�r inte alls om det blir lite byr�kratsvenska �ver det hela.
Men s� �r jag ju konservatist ocks�...
Re: Re: ordet 'schyrre'
| Originally posted by Glorie det ska finnas tre stavningar f�r schyst |

andra f�rkortningar �r:
k = OK
NP = no problem
Lr = eller
K, NP ser man ganska ofta p� DC...
fan jag har nog blivit skadad av d.. skriver d ist�llet f�r de/det i jobbans�kningar � liknande.. fan d � jobbit att �ndra n�r man l�ser igenom det..
Re: Re: Re: Re: ordet 'schyrre'
| Originally posted by Nyx det enda riktiga �r juste och det skrivs ibland som schysst eftersom det uttalas s�.. |
seeegt
| Originally posted by reveal de fyra jag n�mnde �r alla godk�nda i SAOL, stavningen med tv� "s" finns INTE med |
Re: seeegt
| Originally posted by Nyx jo, jag kollade upp det efter att jag skrev posten..men det tog 10 min innan sidan laddat klart s� jag kunde �ndra posten..sen h�ngde sig f�nstret innan jag kunde spara �ndringen.. |

Re: N�r svenska spr�ket �nd� �r p� tal...
| Originally posted by AC. Men s� �r jag ju konservatist ocks�... |
N�r det g�ller forum s� k�nner jag inte att det g�r s� mycket om man anv�nder lite "sms" spr�k... beror p� vad man ska skriva....
| Originally posted by AC. S� skulle jag villja p�peka hur fult och outbildat det ser ut med folk som anv�nde "sms-spr�k" dvs inte skriver ut orden. Tex E == �r d == Det � == Och |
t.o.m n�r ja skriver vykort/brev till mina kompisar. de e inte fult... snarare sk�nt! 
(de var mer �n va ja visste
) ditt stavningsproffs
| Originally posted by lonne Give it a rest ! Du befinner dig p� ett internetforum. |
| Originally posted by AC. S� skulle jag villja p�peka hur fult och outbildat det ser ut med folk som anv�nde "sms-spr�k" dvs inte skriver ut orden. Tex E == �r d == Det � == Och |
Om man anv�nder gaim ist�llet f�r msn kan man st�lla in s� den �ndrar alla ord man vill till r�tt, exempel man skriver "o" men i chatten kommer det upp "och"... ganska bra faktiskt f�r d� tror folk att man l�gger ner tid p� att stava r�tt :P