TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- ot: felhandlingar

Posted by Glorie on Aug-16-2003 21:23:

ot: felhandlingar

ja tyckte sj�lv det var intressant att l�sa om dessa som m�nniskan g�r.. inom min psykologikurs.. s� ja t�nkte ja skriver ner dem h�r me, s� f�r ni ta del av dom ox�

capture errors - att man t�nker p� n�t annat & g�r fel... - ex. tar med sig sopp�sen till bilen

Omissions - gl�mmer utf�ra en del i handlingen. - ex. h�lla kaffe i flingorna

description errors - r�tt handling p� fel objekt

perseverations - upprepar en handling utan kontroll

datadriven errors - substitut -
ex - ska sl� ett nr p� telefon, h�r ett annat nummer som l�ses upp och sl�r det ist�llet.

loss of activation - "The activation of a routine may be insufficient to carry it through to completetion" handligen sj�lvd�r typ..
ex- g�r n�nstans f�r att h�mta n�t ,gl�mmer.. och f�r g� tillbaka...(hohoho... h�nder r�tt ofta allts�) f�r mig allts�

Posted by mjz on Aug-16-2003 21:30:

tur f�r mig att jag aldrig g�r fel, annars skulle jag nog k�nna igen mig d�r...

Posted by Glorie on Aug-16-2003 21:33:

Talking

quote:
Originally posted by mjz
tur f�r mig att jag aldrig g�r fel, annars skulle jag nog k�nna igen mig d�r...

fel�t... nu skrattade ja allt
ok, men va bra f�r dig

Posted by Aendy on Aug-16-2003 21:41:

Re: ot: felhandlingar

quote:
Originally posted by Glorie
loss of activation - "The attention" e f�r l�g..f�r handligen.. och sj�lvd�r..
ex- g�r n�nstans f�r att h�mta n�t ,gl�mmer.. och f�r g� tillbaka...(hohoho... h�nder r�tt ofta allts�) f�r mig allts�

Focking aye... jag lever efter loss of activation. Jag kan laga mat, t�nkt att jag ska s�tta mj�lken p� bordet (framf�r TV:n), uppt�cka att det typ �r Dr Phil, s�tta mig och sl�titta p� det och helt gl�mma bort att jag h�ll p� att laga mat och bara skulle st�lla fram mj�lken. Har tusen exempel p� s�dana situationer.

Posted by cviper on Aug-16-2003 21:52:

Re: Re: ot: felhandlingar

quote:
Originally posted by Aendy
Focking aye... jag lever efter loss of activation. Jag kan laga mat, t�nkt att jag ska s�tta mj�lken p� bordet (framf�r TV:n), uppt�cka att det typ �r Dr Phil, s�tta mig och sl�titta p� det och helt gl�mma bort att jag h�ll p� att laga mat och bara skulle st�lla fram mj�lken. Har tusen exempel p� s�dana situationer.

Yes! Det h�r k�nner man igen.. B�rjar laga mat, "n�got kommer emellan" och man gl�mmer helt av maten - tills brandlarmet i k�ket g�r

quote:
description errors - r�tt handling p� fel objekt

L�ter ungef�r som min rakgel-p�-tandborste-rutin p� tidiga m�ndagar

Posted by Glorie on Aug-16-2003 21:56:

Re: Re: Re: ot: felhandlingar

quote:
Originally posted by cviper
L�ter ungef�r som min rakgel-p�-tandborste-rutin p� tidiga m�ndagar

rakgel? Mums

Posted by reveal on Aug-16-2003 22:05:

jag kommer inte ih�g vad detta heter, men det �r ett intressant fenomen iaf:

ibland kan m�nniska reagera helt fel, som en slags f�rsvarsmekanism
exempel p� detta kan tex vara att man skrattar n�r man blir j�tter�dd! s� n�sta g�ng en sm�ttnig skrattar �t att n�n blir ihj�lskjuten p� bion (filmen allts�), han kanske inte �r skadeglad utan bara reagerar spontant helt fel

Posted by mindshooter on Aug-16-2003 23:00:

sl�ngde nycklarna i sopnedskastet en g�ng...sops�cken passade tyv�rr inte i nyckelh�let.

Posted by reveal on Aug-16-2003 23:04:

quote:
Originally posted by mindshooter
sl�ngde nycklarna i sopnedskastet en g�ng...sops�cken passade tyv�rr inte i nyckelh�let.

hahaha hur gick du tillv�ga f�r att f� tillbaka dom?

Posted by GyLLe on Aug-17-2003 00:51:

att man ska g� in i k�ket � h�mta n�tt s� gl�mmer man bort det s� m�ste man g� tillbax .. haha h�nder mej ganska ofta �x�...

skulle st�lla in sm�ret som stog p� vardagsrumsbordet i kylen skulle samtidigt s�nka eller h�ja ljudet p� f�rst�rkaren...sagt � gjort s� jag la in dosan i kylen!!!

Posted by St_Andrew on Aug-17-2003 01:41:

Re: ot: felhandlingar

quote:
capture errors - att man t�nker p� n�t annat & g�r fel... - ex. tar med sig sopp�sen till bilen

datadriven errors - substitut -
ex - ska sl� ett nr p� telefon, h�r ett annat nummer som l�ses upp och sl�r det ist�llet.

loss of activation - "The activation of a routine may be insufficient to carry it through to completetion" handligen sj�lvd�r typ..

Dess h�nder ganska ofta, speciellt den sista, riktigt irriterande ibland! det stod inget om hur man ska l�sa problemen?

Posted by JayBee on Aug-17-2003 07:06:

quote:
Originally posted by St_Andrew
Dess h�nder ganska ofta, speciellt den sista, riktigt irriterande ibland! det stod inget om hur man ska l�sa problemen?

ja faktist s� beh�ver du bara vara fokuserad hela tiden, men vem fan orkar vara det :P sj�lv tycker jag det bara �r roligt.

typ som att ringa till en kompis och fr�ga efter mig sj�lv

Posted by Nyx on Aug-17-2003 17:14:

Lightbulb Re: ot: felhandlingar

quote:

Jag l�ste om n�t liknande i senaste numret av Illustrerad Vetenskap. Man kan st�rka minnen med en viss k�nsla, lukt eller sinnesst�mning.

T.ex. om man k�nner lukten av apelsin n�r man pluggar och sedan plockar fram en apelsin och k�nner samma lukt vid provtillf�llet, s� bidrar det till ett b�ttre resultat. Man ska d� enligt forskning komma ih�g ca 20% mer.

Ett annat exempel �r om man ska h�mta n�nting i k�ket, men v�l d�r kommer man inte ih�g vad det var man skulle ha..f�rst n�r man �r tillbaka p� st�llet d�r man ursprungligen t�nkte tanken, kommer man p� vad det var man skulle ha.

Posted by sipowitz on Aug-21-2003 07:29:

quote:
Originally posted by Nyx
Jag l�ste om n�t liknande i senaste numret av Illustrerad Vetenskap. Man kan st�rka minnen med en viss k�nsla, lukt eller sinnesst�mning.

T.ex. om man k�nner lukten av apelsin n�r man pluggar och sedan plockar fram en apelsin och k�nner samma lukt vid provtillf�llet, s� bidrar det till ett b�ttre resultat. Man ska d� enligt forskning komma ih�g ca 20% mer.

Ett annat exempel �r om man ska h�mta n�nting i k�ket, men v�l d�r kommer man inte ih�g vad det var man skulle ha..f�rst n�r man �r tillbaka p� st�llet d�r man ursprungligen t�nkte tanken, kommer man p� vad det var man skulle ha.

S� med tanke p� att jag alltid lyssnar p� trance n�r jag pluggar s� borde jag helt enkelt f� lyssna p� trancen �ven under tentorna... d� skulle jag f� 28% b�ttre resultat... intressant... mmmm =)

Posted by Aendy on Aug-21-2003 09:15:

Re: Re: Re: ot: felhandlingar

quote:
Originally posted by sipowitz
S� med tanke p� att jag alltid lyssnar p� trance n�r jag pluggar s� borde jag helt enkelt f� lyssna p� trancen �ven under tentorna... d� skulle jag f� 28% b�ttre resultat... intressant... mmmm =)

Jag tycker det intressanta ligger i var du f�r de sista 8% fr�n? ;)

Posted by St_Andrew on Aug-21-2003 09:39:

Re: Re: Re: Re: ot: felhandlingar

quote:
Originally posted by Aendy
Jag tycker det intressanta ligger i var du f�r de sista 8% fr�n?

Att trance alltid f�rh�jer v�ran f�rm�ga med 8 % kanske =)

Posted by teski on Aug-24-2003 12:27:

Ghost Smilie

Hmm....
undrar om du har ngt ord f�r de sakerna jag brukar g�ra..
de �r r�tt roliga faktiskt..

En g�ng lade jag in min mobiltelefon i micron...
En annan g�ng presenterade jag mig med kompisens namn i telefon och s�kte efter mig sj�lv...
Och en g�ng... (fr�ga mig inte hur) s� h�ngde jag upp ett brev jag ahde h�mtat fr�n postl�dan, p� kl�dstrecket....

ehm....
om jag �r s�h�r vid 18-�rs �lder.. vill jag inte veta hur det blir n�r jag blir �ldre...

Posted by AC. on Aug-25-2003 02:17:

Har h�nt flertalet g�nger att jag varit p�v�g in med mj�lken i skafferiet ist�llet f�r kylsk�pet eller flingorna in i kylsk�pet...

f�rs�ker hela tiden skylla p� att min hj�rna jobbar f�rfort och b�rjar med en ny process innan den hinner slutf�ra den tidigare. ingen multitasking h�r med andra ord

N�ja, viss simultanf�rm�ga besitter jag faktiskt...

Posted by teski on Aug-25-2003 04:55:

quote:
Originally posted by AC.
Har h�nt flertalet g�nger att jag varit p�v�g in med mj�lken i skafferiet ist�llet f�r kylsk�pet eller flingorna in i kylsk�pet...

f�rs�ker hela tiden skylla p� att min hj�rna jobbar f�rfort och b�rjar med en ny process innan den hinner slutf�ra den tidigare. ingen multitasking h�r med andra ord

*skrattar* Jag �r glad att jag inte �r den enda...
Ibland k�nns mitt liv som en d�lig... mkt d�lig episod ur en tr�kig komediserie.. Allt som fattas �r liksom det d�r d�net av p�tvingade skratt