TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- ot: felhandlingar
ot: felhandlingar
ja tyckte sj�lv det var intressant att l�sa om dessa som m�nniskan g�r.. inom min psykologikurs.. s� ja t�nkte ja skriver ner dem h�r me, s� f�r ni ta del av dom ox� 
capture errors - att man t�nker p� n�t annat & g�r fel... - ex. tar med sig sopp�sen till bilen
Omissions - gl�mmer utf�ra en del i handlingen. - ex. h�lla kaffe i flingorna
description errors - r�tt handling p� fel objekt
perseverations - upprepar en handling utan kontroll
datadriven errors - substitut -
ex - ska sl� ett nr p� telefon, h�r ett annat nummer som l�ses upp och sl�r det ist�llet.
loss of activation - "The activation of a routine may be insufficient to carry it through to completetion" handligen sj�lvd�r typ..
ex- g�r n�nstans f�r att h�mta n�t ,gl�mmer.. och f�r g� tillbaka...(hohoho... h�nder r�tt ofta allts�) f�r mig allts�

tur f�r mig att jag aldrig g�r fel, annars skulle jag nog k�nna igen mig d�r... 
| quote: |
| Originally posted by mjz tur f�r mig att jag aldrig g�r fel, annars skulle jag nog k�nna igen mig d�r... |
fel�t... nu skrattade ja allt 
Re: ot: felhandlingar
| Originally posted by Glorie loss of activation - "The attention" e f�r l�g..f�r handligen.. och sj�lvd�r.. ex- g�r n�nstans f�r att h�mta n�t ,gl�mmer.. och f�r g� tillbaka...(hohoho... h�nder r�tt ofta allts�) f�r mig allts� |
Re: Re: ot: felhandlingar
| Originally posted by Aendy Focking aye... jag lever efter loss of activation. Jag kan laga mat, t�nkt att jag ska s�tta mj�lken p� bordet (framf�r TV:n), uppt�cka att det typ �r Dr Phil, s�tta mig och sl�titta p� det och helt gl�mma bort att jag h�ll p� att laga mat och bara skulle st�lla fram mj�lken. Har tusen exempel p� s�dana situationer. |
| Originally posted by Glorie description errors - r�tt handling p� fel objekt |
Re: Re: Re: ot: felhandlingar
| Originally posted by cviper L�ter ungef�r som min rakgel-p�-tandborste-rutin p� tidiga m�ndagar |
rakgel? Mums
jag kommer inte ih�g vad detta heter, men det �r ett intressant fenomen iaf:
ibland kan m�nniska reagera helt fel, som en slags f�rsvarsmekanism
exempel p� detta kan tex vara att man skrattar n�r man blir j�tter�dd! s� n�sta g�ng en sm�ttnig skrattar �t att n�n blir ihj�lskjuten p� bion (filmen allts�), han kanske inte �r skadeglad utan bara reagerar spontant helt fel 
sl�ngde nycklarna i sopnedskastet en g�ng...sops�cken passade tyv�rr inte i nyckelh�let.
| Originally posted by mindshooter sl�ngde nycklarna i sopnedskastet en g�ng...sops�cken passade tyv�rr inte i nyckelh�let. |
hur gick du tillv�ga f�r att f� tillbaka dom?
att man ska g� in i k�ket � h�mta n�tt s� gl�mmer man bort det s� m�ste man g� tillbax .. haha h�nder mej ganska ofta �x�...
skulle st�lla in sm�ret som stog p� vardagsrumsbordet i kylen skulle samtidigt s�nka eller h�ja ljudet p� f�rst�rkaren...sagt � gjort s� jag la in dosan i kylen!!! 
| Originally posted by Glorie capture errors - att man t�nker p� n�t annat & g�r fel... - ex. tar med sig sopp�sen till bilen datadriven errors - substitut - ex - ska sl� ett nr p� telefon, h�r ett annat nummer som l�ses upp och sl�r det ist�llet. loss of activation - "The activation of a routine may be insufficient to carry it through to completetion" handligen sj�lvd�r typ.. ex- g�r n�nstans f�r att h�mta n�t ,gl�mmer.. och f�r g� tillbaka...(hohoho... h�nder r�tt ofta allts�) f�r mig allts� |
| Originally posted by St_Andrew Dess h�nder ganska ofta, speciellt den sista, riktigt irriterande ibland! det stod inget om hur man ska l�sa problemen? |
| Originally posted by Glorie loss of activation - "The activation of a routine may be insufficient to carry it through to completetion" handligen sj�lvd�r typ.. ex- g�r n�nstans f�r att h�mta n�t ,gl�mmer.. och f�r g� tillbaka...(hohoho... h�nder r�tt ofta allts�) f�r mig allts� |
| Originally posted by Nyx Jag l�ste om n�t liknande i senaste numret av Illustrerad Vetenskap. Man kan st�rka minnen med en viss k�nsla, lukt eller sinnesst�mning. T.ex. om man k�nner lukten av apelsin n�r man pluggar och sedan plockar fram en apelsin och k�nner samma lukt vid provtillf�llet, s� bidrar det till ett b�ttre resultat. Man ska d� enligt forskning komma ih�g ca 20% mer. Ett annat exempel �r om man ska h�mta n�nting i k�ket, men v�l d�r kommer man inte ih�g vad det var man skulle ha..f�rst n�r man �r tillbaka p� st�llet d�r man ursprungligen t�nkte tanken, kommer man p� vad det var man skulle ha. |
Re: Re: Re: ot: felhandlingar
| Originally posted by sipowitz S� med tanke p� att jag alltid lyssnar p� trance n�r jag pluggar s� borde jag helt enkelt f� lyssna p� trancen �ven under tentorna... d� skulle jag f� 28% b�ttre resultat... intressant... mmmm =) |
Re: Re: Re: Re: ot: felhandlingar
| Originally posted by Aendy Jag tycker det intressanta ligger i var du f�r de sista 8% fr�n? |
Hmm....
undrar om du har ngt ord f�r de sakerna jag brukar g�ra..
de �r r�tt roliga faktiskt..
En g�ng lade jag in min mobiltelefon i micron...
En annan g�ng presenterade jag mig med kompisens namn i telefon och s�kte efter mig sj�lv...
Och en g�ng... (fr�ga mig inte hur) s� h�ngde jag upp ett brev jag ahde h�mtat fr�n postl�dan, p� kl�dstrecket....
ehm....
om jag �r s�h�r vid 18-�rs �lder.. vill jag inte veta hur det blir n�r jag blir �ldre... 
Har h�nt flertalet g�nger att jag varit p�v�g in med mj�lken i skafferiet ist�llet f�r kylsk�pet eller flingorna in i kylsk�pet...
f�rs�ker hela tiden skylla p� att min hj�rna jobbar f�rfort och b�rjar med en ny process innan den hinner slutf�ra den tidigare. ingen multitasking h�r med andra ord 
N�ja, viss simultanf�rm�ga besitter jag faktiskt...
| Originally posted by AC. Har h�nt flertalet g�nger att jag varit p�v�g in med mj�lken i skafferiet ist�llet f�r kylsk�pet eller flingorna in i kylsk�pet... f�rs�ker hela tiden skylla p� att min hj�rna jobbar f�rfort och b�rjar med en ny process innan den hinner slutf�ra den tidigare. ingen multitasking h�r med andra ord ![]() |