TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Metros Clubbguide - Hur dansar man Trance?
Pages (2): [1] 2 »
Metros Clubbguide - Hur dansar man Trance?
Fick mig ett gott skratt p� tunnelbanan i morse d� jag l�ste metro.
Lite in i tidningen hade dom ett stort uppslag med guide till Stockholms klubbar och olika musikstilar och hur man dansar dom.
Det var givetvis genren Trance som lockade mig mest till l�sning och det fanns en hel spallt till�gnat denna del. And i quote
| quote: |
Trance Trance, goa, hardhouse, progressive house och annan h�rd dansmusik kan f�r den utomst�ende verka v�ldigt snarlikt. F�r konn�ss�ren �r det dock en synd av bibliska proportioner att f�rv�xla stilarna, som dock ofta ryms under samma diskotektak. Dansen k�nnet�cknas av grundr�relser d�r man l�tsas plocka �pplen, s�tta saker i fack och s� vidare. Mest spektakul�rt �r det s� kallade breaket, d� trummorna tystnar och ett atmosf�rigt mellanparti ger dansaren m�jligheten att immitera den indiska guden Shiva, som med sina fyra sv�vande armar var den f�rsta trance-dansaren. F�r att se riktigt h�ngivna dansare g�r man f�rslagsvis p� Fokused, mondaybar eller specialarrangeman p� st�llen som Dailys. |

WTF!!!!!!!!!!!!!!!
plocka �pplen e inte det typ 70-tals disco
hahaha det va r�tt roligt faktiskt.. men jag kan erk�nna en sak.. f�rsta movesen jag l�rde mig p� en TC fest va att just plocka �pplen, plocka p�ron o plocka bl�b�r.. haha
sen tyckte jag det va r�tt s� skoj o s� nu har jag blivit ELAJT REJVUR o kan dansa mycket b�ttre.. *ler*
*ASG* Fy fan jag �ngrar att jag inte l�ste mtero idag d�
haha det d�r var roligt
Ha ha va lustigt...
Mest spektakul�rt �r det s� kallade breaket, d� trummorna tystnar och ett atmosf�rigt mellanparti ger dansaren m�jligheten att immitera den indiska guden Shiva, som med sina fyra sv�vande armar var den f�rsta trance-dansaren.
Men det d�r e j�kligt sant... m�nga som st�r � g�r just s�... D�rf�r det k�nns f�nigt n�r de e f�r mycke melodisk 125bpm trance med l�nga lugna partier d� folk "sv�var" 
Steve: h�ller med dig d�r.. f�r inte va f�r m�nga breaks.. men det �r r�tt sk�nt ibland.. =D ska du p� identity f�rresten?.. kennymannen ska ju ner,.. =)
Balans �r viktigt i allt men jag tycker definitift att man b�r ha s� kallade "breaks" med sk�n melodi.. lite d� och d� kanske ett par g�nger per timme eller s�. d�rf�r n�r man dansar i typ 3-5 timmar i str�ck och �r piss full s� �r det s� j�vla sk�nt att kunna slappna av lite p� dansgolvet bara f�r n�gra sekunder 
Trance
Trance, goa, hardhouse, progressive house och annan h�rd dansmusik kan f�r den utomst�ende verka v�ldigt snarlikt.
ehmm... f�r den som inte lyssnat p� musiken kanske *lol*
F�rst�r inte hur man kan blanda ihop goa o trance *lol*
F�r konn�ss�ren �r det dock en synd av bibliska proportioner att f�rv�xla stilarna, som dock ofta ryms under samma diskotektak.
G�r dem? Verkligen...? 
Kewl.. har aldrig varit med om att de mixat ihop goa med house t.ex. *skrattar s� jag rullar runt p� golvet*
Dansen k�nnet�cknas av grundr�relser d�r man l�tsas plocka �pplen, s�tta saker i fack och s� vidare.
HA HA HA HA HA HA HA HA HA.... oh herregud... dansar NI s�??
Plockar �pplen?? =/ *lol*
Vad s�tt skrivet...
Mest spektakul�rt �r det s� kallade breaket, d� trummorna tystnar och ett atmosf�rigt mellanparti ger dansaren m�jligheten att immitera den indiska guden Shiva, som med sina fyra sv�vande armar var den f�rsta trance-dansaren.
J�klar vilket "h�ll-i-g�ng" det m�ste vart d�r shiva vistades (;
Jag tycker det �r s� gulligt n�r folk f�rs�ker skriva om s�dant de sj�lv inte upplevt... 
*klappar h�nderna*
Thanks.. u made my day 
| Originally posted by teski Dansen k�nnet�cknas av grundr�relser d�r man l�tsas plocka �pplen, s�tta saker i fack och s� vidare. HA HA HA HA HA HA HA HA HA.... oh herregud... dansar NI s�?? Plockar �pplen?? =/ *lol* Vad s�tt skrivet... Jag tycker det �r s� gulligt n�r folk f�rs�ker skriva om s�dant de sj�lv inte upplevt... ![]() *klappar h�nderna* Thanks.. u made my day |
Det �r f�r s�tt ja.
Det �r ju o andra sidan inte f�rsta ggn folk presneterar Trance i lite underliga ordalag.
Vad g�ller Shiva har jag aldrig f�rs�kt immitera honom, men att han skall vara den f�rsta trancedansaren st�mmer ju iof..
<------- Shiva
har ni inte sett s�llskapsresan 1... d�r har dem ju kurser till "hur man dansar trance"....
ni vet n�r dem st�r och plockar �pplen... och s� h���ger hand.. och s�� v����nster......... bla blabla.. 
men plocka �pplen och det snacket har jag h�rt f�rut.. men shiva... herregud va jag b�rjade flabba
"Har du h�rt nya blade l�ten"
Ytz Ytz Ytz Ytz
*plockar �pplez*

plockar �pplen.. hahahaha...
Hur skulle ni f�rklara "trancedans" f�r n�gon som aldrig vart med om det? eju inte s� l�tt men jag skulle nog s�ga att det e ganska mycket move to the music, o inte lika hetsigt som m�nga andra... =)
| Originally posted by St_Andrew plockar �pplen.. hahahaha... Hur skulle ni f�rklara "trancedans" f�r n�gon som aldrig vart med om det? eju inte s� l�tt men jag skulle nog s�ga att det e ganska mycket move to the music, o inte lika hetsigt som m�nga andra... =) |
| Originally posted by mindshooter n�r jag f�rklarar det s� s�ger jag alltid att det inte finns n�gra som hellst limitations... folk f�r dansa hur dom vill...finns inga kurser i att dansa "trance"....men om man ska titta p� hur dom flesta g�r s� brukar det vara mycket stamp med foten t.ex till Goa o Psy... tycker det vareierar s� sjukt mycket....dom enda som brukar "plocka �pplen" brukar va dom som _tror_ att det �r s� man dansar... |
| Originally posted by mindshooter n�r jag f�rklarar det s� s�ger jag alltid att det inte finns n�gra som hellst limitations... folk f�r dansa hur dom vill...finns inga kurser i att dansa "trance"....men om man ska titta p� hur dom flesta g�r s� brukar det vara mycket stamp med foten t.ex till Goa o Psy... tycker det vareierar s� sjukt mycket....dom enda som brukar "plocka �pplen" brukar va dom som _tror_ att det �r s� man dansar... |
om man l�gger till typ lightsticks eller blinkers/nasa lampor s� blir det tufft. sen kan man g�ra som kenny oxo och kasta eld klot i folks huvudet.. vi borde kalla honom f�r super mario
(ni vet n�r man plockar upp eld blomman) fast det l�r ju ta lite �vning om man vill g�ra som kenny
hur l�nge har du h�llt p� f�reten?
jag fattar fan fortfarande inte riktigt hur det ser ut n�r man "plockar �pplen" 
| Originally posted by JayBee Och en annan vanlig grej f�rutom att stampa som en hjord bufflar s� brukar folk oxo str�cka upp h�nderna p� befallning av dj m�staren.. en annan vanlig grej �r oxo att "hammra" och s� finns det ju alltid det som �r sv�rast men kan bli riktigt snyggt om man lyckas, r�ra h�nderna i slump�ssiga m�nster typ om man l�gger till typ lightsticks eller blinkers/nasa lampor s� blir det tufft. sen kan man g�ra som kenny oxo och kasta eld klot i folks huvudet.. vi borde kalla honom f�r super mario (ni vet n�r man plockar upp eld blomman) fast det l�r ju ta lite �vning om man vill g�ra som kenny hur l�nge har du h�llt p� f�reten? |

kenny: LOL ..
hahaha.. r�ra gryta o grejer.. det �r ju �verkurs 
hehe jag har kommit p� en egen oxo. jag kallar den f�r "DJ" man l�tsas touchar fingertopparna p� ens h�rlurar och sen slickar man fingret lite snabbt och proffsigt och l�tsas v�lja vinyl fodral ur facken p� v�ggen(l�tsas v�ggen) och sen drar man ut en och sen tar man ut vinylen ur fodralet och s� sl�nger man p� den och scratchar lite 
fast jag har alldrig ut�vat detta 
| Originally posted by JayBee hehe jag har kommit p� en egen oxo. jag kallar den f�r "DJ" man l�tsas touchar fingertopparna p� ens h�rlurar och sen slickar man fingret lite snabbt och proffsigt och l�tsas v�lja vinyl fodral ur facken p� v�ggen(l�tsas v�ggen) och sen drar man ut en och sen tar man ut vinylen ur fodralet och s� sl�nger man p� den och scratchar lite ![]() fast jag har alldrig ut�vat detta ![]() |
jag blev fan lack n�r jag l�ste metro idag... n�r ska nedv�rderingen sluta?
ass� hahaha dom har missuppfattat lite..."plocka �pplen" dansen e ju den som alla jallas st�r � dansar till aquagen � tycker dom e v�rsta rejvarna 
jag gillade shiva-biten b�st!
det sorgliga �r att breaks i trance utvecklades i stort sett efter att ecstasy slog igenom, vilket s�ger en del om vilket syfte detta har.
det finns v�l inga utom pillerbarnen som faktiskt uppskattar ALLA dessa l�nga breaks i annars v�ldigt bra musik.
minst ett i varje l�t blir lite tjatigt om du fr�gar mig.
| Originally posted by mindshooter Plocka �pplen, plocka svampar Kutta svennar, g�r en soppa klassiker....n�r man g�r en soppa kan man l�tsas att man str�r ut allt inneh�ll med h�nderna i typ en stor kastrull (denna kan en kompis skapa genom att h�lla armarna i en cirkel under dig). |