TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Om trancefester på TV

Posted by staz on Oct-21-2003 02:22:

Om trancefester på TV

gick idag på SVT2, programmet heter paradis och det handlade till viss del om trancefester och trancekulturen i Israel..

går i repris idag (Tisdag) kl 19.30.. (SVT2)

Njoy!

quote:
Paradis
Skjuta skarpt och parta vilt - värna eller spränga gränser. Mikael Olenfalk militär i Boden och DJ:n Shahar Bar-ithzak i Israel om livet, lumpen och fosterlandet. Det andra reportaget i programserien Paradis handlar om att göra sin plikt.
• Även i SVT2 21/10 och textat 24/10
• Text-tv sid 299

Posted by NoMoreTears on Oct-21-2003 02:32:

Re: Om trancefester på TV

quote:
Originally posted by staz
gick idag på SVT2, programmet heter paradis och det handlade till viss del om trancefester och trancekulturen i Israel..

går i repris idag (Tisdag) kl 19.30.. (SVT2)

Njoy!

Ta det opp og legg ut på nett.... Si ifra hvis du får tatt det opp.

Posted by SteveTranz4ever on Oct-21-2003 06:52:

Å fan... de där måste jag be brorsan banda över digitalboxen... Kanske e bra... hoppas det bara inte är vinklat... IOf vet jag inte hur kulturen ser ut i Israel...

Posted by Sand Leaper on Oct-21-2003 09:35:

Re: Re: Om trancefester på TV

Kunne godt tenke meg å se på dette også ja.

Posted by staz on Oct-21-2003 18:04:

det var inte vinklat, det som var det sköna.

Posted by JayBee on Oct-21-2003 18:13:

quote:
det var inte vinklat, det som var det sköna.
Det var ju feting vinklat ju.. det kom texter hela tiden som typ "trance fester är oftast olagliga och blir tagna av polisen" eller "det begås mycket droger som extacy, blalbla.. på trance fester"

sen kallade de honom för en "hippie" shit det är första gången jag hört trancare blivit kallade för hippies :P fan för median.. KILL THEM ALL

Posted by ScuL on Oct-21-2003 18:24:

jag kan spela in det från två:an
kan iofs konvertera det till divx / xvid

-edit-

men fan, det var för sent

quote:
Originally posted by JayBee
Det var ju feting vinklat ju.. det kom texter hela tiden som typ "trance fester är oftast olagliga och blir tagna av polisen" eller "det begås mycket droger som extacy, blalbla.. på trance fester"

sen kallade de honom för en "hippie" shit det är första gången jag hört trancare blivit kallade för hippies :P fan för median.. KILL THEM ALL

men du vet självklart vad det händde med hippies i sexti-talet ?
hoppas att det samma händer med trance i sverige .... trance-revolution!

Posted by DjAviander on Oct-21-2003 20:34:

Synd att jag missade det... Var iofs på träning så inte så mycket att göra :P

Posted by staz on Oct-21-2003 23:12:

lol ok det kanske var lite vinklat, men jag tänkte mest på att dom hade en intervju med en som sa att "folk tror det bara handlar om droger, men vi vill bevisa att det inte är så", samt att dom kallade det trancefester istället för RÄÄÄÄÄÄÄJJJJJJJVVVVVV osv.. o att dom intervjua en som sa "ja har tagit vodka redbull o mdma, jag mår skitbra" utan att smutskasta honom

Posted by JayBee on Oct-22-2003 04:32:

quote:
lol ok det kanske var lite vinklat, men jag tänkte mest på att dom hade en intervju med en som sa att "folk tror det bara handlar om droger, men vi vill bevisa att det inte är så",

visst men precis efter han sa det så fick man se en kille som gjorde nått shit. det är så jävla typiskt.. han säger vårt argument och sen letar de upp en kille som röker nått och filmar det direkt efter. SÅklart det finns folk som gör det men det finns ju överallt för in i helvette, fan det är väl mer hipphoppare som röker på än trancare.

Posted by Gaby on Oct-22-2003 06:17:

Jag tycket den ändå var bra. Man fick fram vad kulturen gör för folket!! Det blev tydligt hur farlig kulturen är för Israel, samlingsplats för folk som TÄNKER ANNORLUNDA!

Fan va sugen jag blev på att dra till Israel och dansa ute i öknen!!!

Posted by SteveTranz4ever on Oct-22-2003 07:19:

Nu missade jag själva programmet men är det inte svårt för oss som Svenskar att avgöra om det var vinklat eller ej när det handlade om trance/techno-fest kulturen i Israel ?

Ska kolla om det går nåt repris på detta...

Posted by JayBee on Oct-22-2003 13:01:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Nu missade jag själva programmet men är det inte svårt för oss som Svenskar att avgöra om det var vinklat eller ej när det handlade om trance/techno-fest kulturen i Israel ?

Ska kolla om det går nåt repris på detta...
jag tror att det var reprisen som gick

men altså allt jag säger är att jag är allmänt trött på att de jämt snackar skit om trance med hjälp utav droger. kan de inte bara dokumentera det hela från en helt neutral synvinkel, då skulle man ju inte se nått sånt. altså jag har själv alldrig sett droger eller använt droger eller känner inte heller någon som tar droger. det har jag därimot på pendeltågs stationen och hemma hos en kille. det är ju som jag säger för tusende gången självklart att det finns droger men finns det ungdomar finns det droger.

jag har alldrig blivit erbjuden droger på trance fester men det har jag därimot blivit i skolan. ska vi då göra en dokumentär om skolan och säga att det bara är hippies som tar droger som är i skolan? det är ju så sannslöst tragiskt så det inte är sant.

EDIT: inget illa menat mot de här i forumet som kanske råkar ta droger altså

Posted by P4z! on Oct-22-2003 13:17:

var det någon som spelade in det?

Posted by staz on Oct-22-2003 13:22:

äh tkr du överdriver jaybee.. hade det vart vinklat så hade de visat nån som låg och vred sig på marken och sagt 'där har vi en riktig räjver' här hade de ju distans, de intervjuade EN person som var påverkad och mådde skitbra, jag fick en positiv bild av trancekulturen av att se reportaget, sen hade de lite rulltext med att "de flesta trancefester är olagliga" vilket kanske stämmer i israel, psytrancens hemland. Visst finns det klubbar där som har trancefester, men det är nog många udnergroundfester i öknen också, det finns ju en enorm potential för det där, som våra(svenskars) skogsfester liksom.. de är ju också oftast utan tillstånd..
de lät ju t.o.m en annan intervjuad säga att det handlar inte om droger som många tror, det handlar om musiken, och det är det vi vill bevisa, vinklat? knappast.

Det går en andra repris den 25/10 tror jag, då textad. kolla på www.svt.se och sök efter paradiset .. på 2an går det..

Posted by JayBee on Oct-22-2003 13:30:

quote:

[1] sen hade de lite rulltext med att "de flesta trancefester är olagliga" vilket kanske stämmer i israel,

[2] de lät ju t.o.m en annan intervjuad säga att det handlar inte om droger som många tror, det handlar om musiken, och det är det vi vill bevisa, vinklat? knappast.

1) jo men på några andra rulltexter stog det "det förekommer mycket droger på trance fester" är inte det vinklat? det kändes som en varnings text typ, don't try this at home...

2) MEN lyssna på vad jag säger jag säger det en gång till nu lyssna noga! DIrekt efter den killen sa det så filmade de en snubbe som rökte på.. är inte det vinklat, my ass!!

altså jag tror att folk som inte riktigt vet vad trance är fick en sämre synvinkel på det hela. min åsikt i alla fall

Posted by staz on Oct-22-2003 14:08:

såg inte rulltexten om drogerna.. kan ha berott på att jag hoppade in lite mitt i programmet.. ungefär när dn där snubben sa att "det handlar om musiken"

röka på.. hmm,, kan ju lika gärna vart en handrullad cigarett .. fast jo.. det e väl kanske lite vinklat.. men i min åsikt så är någon som får fördomar mot en kultur bara för de visar nån röka på i samband väldigt fyrkantig och motsatsen till öppensinnad.. jag menar, dra till en park i vilken stad som helst o stå där ett tag, så ser du nån som röker på, det har ju inget spec med trancekulturen att göra vilket det bara e idioter som inte fattar ändå, och idioterna kan tycka va de vill om trancekulturen.

Folk som inte vet vad trance é och inte har nån erfarenhet av att festa i sina liv, som bara har suttit i sin egen lilla vrå och låtit världen passera förbi utanför dörren och såg det skulle nog få en dålig bild pga att de inte har några referenser. Men vem som helst som har erfarenhet kring nattliv och festande och har lite i skallen som tillåter dem att tänka själva skulle nog inte få en negativ bild..

Posted by Gaby on Oct-22-2003 14:14:

quote:
Originally posted by Gaby
Jag tycket den ändå var bra. Man fick fram vad kulturen gör för folket!! Det blev tydligt hur farlig kulturen är för Israel, samlingsplats för folk som TÄNKER ANNORLUNDA!

Fan va sugen jag blev på att dra till Israel och dansa ute i öknen!!!

Varför alltid bry sig så mycket om vinklar det så att det förekommer droger på trance fester??
Det ni inte verkar tänka på är att mycket av det som sas av ungdomarna är något som man inte öppet får prata om i Israel. Programmet handlade väl egentligen inte om trance, utan värnplikten, plikten till staten?

Posted by staz on Oct-22-2003 14:35:

sant, själva programmet relaterade inte direkt till trance.. diskussionen hittils har mest berört den 'tranciga' delen av proget