TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- Opleiding tot DJ op Rockacademie
Pages (2): [1] 2 »


Posted by JunKX on Nov-10-2003 11:30:

Read This! Opleiding tot DJ op Rockacademie

quote:
Opleiding tot DJ op Rockacademie

Vanaf september 2004 is het mogelijk om een hbo-opleiding tot dj-producer te volgen. De Tilburgse Fontys Rockacademie start deze opleiding in samenwerking met de bekende diskjockeys en producenten Armin van Buuren en Ben Liebrand.

In het eerste jaar van de opleiding is plaats voor tien studenten. Hoewel de Rockacademie zich op dit moment met name op bas, drums, gitaar en zang richt, wordt het belang van de dance-industrie niet onderschat. Directeur Gerard Boontjes van de Rockacademie: "Maar de dance-industrie is ook heel groot. We willen met onze opleiding uiteindelijk het totale spectrum van de muziekwereld bestrijken. De nieuwe opleiding tot dj-producer is weer een stap in die richting". De komende maanden moet het onderwijsprogramma van de nieuwe opleiding meer vorm en inhoud krijgen.

De meest bekende studenten van de Rockacademie zijn leden van de Tilburgse groep Krezip.

Bron: FOK! (http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=34566)


Fijn om te lezen dat dance muziek steeds serieuzere vormen begint aan te nemen. Ik vraag me echter af in hoeverre deze opleiding zin heeft. Je kan de technische aspecten van het produceren en DJ-en (kut woord) wel leren, maar het blijft (althans voor mij) toch grotendeels een gevoelskwestie...

Wat vinden jullie hiervan?


Posted by basd on Nov-10-2003 11:54:

Talent is niet aan te leren.. Dat is een beetje de samenvatting van mijn gedachten hierover.

Maar... Er zijn toch wel een hele hoop zaken die je wel kan leren. Bijvoorbeeld op het gebied van muziektheorie zijn er een hoop dingen die ik graag zou willen leren, en als ze dat daar aanbieden zou dat een heel mooie manier zijn.. Denk zeker dat je daar als DJ en producer een hoop van kan leren. En voor producers zie ik nog wel meer dingen die je daar best kan leren, het masteren van tracks, rechten mbt. produceren, samplen en releasen..

Alleen moet je er wel ERG zeker van zijn dat je hierin verder wil, want anders heb je niet zo heel veel om op terug te vallen mocht je het benodigde talent toch niet blijken te hebben.. Maar ach, dan is er nog steeds Magix Music Maker.

[uni mode]
Oh ja: HBO'ers zijn GEEN studenten
[/uni mode]


Posted by Shabbaman on Nov-10-2003 12:07:

Talent is niet aan te leren nee. Maar dat zal de intentie van de opleiding ook niet zijn: als je iets niet lukt word je gewoon weggeschopt. Dat doen ze op het conservatorium ook. En net als ze op het conservatorium meer leren dan blokfluit spelen zal dat hier ook wel het geval zijn.

Muziektheorie bijvoorbeeld ja.


Posted by raoel on Nov-10-2003 12:12:

Het is IDD een gevoelskwestie.

Vooral het DJ-en is het gevoel en talent ervoor hebben. Het produceren is echter iets anders. Het gebruiken en combineren van bepaalde soft- en hardware en het is zeker iets waar scholing belangrijk bij kan zijn.

Muziekaal gezien kan iedereen wel wat leren, maar of je productie uiteindelijk een succes is? Daar zijn in de muziek geen garanties voor.


Posted by Ding Chavez on Nov-10-2003 14:14:

Als er maar 10 plekken zijn neem ik aan dat ze wel streng selecteren op mensen met talent.
Erg goed initiatief in ieder geval en als het al wordt gesteund door Armin en Ben Liebrand valt er een hoop te leren. Ik vraag me alleen af of het niet een beetje riskant is om dj-producer te gaan "studeren". In deze tijd is het relatief makkelijk om je brood te verdienen met dance, maar hoe is dat over 10 jaar?


Posted by Flippe on Nov-10-2003 14:34:

Ik had het ook gelezen op Fok!.
Denk dat het opzich wel een goed idee is, maar of je nou zoveel aan deze studie hebt? Je meot natuurlijk talent hebben, dit kan niet egt aangeleerd worden, je kan wel leren dat je er wat meer van weet, maar ze kunnen natuurlijk niet garanderen dat je een succesvolle DJ/Producer zal worden.


Posted by SnuggLe on Nov-10-2003 14:42:

quote:
Originally posted by basd
[uni mode]
Oh ja: HBO'ers zijn GEEN studenten
[/uni mode]


Iemand die het begrijpt
Echt mooi, om een HBO-er op de kast te krijgen hoef je dit maar te zeggen. HBO-ers zijn SCHOLIEREN. Lekker bij mama thuis....! Naar SCHOOL gaan (zeggen ze zelf) naar de LERAAR en HUISWERK hebben! Bah!\

Kom maar kom maar kom mmaar!


Posted by Blik on Nov-10-2003 15:25:

quote:
Originally posted by SnuggLe
Iemand die het begrijpt
Echt mooi, om een HBO-er op de kast te krijgen hoef je dit maar te zeggen. HBO-ers zijn SCHOLIEREN. Lekker bij mama thuis....! Naar SCHOOL gaan (zeggen ze zelf) naar de LERAAR en HUISWERK hebben! Bah!\

Kom maar kom maar kom mmaar!


beste meneer Snuggle

aangezien u vandaag de dag nog steeds een modereeter bent op dit forum word er van u verwacht dat u zich voorbeeldig gedraagt op het forum

hierbij word ook verwacht dat u niet aanspoort tot off-topic posten, er word hier dus ook niet off-topic gepost!

met vriendelijke groeten

een mod


Posted by Opti on Nov-10-2003 15:27:

quote:
Originally posted by SnuggLe
Iemand die het begrijpt
Echt mooi, om een HBO-er op de kast te krijgen hoef je dit maar te zeggen. HBO-ers zijn SCHOLIEREN. Lekker bij mama thuis....! Naar SCHOOL gaan (zeggen ze zelf) naar de LERAAR en HUISWERK hebben! Bah!\

Kom maar kom maar kom mmaar!


diezelfde HBO-scholieren verdienen bij een stage wel 5x zoveel dan zo'n nutteloze Uni-student mwhuahahaha

Hoeveel krijg je per uur ook al weer? 2 kwartjes netto?


Posted by jp on Nov-10-2003 15:30:

Was vanochtend een thema over deze opleiding op Radio 1. Heb met interesse geluisterd en denk dat dit een succes wordt. Ze leren niet alleen de technische kanten van het DJ zijn, maar ook hoe men een live optreden moet verzorgen, het economische aspect (management) en algemene muziekkennis.

Het is dus een opleiding op niveau waar je naast het draaien ook nog wat aan hebt. Talent kun je natuurlijk ook ontwikkelen...


Posted by sndh on Nov-10-2003 15:54:

quote:
Originally posted by SnuggLe
Kom maar kom maar kom mmaar!


hmm ok

ben er


Posted by Cosmic on Nov-10-2003 16:26:

quote:
Originally posted by SnuggLe
Iemand die het begrijpt
Echt mooi, om een HBO-er op de kast te krijgen hoef je dit maar te zeggen. HBO-ers zijn SCHOLIEREN. Lekker bij mama thuis....! Naar SCHOOL gaan (zeggen ze zelf) naar de LERAAR en HUISWERK hebben! Bah!\

Kom maar kom maar kom mmaar!


Dat zeg ik nog steeds, ik ga naar school. Ben dan wel een ex-HBo'er, maar nu een 'echte' student.

Ik heb er gemengde gevoelens bij: Natuurtalenten worden toch wel ontdekt, met of zonder opleiding. Als ze maar hun eigen creativitiet kunnen ontplooien, en niet allemaal in hetzelfde keurslijf worden geperst vind ik het wel best.


Posted by kolkiewolkie on Nov-10-2003 19:10:

leuk voor als je al een opleiding afgerond heb, zoals ik . klinkt wel leuk voor over 2 jaar .

en ik blijf erbij: hbo-ers zijn ook studenten


Posted by Biohazard on Nov-10-2003 19:24:

pff al die arrogante Uni kutjes hiero


Posted by arj1o1 on Nov-10-2003 19:36:

mamnagen is wel cool, kun je daarna makkelijk een label opzetten leuk werk! maar je moet wel geld hebben in het begin


Posted by raoel on Nov-10-2003 21:33:

quote:
Originally posted by SnuggLe
Iemand die het begrijpt
Echt mooi, om een HBO-er op de kast te krijgen hoef je dit maar te zeggen. HBO-ers zijn SCHOLIEREN. Lekker bij mama thuis....! Naar SCHOOL gaan (zeggen ze zelf) naar de LERAAR en HUISWERK hebben! Bah!\

Kom maar kom maar kom mmaar!


Zit zeker wel wat in wat je zegt (ik ga ook naar school en heb les, zelden zeg ik dat ik college heb), echter is het wel zo dat de meeste bedrijven liever een HBO-er in dienst nemen dan een UNI-er en zeker niet alleen vanwege het salaris. Simpelweg een betere opleiding. Voor economische opleidingen is dit misschien anders, maar in de techniek is dit zeker zo. UNI is voor techniek een leuke aanvulling en vaak niet meer dan dat. Veel te theoretisch (studeren...) waardoor je heel wat mist als je het bedrijfsleven instapt.

Dat was off-topic

On-topic

Ik ben benieuwd of dat deze studenten ook eerder in de spotlights komen. Met de eerste studenten zal dat zeker wel zijn, maar ik betwijfel of het wel een succes wordt.


Posted by jp on Nov-10-2003 21:41:

Hebben Jean en Johan Gielen zich al aangemeld?


Posted by kolkiewolkie on Nov-10-2003 22:52:

quote:
Originally posted by raoel
Zit zeker wel wat in wat je zegt (ik ga ook naar school en heb les, zelden zeg ik dat ik college heb), echter is het wel zo dat de meeste bedrijven liever een HBO-er in dienst nemen dan een UNI-er en zeker niet alleen vanwege het salaris. Simpelweg een betere opleiding. Voor economische opleidingen is dit misschien anders, maar in de techniek is dit zeker zo. UNI is voor techniek een leuke aanvulling en vaak niet meer dan dat. Veel te theoretisch (studeren...) waardoor je heel wat mist als je het bedrijfsleven instapt.

Dat was off-topic


dan zitten Cosmic en ik straks dus ECHT geramd


Posted by ROFL on Nov-10-2003 23:52:

Sorry, ik ben de enige die het niet snapt. DJ-zijn en worden is iets wat je op je kamertje doet, vind ik. Het technische moet sowieso in je zitten, maar daar is zo'n opleiding opzich best goed voor om dat uit te vinden.

Toch vind ik het een beetje raar dat je een hele opleiding in elkaar kan flansen speciaal op het dj-zijn gericht. Vind ik knap. Een muziekintrument is iets heel anders waar je jaren lang gericht beter mee kan worden. Plaatjes draaien kan je of kan je niet. De dingen er omheen komen wel als je in het hele leventje groeit.


Posted by Ding Chavez on Nov-11-2003 10:48:

quote:
Originally posted by ROFL
Sorry, ik ben de enige die het niet snapt. DJ-zijn en worden is iets wat je op je kamertje doet, vind ik. Het technische moet sowieso in je zitten, maar daar is zo'n opleiding opzich best goed voor om dat uit te vinden.

Toch vind ik het een beetje raar dat je een hele opleiding in elkaar kan flansen speciaal op het dj-zijn gericht. Vind ik knap. Een muziekintrument is iets heel anders waar je jaren lang gericht beter mee kan worden. Plaatjes draaien kan je of kan je niet. De dingen er omheen komen wel als je in het hele leventje groeit.


Maar het is dus niet alleen het djen, ook het produceren wordt je "aangeleerd". Tegenwoordig kom je als goeie plaatjesdraaier maar met een heeele kleine kans ergens goed terecht, iemand die een goeie plaat gemaakt heeft en niet zo best kan draaien kan wel de hele wereld over. Omdat je je dus op beide vlakken kunt ontwikkelen daar heb je een veel grotere kans om er echt iets mee te doen. Is ook weer goed voor ons, zitten we niet naar zo'n halve zool te luisteren die toevallig een hitje heeft
En plaatjesdraaien kan je of dat kan je niet is bullshit. De technische kant van het draaien kan je iedereen leren. Wat je wel moet hebben is gevoel voor welke platen wel bij elkaar passen en welke niet. En daar letten ze dus ook op bij de selectie, je moet wel een muzikaal gehoor hebben. Ze nemen echt niet meteen de eerste de beste aan voor die opleiding.


Posted by Jesse on Nov-11-2003 11:04:

Is er trouwens al wat bekend over toelatingseisen, selectiecriteria etc? Dat er 10 plaatsen zijn weet ik.


Posted by arj1o1 on Nov-11-2003 11:10:

quote:
Originally posted by Jesse
Is er trouwens al wat bekend over toelatingseisen, selectiecriteria etc? Dat er 10 plaatsen zijn weet ik.



volgens mij moet je in het begin al laten zien dat je talent hebt


Posted by SnuggLe on Nov-11-2003 11:16:

quote:
Originally posted by jp
Was vanochtend een thema over deze opleiding op Radio 1. Heb met interesse geluisterd en denk dat dit een succes wordt. Ze leren niet alleen de technische kanten van het DJ zijn, maar ook hoe men een live optreden moet verzorgen, het economische aspect (management) en algemene muziekkennis.

Het is dus een opleiding op niveau waar je naast het draaien ook nog wat aan hebt. Talent kun je natuurlijk ook ontwikkelen...


Kan je ook dat boek kopen van 15 euro, waar ik laatst een thread over had gemaakt

[off topic]

Raoel, daar zit zeker wat in. Ik zeg niet dat Uni studenten beter zijn btw, dat zeg ik nergens. Ik mis op de Uni veel dingen die ik op zich wel geleerd zou willen hebben, oa veel praktijkzaken. Het kunnen ipv het kennen. Dat missen universitair opgeleiden wel eens ja. Van die wereldvreemde mensen af en toe.

Maar HBO-ers vind ik te schools, te makkelijk. Ik generaliseer nu maybe, maar van wat ik zie zijn velen nog echt te kinds en moeten ze aan het handje worden gehouden. Die weten niet van aanpakken.
Verschil: wij krijgen een boek en er wordt gezegd: over 2 maanden tentamen. Bij het HBO krijg je dan per week wat je moet doen en hoe je het moet doen.

Maar hier hebben we volgensmij al eens een discussie over gehad, neemt niet weg dat het een interessant onderwerp is.

[/offtopic]


Posted by ROFL on Nov-11-2003 23:34:

quote:
Originally posted by Ding Chavez
En plaatjesdraaien kan je of dat kan je niet is bullshit.


Dat bedoelde ik niet zo.

quote:
Originally posted by Ding Chavez
De technische kant van het draaien kan je iedereen leren.


Dat bedoelde ik meer

Ik ben niet onwijs ervaren als dj, al heb ik gewoon wel de basis-skills. Dat heb je vrij snel onder de knie. Wat dan dus nog rest op het hele dj-gebeuren zelf is de platenkeuze. En daar moet je denk ik toch best wel wat gevoel voor hebben.

Voor de rest heb ik geen verstand van de riedel er omheen. Als dat inderdaad zo essentieel is voor het dj-zijn, dan is deze opleiding inderdaad zeer functioneel.

Ik hoop in ieder geval dat het wat toevoegt aan het totaalplaatje van een goede dj.


Posted by Jesse on Jan-22-2004 15:02:

Net via de mail binnengekomen:

quote:
De DJ�s Armin van Buuren en Ben Liebrand verzorgen op zaterdagmiddag 7 februari en woensdagavond 24 maart a.s. workshops op de Fontys Rockacademie.
Met deze demonstraties lopen ze vooruit op de vierjarige HBO-opleiding tot DJ/dance-producer die in september 2004 op de Rockacademie van start gaat.

De workshop op zaterdagmiddag 7 februari staat onder leiding van Ben Liebrand. Hij demonstreert het live mixen van zowel vinyl als cd�s. Ben gaat daarbij in op de nieuwste technieken en apparatuur. Ook besteedt hij aandacht aan de methoden om de juiste tempo�s en toonhoogten te bepalen. Verder demonstreert hij speciale remix-software en gaat hij uitgebreid in op de zakelijke aspecten van het DJ-vak. Ben wordt op 7 februari terzijde gestaan door Will Maas, toetsenist in de band van Marco Borsato en Ilse DeLange en dance-producer. Hij demonstreert het gebruik van toetseninstrumenten en opnameprogramma�s in danceproducties.
De workshop op 7 februari start om 13.00 uur en duurt tot 17.00 uur.
Kosten: 40 euro.

De workshop op woensdagavond 24 maart wordt verzorgd door Ben Liebrand en Armin van Buuren. Ze demonstreren de technieken en apparatuur die ze gebruiken bij optredens en plaatopnamen. Armin van Buuren, naast DJ ook jurist op het gebied van auteursrecht, gaat ook in op het clearen van gebruikte samples en het verkrijgen van auteursrechten uit optredens.
Deze workshop begint om 19.30 uur en eindigt rond 23.30 uur.
Kosten: 60 euro.

Locatie beide workshops: Fontys Rockacademie, Hoevenseweg 55a in Tilburg.

Per workshop zijn er maximaal 40 plaatsen beschikbaar.
Gezien de verwachte grote belangstelling, kun je deelname aan een van de workshops garant stellen door je hiervoor in te schrijven.
Dit doe je door een e-mail te sturen naar [email protected]. Je ontvangt een bevestiging van je inschrijving, wat tevens je plaatsbewijs is.
Vermeld in je mail: om welke workshop het gaat (datum), je naam en adresgegevens (inclusief telefoonnummer).
Door het reserveren van een plaats, verplicht je je tot betaling.
De kosten dienen contant voldaan te worden voor aanvang van de workshop, dus op 7 februari of 24 maart.


Super interessant natuurlijk...Alleen de kosten vallen me wat tegen, je betaald er gewoon �100,- voor!


Pages (2): [1] 2 »

Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.