TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Apropå RK och Devotion


Posted by morakickers on Nov-11-2003 16:48:

Exclamation Apropå RK och Devotion

jaha... det har ju diskuterats en del om droger på detta forum - om de förekommer och i vilken utsträckning och om det är okej eller inte.

att RK kommer fortsätta sin verksamhet och att en debatt om E håller på att byggas upp igen i media tyder nog allt mer på:

DN.se

jag tror att RK just nu kartlägger folk efter tillslagen senaste gångerna på Devotion och Weekender m m. trist om det ska bli som på gamla Docklandstiden igen, trodde klubbsverige blivit lite rentvått från knarkstämpeln.


Posted by reveal on Nov-11-2003 16:54:

Så länge folk knarkar lär de fortsätta att jaga knarkarna.


Posted by Mario_GX on Nov-11-2003 17:28:

jo folk har åsikter om det ja tycker bara att det fördärvar en jävla massa. ja skiter i ifall personer knarkar sönder sig i sina lägenheter. så länge de håller sig borta från festerna. har haft lite problem på festerna med kommungubbarna bara för detta >:|


Posted by Proximus on Nov-11-2003 18:02:

seriöst, jag börjar tröttna på allt det här snacket mellan knarkare och icke knarkare och poliser.

vissa knarkar, andra inte. polisen kommer alltid vara där och dra bort knarkarna, vilket jag inte har något emot eftersom jag gillar inte knarkare på fester av simpla anledningar.

1. de bryr sig inte om musiken så länge rytmen finns och det finns en stark kick, de kan dansa lika galet till mörk tribal house som till melodisk trance, som DJ känns det helt onödigt att spela för knarkare eftersom de inte uppskattar ens musik. fast samma fakta gäller för de som dricker för mykcet mängder alkohol, så knarkarna ska inte ta åt sig så mycket, alkoholisterna är lika dåliga de.

2. knark är onödigt, och nu borde alla knarkarna veta att polisen är på varje fest och kollar in knarkarna och de med stor marginal kommer hamna hos polisen så jag fattar inte varför de måste knarka inne i festerna och förstöra, inte bara festen utan för sig själva. håll knarket utanför festerna och sedan på efterfesterna som ni drar på kan ni knarka så mycket ni vill. seriöst, ni förstör mer och mer, och det är bara tråkigt att se.

det här är två anledningar till varför jag inte gillar knarket ute på klubbarna, men jag, liksom många andra, har tvingats till att acceptera att knarket flödar fritt och folk kommer knarka så länge knark tillverkas. men sitt inte och klaga på polisen eller rk eller vad fan som helst, knark är inte accepterad av samhället och kommer aldrig att bli det, det är ett destruktivt medel och en väldigt stark sådan. tyvärr. alkohol är liknande men skillnaden mellan de båda är väl att alkohol funnits i 4000 år och knarket i hur många? 2000 år eller något måste det vara, så vem vet. om 2000 år så kanske. så kan alla knarka och supa ihjäl sig på klubbar och ingen lägger sig i, fan tänk er, vilken underbar utopi!


Posted by reveal on Nov-11-2003 18:06:

Bra sagt Proximus!

Jag har inget emot RK. (Om jag hade tvingats lämna en fest pga felaktiga grunder hade jag dock blivit arg.)


Posted by Amplifire on Nov-11-2003 19:56:

Som jag ser det så ligger problemet i det faktum att ju mer folk knarkar på fester, desto svårare kommer det att bli att anordna klubb- och festarrangmeng - mycket beroende på att klubbägare/krögare inte vill ta risken att associeras med illegala substanser, polistillslag och pundade clubbers. So basically, quit it!


Posted by Smekbar on Nov-11-2003 20:30:

quote:
Originally posted by Proximus
1. de bryr sig inte om musiken så länge rytmen finns och det finns en stark kick, de kan dansa lika galet till mörk tribal house som till melodisk trance, som DJ känns det helt onödigt att spela för knarkare eftersom de inte uppskattar ens musik. fast samma fakta gäller för de som dricker för mykcet mängder alkohol, så knarkarna ska inte ta åt sig så mycket, alkoholisterna är lika dåliga de.

2. knark är onödigt, och nu borde alla knarkarna veta att polisen är på varje fest och kollar in knarkarna och de med stor marginal kommer hamna hos polisen så jag fattar inte varför de måste knarka inne i festerna och förstöra, inte bara festen utan för sig själva. håll knarket utanför festerna och sedan på efterfesterna som ni drar på kan ni knarka så mycket ni vill. seriöst, ni förstör mer och mer, och det är bara tråkigt att se.

det här är två anledningar till varför jag inte gillar knarket ute på klubbarna, men jag, liksom många andra, har tvingats till att acceptera att knarket flödar fritt och folk kommer knarka så länge knark tillverkas. men sitt inte och klaga på polisen eller rk eller vad fan som helst, knark är inte accepterad av samhället och kommer aldrig att bli det, det är ett destruktivt medel och en väldigt stark sådan. tyvärr. alkohol är liknande men skillnaden mellan de båda är väl att alkohol funnits i 4000 år och knarket i hur många? 2000 år eller något måste det vara, så vem vet. om 2000 år så kanske. så kan alla knarka och supa ihjäl sig på klubbar och ingen lägger sig i, fan tänk er, vilken underbar utopi!


är knark ett medel som e dumt? hehe asså, visst jag förstår hur du tänker men ärligt talat. Knark är ett samlingsnamn på en mängd substanser som är narkotikaklassade av svenska regeringen. P.g.a. att medlen är narkotikaklassade av regeringen hatar allmänheten också människor som använder dem baserat på ungefär _ingen_ information. Folk i allmänhet vet ingenting om vad olika droger gör eller hur de påverkar en. Det finns en anledning till att folk ibland väljer att berusa sig med andra medel än alkohol och den anledning är inte att de är misslyckade människor som inte vill något med sina liv och därför väljer att "förstöra" sina hjärnor med dessa substanser, utan helt enkelt därför att det inte är givet att alkohol är den drog en individ uppskattar mest. Jag t.ex. tycker inte speciellt bra om alkoholruset eller dess biverkningar. Jag tycker däremot bra om ruset som cannabis ger. Det är skönare, ger mer och är allmänt trevligare och har dessutom ingen motsvarighet till bakfyllan. Att folk tar droger på rejvfester har väldigt lite att göra med att de inte uppskattar musiken utan snarare att de tycker att de kan uppskatta musiken ännu mer eller dansa så mycket som de önskade de kunde utan droger. Jag har personligen inte brukat andra droger än alkohol, koffein, efedrin och marijuana så andra droger än dem kan jag inte uttala mig om, men t.ex marijuana är känt för att göra så musik låter "bättre", den får en ny dimension, och det stämmer mycket väl. man hör saker i musiken man inte lagt märke till innan, hur många gånger man än lyssnat på just den låten.

Jag förstår dock varför ni inte vill ha droger på fester, och så som lagstiftningen ser ut nu vill inte jag heller det eftersom det riskerar att förstöra för arrangören och därmed är direkt respektlöst. Därmed säger jag inte att jag tycker förbud är den rätta vägen att gå.

btw. marijuana var den absolut vanligaste drogen i indien tidigare, innan FN påtvingade dem sitt förbud. Marijuana har använts som rekreationsdrog i över 5000år. Det har förövrigt ingenting med diskussionen att göra. Det är som att säga att pga att rockmusiken funnits sedan 50talet(?) så det en mycket bättre musikstil än trancegenren för den har ju bara existerat i 10-15år... Rockmusiken är ju även accepterad av samhället i mycket större utsträckning än trancemusiken, så då måste det ju vara som så att den är bäst!


Posted by Smekbar on Nov-11-2003 20:56:

quote:
Originally posted by Smekbar
Jag förstår dock varför ni inte vill ha droger på fester, och så som lagstiftningen ser ut nu vill inte jag heller det eftersom det riskerar att förstöra för arrangören och därmed är direkt respektlöst. Därmed säger jag inte att jag tycker förbud är den rätta vägen att gå.


Posted by staz on Nov-11-2003 21:21:

Om klubbscenen i sverige kommer att dö ut pga knarket så är klubbscenen dömd att dö ut. T.o.m. I USA där de har bland världens hårdaste straff gentemot narkotikabrott(innehav och högre iaf) är klubbarna smockfulla av drogpåverkade personer.. det går inte att kämpa med dem metoder som används idag mot ett sånt här fenomen.. De kan strypa ner klubbscenen, men det kommer ju att arrangeras olagliga fester istället.. så egentligen finns det ingen simpel lösning. Hur ska ¨sverige kunna stå emot drogerna i samhället när nästan alla andra länder i europa har fått ge efter efter att i många år försökt med sveriges metoder och till slut insett att dämpa ner sin politik är den mest gynsamma lösningen för samhället och för individen?

nåja den här diskussionen är så uttjatad.. så varför ens diskutera..i 'party knark' tråden finns samma diskussion ett tiotal ggr


Posted by NooN on Nov-11-2003 21:21:

quote:
Originally posted by Smekbar
men t.ex marijuana är känt för att göra så musik låter "bättre", den får en ny dimension, och det stämmer mycket väl. man hör saker i musiken man inte lagt märke till innan, hur många gånger man än lyssnat på just den låten.


Detta gäller även till viss grad alkohol har jag märkt.

Så länge inte knarkarna ställer till med något så bryr jag mig egentligen inte. Det är ett val de har gjort. Precis som jag har valt att avstå från alla narkotikaklassade substanser.


Posted by Proximus on Nov-11-2003 22:51:

jag säger inte att knark är dumt. tvärtom så är alkohol mer fördummande än knark, men det är dumt att ta det just nu på fester med tanke på hur samhället och lagen ser ut. om man verkligen gillar musiken så kan man hålla sig.

sen så vill jag påpeka att situationen i usa är helt jävla fucked up, folk drar inte alls till så kallade raves för att lyssna på musiken och ha kul, de drar dit helt enkelt för att knarka. så har det varit i sverige också och det är det nog fortfarande. många drar på festerna bara för att få knarka.

en historia som en kompis berättade till mig om valborgskryssningen var jävligt kul. det hade kommit 5-6 stycken rejvare på house eller trance golvet, det lilla tror jag eller något sånt och de hade knaprat piller som fan. hur man märkte det? jo, från den sekund de gick på båten så dansade de oavbrutet på en och samma ställe tills den sekund de gick av, dvs, 48 timmar senare. till och med till bakgrundschill out house music så stod de där och stampade och hoppade runt. jag tror inte direkt de brydde sig om musiken där.

ähh alltså den här diskussionen är så joobbbiigggg för vartenda bra argument man har så kommer någon med två ännu bättre motargument och så kommer den andra sidan tillbaka med ännu bättre motargument och det fortsätter så hela tiden.


Posted by staz on Nov-11-2003 23:49:

Tror faktiskt att det är mycket mindre folk än man tror som går på fester för att knarka...de flesta gör det bara som en stämningsförhöjare.. & även om det kanske är fler som gör det i USA än i andra länder, så bör man nog ändå inte dra samma täcke över allihopa

& att stampa en hel natt... krävs det droger för det? det är vad jag gör på varje fest och jag har alltid varit nykter på fester i sverige. jag skuttar runt till beatsen även när jag står i baren eller i chillouten.. för övrigt så kan de ju ha tagit en laglig stimulant som koffein eller efedrin..

men det är sant som du säger med alla argument och motargument.. därför är det väl kanske inte direkt nån idé att diskutera detta igen, det har ju vart ett så hett ämne på senare tid och diskuterats otaliga gånger.. är väl bara att vänta och se hur klubbscenen utvecklas.. just nu är den ju trots allt i en positiv utveckling..


Posted by Vizay on Nov-12-2003 03:17:

personligen tycker jag folk kan få göra vad dom vill, shure om nån vill ta syntetiska preparat för att få en bättre upplevelse så fine, de får stå för dom...

dock kvarstår faktumet att det är polisen som har makten i det här fallet och polisen kommer inte helt plötsligt att säga, "nä nu har vi ändrat oss, fritt fram å ta droger!"...finns inte en chans att dom ändrar sig

alltså är enda alternativet om vi vill få bort knarkstämpeln att folk slutar ta droger i samband med fester, det finns ingen annan rimlig utväg!


Posted by mindshooter on Nov-12-2003 06:43:

här frinns en bra drogtråd att forsätta drogdiskussionen i

http://www.tranceaddict.com/forums/...?threadid=21858

Vill iaf bara tillägga att de flesta drogerna är inte så destruktiva i sig, det är personen som nytjar dom. Vissa klarar av det, andra inte. Vissa klarar av att hantera ansvar, andra inte. Jag vill fortfarande att det ska vara upp till mig att avgöra vad jag gör med min kropp, ska polisen skita fullständigt i så länge ja ginte utgör en fara för andra. Man blir agggresivare av alkohol.


Posted by Gaby on Nov-12-2003 07:56:

quote:
Originally posted by staz
Tror faktiskt att det är mycket mindre folk än man tror som går på fester för att knarka...de flesta gör det bara som en stämningsförhöjare.. & även om det kanske är fler som gör det i USA än i andra länder, så bör man nog ändå inte dra samma täcke över allihopa

& att stampa en hel natt... krävs det droger för det? det är vad jag gör på varje fest och jag har alltid varit nykter på fester i sverige. jag skuttar runt till beatsen även när jag står i baren eller i chillouten.. för övrigt så kan de ju ha tagit en laglig stimulant som koffein eller efedrin..


Exakt!!!

Äter man bra och verkligen har laddat inför kryssningen så behövs inga droger för att man ska palla att festa 24h. Själv hade jag feber och käka penicillin! Men inget stoppade mig!! Det är inte hur man har det utan hur man tar det

Redbull är guds gåva till clubbfolket!!!


Posted by Proximus on Nov-12-2003 11:27:

24h kan jag förstå, på något skumt sätt, men 48h förstår jag inte. det är fysiskt omöjligt.


Posted by Gaby on Nov-12-2003 12:15:

quote:
Originally posted by Proximus
24h kan jag förstå, på något skumt sätt, men 48h förstår jag inte. det är fysiskt omöjligt.


Håller bara med dig! Men vem vet det kanske var vältränade skogtroll??? *skojar bara*


Posted by morakickers on Nov-12-2003 12:42:

quote:
Originally posted by staz
nåja den här diskussionen är så uttjatad.. så varför ens diskutera..i 'party knark' tråden finns samma diskussion ett tiotal ggr


jag håller med, som sagt, folk har åsikter för och emot. jag ville INTE ersätta den "intensiva" (hehe, understatement) partyknarktråden, anledningen till att jag startade denna tråd var för att lyfta fram att jag tror vi bara ser början på en hårdare attityd mot klubbscenen och att det känns trist.

den som lever får se vad som händer... ut i skogen eller flera stora svenska klubbarrangemang? ännu en variant är ju att ngn researrangör startar klubbtrippar till t ex holland billigt, alla som vill ta droger åker dit och aktar sig hemma i sverige. finns väl en del resor idag men inte i samma skala som supa-knullaresor till gran canaria, grekland och cypern. hörde apropå det att på sommaren går det typ en charter i timmen från UK till ibiza

48 timmar går INTE utan droger även om man är ett skogtroll. möjligen skulle en grottdvärg klara 46 timmar.


Posted by Proximus on Nov-12-2003 13:16:

anledningen för den hårdare attityden är väl att knark börjat uppmärksammas ute igen, inte bara på våra klubbar, utan på vanliga klubbar med.

nåja, inget man kan göra åt saken ändå så man ska väl försöka ha kul så länge som möjligt =)


Posted by Smekbar on Nov-12-2003 14:13:

quote:
Originally posted by staz
Tror faktiskt att det är mycket mindre folk än man tror som går på fester för att knarka...de flesta gör det bara som en stämningsförhöjare.. & även om det kanske är fler som gör det i USA än i andra länder, så bör man nog ändå inte dra samma täcke över allihopa

& att stampa en hel natt... krävs det droger för det? det är vad jag gör på varje fest och jag har alltid varit nykter på fester i sverige. jag skuttar runt till beatsen även när jag står i baren eller i chillouten.. för övrigt så kan de ju ha tagit en laglig stimulant som koffein eller efedrin..

men det är sant som du säger med alla argument och motargument.. därför är det väl kanske inte direkt nån idé att diskutera detta igen, det har ju vart ett så hett ämne på senare tid och diskuterats otaliga gånger.. är väl bara att vänta och se hur klubbscenen utvecklas.. just nu är den ju trots allt i en positiv utveckling..


problemet med efedrin, vilket ju är en laglig substans, är att den fetar upp dina pupiller lika mycke som E, så om du tar effe så e det stor risk att RK tar dig ändå, fastän du inte gjort nått olagligt...


Posted by Gaby on Nov-12-2003 15:09:

quote:
Originally posted by Smekbar
problemet med efedrin, vilket ju är en laglig substans, är att den fetar upp dina pupiller lika mycke som E, så om du tar effe så e det stor risk att RK tar dig ändå, fastän du inte gjort nått olagligt...


Efedra är ju egentligen tjack i mindre dos ju!! Det är inte olagligt med same shit different names!


Posted by Smekbar on Nov-12-2003 15:35:

quote:
Originally posted by Gaby
Efedra är ju egentligen tjack i mindre dos ju!! Det är inte olagligt med same shit different names!


efedra är _inte_ samma sak som amfetamin... efedra är dock en substans som ökar på utsläppet av efedrin i hjärnan, på vissa sätt liknar den alltså effekten av amfetamin och E. Efedrin används huvudsakligen som medicin, t.ex. i hostmedecin eftersom den minskar svullnader och slemmängder i halsen. Alla dessa mediciner är dock receptbelagda, så vitt jag vet, eftersom de även har den uppiggande effekten vilket gör medför att människor skulle kunna tänka sig att ta medecinen av andra orsaker än att bli friska. Efedrin gör dock även så att man blir stirrig och i vissa fall ångestfylld...

kollade precis upp den kemiska formeln för efedrin och amfetamin och de skiljer sig ganska stort (efedrin C10H15NO, Amfetamin C9H13N) men efedrin är desto likare metaamfetamin (C10H15N). Är knappast speciellt bra på kemi o så, endast läst det på gymnasiet, så jag har ingen koll på hur stor skillnad syreatomen i efedrinets molekyl gör.. sånt kan dock spela stor roll, det kan även vara så att det är som du säger att de i princip är samma sak... Men såvitt jag vet så påverkar de en olika sätt... nån som vet nått mer? =)

vet att detta är OT och att det finns en annan knarktråd, men den är så inriktad på legaliseringsdebatten, och efedrin är ju faktiskt en laglig substans som tack vare RK riskerar att få folk utslängda från fester...


Posted by staz on Nov-12-2003 16:15:

Många använder ju twinlabs ripped fuel som innehåller koffein, efedrin m.m. för att bränna fett och dämpa hunger osv..

iaf, morakickers, tror iofs inte att den artikeln du länkade till skulle utgöra nåt extraordinärt hot mot den svenska klubbscenen.. beslagen gjordes ju t.o.m i USA, och inte i Sverige..

Vizay; Om & om igen har det bevisats att förbud inte håller folk borta från att använda droger, vilket innebär att det i princip är omöjligt att hålla folk som vill borta från det. Kanske om man skulle införa dödsstraff så skulle det funka, men då skulle metoden minst sagt överstiga syftet.. Klubbscenen kan strypas, folk kan förföljas osv, men drogerna kommer att bestå.. därav tycker jag inte att dagens tillvägagångsätt i sverige är det mest briljanta, milt sagt. Det är lite som att trycka ner problemen i snön på vintern.. till våren kommer de fram igen.. Just därför tror jag inte heller att uppmana folk att inte använda droger är någon långsiktigt hållbar lösning..


Posted by Gaby on Nov-13-2003 09:04:

quote:
Originally posted by Smekbar
Men såvitt jag vet så påverkar de en olika sätt... nån som vet nått mer? =)



Jag tror att efedra i större mängde är lika skadligt som tjack. Skillnaden är att det "finare" förpackat och lagligt. Man blir mera stirrig av efedra.
Jag vet att det inte är samma sak men det används för samma sak och har ungefär samma påverkan, förutom att efedra ger mer rysningar i kroppen och kan kännas som en blandning mellan E och amfetamin vid större mängder.



Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.