TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Apropå RK och Devotion
Apropå RK och Devotion
jaha... det har ju diskuterats en del om droger på detta forum - om de förekommer och i vilken utsträckning och om det är okej eller inte.
att RK kommer fortsätta sin verksamhet och att en debatt om E håller på att byggas upp igen i media tyder nog allt mer på:
DN.se
jag tror att RK just nu kartlägger folk efter tillslagen senaste gångerna på Devotion och Weekender m m. trist om det ska bli som på gamla Docklandstiden igen, trodde klubbsverige blivit lite rentvått från knarkstämpeln.
Så länge folk knarkar lär de fortsätta att jaga knarkarna.
jo folk har åsikter om det
ja tycker bara att det fördärvar en jävla massa. ja skiter i ifall personer knarkar sönder sig i sina lägenheter. så länge de håller sig borta från festerna. har haft lite problem på festerna med kommungubbarna bara för detta >:|
seriöst, jag börjar tröttna på allt det här snacket mellan knarkare och icke knarkare och poliser.
vissa knarkar, andra inte. polisen kommer alltid vara där och dra bort knarkarna, vilket jag inte har något emot eftersom jag gillar inte knarkare på fester av simpla anledningar.
1. de bryr sig inte om musiken så länge rytmen finns och det finns en stark kick, de kan dansa lika galet till mörk tribal house som till melodisk trance, som DJ känns det helt onödigt att spela för knarkare eftersom de inte uppskattar ens musik. fast samma fakta gäller för de som dricker för mykcet mängder alkohol, så knarkarna ska inte ta åt sig så mycket, alkoholisterna är lika dåliga de.
2. knark är onödigt, och nu borde alla knarkarna veta att polisen är på varje fest och kollar in knarkarna och de med stor marginal kommer hamna hos polisen så jag fattar inte varför de måste knarka inne i festerna och förstöra, inte bara festen utan för sig själva. håll knarket utanför festerna och sedan på efterfesterna som ni drar på kan ni knarka så mycket ni vill. seriöst, ni förstör mer och mer, och det är bara tråkigt att se.
det här är två anledningar till varför jag inte gillar knarket ute på klubbarna, men jag, liksom många andra, har tvingats till att acceptera att knarket flödar fritt och folk kommer knarka så länge knark tillverkas. men sitt inte och klaga på polisen eller rk eller vad fan som helst, knark är inte accepterad av samhället och kommer aldrig att bli det, det är ett destruktivt medel och en väldigt stark sådan. tyvärr. alkohol är liknande men skillnaden mellan de båda är väl att alkohol funnits i 4000 år och knarket i hur många? 2000 år eller något måste det vara, så vem vet. om 2000 år så kanske. så kan alla knarka och supa ihjäl sig på klubbar och ingen lägger sig i, fan tänk er, vilken underbar utopi!
Bra sagt Proximus!
Jag har inget emot RK. (Om jag hade tvingats lämna en fest pga felaktiga grunder hade jag dock blivit arg.)
Som jag ser det så ligger problemet i det faktum att ju mer folk knarkar på fester, desto svårare kommer det att bli att anordna klubb- och festarrangmeng - mycket beroende på att klubbägare/krögare inte vill ta risken att associeras med illegala substanser, polistillslag och pundade clubbers. So basically, quit it!
| quote: |
| Originally posted by Proximus 1. de bryr sig inte om musiken så länge rytmen finns och det finns en stark kick, de kan dansa lika galet till mörk tribal house som till melodisk trance, som DJ känns det helt onödigt att spela för knarkare eftersom de inte uppskattar ens musik. fast samma fakta gäller för de som dricker för mykcet mängder alkohol, så knarkarna ska inte ta åt sig så mycket, alkoholisterna är lika dåliga de. 2. knark är onödigt, och nu borde alla knarkarna veta att polisen är på varje fest och kollar in knarkarna och de med stor marginal kommer hamna hos polisen så jag fattar inte varför de måste knarka inne i festerna och förstöra, inte bara festen utan för sig själva. håll knarket utanför festerna och sedan på efterfesterna som ni drar på kan ni knarka så mycket ni vill. seriöst, ni förstör mer och mer, och det är bara tråkigt att se. det här är två anledningar till varför jag inte gillar knarket ute på klubbarna, men jag, liksom många andra, har tvingats till att acceptera att knarket flödar fritt och folk kommer knarka så länge knark tillverkas. men sitt inte och klaga på polisen eller rk eller vad fan som helst, knark är inte accepterad av samhället och kommer aldrig att bli det, det är ett destruktivt medel och en väldigt stark sådan. tyvärr. alkohol är liknande men skillnaden mellan de båda är väl att alkohol funnits i 4000 år och knarket i hur många? 2000 år eller något måste det vara, så vem vet. om 2000 år så kanske. så kan alla knarka och supa ihjäl sig på klubbar och ingen lägger sig i, fan tänk er, vilken underbar utopi! |
| Originally posted by Smekbar Jag förstår dock varför ni inte vill ha droger på fester, och så som lagstiftningen ser ut nu vill inte jag heller det eftersom det riskerar att förstöra för arrangören och därmed är direkt respektlöst. Därmed säger jag inte att jag tycker förbud är den rätta vägen att gå. |
Om klubbscenen i sverige kommer att dö ut pga knarket så är klubbscenen dömd att dö ut. T.o.m. I USA där de har bland världens hårdaste straff gentemot narkotikabrott(innehav och högre iaf) är klubbarna smockfulla av drogpåverkade personer.. det går inte att kämpa med dem metoder som används idag mot ett sånt här fenomen.. De kan strypa ner klubbscenen, men det kommer ju att arrangeras olagliga fester istället.. så egentligen finns det ingen simpel lösning. Hur ska ¨sverige kunna stå emot drogerna i samhället när nästan alla andra länder i europa har fått ge efter efter att i många år försökt med sveriges metoder och till slut insett att dämpa ner sin politik är den mest gynsamma lösningen för samhället och för individen?
nåja den här diskussionen är så uttjatad.. så varför ens diskutera..i 'party knark' tråden finns samma diskussion ett tiotal ggr
| Originally posted by Smekbar men t.ex marijuana är känt för att göra så musik låter "bättre", den får en ny dimension, och det stämmer mycket väl. man hör saker i musiken man inte lagt märke till innan, hur många gånger man än lyssnat på just den låten. |
jag säger inte att knark är dumt. tvärtom så är alkohol mer fördummande än knark, men det är dumt att ta det just nu på fester med tanke på hur samhället och lagen ser ut. om man verkligen gillar musiken så kan man hålla sig.
sen så vill jag påpeka att situationen i usa är helt jävla fucked up, folk drar inte alls till så kallade raves för att lyssna på musiken och ha kul, de drar dit helt enkelt för att knarka. så har det varit i sverige också och det är det nog fortfarande. många drar på festerna bara för att få knarka.
en historia som en kompis berättade till mig om valborgskryssningen var jävligt kul. det hade kommit 5-6 stycken rejvare på house eller trance golvet, det lilla tror jag eller något sånt och de hade knaprat piller som fan. hur man märkte det? jo, från den sekund de gick på båten så dansade de oavbrutet på en och samma ställe tills den sekund de gick av, dvs, 48 timmar senare. till och med till bakgrundschill out house music så stod de där och stampade och hoppade runt. jag tror inte direkt de brydde sig om musiken där.
ähh alltså den här diskussionen är så joobbbiigggg för vartenda bra argument man har så kommer någon med två ännu bättre motargument och så kommer den andra sidan tillbaka med ännu bättre motargument och det fortsätter så hela tiden. 
Tror faktiskt att det är mycket mindre folk än man tror som går på fester för att knarka...de flesta gör det bara som en stämningsförhöjare.. & även om det kanske är fler som gör det i USA än i andra länder, så bör man nog ändå inte dra samma täcke över allihopa 
& att stampa en hel natt... krävs det droger för det? det är vad jag gör på varje fest och jag har alltid varit nykter på fester i sverige. jag skuttar runt till beatsen även när jag står i baren eller i chillouten.. för övrigt så kan de ju ha tagit en laglig stimulant som koffein eller efedrin..
men det är sant som du säger med alla argument och motargument.. därför är det väl kanske inte direkt nån idé att diskutera detta igen, det har ju vart ett så hett ämne på senare tid och diskuterats otaliga gånger.. är väl bara att vänta och se hur klubbscenen utvecklas.. just nu är den ju trots allt i en positiv utveckling..
personligen tycker jag folk kan få göra vad dom vill, shure om nån vill ta syntetiska preparat för att få en bättre upplevelse så fine, de får stå för dom...
dock kvarstår faktumet att det är polisen som har makten i det här fallet och polisen kommer inte helt plötsligt att säga, "nä nu har vi ändrat oss, fritt fram å ta droger!"...finns inte en chans att dom ändrar sig
alltså är enda alternativet om vi vill få bort knarkstämpeln att folk slutar ta droger i samband med fester, det finns ingen annan rimlig utväg!
här frinns en bra drogtråd att forsätta drogdiskussionen i
http://www.tranceaddict.com/forums/...?threadid=21858
Vill iaf bara tillägga att de flesta drogerna är inte så destruktiva i sig, det är personen som nytjar dom. Vissa klarar av det, andra inte. Vissa klarar av att hantera ansvar, andra inte. Jag vill fortfarande att det ska vara upp till mig att avgöra vad jag gör med min kropp, ska polisen skita fullständigt i så länge ja ginte utgör en fara för andra. Man blir agggresivare av alkohol.
| Originally posted by staz Tror faktiskt att det är mycket mindre folk än man tror som går på fester för att knarka...de flesta gör det bara som en stämningsförhöjare.. & även om det kanske är fler som gör det i USA än i andra länder, så bör man nog ändå inte dra samma täcke över allihopa ![]() & att stampa en hel natt... krävs det droger för det? det är vad jag gör på varje fest och jag har alltid varit nykter på fester i sverige. jag skuttar runt till beatsen även när jag står i baren eller i chillouten.. för övrigt så kan de ju ha tagit en laglig stimulant som koffein eller efedrin.. |

24h kan jag förstå, på något skumt sätt, men 48h förstår jag inte. det är fysiskt omöjligt.
| Originally posted by Proximus 24h kan jag förstå, på något skumt sätt, men 48h förstår jag inte. det är fysiskt omöjligt. |
Men vem vet det kanske var vältränade skogtroll??? *skojar bara*
| Originally posted by staz nåja den här diskussionen är så uttjatad.. så varför ens diskutera..i 'party knark' tråden finns samma diskussion ett tiotal ggr |

anledningen för den hårdare attityden är väl att knark börjat uppmärksammas ute igen, inte bara på våra klubbar, utan på vanliga klubbar med.
nåja, inget man kan göra åt saken ändå så man ska väl försöka ha kul så länge som möjligt =)
| Originally posted by staz Tror faktiskt att det är mycket mindre folk än man tror som går på fester för att knarka...de flesta gör det bara som en stämningsförhöjare.. & även om det kanske är fler som gör det i USA än i andra länder, så bör man nog ändå inte dra samma täcke över allihopa ![]() & att stampa en hel natt... krävs det droger för det? det är vad jag gör på varje fest och jag har alltid varit nykter på fester i sverige. jag skuttar runt till beatsen även när jag står i baren eller i chillouten.. för övrigt så kan de ju ha tagit en laglig stimulant som koffein eller efedrin.. men det är sant som du säger med alla argument och motargument.. därför är det väl kanske inte direkt nån idé att diskutera detta igen, det har ju vart ett så hett ämne på senare tid och diskuterats otaliga gånger.. är väl bara att vänta och se hur klubbscenen utvecklas.. just nu är den ju trots allt i en positiv utveckling.. |
| Originally posted by Smekbar problemet med efedrin, vilket ju är en laglig substans, är att den fetar upp dina pupiller lika mycke som E, så om du tar effe så e det stor risk att RK tar dig ändå, fastän du inte gjort nått olagligt... |
| Originally posted by Gaby Efedra är ju egentligen tjack i mindre dos ju!! Det är inte olagligt med same shit different names! |
sånt kan dock spela stor roll, det kan även vara så att det är som du säger att de i princip är samma sak... Men såvitt jag vet så påverkar de en olika sätt... nån som vet nått mer? =)
Många använder ju twinlabs ripped fuel som innehåller koffein, efedrin m.m. för att bränna fett och dämpa hunger osv..
iaf, morakickers, tror iofs inte att den artikeln du länkade till skulle utgöra nåt extraordinärt hot mot den svenska klubbscenen.. beslagen gjordes ju t.o.m i USA, och inte i Sverige..
Vizay; Om & om igen har det bevisats att förbud inte håller folk borta från att använda droger, vilket innebär att det i princip är omöjligt att hålla folk som vill borta från det. Kanske om man skulle införa dödsstraff så skulle det funka, men då skulle metoden minst sagt överstiga syftet.. Klubbscenen kan strypas, folk kan förföljas osv, men drogerna kommer att bestå.. därav tycker jag inte att dagens tillvägagångsätt i sverige är det mest briljanta, milt sagt. Det är lite som att trycka ner problemen i snön på vintern.. till våren kommer de fram igen.. Just därför tror jag inte heller att uppmana folk att inte använda droger är någon långsiktigt hållbar lösning..
| Originally posted by Smekbar Men såvitt jag vet så påverkar de en olika sätt... nån som vet nått mer? =) |