TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- Het Nederlandse onderwijssysteem
Pages (2): [1] 2 »
Het Nederlandse onderwijssysteem
Voor de lessen Nederlands hou ik volgende week een presentatie over het onderwijs in Nederland. Ik heb op de website van het ministerie van OCenW al heel wat informatie gevonden, maar ik had graag jullie hulp ingeroepen bij een aantal zaken. Jullie systeem is immers nogal complex... 
01. Het VMBO: ik heb gezien dat daar vier leerwegen voor zijn (theoretisch, gemengd, basisberoepsgericht en kaderberoepsgericht). Graag had ik wat concrete voorbeelden daarbij gehad, want uit de termen zelf kan ik niet echt veel opmaken...
Ook voor het secundair beroepsonderwijs en de verschillende types opleidingen (assistent-, vak-, enz.). Ook hier zeggen de termen op zich weinig, ik kan me er niet direct iets bij voorstellen...
02. VWO en HAVO: op het eerste gezicht zie ik weinig verschillen tussen beide onderwijssoorten, behalve dat het VWO een jaar langer duurt. Zijn er grote verschillen wat betreft het lessenpakket?
Alvast bedankt om mij uit de nood te helpen...
behalve dat VWO 1 jaar langer duurt gaat het VWO ook veel dieper op de stof in en krijg je met tentamens en examens meer inzichtvragen, het is dus niet alleen de leerstof erin stampen, je moet het ook echt begrijpen en uit kunnen leggen
op het VWO krijg je verplicht frans EN duits, bij havo kun je kiezen. verder ga je op het VWO inderdaad veel dieper in op dingen en leer je problemen "veelzijdig" te bekijken. bij havo leer je bijv. probleem: AIDS oplossing: safe sex terwijl je bij VWO in dit geval echt zou gaan kijken naar de oorzaken en mogelijke oplossingen enzo.
ik weet niet of dat een duidelijk voorbeeld is maar kijk maar wat je er mee doet
| quote: |
| Originally posted by Blik behalve dat VWO 1 jaar langer duurt gaat het VWO ook veel dieper op de stof in en krijg je met tentamens en examens meer inzichtvragen, het is dus niet alleen de leerstof erin stampen, je moet het ook echt begrijpen en uit kunnen leggen |
VWO is trouwens nog te onderscheiden in Gymnasium, Atheneum en Lyceum.
Gymnasium krijg je (verplicht of keuze) een jaar of twee Grieks en Latijn en kan je deze vakken ook als eindexamenvak kiezen
Atheneum krijg je (verplicht of keuze) een jaar of twee Latijn en kan je dit vak ook als eindexamenvak kiezen.
Lyceum is alleen VWO zonder deze talen.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het bovenstaande geheel klopt (gezien de basisvorming). Maar ik heb atheneum gedaan en heb twee jaar verplicht Latijn gehad.
| Originally posted by MaGiK54 VWO is trouwens nog te onderscheiden in Gymnasium, Atheneum en Lyceum. Gymnasium krijg je (verplicht of keuze) een jaar of twee Grieks en Latijn en kan je deze vakken ook als eindexamenvak kiezen Atheneum krijg je (verplicht of keuze) een jaar of twee Latijn en kan je dit vak ook als eindexamenvak kiezen. Lyceum is alleen VWO zonder deze talen. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het bovenstaande geheel klopt (gezien de basisvorming). Maar ik heb atheneum gedaan en heb twee jaar verplicht Latijn gehad. |
TL - voorheen de MAVO, veel is dr niet veranderd
GL - zelfde als TL maar dan met 1 practijk vak (metaaltechniek, electrotechniek, houtbewerking ....)
KBL - oude VBO
BBL - zelfde als KBL maar meer practijk en minder talen
*edit, GL en TL zijn even zwaar. alleen GL heeft dat ene vak meer (was bij mij 4 uur in de week)
| Originally posted by Duke2003 op het VWO krijg je verplicht frans EN duits, bij havo kun je kiezen. verder ga je op het VWO inderdaad veel dieper in op dingen en leer je problemen "veelzijdig" te bekijken. bij havo leer je bijv. probleem: AIDS oplossing: safe sex terwijl je bij VWO in dit geval echt zou gaan kijken naar de oorzaken en mogelijke oplossingen enzo. ik weet niet of dat een duidelijk voorbeeld is maar kijk maar wat je er mee doet |
Ook een verscil tussen havo en vwo is dat de vreemde taal bij havo vooral goed gesproken moet worden en bij vwo vooral geschreven. Kan ook andersom zijn.
Ik weet niet hoe het zit met het verschil tussen vwo en havo bij het studie huis. maar bij oude stijl vond ik er niet zoheel veel verschil inzitten. Vaak waren bij oude stijl havo de proefwerken bijna hetzelfde alleen het vwo kreeg 2 vragen extra. Althans dat was bij ons zo. Ik maakte trouwens proefexamen vwo engels nog beter dan proefexamen havo. Maar jah dat was tekstverklaren en dat kan je of dat kan je niet.
| Originally posted by total woot grieks/latijn |

| Originally posted by New Wave Sorry hoor mensen maar even een vraag van een MAVO-klant ![]() Waar hebben ze in godsnaam dat grieks of latijns nog voor nodig? De mensen in mijn omgeving met VWO/uni/gym enzenz doen er niets meer mee. Op je vervolg studie doe je er ook niets mee....is toch totaal zinloos? leg uit, want ik snap der niet svan met mijn 4 hersencellen. |
Nederlands en Duits zijn Germaanse talen. Spaans, Italiaans en Frans zijn Latijn.
http://www.vmbo.nl/vmboplein.htm
http://www.mkbleerbanen.nl
Zelf ben ik bij deze zeer actief betrokken met name omdat mijn baas verantwoordelijk is (geweest) voor het structuur geven aan en het implementeren van het vmbo.
De 2e link is een invulling van het vmbo, namelijk de stage (leerwerktraject). Ik zit zelf in dit landelijke projectteam om deze banen voor jongeren te verzorgen.
| Originally posted by total woot ps. als je Atheneum gedaan hebt met verplicht latijn, dan ben je genaaid |
ik ga dit jaar ook maar voor een atheneum diploma ipv een gymnasium 
| Originally posted by New Wave Sorry hoor mensen maar even een vraag van een MAVO-klant ![]() Waar hebben ze in godsnaam dat grieks of latijns nog voor nodig? De mensen in mijn omgeving met VWO/uni/gym enzenz doen er niets meer mee. Op je vervolg studie doe je er ook niets mee....is toch totaal zinloos? leg uit, want ik snap der niet svan met mijn 4 hersencellen. |
hehe, jullie geraken er zelf niet aan uit.. 
bedankt in ieder geval, dat vmbo-plein was erg nuttig, freezel..
nu maar hopen dat ik het zelf ook zal kunnen uitleggen..
Voor mij was er wel degelijk verschil tussen Havo en VWO... VWO 4 heb ik niet gehaald, met 13 tekorten, dus toen maar Havo gaan doen, en daar rolde ik slapend met 2 vingers in me neus doorheen...
Maar ik wil wel even zeggen dat Havo ook wel degelijk om inzicht draait... Ik heb die 2 jaar op de Havo geen boek opengeslagen en had een aanwezigheid in de les van 50% ofsow, en die 50% lag ik te slapen... En ik heb het dus wel mooi gehaald 
Tis dus niet simpel uit het hoofd leren geweest, want ik zou het natuurlijk nooit hebben gered zonder te leren wanneer het voornamelijk om dingen weten zou gaan...
My 2 cents...
| Originally posted by eieregooie Voor mij was er wel degelijk verschil tussen Havo en VWO... VWO 4 heb ik niet gehaald, met 13 tekorten, dus toen maar Havo gaan doen, en daar rolde ik slapend met 2 vingers in me neus doorheen... Maar ik wil wel even zeggen dat Havo ook wel degelijk om inzicht draait... Ik heb die 2 jaar op de Havo geen boek opengeslagen en had een aanwezigheid in de les van 50% ofsow, en die 50% lag ik te slapen... En ik heb het dus wel mooi gehaald ![]() Tis dus niet simpel uit het hoofd leren geweest, want ik zou het natuurlijk nooit hebben gered zonder te leren wanneer het voornamelijk om dingen weten zou gaan... My 2 cents... |
50% spijbelen (thuis slapen dus
) en 50% slapen in de les... Snappie?
Ik zelf heb ook Havo gedaan, en ik moet zeggen..het stelt niet veel voor. Ik ben dan wel een keer blijven zitten, maar dat was gewoon stom want ik had dat jaar niks gedaan. Zonder al te veel te leren, kun je de Havo makkelijk halen!
| Originally posted by robin TL - voorheen de MAVO, veel is dr niet veranderd GL - zelfde als TL maar dan met 1 practijk vak (metaaltechniek, electrotechniek, houtbewerking ....) KBL - oude VBO BBL - zelfde als KBL maar meer practijk en minder talen *edit, GL en TL zijn even zwaar. alleen GL heeft dat ene vak meer (was bij mij 4 uur in de week) |

| Originally posted by eieregooie Voor mij was er wel degelijk verschil tussen Havo en VWO... VWO 4 heb ik niet gehaald, met 13 tekorten, dus toen maar Havo gaan doen, en daar rolde ik slapend met 2 vingers in me neus doorheen... Maar ik wil wel even zeggen dat Havo ook wel degelijk om inzicht draait... Ik heb die 2 jaar op de Havo geen boek opengeslagen en had een aanwezigheid in de les van 50% ofsow, en die 50% lag ik te slapen... En ik heb het dus wel mooi gehaald ![]() Tis dus niet simpel uit het hoofd leren geweest, want ik zou het natuurlijk nooit hebben gered zonder te leren wanneer het voornamelijk om dingen weten zou gaan... My 2 cents... |
| Originally posted by eieregooie 50% spijbelen (thuis slapen dus ) en 50% slapen in de les... Snappie? |
Nee nee, bij jou is het 50% spijbelen (thuis posten dus) en 50% posten in de les...