TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Saddam Hussein fångad
Pages (4): [1] 2 3 4 »
Posted by reveal on Dec-14-2003 14:38:
Saddam Hussein fångad
Tja, tänkte att alla kanske inte läser alla poster i klotterplanket 

Diskutera 
Posted by dj_hysterix on Dec-14-2003 14:48:
stackars gubbe

Posted by JayBee on Dec-14-2003 14:49:
jag skulle inte villja vara i hans skor just nu.
vet inte vad som kan sägas om det hela :P någon som har filmen i annat format än realplayer?
Posted by ScuL on Dec-14-2003 14:56:
jag är glad för irakiernas skull.
förmodligen den bästa julklapp man kan få när man bor i irak 
Posted by Connector on Dec-14-2003 15:20:
säkert en dubbelgångare 
Posted by fede on Dec-14-2003 15:36:
| quote: |
Originally posted by ScuL
jag är glad för irakiernas skull.
förmodligen den bästa julklapp man kan få när man bor i irak |
va synd att dom inte firar jul då
Posted by Sand Leaper on Dec-14-2003 15:54:
Originally posted by Connector
säkert en dubbelgångare |
Det trodde jeg også først, men de sier at de har DNA-testet ham og at det bekreftet at det var ham. Så det ser ut som de har ham nå...
Posted by mjz on Dec-14-2003 16:00:
Originally posted by Sand Leaper
Det trodde jeg også først, men de sier at de har DNA-testet ham og at det bekreftet at det var ham. Så det ser ut som de har ham nå... |
japp, dom tog gott om tid på sig att kolla så att det verkligen var han innan dom gick ut med det... hade varit pinsamt värre om dom tagit fel gubbe...
Posted by ScuL on Dec-14-2003 16:33:
Originally posted by ShyTrance
va synd att dom inte firar jul då |
jag menade från västerskt åsikt (asså både oss här och amerikaner i irak)
Posted by benni on Dec-14-2003 17:00:

Posted by keddo on Dec-14-2003 18:13:
Hörde det inte försen för kanske en timma sen. Jo, tycker bara det var en tidsfråga ändå, när usa vill ha något så får dom oftast det (nej .. jag säger inte att det är bra att det är så)
Posted by staz on Dec-14-2003 18:52:
tycker synd om han, hur många han än dödat och hur mycket lidande han än orsakat så är han fortfarande bara en människa.
Posted by reveal on Dec-14-2003 18:54:
Originally posted by staz
tycker synd om han, hur många han än dödat och hur mycket lidande han än orsakat så är han fortfarande bara en människa. |
Alltså va? Hur kan du tycka synd om honom?
Posted by St_Andrew on Dec-14-2003 19:32:
Originally posted by reveal
Alltså va? Hur kan du tycka synd om honom? |
eller hur?!
Posted by MiB on Dec-14-2003 19:49:
Originally posted by Hybrid
|
redan postad i klotterplanket..
Posted by RebeL9 on Dec-14-2003 22:25:
tycker det är bra att de fångat Saddam. Han är en ond människa som bör ställas inför rätta. Därför hoppas jag också att han ställs inför en irakisk domstol och inte en amerikansk. Amerikanska domstolar har ju en tendens att köra med pajaskonster.
Fast om amerikanerna trodde att kriget skulle ta slut med ett Saddamgripande så hoppas jag att de har fel. Jag hoppas att attackerna mot ockupationsstyrkorna ökar tills det blir ett nytt Vietnamsyndrom för amerikanarna. Det vore ett mardrömsscenario för dem. Som det verkar nu har amerikanerna inte kommit med mycket gott utan snarare mer lidande, fattigdom och svek.
Posted by reveal on Dec-14-2003 22:31:
Originally posted by RebeL9
tycker det är bra att de fångat Saddam. Han är en ond människa som bör ställas inför rätta. Därför hoppas jag också att han ställs inför en irakisk domstol och inte en amerikansk. |
Självklart är det bra, han är som du säger en ond människa. Vad jag kan förstå så är det en irakisk domstol som kommer ta hand om honom efter att amerikanarna har haft sina förhör.
| Jag hoppas att attackerna mot ockupationsstyrkorna ökar tills det blir ett nytt Vietnamsyndrom för amerikanarna. Det vore ett mardrömsscenario för dem. Som det verkar nu har amerikanerna inte kommit med mycket gott utan snarare mer lidande, fattigdom och svek. |
Du hoppas alltså på ännu mer krig och lidande? Ibland fattar jag inte vad du menar mannen
Posted by St_Andrew on Dec-14-2003 22:36:
vad reveal sa plus, ofta inte flertalet av irakierna har fått det bättre? att det fortfarande finns ett gäng extremister som klagar och gör sig hörda betyder inte att alla hatar ockupationsmakten...
Posted by Smekbar on Dec-14-2003 22:37:
tycker det är bra att de fångat Saddam. Han är en ond människa som bör ställas inför rätta. Därför hoppas jag också att han ställs inför en irakisk domstol och inte en amerikansk. Amerikanska domstolar har ju en tendens att köra med pajaskonster.
Fast om amerikanerna trodde att kriget skulle ta slut med ett Saddamgripande så hoppas jag att de har fel. Jag hoppas att attackerna mot ockupationsstyrkorna ökar tills det blir ett nytt Vietnamsyndrom för amerikanarna. Det vore ett mardrömsscenario för dem. Som det verkar nu har amerikanerna inte kommit med mycket gott utan snarare mer lidande, fattigdom och svek. |
tja, det e väl bra att han e infångad och, ja, han bör ställas inför irakisk domstol och inte amerikansk. Inte för att amerikanska domstolar kör med pajaskonster som du skrev utan snarare för symbolvärdet för irakierna, att deras förra diktator blir åtalad i DERAS nya land efter DERAS lagar.
Jag hoppas däremot inte att terrorattackerna mot både trupperna och civilbefolkningen fortsätter eftersom jag tror de försvårar återuppbyggnaden av Irak ganska mycket. Jag är iofs starkt kritisk mot USA's ockupation men tror inte att terrordåd löser nånting... Våld är enligt min mening ALLTID fel.
Posted by RebeL9 on Dec-14-2003 23:07:
Självklart är det bra, han är som du säger en ond människa. Vad jag kan förstå så är det en irakisk domstol som kommer ta hand om honom efter att amerikanarna har haft sina förhör.
Du hoppas alltså på ännu mer krig och lidande? Ibland fattar jag inte vad du menar mannen |
Jag har följt Irakiska politiken i flera år och jag säger som årets fredspristagare sa. "Vår värld är så genomsyrad av orättvisor, se bara på USA's irakinvasion. De rättfärdigade sitt angrepp på Irak eftersom irakierna vägrade följa några av FN's resolutioner medan Israel i decenier fullständigt vägrat rätta sig efter en hel rad FN-resolutioner som bland annat inkluderar ett tillbakadragande från ett flertal olagligt byggda bosättningar etc."
Ja du min vän medan omvärlden blundar för Israels agressiva ockupationspolitik av ett slag som nog inte förekommer någon annan stans på vår jord så lider palestinierna. Vari Irak fanns hotet mot USA? Eller var det snarare så att USA var rädda för att Irak skulle attackera deras favoritallierade Israel?
Det är några av frågorna som kräver sina svar.
Posted by reveal on Dec-14-2003 23:11:
Jag har aldrig sagt att jag sympatiserar med Israel, vidare förstår jag inte på ditt svar varför du hoppas på ett nytt "vietnamkrig".
Posted by RebeL9 on Dec-14-2003 23:17:
Jag har aldrig sagt att jag sympatiserar med Israel, vidare förstår jag inte på ditt svar varför du hoppas på ett nytt "vietnamkrig". |
Vietnamsyndromet känner du väl till? Amerikanarna var övertygade om att det skulle bli en lättköpt seger över den illa utrustade Vietcong-gerillan. När man mötte lite sporadiskt motstånd började man förinta byar i tusental. Man öste ut napalmbomber över civila. För att försvåra det för motståndarna att gömma sig i skogen så sprutade man ut gifter som gjorde att enorma mängder skogsareal blev lövfri. Allteftersom tiden gick och de amerikanska förlusterna steg blev USA mer och mer desperata (samma desperation går att återfinna hos de sovjetiska trupperna i Afghanistan, Tjetjenien etc).
Det stora fel USA gör vid varje varje varje varje varje krig är att de är inte det minsta insatta i det lands kulturella kontext på något sätt. Detta leder till missuppfattningar och onödigt dödande. Som tex för några månader sedan då 80 irakier dödades "av misstag" av amerikanska soldater som var så stressade att de inte förstod vad irakierna vill. Stress + värme = meningslöst dödande.
Posted by reveal on Dec-14-2003 23:21:
Vietnamsyndromet känner du väl till? Amerikanarna var övertygade om att det skulle bli en lättköpt seger över den illa utrustade Vietcong-gerillan. När man mötte lite sporadiskt motstånd började man förinta byar i tusental. Man öste ut napalmbomber över civila. För att försvåra det för motståndarna att gömma sig i skogen så sprutade man ut gifter som gjorde att enorma mängder skogsareal blev lövfri. Allteftersom tiden gick och de amerikanska förlusterna steg blev USA mer och mer desperata (samma desperation går att återfinna hos de sovjetiska trupperna i Afghanistan, Tjetjenien etc). |
Precis, och det är det jag inte kan förstå att du önskar ska ske ännu en gång!
Posted by RebeL9 on Dec-14-2003 23:31:
Precis, och det är det jag inte kan förstå att du önskar ska ske ännu en gång! |
följer du irakkriget över huvud taget? Då hade du varit väl medveten om vad som håller på att ske där.
Det största misstaget USA gjorde var så fort de hade intagit Bagdad genom att upplösa den irakiska armén som består av ca 500 000 man. Istället tog amerikanerna själva på sig ansvaret att sköta säkerheten i landet. Något som man verkligen inte lyckats med. Dessutom har man inte lyckats med att få igång vattenförsörjningen.
Sedan har amerikanerna benhårt vägrat samarbeta med FN vilket mött stark kritik från världssamfundet. Det verkar som USA anser att eftersom de inledde kriget och de intog Bagdad får de själva styra och ställa hur de vill i landet.
Den så kallade interimsregeringen amerikanerna presenterade blev ett direkt fiasko. Ingen av delegaterna kan ens komma överrens om hur landets grundlag ska se ut.
Det här är bara några få punkter (kan fixa en större lista) på misstag och övertramp som amerikanerna gjort i Irak. Glöm inte vilka som hade väntat sig bli bemötta med ett regn av rosor och glada miner. Den dystra sanningen är att majoriteten av irakierna idag är besvikna på ockupationsstyrkorna. De har misslyckats med säkerheten i landet (precis på samma sätt som i Afghanistan).
Om man väl inleder ett krig så tycker jag banne mig att man gör det välplanerat och inte bara koncentrerar sig på själva krigandet utan även på efterföljderna och konsekvenserna. Det har USA varken gjort i Irak eller Afghanistan. Afghanistan är idag ett totalt laglöst land där vapen flödar fritt och inga utlänningar går säkra.
Var det verkligen det som var meningen?
Det är just Vietnamsyndromet jag talar om. jag hoppas USA får dra sig ur både Irak och Afghanistan med svansen mellan benen på samma sätt som de gjorde i Vietnam och istället överlåter FN att sköta ansvaret för freden. Det är deras jobb.
Posted by reveal on Dec-14-2003 23:37:
följer du irakkriget över huvud taget? Då hade du varit väl medveten om vad som håller på att ske där.
|
Ja, jag är väl inte dum heller?
Det är just Vietnamsyndromet jag talar om. jag hoppas USA får dra sig ur både Irak och Afghanistan med svansen mellan benen på samma sätt som de gjorde i Vietnam och istället överlåter FN att sköta ansvaret för freden. Det är deras jobb. |
Då tycker jag att du kunde sagt det från början. Du började din serie inlägg med att säga "Jag hoppas att attackerna mot ockupationsstyrkorna ökar tills det blir ett nytt Vietnamsyndrom för amerikanarna". Det får visserligen stå för dig, men det tolkas som att du vill ha fler attacker med medföljande elände och dödsoffer, vilket jag tycker verkar minst sagt synd om så skulle ske.
Jag personligen hoppas inte att det blir så, utan att det löser sig på bästa sätt, det vill säga att inga fler kommer till skada, och att irakierna får bestämma hur de vill ha sin demokrati.
Pages (4): [1] 2 3 4 »