TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Hur förklarar man...


Posted by Aendy on Dec-14-2003 15:02:

Hur förklarar man...

...att man orkar? Kryptiskt? Låt mig utveckla.

Min mor har fullt förtroende för mig och vet att jag, så när som på O´boy, är en renlevnadsmänniska. Dock blev hon konfrontrerad av en väninna vars son är missbrukare. Min mor berättade om att jag var iväg på trancekryssningen och att det dansades i princip dygnet runt där. Väninnan påstod att det är omöjligt att, som vi, dansa 6-7 timmar i sträck utan att inmundiga substanser som hjälper till att övervinna vissa trösklar. Men jag (och många med mig) fixar ju det. Hur förklarar man att stämmningen, musiken och extasen gör att man i princip springer ett maratonlopp utan någon direkt träning inför det? Det är ju rätt obegripligt för de oinsatta och min mor hatar att behöva stå till svars för denna subkultur utan några riktiga argument, mycket pga av att hon tycker om musiken musiken och att hon inte vill att hennes son ska framstå som en knarkare.


Posted by reveal on Dec-14-2003 15:05:

Detta hjälper ju dig inte, men jag känner för att ventilera mig lite också. Det slår aldrig fel, om man dansar järnet i 6-8 timmar så är det alltid nån jävel som ska fråga vad man går på! Varför är det så? Finns det så många fördomar att folk inte fattar att man kan klara sig förbannat bra även utan "knark"?


Posted by reveal on Dec-14-2003 15:08:

Kom att tänka på en bild från SoldF (instruktionsbok för militärer för de som inte vet). Den visade en stapel med olika markeringar, kommer inte ihåg dem exakt, men de var ungefär som följer:

Vad din mamma tror att du klarar: 20%
Vad du tror att du klarar: 40%
Vad ditt befäl tror att du klarar: 60%
Vad du egentligen klarar: 100%

Kroppen klarar kanske förbannat mycket helt enkelt?


Posted by dbl on Dec-14-2003 15:08:

det e la proffesorer som har bevisat att när man kommer i "trance" typ eller va man ska kalla det så bildas det nått ämne som fungerar istortsett som droger vilket gör att man klarar av att dansa i flera timmar utan att bli trött...

nått sånt e det... kommer inte exakt ihåg hur det funka


Posted by Aendy on Dec-14-2003 15:14:

quote:
Originally posted by dbl
det e la proffesorer som har bevisat att när man kommer i "trance" typ eller va man ska kalla det så bildas det nått ämne som fungerar istortsett som droger vilket gör att man klarar av att dansa i flera timmar utan att bli trött...

nått sånt e det... kommer inte exakt ihåg hur det funka


Nja, riktigt så är det inte. Om man kommer in i "the flow" som det kallas i idrottsvärlden så ökar utsöndringen av kroppens belöningssystem (endorfiner, adrenalin m.m.) samtidigt som att hjärnan inte längre är lika villig att uppfatta smärta längre (trötthet är en form av smärta som säger till kroppen att ta det lugnt). Problemet i vanliga fall är att hjärnan, som styr allt man gör, råkar ut för s.k. mental trötthet, dvs att det finns mycket energi kvar i kroppen till att fortsätta men hjärnan som är beroende av samma ämnen för att orka som resten av kroppen reagerar på att energinivåerna sjunkit och därmed säger till resten av kroppen att den är trött och bör lägga av för att spara på resurserna. Nästan all trötthet beror på mental utmattning för energilagerna i kroppen är så stora att det krävs en hel del för att uppnå fysisk trötthet på den aktivitetsgraden vi dansar på.


Posted by mindshooter on Dec-14-2003 15:39:

Så din mor litar inte på att du inte tar droger?
Då ligger nog probleme någon annanstan än att hitta bra argument...eller?

Själv stod jag oxå 6 timmar non stop på golvet med inget annat an chilinötter, en baccardi och 5 liter vatten.


Posted by Aendy on Dec-14-2003 15:43:

quote:
Originally posted by mindshooter
Så din mor litar inte på att du inte tar droger?
Då ligger nog probleme någon annanstan än att hitta bra argument...eller?

Själv stod jag oxå 6 timmar non stop på golvet med inget annat an chilinötter, en baccardi och 5 liter vatten.


Jo, hon har fullt förtroende för mig, det står typ i den första meningen i mitt inlägg. Dock är det svårt för henne att övertyga sina väninnor om att jag inte ens dricker och ändå går på de mest drogrelaterade festerna av alla och dansar järnet. Jag sökte svar till hur man förklarar för de som inte är insatta hur man orkar. Min mor gillar inte tanken att hennes väninnor tror jag är en knarkare.


Posted by reveal on Dec-14-2003 15:47:

Bjud in dem på nästa fest, så ska vi fan visa dem var skåpet ska stå!


Posted by mjz on Dec-14-2003 15:50:

förklaringen är väl rätt enkel, trance är inte smöring utfyllnadsmusik a la thorleifs, det påverkar en både mentalt och fysiskt...

det är så jävla skönt så man vill helt enkelt inte därifrån, därför ignorerar man alla kroppens varningssignaler och fortsätter dansa och till slut slutar kroppen att protestera...

fast det är klart, att förklara det för nån som aldrig hört trance, eller pressat sin kropp till nånting förutom att trycka i sig så mycket som möjligt av kakbuffen på PRO's möten är ju rätt svårt...


Posted by NooN on Dec-14-2003 15:51:

Man måste uppleva det för att förstå...


Posted by Glorie on Dec-14-2003 15:52:

jag har exakt samma problem som dig aendy. har fullt förtroende från mamma å pappa, men på tidigare släktmiddagar får man förklara sig.


Posted by Amnezia on Dec-14-2003 16:15:

tycker det gäller både unga som äldre att de alltid tittar lite snett när man säger va man varit på för party lr brukar gå på..
blir alltid typ..."jaha ja så du håller på me sånt" på nått sätt blir e alltid snack om droger å grejjer då..

jag dricker ju knappt ens cola på de festerna jue, får man ju bara håll å grejer vore ju dumt å få kasta in handuken för det..


Posted by ScuL on Dec-14-2003 16:35:

adrenalin hjälper en hel del till


Posted by mindshooter on Dec-14-2003 17:24:

quote:
Originally posted by Aendy
Jo, hon har fullt förtroende för mig, det står typ i den första meningen i mitt inlägg. Dock är det svårt för henne att övertyga sina väninnor om att jag inte ens dricker och ändå går på de mest drogrelaterade festerna av alla och dansar järnet. Jag sökte svar till hur man förklarar för de som inte är insatta hur man orkar. Min mor gillar inte tanken att hennes väninnor tror jag är en knarkare.


ah, sorry, fan jag måste vara trött efter allt festande..läste helt fel

Jag vet juh att du inte tycker att drogbruk är något bra alls, men jag tycker ändå att dom borde acceptera dig och tro på det du säger...problemet ligger juh hos dom som har fördomar, inte hos dom som blir dömda.


Posted by JayBee on Dec-14-2003 17:32:

det är bara att säga till din käre mor att hon ska svara hennes kompisar nästa gång med "jag litar på min son"

P.S funkar inte det så kan hon bara säga "han är medlem i Trance Addict" det borde snickra till det för dem


Posted by Smekbar on Dec-14-2003 22:49:

hmm frågar folk hur man orkar brukar jag bara säga "Jag e skittrött efter 15minuters intensiv dans, men skiter i det o fortsätter 6 timmar till"
Är ungefär så också för mig iaf, ca 15-20minuters dans känns som ett vanligt gympapass på gymnasiet (vi hade en sjuk jävla gympalärare iofs, officer i kustjägarna) men sen fortsätter man bara, musiken får en att glömma att man e trött, fram tills de där 4-5-6 timmarna senare, när man e tvungen att sluta för man knappt kan gå längre. Har väl hänt 2-3 ggr att jag varit väldigt nära att svimma på dansgolvet av utmattning, läskigt...
det var för övrigt ganska kul på gymnasiet, när jag kirrade ledighet för att åka ner till Mayday, o min 60åriga svensklärarinna sa typ "Jaha rejv, e det inte där alla äter ecstasy o sånt. Du får bara ledigt om du lovar att inte ta knark"... Mitt svar blev väl nått rablande om att ravekulturen e starkt missuppfattad och att den handlar om musiken, inte om drogerna... Samt att jag inte använder hard-drugs.


Posted by reveal on Dec-14-2003 22:53:

Jag blir inte trött alls, bara jag dricker vatten, vet inte vad det beror på... Nu senast på kryssningen körde jag o Anden rätt hårt i en sisådär 7 timmar i sträck (första dagen då alltså), och det var ingen fara. Inte andfådd, inte trött, bara törstig...


Posted by Vizay on Dec-15-2003 01:44:

rent fysiskt sett så har det ju att göra med kroppens belöningssystem som nån nämnde innan...man hör musik som man verkligen älskar, man blir glad å lycklig eftersom kroppen utsöndrar dessa ämnen, ämnen som i isn tur gör att man inte tänker lika mycket på hur trött man är eller att det gör ont osv.

Du kan ju berätt aför hennes väninnor hur kureringen efter en hel natts dansande ser ut också, brukar ju oftast innebära ett "par" timmars extra sömn


Posted by Gaby on Dec-15-2003 08:14:

Det är ju rätt obegripligt för de oinsatta hur folk orkar snacka så mycket skit? Lägga sig i andras liv? Ifrågasätta vad andras barn gör och inte gör? Är dom sååååå intresseade så kan dom ju gå ut och kolla läget?

Din mor ska inte svara på sånt skit!!

Jag orkar ju dansa mera än dom som dragit tjack och därför alltid fått "förklara" mig!!! Nu skiter jag i att svara på frågan...


Posted by staz on Dec-15-2003 15:08:

varför ska de ens bry sig? och varför ska du bry dig om vad de tycker? personligen hade jag brett på med en rejäl dos sarkasm och sagt nåt i stil med "Jo för fan, jag brukar trycka i mig lite piller, dra ett par linor kokain, skjuta lite grejer o röka ett par feta, sen brukar det gå vägen", om din morsa litar på dig så skulle hon säkert bli stolt över att du satte hennes väninnor på plats

själv tar jag det som en komplimang när jag dansar så intensivt så att folk tror jag är hög.

går ju också att dansa olika intensivt.. själv röjer jag ett tag, hoppar och skuttar , sen när jag blir trött varvar jag ner ett tag med fötterna stationerade.


Posted by Laszlo on Dec-16-2003 10:00:

Jag vettefan - det enda stället jag får ont på när jag dansar så länge är ryggen. Men det går över under tiden jag hunnit gå iväg och komma tillbaks med en ny flaska vatten - alternativt öl



Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.