TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Hur får man tmf9 i sverige
Pages (2): [1] 2 »

Posted by Tnakka on Jan-11-2004 13:44:

Hur får man tmf9 i sverige

Hello alla sweta...

hur får man in tmf9 i sverige? Jag är nämligen ute efter att se på rave/live/events... Finns det fler kanaler, vilka är dessa och hur skaffar man dem???

Posted by Sorrow on Jan-11-2004 14:32:

Man kan ju gå på events själv istället?

Posted by ScuL on Jan-11-2004 15:12:

en parabol som är riktat till Astra 19.2 öst och en digitalmottagare.
sen behöver man en CAM kort av nån slag för att decryptera signalen.
TMF är nämligen koderade (men lätt att få öppen).

f.ö.

VIVA och VIVA2 (tyskt) finns på samma satelliten och de är gratis.

Posted by Versace on Jan-11-2004 21:15:

TMF är inte kodad...

Den ligger på Eutelsat W2...
Kan tyvärr inte var exakt den ligger...

Men leta på www.lyngsat.com under Free Tv, o sen Europe o Belgium...

Posted by ScuL on Jan-11-2004 21:28:

ah
du har rätt men du syfter på belgiska TMF:en som ligger på eutelsat W2 16 grad öst.

det e även för mig svårt att få in den med en 80cm parabol i Holland. tror inte att nån i Umeå kommer att klara det ..

f.ö. sänder belgiska TMF:en nästan ingen trance events lr lika saker..

Posted by Laszlo on Jan-12-2004 03:27:

Har länge också velat ha kanalen. Var använder de för encpryptionsystem, och var kan man få tag på nycklar till det?

Posted by Versace on Jan-12-2004 08:20:

quote:
Originally posted by ScuL
ah
du har rätt men du syfter på belgiska TMF:en som ligger på eutelsat W2 16 grad öst.

det e även för mig svårt att få in den med en 80cm parabol i Holland. tror inte att nån i Umeå kommer att klara det ..

f.ö. sänder belgiska TMF:en nästan ingen trance events lr lika saker..

så de e skillnad på belgisk o holländsk TMF?
fan det visste jag inte...

Posted by ScuL on Jan-12-2004 11:25:

quote:
Originally posted by DJ_Laszlo
Har länge också velat ha kanalen. Var använder de för encpryptionsystem, och var kan man få tag på nycklar till det?

De sänder i IrDeTo encryptionssystem.
Keys finns överallt på nättet...
Man kan dekodera de på olika sätt..

Magic Kort: (öppnar 6 olika encryptionssystemer)

koster typ 1000:- och man behöver en programmer av 180:- för att skriva nycklar in från datoren.
Det finns flera kort som funkar det samma bl.a, Icekort, Matrix Reloadedkort. Dock fungerar de här kort i din bestående satellitmottagare.

eller en mottagare som jag har: ( )
Dreambox DM-7000S

Den kör på Linux och har ett inbyggd softwaresystem att öppna koderade kanaler. Förresten kollar apparaten själv på internet via en LAN uppkoppling och laddar ner de senaste keys. Det är också möjligt att bygga in en hårddisk för att spela in filmer i digital kvalitet. (d.v.s. 768x584 / 25 FPS / PAL i MPEG2), på filmkanaler ibland med Dolby 5.1 hihi ... Det enda problem är bara priset, den koster ungefär 4000.
http://www.dream-multimedia-tv.de/B...dukte/index.php

quote:
Originally posted by Versace
så de e skillnad på belgisk o holländsk TMF?
fan det visste jag inte...

ungefär samma skillnad som mellan ZTV Sverige o ZTV Norge.
identik angående de mesta programmer o utseende men de spelar annorlunda klipps

Posted by Versace on Jan-12-2004 19:17:

får man in sky med den? skulle vilja ha lite mer info än bara länken...

Posted by ScuL on Jan-12-2004 19:56:

quote:
får man in sky med den? skulle vilja ha lite mer info än bara länken...

vilka Sky? .... De flesta Sky kanaler ligger på Astra II (28.2 öst), och den är rejält svårt att ta emot i Sverige för att den är riktade till Storbritannien. F.ö. är de flesta kanaler på Astra II koderade i ett system som går inte att öppna. (Videoguard).

Med den där mottagare får jag in ungefär 10.000 radio och TV-kanaler, dock måste jag säga att jag en motor (rotor) på min parabol så att jag kan kolla alla satelliter som finns
Jag har hela CanalDigital utbudet samt Viasat. Den Svenska, Norska, Danska och Finska versionen hehe Alla Holländska kanaler, ungefär 60 Tyska kanaler... Många themakanaler som GameTV, RealityTV, Extreme Sports channel, osv . Rätt skoj faktiskt

Posted by Nyx on Jan-12-2004 20:07:

hehe..Scul är värsta experten på det här området!

jag vill också ha lite nya coola kanaler..hur fungerar det där magic kortet egentligen? vad behöver jag till det och vad kostar det?

Antennen jag kör med nu suger..MTV och några andra mindre viktiga kanaler hackar till lite då och då..mycket irriterande

vad ska jag skaffa för antenn/parabol för att fixa problemen och vad behöver jag för att kunna få lite trancekanaler?

Posted by ScuL on Jan-12-2004 20:26:

quote:
Originally posted by Nyx
hehe..Scul är värsta experten på det här området!

Man måste ju göra liten undersökning innan man skaffar sånt dyr mottagare. Och det var helt nödvändigt för att få in Svenska kanaler här hehe

quote:

jag vill också ha lite nya coola kanaler..hur fungerar det där magic kortet egentligen? vad behöver jag till det och vad kostar det?

Antennen jag kör med nu suger..MTV och några andra mindre viktiga kanaler hackar till lite då och då..mycket irriterande

vad ska jag skaffa för antenn/parabol för att fixa problemen och vad behöver jag för att kunna få lite trancekanaler?

Jag antar att din parabol är för liten, då kan det hacka liten ibland, särskilt med regn eller snö. För att få in de flesta Europeiska kanaler är 88cm bra (det har jag). Större funkar även bättre, men det e inte nödvändigt. Asså kör/åk förbi en parabolaffär och skaffa en större parabol först

De flesta paraboler i Sverige är riktade till Thor (1,0 väst) för CanalDigtal eller Sirius (5,0 öst) för Viasat, ibland de båda samtidigt. Dock om att få in Europeiska kanaler som ligger på Astra (19,2 öst) måste man ju rikta parabolen till en annan satellit som står längt ifrån de Skandinaviska.
Man kan lösa det här problem på olika sätt:
* Skaffa en parabol till och koppla de via Diseqc switches
* Skaffa en rotor så parabolen kan rör sig (nu kan man få in allt!)
Min rotor var ungefär 600:- SEK.

Magic korten går in i CAM-slottet av en digitalmottagare, man måste ju väl ha en mottagere som har CAM-slots. Sen går det en tomt chipcard in i Magic korten. Chipcard måste man ibland ta ut (typ varje månad) och stoppa in i den chipskrivare som är kopplade till datoren. Man kan ladda ner nycklarna från internet och skriva de in i chipen, så går chipen tillbax i Magickorten och kan du kolla TV igen

Posted by Nyx on Jan-12-2004 21:20:

Tack för svaren Scul!

quote:
* Skaffa en rotor så parabolen kan rör sig (nu kan man få in allt!)
Min rotor var ungefär 600:- SEK.

du menar att man ska en parabol på taket som snurrar runt konstant?..haha det lär se ganska skumt ut
men om man får in många fler kanaler så kan det vara värt att investera i, helt klart!

quote:
Magic korten går in i CAM-slottet av en digitalmottagare, man måste ju väl ha en mottagere som har CAM-slots. Sen går det en tomt chipcard in i Magic korten. Chipcard måste man ibland ta ut (typ varje månad) och stoppa in i den chipskrivare som är kopplade till datoren. Man kan ladda ner nycklarna från internet och skriva de in i chipen, så går chipen tillbax i Magickorten och kan du kolla TV igen

hur kollar man om man har cam-slots? (jag är inte alls insatt i det här med digitala mottagare)

jag behöver alltså:
* Digital mottagare med cam slots
* Stor parabol som roteras
* Magic kort
* Chipskrivare

vad kostar allt det på ett ungefär?

quote:
Jag har hela CanalDigital utbudet samt Viasat. Den Svenska, Norska, Danska och Finska versionen hehe Alla Holländska kanaler, ungefär 60 Tyska kanaler... Många themakanaler som GameTV, RealityTV, Extreme Sports channel, osv . Rätt skoj faktiskt

Hade jag haft så många kanaler hade jag suttit bänkad framför tvn 24 h/dygn

Posted by ScuL on Jan-12-2004 22:03:

quote:
Originally posted by Nyx
du menar att man ska en parabol på taket som snurrar runt konstant?..haha det lär se ganska skumt ut
men om man får in många fler kanaler så kan det vara värt att investera i, helt klart!

det ser skumt ut men det funkar tokbra

quote:

hur kollar man om man har cam-slots? (jag är inte alls insatt i det här med digitala mottagare)

på din mottagare måste det finnan nån slot på framsidan.
kanske bakom en "dörr" lr nåt.
om det inte finns är det billigare att skaffa en sådana mottagare som jag förmodligen

quote:

jag behöver alltså:
* Digital mottagare med cam slots (du har den ju redan? annars mellan 2000:- o 3000:-)
* Stor parabol som roteras (parabol 500~750:-, rotor 600:-)
* Magic kort (1000:-)
* Chipskrivare (180:-)

personligen tycker jag att en mottagere som uppdaterar nycklar själv är lättare än en magic kort, dock de är billigare när man redan har en bra digitalmottagere

Posted by reveal on Jan-12-2004 22:41:

quote:
ungefär samma skillnad som mellan ZTV Sverige o ZTV Norge.

Där ser man, hade ingen aning om att ZTV fanns i andra länder än Sverige

Posted by Laszlo on Jan-13-2004 00:12:

quote:
Originally posted by Nyx

å nej, inte riktigt..den fungerar inte som en sattelit, som snurrar konstant...

Som Scul sa...det finns en drös med olika satteliter som de olika kanalerna ligger på, och en del satteliter ligger en bra bit ifrån varandran - därför måste man ha en motor som vid behov ändrar riktning på parabolen så att signalerna från rätt kan tas emot, beroende på vilken kanal man vill se.

Till motorn följer det med en separat dekoder/boxer/mottagare/whatever som man via fjärrkontrollen styr. Vissa motorer går att koppla direkt till digitalboxern, och då behöver man inte själv ändra läge på motorn och satteliten, utan det gör den automatiskt beroende på vilken kanal du zappar över till. Nokias mottagare är kompatibla med deras motorer Fast om jag inte minns fel kostar Nokia's motorer lite mer...

Posted by ScuL on Jan-13-2004 01:34:

ah precis, du har rätt.
den snurrar vid behöv..

Till exempel om du kollar nån film på fyran och du vill titta lite på TMF trycker du på knappen på din fjärrkontroll och din rotor snurrer din parabol till Astra satelliten för att få tag på TMF's kanal

Posted by Versace on Jan-13-2004 20:36:

att få in sky är inte en omöjlighet, utan tvärtom..
men det där med videoguard....fan att det inte är viacess alla har...

var köper man dream-dekodern i sverige?

Posted by ScuL on Jan-13-2004 23:52:

quote:
att få in sky är inte en omöjlighet, utan tvärtom..
men det där med videoguard....fan att det inte är viacess alla har...

Det går om man skaffer en Sky Digibox, som säljs endast i Storbrittanien. Då måste du också ha en giltig adres där, samt ett bankkonto. Sen sa du skaffa abonnemang från en Engelsk telefon. Om Sky ser eller har en aning att du bor i utlandet stänger de av din abonnemang direkt.

Plus: det e svårt att få in Astra II satelliten problemlöst, man behöver åtminstone en parabol som är 120cm eller större

quote:

var köper man dream-dekodern i sverige?

Ingen aning faktiskt Vet inte om Sverige finns i dealer-listan på Tyska sajten. Jag vet att det finns folk i Norge och i Stockholm som har den, så den måste vara där nånstans. Försök en bra parabolaffär.

Posted by Laszlo on Jan-13-2004 23:56:

quote:
Det går om man skaffer en Sky Digibox, som säljs endast i Storbrittanien. Då måste du också ha en giltig adres där, samt ett bankkonto. Sen sa du skaffa abonnemang från en Engelsk telefon. Om Sky ser eller har en aning att du bor i utlandet stänger de av din abonnemang direkt.

Fasen - det hade ju levt som en gud om jag haft de bägge Sky Sports kanalerna. Än bättre om jag kunde få in RDS, CBC, ESPN, Fox Sports, ABC, TNT och fan vet alla nordamerikanska kanalerna som visar NHL Iofs hade RDS räck med tanke på att de visar alla Canadiens matcher - dock med franska kommentatorer. Fast i vilket fall som, så hade jag nog behövt en tiometersparabol.

Posted by ScuL on Jan-14-2004 00:19:

Du kan få in Fox Sports med en Dreambox + tillräckligt parabol samt rotor. Ligger på 43 grad väst på PanAmSat 6.
Den enda krav är att du måsta ha en TV som kan visa NTSC... (Amerikansk system..)

Posted by Versace on Jan-14-2004 08:19:

quote:
Originally posted by DJ_Laszlo
Fasen - det hade ju levt som en gud om jag haft de bägge Sky Sports kanalerna. Än bättre om jag kunde få in RDS, CBC, ESPN, Fox Sports, ABC, TNT och fan vet alla nordamerikanska kanalerna som visar NHL Iofs hade RDS räck med tanke på att de visar alla Canadiens matcher - dock med franska kommentatorer. Fast i vilket fall som, så hade jag nog behövt en tiometersparabol.

de e en dröm vi har...
sky sports räcker iofs...

Posted by U121 on Jan-14-2004 08:53:

quote:

Dreambox DM-7000S

Den kör på Linux och har ett inbyggd softwaresystem att öppna koderade kanaler. Förresten kollar apparaten själv på internet via en LAN uppkoppling och laddar ner de senaste keys. Det är också möjligt att bygga in en hårddisk för att spela in filmer i digital kvalitet. (d.v.s. 768x584 / 25 FPS / PAL i MPEG2), på filmkanaler ibland med Dolby 5.1 hihi ... Det enda problem är bara priset, den koster ungefär 4000.
http://www.dream-multimedia-tv.de/B...dukte/index.php

omg!

helt plötsligt suger Boxer apa

Posted by Nyx on Jan-16-2004 15:16:

quote:
* Digital mottagare med cam slots (du har den ju redan? annars mellan 2000:- o 3000:-)
* Stor parabol som roteras (parabol 500~750:-, rotor 600:-)
* Magic kort (1000:-)
* Chipskrivare (180:-)

jag har inte cam-slots på den mottagaren jag har nu..kanske skulle ta och investera i en sån där dreambox isf..

hittade en svensk sida som hade dreamboxen (http://www.digitalboxen.com/prod_show.php?code_no=0117), så nu är det bara att skaffa en massa pengar

kunde man använda den som en hårddiskinspelare? och isf. är det svårt att spela in på den? och hur många eller hur stora hårddiskar klarar den av?

jag skulle nämligen behöva nåt att spela in på nu när jag skrotat min gamla vhs..hårdisk- och dvdinspelare kostar ju ungefär lika mycket som dreamboxen om jag inte tar fel.

Posted by ScuL on Jan-16-2004 18:10:

quote:
Originally posted by Nyx
jag har inte cam-slots på den mottagaren jag har nu..kanske skulle ta och investera i en sån där dreambox isf..

oj då är det kanske bättre att investera i nåt nytt ja. du har rätt

quote:

hittade en svensk sida som hade dreamboxen (http://www.digitalboxen.com/prod_show.php?code_no=0117), så nu är det bara att skaffa en massa pengar

vad fint kunde inte hitta den själv :P men jag vet att den finns hehehe .... billigt är den inte men när man tittar på vad apparaten kan göra är det inte så dyrt alls.

några saker boxen kan:
* spela in film i MPEG2 på HD
* spela SVCD/MPEG2 från HD (man kan kopiera på skivan från datoren via nätverket), den nyaste software kan även spela .VOB (DVD)
* spela MP3 från HD eller nätverkmapp.
* lyssna till webradio (MP3/shoutcast stream)
* datorspel (små spel som snake, lemmings osv)
* >>i framtiden<< surfa, chatta och mejla (genom IR-tangentbord)
o mycket mer

quote:

kunde man använda den som en hårddiskinspelare? och isf. är det svårt att spela in på den? och hur många eller hur stora hårddiskar klarar den av?

jag skulle nämligen behöva nåt att spela in på nu när jag skrotat min gamla vhs..hårdisk- och dvdinspelare kostar ju ungefär lika mycket som dreamboxen om jag inte tar fel.

jaha man kan använda den som en HD-inspelare. det är inte alls svårt att spela in på den. du kan använda en timer som på en video, eller du kan bara hitta RECORD-knappen och den spelar in medan du tittar.
med några software-images är det också möjligt att använda Timeshifting.

det innebär att du sittar och kollar lite film, sen kommer en kompis på besök. snabbt hittar du på PAUSE-knappen och Boxen spelar in filmen på HD. när kompisen drar igen, hittar du på play och kan du kolla vidare där du har blivit.

max. HD-storlek är 120GB nuförtiden, men det ändrar sig när nya software-versionen släppas. då kan man lätt bygga in en 250GB eller större hårddisk

När filmen står på hårddiskan, kan du kopiera det via den inbyggda 100mbit nätverkskort till din dator och bränna den på DVD. helt enkelt

Pages (2): [1] 2 »