TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Jag behöver hjälp med dator
Jag behöver hjälp med dator
Tjananare, jag behöver lite hjälp med att köpa en dator, jag sökte i svenska forumet och hittade ingen liknande tråd så jag kör hårt.
jag var in i dator butiken senast igår och snubben i butiken kludda ner en lapp med vad han trodde jag skulle kunna behöve, men eftersom det satt en prao lapp på honom så skulle jag vilja he lite input från er.
detta plockade han ihop åt mig;
moderkrt: asus p4p800 i865p
inte p4/478 pc800 2.8ghz
1024mb ddrpc-3200
hårddisk 80gb 7200rpm
ati 9600 xt 128mb
sb audigy2
och med en budget låda och cd spelare/brännare
och för detta ville han ha 11.000
EXTREMT tacksam för åsikter osv
Vad ska du ha datorn till då?
http://www.tranceaddict.com/forums/...?threadid=93767
Kan höra på skoj vad data teknikerna på jobbet säger om det där 
inkl skärm? annars tror jag att det lät lite dyrt
kolla på http://buggy.no-ip.com så ser du var grejor kostar, där finns listor över var det är billigast etc
Humz.....min dator som är över 1 år gammal kostade lika mycket.
Det är en 1,8 ghz med 512 ddr och gforce 4 128 mb.
Då byggde jag även ihop den själv.
Jag tror det där är ett ganska överdrivet pris fast jag ska inte svära på¨det.
Sen kan jag även informera om att jag hade ett asus moderkort till min burk från början, men datorn vägrade funka (gick inte ens igång) fram till att jag bytte moderkort till annat märke. Förmodligen var det så att asus inte var kompatibelt med mitt grafikkort men jag vet inte. Har hur som hellst hört rätt dåliga saker om dom. Det var ett år sen och dom kan ha utvecklats men man vet aldrig.
Re: Jag behöver hjälp med dator
| quote: |
| Originally posted by Crash hårddisk 80gb 7200rpm |
sysslar du mycket med avancerad 3dgrafik (alltså som i att skapa, inte spela spel) eller filmredigering? Om inte så räcker det mer än väl med 512mb minne. I övrigt ser det sjysst ut, hade väl dock satsat på en större HDD, för 200-300kr mer så får du en 120a...
edit:
kollade lite snabbt på datorbutiken.com o satte ihop ett likadant paket typ... 9800kr utan montering.. och de tar ju 1000kr för montering så det blir ungefär samma pris... (utan skärm då ja). men kan du bygga själv så är det ju en avvägning att avgöra vilket som e viktigast, pris eller lätttillgänglig support...
jo jag tyckte också att det var dyrt, det är väl meningen att jag skulle använda den till musik produktion och tungt photoshop arbete, och så skadar det ju inte att kunna lira ett skoj spel heller =D.
jag har kikat mycket på komplett.se men jag ska ge datorbutike.se en chans.
tack för svar =D
och nej det var inte skärm med och bredslang kan man ju glömma 
| quote: |
| Originally posted by Crash det är väl meningen att jag skulle använda den till musik produktion |
du kan få ett proffsljudkort för de pengarna du lägger på creativekortet, så varför inte göra det om det e seriös musikproduktion du sysslar med...? =) kan själv rekommendera M-Audio Delta 44/96. Funkar perfekt för mig, och har fått bra kritik i alla recensioner jag läst... kostar ca 2000kr, alltså typ samma som ett Audigy2.
kekekekek, jag får väl kika om dom har det kortet, ärligt talat så var det lite att välja mellan i butiken, och mina produktioner kommer kanske att låta proffesionella någon dag men jag kommer inte att vilja släppa något, det här gör jag ENBART för nöjes skull.
Köp en Mac! Det bästa jag gjort. Visst, det kan bli lite dyrare, men dom har en studentrabatt på 9% och sen kan man ju försöka trolla bort momsen om man har möjlighet.
Kommer aldrig gå tillbaka till PC någonsin. OS X Panther är underbart vackert, funktionellt och stabilt. XP är ingenting av dessa. Om du dessutom ska använda datorn till grafisk formgivning som det verkar, då är ju Mac det absolut bästa alternativet. Mac är ju stort på musik och framförallt video också.
Är spel viktigt för dig så är ju PC det enda valet dock.