TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Individen existerar inte...
Pages (3): [1] 2 3 »
Individen existerar inte...
Posta den h�r i political discussion (d�rav det engelska spr�ket) f�r ett tag sen, tycker dock det �r en intressant filosofi (som jag kom p� sj�lv men som troligtvis m�nga innan mig ox� kommit p�
) som man b�r t�nka p� lite oftare.
Free choice - By St_Andrew 
This is what most of the modern world is built upon, but what is really free choice? Does it really exists? I state it does not, not really.
Free choice exists in a way, because every man takes his/her own decisions. But the problem is that every decision already has a given outcome. No one in this world controls his/her decisions.
A decision is based either upon a person's environment or upon a person's own brain (his knowledge and genetics). I can not see how the individual can in any way change this. We are born with our brain and we are placed in an environment, so where is the choice?
Now you are thinking, �no that is not true, we do have a choice�, but then please tell me how else can we take our decisions? THERE IS NO OTHER WAY!
Examples:
A person is in a store, he is going to buy some tomatoes, the store has 2 kinds, one that is cheap (but not the best) and one that is delicious (but expensive). If this person is rich (he knows that --> knowledge) and/or love tomatoes (genetics) he will buy the expensive one. He had a free choice, but where were the free choice, really? It was already given what he would take.
There is an election, every person vote what they think is the best for them/society. First of all some only think of themselves and others think of the whole (this depend of their raising, environment and their genetics, but still they do not control if they are ego or not.). Secondly everyone does not have the same knowledge (some persons knows a lot (want to learn, gen/environmental thing), some do not, nothing you can affect). There is no other ways you take your decisions in an election. So everyone has a free will to vote on whatever they want in the election, but the decision is already given based upon the things i just mentioned
Of course this is just simplified examples, but the same goes if there is 2 million different choices or aspects of a problem.
Another example of this is that most middle classers continue to be middle class, most over class continue to be that, and working class continue to be that, etc. This is clearly NOT a coincidence.
I could take endless of more examples but i hope you got my point now.
So how do i think we should apply this in society? Make everyone irresponsible for the actions? No that would definitely not make sense. We still have to punish murders as a deterrent example (for the ones with knowledge and genes/raised that follow god and bad). BUT we should take care about this people, we should not let them rotten in some dark prison, they should also have the right to a decent life, even though they are murderers. This apply to all kind of people that are disadvantaged of todays society (poor, less smart, sick etc). Everyone should have the right to a decent life, nothing really is their fault. Though the problem is that everyone could not have a perfect life without doing anything because in that case no one would want to be a doctor, CEO or something else that would take up a lot of your time of their lives. It is all about to find the perfect balance and to make everyones raising/environment as good as possible, which is not an easy task of course.
So a person's failure is not really the person's fault, it is the society's fault alternatively the person's genes.
Fick iaf dom flesta d�r att h�lla med om att free choice inte existerar och dom fick mig att inse att det faktiskt �r individen som �r free choice, s� d�rf�r existerar inte individen heller och vi �r alla slavar till v�ra hj�rnor och omgivningar.
Vad som dock var den stora fr�gan d�r var om varje beslut har en given outcome eller inte? Jag h�vdar att det har det. En annan fr�ga var om man �verhuvud taget ska bry sig om detta i samh�llet...
Hoppas att detta snurra till det lite f�r er iaf 
Discuss.
Valde du att skriva inl�gget ovan?
Ah, filosofi, mitt omr�de 
Detta �mne kallas f�r determinism och har funnits som tankeg�ng i m����nga �r.
V�ra kroppar best�r av vatten och kol. Varf�r skulle inte vi anpassa oss till naturlagarna som allt annat
alla r�relser och h�nderlser i v�r kropp �r triggade av en annan h�ndelse, allt g�r enligt naturlagarna och elektriska signaler i kroppen. Allt enligt planen.
Det fanns en g�ng en forskare som sa att om man kunde frysa alla molekyler och atomer i v�rldsrymden och titta vart dom var p� v�g, d� kunde man �ven r�kna ut vart dom varit, och d�rf�r se b�de fram och bak i tiden...right?
Det g�r att r�kna ut hur dom ska studsa, skulle kr�vas one hell of a computer men teoretiskt.
Vad som b�r till�ggas �r att man hittat en del i hj�rnan som �r slumpm�ssig, kommer fan inte ih�g vad det kallas men n�n annan kan s�kert fyllas in. Hur som hellst s� tror man att dessa molekyler eller vad det �r slumpas fra och har olika utfall, vilket kan g�ra att vi tar andra val. MEN... vad v�ljer du? att vara en m�nniska som bara slumpas omkring p� jorden och faktiskt inte har n�n stor koll egentligen, eller bara ett kugghjul i maskineriet?
Determinism �r en av filosofins intresantaste �mnen om du fr�gar mig
n� h�ller inte rktigt med.
livet �r fullt utav en blandning utav f�rutsagda och icke f�rutsgda evenemang skulle man kunna s�ga (enligt mig alts�)
det finns ju massa folk som typ kanske �r smala genetiskt och sen s�tter de sig verkligen emot det hela och satsar p� att gymma eller n�tt s�nt och blir stora och starka trots sin genetik och uppfostran.
du har uppt�ckt ett m�nster som ofta st�mmer men jag tycker att det �r ett misstag iomed att du inte tittar p� hela tavlan utan bara p� dem delar d�r ditt f�rstoringsglas �r lver, om du hajar vad jag menar.
och det d�r med tomaterna st�mmer ju till st�rsta del fast inte alltid. det �r en generalisering. det �r inget man kan f�rlita sig p� till 100%. skulle du villja f�r skojs skull bara satsa dit liv p� att n�sta rika eller tomat�lskande person ska k�pa en bra tomat? det skulle jag ine villja satsa livet p�, kanske en hundring
alts� man skulle ju iof�rsig kunna s�ga att inget �verhuvudtaget �r val f�r allt �r f�rutbest�mmt. om jag bara har lust att typ bajsa snett en dag s� kan ju det vara f�rutbestt�mt liksom.. men om jag i ssista minuten �ngrar mig och sen dansar sm�grodor s� var ju det oxo f�rutbest�mmt men �ven om det �r f�rutbest�mmt s� �r det kanske �nd� vi som f�rutbest�mmt det omedvetet? eller? men i alla fall ska man t�nka i s�nna banor blir man inte klokare. m�sta jag v�lja "ja" eller "nej" om jag h�ller med dig s�ger jag nej men p� s�tt och vis g�r jag det :P fast du missar lite att det hela �r en cirkel och inte en linje 
| quote: |
| Originally posted by mindshooter titta vart dom var p� v�g, d� kunde man �ven r�kna ut vart dom varit |
| Originally posted by mindshooter vad v�ljer du? att vara en m�nniska som bara slumpas omkring p� jorden och faktiskt inte har n�n stor koll egentligen, eller bara ett kugghjul i maskineriet? |

Om allt �r f�rutbest�mt, d� kan ingen s�tta dit mig f�r att jag g�r inbrott hos St_Andrew och tar hans dator, det �r ju f�rutbest�mt och inget jag kan g�ra n�t �t, trevligt 
Jaybee det �r du som inte t�nker steget l�ngre nu 
First off, det d�r �r inget Andrew kommit p�...det �r hundratals f�r att inte s�ga tusentals �r av filosofi som ligger bakom dessa argument.
Om du best�mmer dig f�r att ta den andra tomaten f�r att skoja till det, d� har det ox� sina orskarer. Kanske �r du rebelisk som person, kanske g�r du det just f�r att du l�st andrews text och vill bevisa motsatsen. Vaf�r l�ste du andrews text? jo f�r att du r�kade vara online...varf�r var du det? Jo kanske f�r du best�mt att du skulle g�ra det efter du sett teve... s� d�r kan man forts�tta �nda bak till big bang
Allting so h�nder beror p� vad som tidigare h�nt.
Reveal, det kan klart diskuteras om folk ska d�mas f�r saker som dom inte gjorde med fri vilja, men man m�ste fortfarande straffa dom f�r att fler inte ska g�ra samma sak. Allts�, om vi slutade straffa folk s� skulle fler beg� brott, som en f�ljd av detta. S� det �r samma sak d�r...en sak triggar en annan.
| Originally posted by mindshooter Allting so h�nder beror p� vad som tidigare h�nt. |
Tror inte du f�r med dig alla p� det n�mligen
| Originally posted by reveal Om allt �r f�rutbest�mt, d� kan ingen s�tta dit mig f�r att jag g�r inbrott hos St_Andrew och tar hans dator, det �r ju f�rutbest�mt och inget jag kan g�ra n�t �t, trevligt |
tillsammans med det som mind sa:
| Originally posted by JayBee n� h�ller inte rktigt med. livet �r fullt utav en blandning utav f�rutsagda och icke f�rutsgda evenemang skulle man kunna s�ga (enligt mig alts�) |
| det finns ju massa folk som typ kanske �r smala genetiskt och sen s�tter de sig verkligen emot det hela och satsar p� att gymma eller n�tt s�nt och blir stora och starka trots sin genetik och uppfostran. |
| Originally posted by mindshooter First off, det d�r �r inget Andrew kommit p�...det �r hundratals f�r att inte s�ga tusentals �r av filosofi som ligger bakom dessa argument. |
| Originally posted by JayBee jag tror att du missat po�ngen lite :P |
Och det fina �r att om man st�djer teorin om att allt �r f�rutbest�mt s� kan man ju rimligen inte bli arg f�r n�nting som h�nder, eller hur? Bara att acceptera det som f�rutbest�mt. S� St_Andrew, bli inte ledsen nu 
Ens val styrs mycket av milj� och arv, men de best�ms inte av desamma.
| Originally posted by JayBee alts� allt �r p� s�tt och vis f�rutbest�mmt fast det enda s�ttet att ta reda p� vad som �r best�mmt �r att g� dit men man vet ju inte i f�rv�g.. |

| Originally posted by mindshooter Klart man inte vet i f�rv�g, d� skulle ingen vilja leva l�ngre, just d�rf�r �r detta filosofi och inte vetenskap. Eftersom ingen kan bevisa att det �r sant. |

| Originally posted by reveal Jag har fattat precis. Jag menar att jag kan lika g�rna "go for it" och g�ra det d�r inbrottet, det �r tydligen best�mt Och det fina �r att om man st�djer teorin om att allt �r f�rutbest�mt s� kan man ju rimligen inte bli arg f�r n�nting som h�nder, eller hur? Bara att acceptera det som f�rutbest�mt. S� St_Andrew, bli inte ledsen nu ![]() |
etc...
| Originally posted by mindshooter Klart man inte vet i f�rv�g, d� skulle ingen vilja leva l�ngre, just d�rf�r �r detta filosofi och inte vetenskap. Eftersom ingen kan bevisa att det �r sant. |
| Originally posted by mindshooter Jaybee det �r du som inte t�nker steget l�ngre nu ![]() First off, det d�r �r inget Andrew kommit p�...det �r hundratals f�r att inte s�ga tusentals �r av filosofi som ligger bakom dessa argument. Om du best�mmer dig f�r att ta den andra tomaten f�r att skoja till det, d� har det ox� sina orskarer. Kanske �r du rebelisk som person, kanske g�r du det just f�r att du l�st andrews text och vill bevisa motsatsen. Vaf�r l�ste du andrews text? jo f�r att du r�kade vara online...varf�r var du det? Jo kanske f�r du best�mt att du skulle g�ra det efter du sett teve... s� d�r kan man forts�tta �nda bak till big bang Allting so h�nder beror p� vad som tidigare h�nt.Reveal, det kan klart diskuteras om folk ska d�mas f�r saker som dom inte gjorde med fri vilja, men man m�ste fortfarande straffa dom f�r att fler inte ska g�ra samma sak. Allts�, om vi slutade straffa folk s� skulle fler beg� brott, som en f�ljd av detta. S� det �r samma sak d�r...en sak triggar en annan. |
| Originally posted by reveal �r i s� fall filosofi en vetenskap? ![]() Om det INTE �r en vetenskap, varf�r skulle d� hela resonemanget ni f�r vara sant? Om det �R en vetenskap, d� borde man ju rimligen VETA huruvida det �r sant eller inte? |
| Originally posted by JayBee jag pallar inte t�nka i s�nna banor f�r det leder inte n�gon vart. |
| Originally posted by reveal �r i s� fall filosofi en vetenskap? ![]() Om det �R en vetenskap, d� borde man ju rimligen VETA huruvida det �r sant eller inte? |
| Originally posted by mindshooter Mjo, det �r v�l mer eller mindre en vetenskap |
| Originally posted by reveal Mots�gelsefullt f�r den logiskt lagda m�nniskan |
| Originally posted by St_Andrew tillsammans med det som mind sa: vad som till synes verkar vara of�ruts�gbart, kan egentligen vara mycket f�ruts�gbart, g�ller bara att veta om tillr�ckligt m�nga faktorer som p�verkar problemet... att kunna gymma mycket / vara amiti�s nog att gymma �r v�l ox� en genetisk egenskap. alla m�nniskor verkar tycka att muskler eller pengar det f�ds man med, men om man f�ds med k�mpavilje eller s�, d� e det bara "en bra person", vilket egentligen �r v�ldigt fel, f�r det e lika mycket genetiskt det! |
s�nt som inte leder n�gon vart. faktum �r att alla m�nniskor p� jorden skulle ju bara kunna ta sj�lvmord imorgon, vad spelar det f�r roll? vad spelar det f�r roll om hela jorden spr�ngs imorgon? inte specielt mycket, det blir ju ingen direkt sm�rta heller allt f�rsvinner bara, skit samma ju.
| Originally posted by reveal Mots�gelsefullt f�r den logiskt lagda m�nniskan |