TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Ett stort kliv i en hobby-dj:s liv
Ett stort kliv i en hobby-dj:s liv
Idag var jag f�r f�rsta g�ngen i mitt liv med och s�nde riktig marks�nd radio! Jag var med Tefy och Pedda och s�nde p� studentradions klubbtimma h�r p� V�xj� Universitet som n�r ut till ca 100000 inv�nare runt om i l�net. Av dessa �r enligt gjorda m�tningar 2-3000 effektiva lyssnare. Eftersom det idag var f�rsta g�ngen, fick jag samt tv� andra nykomlingar bara vara med "veteranerna" och se hur det gick till n�r man s�nde radio, samt ta till oss en massa bra tips som kan vara bra att ha i bakhuvudet.
N�sta vecka skulle vi eventuellt f� vara med som sidekicks i studion tjugo minuter vardera f�r att k�nna p� hur det �r att prata i radio, och om vi efter det k�nde oss tillr�ckligt varma i kl�derna skulle vi veckan d�rp� f� sk�ta s�ndningen helt p� egen hand (givetvis med en av de gamla killarna i studion utifall n�got skulle g� galet).
Det inneb�r allt vi f�r g�ra allt fr�n att v�lja l�tarna och mixa de (om vi vill - mixar �r inget tv�ng, men vafan - det �r ju halva grejen) till att leta upp information om producenterna/jockarna och sedan lite kort ber�tta om dessa under s�ndning. De som f�r veckan har hand om s�ndningen har HELT fria h�nder vad g�ller l�tval, s� l�nge det h�ller sig inom klubbmusikens ramar - s� ni som k�nner mig v�l kan redan nu ha p� k�nn vad jag kommer att v�lja ut f�r godingar. 
Detta �r f�r mig j����vligt sp�nnande, och jag hade aldrig trott att jag skulle f� vara med om att s�nda marks�nd radio, �n mindre om att f� vara med och g�ra programmet. I dag var jag nerv�s som en kratta, trots att jag knappt fick lukta p� mikrofonen, och n�sta vecka kommer jag med all sannolikhet att g�ra i brallan - f�r att inte tala om tv� veckor d� vi eventuellt f�r sk�ta allt p� egen hand.
Om det verkligen kommer bli s� att jag kommer f� spela musiken d� betyder det att jag kommer att f� spela f�r en publik som �r 10-15 g�nger st�rre �n den st�rsta publik jag hittils spelat inf�r. � andra sidan kommer det vara env�gskommunikation, och det g�r liksom inte att "l�sa" publiken, men ett paket bl�jor kommer �nd� st� h�gst p� ink�pslistan den veckan.
Fan vad uppspelt jag �r
Och glad 
Studentradio klubb s�nder f�r �vrigt varje tisdag mellan 19 och 20:00 - givetvis ocks� �ver n�tet, s� jag hoppas att ni kommer att lyssna. (www.studentradion.vxu.se) Det blir en perfekt warmup infor AvB's ASOT f�r er alla. 
Re: Ett stort kliv i en hobby-dj:s liv
| quote: |
| Originally posted by DJ_Laszlo Studentradio klubb s�nder f�r �vrigt varje tisdag mellan 19 och 20:00 - givetvis ocks� �ver n�tet, s� jag hoppas att ni kommer att lyssna. (www.studentradion.vxu.se) Det blir en perfekt warmup infor AvB's ASOT f�r er alla. [/COLOR] |
jag hade ocks� n�n chans att b�rja en egen show p� en lokal station men d� skulle jag reda om politiska �mne
inget f�r mig
hehehe
Re: Re: Ett stort kliv i en hobby-dj:s liv
| Originally posted by ScuL bra f�r dig, grattis jag hade ocks� n�n chans att b�rja en egen show p� en lokal station men d� skulle jag reda om politska �mne inget f�r mig hehehemen.. ASOT �r p� torsdag, inte p� tisdag |
Re: Re: Re: Ett stort kliv i en hobby-dj:s liv
| Originally posted by DJ_Laszlo Oj - har alltid trott att det var p� tisdagar. haha |

hehe, jag hinner aldrig lyssna p� ASOT f�r jag har innebandy p� tisdagar och p� torsdagar �r jag alltid ute och r�jer p� en av studentpubarna - ibland f�r jag till och med privilegiet att spela, som i morgon till exempel. Det �r v�l d�rf�r jag inte riktigt har koll p� n�r det s�nds...
(jada jada bortf�rklaringar
)
fan vad coolt. jag �nskar jag hadde kommit lika l�ngt som dig hehe men sj�lv sitter man fortfarande och l�r sig
l�r dr�ja ett �r eller s� innan jag kan b�rja spela upp f�r folk.
men du kanske inte �r s� inne i ASOT iomed att du mest �r mer �t techno h�llet och s�. jag har f�r mig att du var det i alla fall, eller?
| Originally posted by JayBee fan vad coolt. jag �nskar jag hadde kommit lika l�ngt som dig hehe men sj�lv sitter man fortfarande och l�r sig l�r dr�ja ett �r eller s� innan jag kan b�rja spela upp f�r folk.men du kanske inte �r s� inne i ASOT iomed att du mest �r mer �t techno h�llet och s�. jag har f�r mig att du var det i alla fall, eller? |

GAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!! Fyfan vad jag hatar mig sj�lv....idag var andra veckan som jag fick vara med p� Studentradions klubbtimma, och som �verrenskommet skulle jag, samt den andra nykomlingen i g�ngen f� vara med och snacka lite i s�ndning. D� grabbarna som nu h�ller i programmet mest k�r deep och progressive house blev jag ganska f�rv�nad och v�ldigt glatt �vererraskad n�r jag l�ste manuset och s�g att sista halvtimman inneh�ll bland annat "Clokx - Clocks" eller vafasen den heter, "Motorcycle - ATRC", samt "Tech Tube - The end".
Detta lugnade genast min nervorusitet ett par hekto med tanke p� att jag skulle slippa st� och babbla om n�gra l�tar och producenter jag inte vet ett skit om - och jag bad om att f� vara med andra halvan av programmet vid micken, d� detta �nd� �r l�tar jag k�nner till sedan tidigare och kan lite av bakgrunde om de.
N�r det �nd� v�l kom till kritan fick jag likf�rbannat tungh�fta,
och det enda jag fick ur k�ften var "Ja, det funkar, det funkar - men jag f�redrar hellre Marco V mixen" och "Det f�rsta jag t�nker p� n�r jag h�r l�ten �r Dance Valley"....ist�llet f�r att f�rs�ka utveckla det hela och babbla p� om vilka reko killar Gabriel & Dresden �r, samt hur om�ttligt poppis ARTC har varit yada yada yada...det finns ju huuuuuuuuuur mycket som helst att s�ga.
FAAAAAAAAAAAAAAAAN. Nu kommer inte jag f� n�gon s�mn de n�rmaste dygnen tack vare detta. Balle
aj d�... jag lider med dig och kan s�ga att har sj�lv r�kat ut f�r r�tt s� liknande saker fast i andra sammanhang. men s�nt d�r h�nder alla hela tiden.
se det p� den ljusa sidan, desto mer s�nna d�r saker som h�nder desto mer erfaren blir du ju hehe och kan klara det b�ttre n�sta g�ng