TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Hardstyle Sverige
Pages (2): [1] 2 »

Posted by DJmoXX on Feb-15-2004 16:24:

Hardstyle Sverige

Finns v�l mest trance folk men sett endel hardstyle freaks ocks�.

Kan ber�tta vad jag h�ller p� att "ordna" klart.

Jag och en polare som h�ller p� med hardstyle sen f�rra sommaren kom p� varf�r finns de s� lite hardstyle folk i sverige f�r? detta m�ste vi fixa p� n�t sett.

D�rf�r kom vi p� varf�r inte ha en "Hardstyle hemsida f�r just sverige"

S� detta �r p� planeringsniv�.

ha en egen studio d�r vi kommer ha tillg�ng till 100 mbit samt ett antal server som kommer s�nda ut hardstyle i olika former. Just det de kommer endast s�ndas hardstyle och varje vecka kommer vi ha "nya och k�nda" samt "ok�nda" djs som kommer f� s�nda ett 2 timmars l�ngt set i v�r studio.

Vi har skrivit kontrakt f�r detta med ett par f�rlag samt att kommer f� gratis promotions material p� Vinyl s�nds ut till oss.

jag och min polare st�r f�r allt i kostnadsv�g utan linan som kommer vara sponsrad av ett f�retag. hur mycket det r�r sig om att bygga upp studion och annat kan jag inte tala i dags l�get men 100.000+ handlar det om.

Hemsidan kommer ocks� vara sponsrat av ett design f�retag.

N�r premi�r dagen �r �r ej best�mt men de kommer inom kort.

Vad tj�nar vi p� detta undrar ni? ingenting faktiskt f�rutom lyssnare och chansen f� mera folk b�rja lyssna p� hardstyle och hardbass.

Lokalen som vi hyr kommer vara p� 89 kvm och vara bel�get i sthlm.
Vi kommer �ven anordna stora hardstyle fester runt sverige sen vi skrev kontrakt med en ljud och ljus leverant�r vi kommer hyra allt fr�n till mega kraftigt pris.

detta �r vad som �r p� G... mera info kommer f�lja.
Och komih�g: Hardstyle will never die...

Posted by ScuL on Feb-15-2004 16:36:

l�ter bara bra..
men.. har du l�st mitt PM? finns mer folk som lyssnar till hardstyle �n du tror

Posted by SteveTranz4ever on Feb-15-2004 16:37:

L�ter hel intressant... jag fick upp ina �ron f�r hardstyle f�r ett �r sen och gillar det mer och mer... De e kul � lyssna p� m�nga typer av musik

Ta en titt p� Sculs forum

Posted by DJmoXX on Feb-15-2004 17:01:

Jo Skul visste om det varit d�r tidigare fick veta det av Ferren..

mem jag e f�rvirrad du bor i N�derl�nderna och �r svensk?

Posted by SteveTranz4ever on Feb-15-2004 17:05:

quote:
Originally posted by DJmoXX
Jo Skul visste om det varit d�r tidigare fick veta det av Ferren..

mem jag e f�rvirrad du bor i N�derl�nderna och �r svensk?
Han e Holl�ndare och bor i Holland men talar 5 spr�k En riktig hardstyle mother fukker e vad han e

Posted by NooN on Feb-15-2004 17:13:

Det d�r l�ter ju riktigt grymt Ju fler vi blir desto b�ttre

Posted by Laszlo on Feb-15-2004 21:44:

F�r s� sent som ett �r sedan var jag ett stort fan av �berdruck/Drugface/The Crow/Schalldruck-stuket av hardstyle - det var det b�sta jag visste, men jag har tyv�rr tr�ttnat. DJ Dana's set fr�n Sensation Black 2002 �r bland det b�sta jag h�rt i hardstylev�g, och det finns f� l�tar som jag avgudad s� mycket som "Drugface - C*ntmaster [�berdr�ck Remix]". Tycker fortfarande att den �r helt fenomenal. Tyv�rr s� har hardstylen blivit allt f�r hardcoreinfluerad, vilket har f�tt mig att lessna.

(Missf�rst� mig r�tt nu f�r b�velen - jag klankar absolut inte ner p� n�gon p� grund av deras musiksmak, s�ger helt enkelt vad jag tycker M�nga blir f�rbannade �ver att man inte r�kar respektera andras smak s� fort man s�ger sitt. Jag respekterar visst )

Posted by RebeL9 on Feb-15-2004 21:58:

jag har ocks� l�rt mig acceptera andras musiksmak. D�rf�r var jag faktiskt p� Viper Room i sthlm ig�r och dansa till Dr�ngarna och Brandsta city sl�ckers. P� riktigt allts�!

Posted by ScuL on Feb-15-2004 22:02:

Invisible Grin

quote:
Originally posted by RebeL9
jag har ocks� l�rt mig acceptera andras musiksmak. D�rf�r var jag faktiskt p� Viper Room i sthlm ig�r och dansa till Dr�ngarna och Brandsta city sl�ckers. P� riktigt allts�!

hoppas att du �r seri�st nu och h�ller inte l�ngre p� med warp brothers och phat bass sk�mtar

quote:
Originally posted by DJ_Laszlo
F�r s� sent som ett �r sedan var jag ett stort fan av �berdruck/Drugface/The Crow/Schalldruck-stuket av hardstyle - det var det b�sta jag visste, men jag har tyv�rr tr�ttnat. DJ Dana's set fr�n Sensation Black 2002 �r bland det b�sta jag h�rt i hardstylev�g, och det finns f� l�tar som jag avgudad s� mycket som "Drugface - C*ntmaster [�berdr�ck Remix]". Tycker fortfarande att den �r helt fenomenal. Tyv�rr s� har hardstylen blivit allt f�r hardcoreinfluerad, vilket har f�tt mig att lessna.

Ja du har r�tt det blev mer och mer hardcore influerad, dock gillar jag lite hardcore ocks� ibland s� det �r inte fel f�r mig. Jag tror dock att hardstyle blev lite bredare och det finns mer olika 'sounds' i samma stilen. Till.ex Luna k�r n�stan alltid lite technoisk och s� finns det flera. Det finns fortfrande bra och melodi�s hardstyle som:
Sa.Vee.Oh - Loophole. F�rs�k den n�n g�ng

Posted by RebeL9 on Feb-15-2004 22:07:

quote:
Originally posted by ScuL
hoppas att du �r seri�st nu och h�ller inte l�ngre p� med warp brothers och phat bass sk�mtar

jag e helt seri�s. Var i stockholm i helgen och vi var p� Viper Room ig�r. De k�rde faktiskt Silence (Airscape remix) men idiot DJn bytte mitt i klimaxet. och sen k�rde han Tomcraft - Loneliness. och just n�r han skulle k�ra Utah Saints - Lost Vaugness (Oliver Lieb remix) s� switcha han �ver till Carola. SKITBRA DJ!!!!!!!!!!!!

Posted by dbl on Feb-15-2004 22:21:

quote:
Originally posted by RebeL9
jag e helt seri�s. Var i stockholm i helgen och vi var p� Viper Room ig�r. De k�rde faktiskt Silence (Airscape remix) men idiot DJn bytte mitt i klimaxet. och sen k�rde han Tomcraft - Loneliness. och just n�r han skulle k�ra Utah Saints - Lost Vaugness (Oliver Lieb remix) s� switcha han �ver till Carola. SKITBRA DJ!!!!!!!!!!!!

hehe.. hade fan sprungit fram och d�dat DJn.. hehe

Posted by Laszlo on Feb-15-2004 22:44:

P� tal om tr���ns p� vanliga utest�llen s� lyckades jag med konststycket att �vertala jockeyn p� en av studentpubarna h�r i V�xj� att spela Marco V vs. Jens - Loops & Things Relooped som jag lite sn�llt, p� vinst och f�rlust, hade tagit med f�r att f� h�ra, (eller en polare �vertalade honom egentligen, om jag ska vara riktigt �rlig) i fredags. Hans �verg�ng till DJ Sammy's heaven efter�t var inte det jag hade f�rv�ntat mig, och bara det faktum att man spelar en s�dan l�t efter den techtrance d�ngan borde resultera i f�ngelsestraff. Hur som helst har jag nog �nd� aldrig varit lyckligare p� ett dansgolv p� ett vanligt utest�lle.

Posted by Nyx on Feb-16-2004 00:31:

Shame / Disagreement hardtrance ][ hardstyle

quote:
Tyvärr så har hardstylen blivit allt för hardcoreinfluerad, vilket har fått mig att lessna.

De flesta låtarna från Überdruck Records klassas som hardtrance. David Rzenno (Überdruck) har varit en av mina absoluta favoritartister sen han släppte "Now Or Never"
i slutet av 2001.

Hardstyle är inte detsamma som hardtrance! Det är väldigt många som blandar ihop de två musikstilarna. Hardstyle är som sagt en blandning av hardcore och hardtrance.

Att hardstyle skulle ha blivit mer hardcoreinfluerad förstår jag inte. Det är snarare så att hardstyle har blivit en allt mer populär musikstil och många av de gamla hardtranceartisterna har konverterat till hardstyle. Förra året var nog ett av de sämsta åren om man ser till antalet riktigt bra releaser inom hardtrance.

quote:
Det finns fortfrande bra och melodiös hardstyle som:
Sa.Vee.Oh - Loophole. Försök den nån gång

Den klassar jag som typsik (melodic) hardtrance!

Posted by Nyx on Feb-16-2004 00:47:

quote:
Originally posted by DJmoXX
Vi kommer anordna stora hardstyle fester runt sverige

Det kan verkligen beh�vas!

Har ni sidan uppe �nnu s� att man kan f� tjuvkika lite?

Posted by ScuL on Feb-16-2004 00:59:

Re: hardtrance ][ hardstyle

quote:
Originally posted by Nyx
De flesta låtarna från Überdruck Records klassas som hardtrance. David Rzenno (Überdruck) har varit en av mina absoluta favoritartister sen han släppte "Now Or Never"
i slutet av 2001.

Hardstyle är inte detsamma som hardtrance! Det är väldigt många som blandar ihop de två musikstilarna. Hardstyle är som sagt en blandning av hardcore och hardtrance.

du har r�tt h�r

quote:

Att hardstyle skulle ha blivit mer hardcoreinfluerad förstår jag inte. Det är snarare så att hardstyle har blivit en allt mer populär musikstil och många av de gamla hardtranceartisterna har konverterat till hardstyle. Förra året var nog ett av de sämsta åren om man ser till antalet riktigt bra releaser inom hardtrance.

det h�r �r inte helt r�tt, f�rl�t
det �r tydlig att stilen har �ndrats sen det b�rjade i 2000/2001. j�mf�r l�tar av b�rjan med de som produceras nu s� uppm�rker man att l�tar blev h�rdare. det �r ocks� s� att dj's lirar snabbare p� fester. p� qlimax 2002 var det 145 i snitt, nu �r det oftast 150 eller �ven 155 bpm som ligger n�rmare till hardcore.

quote:

Den klassar jag som typsik (melodic) hardtrance!

den e kanske diskutabel. men jag klasserar allt hardstyle som har den v�lk�nda distorted bassline. utan den �r det inte hardstyle och s�vitt jag vet finns den ocks� i loophole. har inte singlen s� jag �r inte 100% s�kert p� det men jag ska leta upp den senare

Posted by Nyx on Feb-16-2004 01:20:

Re: Re: hardtrance ][ hardstyle

quote:
det h�r �r inte helt r�tt, f�rl�t
det �r tydlig att stilen har �ndrats sen det b�rjade i 2000/2001. j�mf�r l�tar av b�rjan med de som produceras nu s� uppm�rker man att l�tar blev h�rdare. det �r ocks� s� att dj's lirar snabbare p� fester. p� qlimax 2002 var det 145 i snitt, nu �r det oftast 150 eller �ven 155 bpm som ligger n�rmare till hardcore.

Jag syftade p� att han snackade om hardtrance och menade att hardstyle alltid haft ett hardcoresound iom att musikstilen h�rstammar fr�n den genren. Lite luddig formulering men du fattar s�kert.

Om hardstyle har f�r�ndrats har jag inte m�rkt iom att jag �r en trogen hardtrancer och acid junkie!

Kan du ge mig n�t exempel p� en �ldre hardstylel�t?

quote:
den e kanske diskutabel. men jag klasserar allt hardstyle som har den v�lk�nda distorted bassline. utan den �r det inte hardstyle och s�vitt jag vet finns den ocks� i loophole. har inte singlen s� jag �r inte 100% s�kert p� det men jag ska leta upp den senare

Den basen (i b�rjan av l�ten) anv�nds ofta inom hardtrance av bl.a. A*S*Y*S och Longy som g�r tung acidinfluerad hardtrance. L�ngre fram i l�ten anv�nds en typsik hardtrancebas (som �ven voodoo & serano anv�nder )

Synthljuden lutar mer �t hardtrance tycker jag. Speciellt synthen som kommer efter den lugna delen i l�ten, som �ven anv�nds flitigt inom epic/uplifting trance. Den sortens synth anv�nder man knappast inom hardstyle!

Men men..man kan definiera l�tar p� olika s�tt. Jag klassar iaf "Sa.Vee.Oh. - Loop Hole" som hardtrance.

Posted by ScuL on Feb-16-2004 02:09:

Re: Re: Re: hardtrance ][ hardstyle

quote:
Originally posted by Nyx
Om hardstyle har f�r�ndrats har jag inte m�rkt iom att jag �r en trogen hardtrancer och acid junkie!

Kan du ge mig n�t exempel p� en �ldre hardstylel�t?

j�mf�r dessa:

gammal hardstyle (ungef�r 2001/2002):
K-Traxx - Noise Tool (Technoboy remix)
DJ Stardust - Stomping Jack Flash (Giada remix)
Bison meets the Quakers - I got Tonight (original mix)
Atlantic Wave - The Creation (original banging mix)
DJ Isaac - On the Edge
Atlantic Wave - Love Killer
DJ Tom-X - Cocaine (Bush remix)
Droid - Ce Ce Rhythm (club mix)
Pacific Link - Rings of Jupiter (original mix)
Poeppelbaum & Helmedach - 25.17 (2nd club mix)
TAQ 9 - Beatz in Time (original mix)
Unit 4 - Relax
Technoboy - Harddrive (Lesson 2)
The New Frontier aka Zenith DJ feat. Gogofire - Musica che Domina (vocal edit)
Zenith vs Avex - Scream (main mix) / I'm your DJ

ny hardstyle (2003/2004):
Deepack vs Luna - Kick this muttha
Builder - Bad Manners (Hardstyle Masterz mix)
Hardheadz - Wreck the Remix (The Beholder & Max Enforcer remix)
Deepack - The Prophecy / Here's Johnny
The Hose - My Little Stalker (Technoboy rude mix)
The Pitcher - Pump It Loud (Cenoginerz mix)
Tronik - Sensational (Ultronik mix)
Ultrasonic - Ultrabass
Brooklyn Bounce - X2X We Want More (Deepack Remix)
Clive King - Deal With This
DJ Rezonanze vs. DJ Reezer - Are you ready

Posted by Nyx on Feb-18-2004 00:37:

Jag h�r ingen skillnad p� gammal och ny hardstyle mer att kanske vissa l�tar blivit n�got h�rdare.

DJ Tom-X - Cocaine (Bush remix) = Derb intro + Hennes & Cold sound + DJ Scot Project sound = Hardtrance

Posted by Pjox on Feb-18-2004 11:15:

Ere n�tt negativt om hardstyle blivit h�radre?

Posted by Laszlo on Feb-18-2004 11:22:

Re: Re: Re: Re: hardtrance ][ hardstyle

quote:
j�mf�r dessa:

gammal hardstyle (ungef�r 2001/2002):
K-Traxx - Noise Tool (Technoboy remix)
DJ Stardust - Stomping Jack Flash (Giada remix)
Bison meets the Quakers - I got Tonight (original mix)
Atlantic Wave - The Creation (original banging mix)
DJ Isaac - On the Edge
Atlantic Wave - Love Killer
DJ Tom-X - Cocaine (Bush remix)
Droid - Ce Ce Rhythm (club mix)
Pacific Link - Rings of Jupiter (original mix)
Poeppelbaum & Helmedach - 25.17 (2nd club mix)
TAQ 9 - Beatz in Time (original mix)
Unit 4 - Relax
Technoboy - Harddrive (Lesson 2)
The New Frontier aka Zenith DJ feat. Gogofire - Musica che Domina (vocal edit)
Zenith vs Avex - Scream (main mix) / I'm your DJ

ny hardstyle (2003/2004):
Deepack vs Luna - Kick this muttha
Builder - Bad Manners (Hardstyle Masterz mix)
Hardheadz - Wreck the Remix (The Beholder & Max Enforcer remix)
Deepack - The Prophecy / Here's Johnny
The Hose - My Little Stalker (Technoboy rude mix)
The Pitcher - Pump It Loud (Cenoginerz mix)
Tronik - Sensational (Ultronik mix)
Ultrasonic - Ultrabass
Brooklyn Bounce - X2X We Want More (Deepack Remix)
Clive King - Deal With This
DJ Rezonanze vs. DJ Reezer - Are you ready

Detta som Scul r�knar upp h�r �r precis det jag brukade gilla vs. det som absolut inte faller mig i smaken. Men all musik f�r�ndras, mycket utvecklas till det b�ttre, annat till det s�mre. I slut�ndan handlar allt om eget smak och tycke. Jag gillar det inte - men det g�r ni andra verkar det som Smaken �r som baken...knappast n�got som f�r mig att ligga s�mnl�s om n�tterna

Posted by ScuL on Feb-18-2004 17:47:

quote:
Originally posted by Nyx
Jag h�r ingen skillnad p� gammal och ny hardstyle mer att kanske vissa l�tar blivit n�got h�rdare.

DJ Tom-X - Cocaine (Bush remix) = Derb intro + Hennes & Cold sound + DJ Scot Project sound = Hardtrance

hehe ang�ende den kommer vi iaf inte �verens. det d�r �r definitvt inte hardtrance. tror att scot project kommer att tappa sina fans om han lirade s�nt

men har du lyssnat p� alla andra? jag h�r s�kert stora skillnader i de d�r l�tar. inte bara struktur o tekniska skillnader men de blev snabbare och med tungare basslines/trummor.

quote:
Originally posted by Pjox
Ere n�tt negativt om hardstyle blivit h�radre?

sj�lvklart inte, men det f�r inte bli s� att det blir mer som hardcore eller att folk blir avskr�mt n�r de g�r p� hardstyle fest.
senaste festen, Hardbass, var det mycket folk som l�mnade redan kl3 eller kl4 f�r att de tyckte musiken var f�r h�rt.

Posted by Nyx on Feb-18-2004 19:22:

quote:
hehe ang�ende den kommer vi iaf inte �verens. det d�r �r definitvt inte hardtrance. tror att scot project kommer att tappa sina fans om han lirade s�nt

Den d�r l�ten ska definitivt placeras under hardtrance och alla Bush's tidigare produktioner likas�. Bush �r ett av DJ Tom-X alias btw.

DJ Scot Project har gjort liknande l�tar f�rr..

quote:
men har du lyssnat p� alla andra? jag h�r s�kert stora skillnader i de d�r l�tar. inte bara struktur o tekniska skillnader men de blev snabbare och med tungare basslines/trummor.

Jag hade de flesta l�tarna redan. Vissa l�tar skilde sig inte n�mnv�rt medan vissa nya �r h�rdare i j�mf�relse med de gamla.

Posted by Pjox on Feb-18-2004 20:55:

quote:
sj�lvklart inte, men det f�r inte bli s� att det blir mer som hardcore eller att folk blir avskr�mt n�r de g�r p� hardstyle fest.
senaste festen, Hardbass, var det mycket folk som l�mnade redan kl3 eller kl4 f�r att de tyckte musiken var f�r h�rt.

Okej.. Va det g�ller min smak s� klagar jag nog inte om det blir mer likt hardcore fast det g�ller i och f�rsig inte alla...

Posted by ScuL on Feb-18-2004 22:03:

quote:
Originally posted by Pjox
Okej.. Va det g�ller min smak s� klagar jag nog inte om det blir mer likt hardcore fast det g�ller i och f�rsig inte alla...

detsamma h�r

Posted by Ferren on Feb-20-2004 01:05:

Kommer komam en del Hardstyle fester nu i Sommar om allt g�r enligt MTR's planering. Annars s� komemr jag lira p� lite st�llen nu dom n�rmsta m�naderna, f�r alla som vill h�ra lite gullig hardstyle:

25 Februari
�rebro - Str�mpis (gravity) - http://www.ikon-event.nu

26 Mars
K�ping - n�gon klubb (??) -
Har inte s� mycket info f�rens i b�rjan av mars

?? Mars
V�ster�s - n�gon klubb (MTR Clubnight)
Det h�r kommer annonseras snart. http://www.momentstoremember.mine.nu

Annars �r det bara h�lal utkik p� http://www.ferren.tk eller http://www.momentstoremember.mine.nu

Danke

Pages (2): [1] 2 »