TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Typer/genres

Posted by JayBee on Mar-06-2004 22:11:

Question Typer/genres

Visste inte riktigt hur jag skulle skriva �verskriften men jag skulle g�rna villja ha lite hj�lp med att klassa olika typer utav EDM (elektronisk dans musik) snackade med amnezia ang�ende detta p� kryssningen. f�rs�kte f� lite exempel p� house men k�nde inte direkt igen den l�nga listan amnezia gav mig p� 1 exempel

Sorrow p�pekade ju att Forme verkligen inte klassas som upplifting. ok jag kanske har fel jag �r ju l�ngt fr�n bombs�ker men du f�r g�rna hj�lpa mig b�ttre f�rst� vad som �r vad sorrow ge mig n�gra "guide lines" att g� efter.

den enda genre'n som jag igentligen har l�tt f�r att k�nna igen �r Psy trance tok h�gt tempo med skumma ljud (skumma som i ghastar, zooms och knirranden eller vad som helst)

jag vet att det �r sv�rt att f�rklara vissa saker i detta omr�de men jag tror nog att det finns fler d�r ute �n mig som k�nner sig lite os�kra p� hur man definerar olika genres.

Posted by Sorrow on Mar-06-2004 22:39:

Haha..

Har inte tid just nu, men lovar att g�ra en klassificeringsguide under morgondagen.

Posted by Amnezia on Mar-06-2004 23:10:

hehe just ja...f�rs�ker igen d�

ex p� house...=)

Jose Nunez - Air race
k-klass - talk 2 me
De Nuit - All that really mattered ( innervisions rmx)
Tim deluxe vs sam obernik - it just won't do
::lite mer prog::
Foremost Poets - Moonraker (king uniqe rmx)

hm kommer inte p� n�tt bra ex f�r deep � acid m.m nu..

producers/djs � s�nt...
who da funk, erick morillo, roger sanchez, junior sanchez, danny tagiela, felix da housecat, lucien foort mfl..missat massa men orkar inte mer...iaf lite om house.....

Psy:::
lyssnar inte p� psytrance men astral projection e v�l ett klassiskt ex....typ mahadeva,dancing galaxy osv...
miranda- concorde ??

Posted by MojjMojj on Mar-07-2004 02:59:

Lite bra info kan man hitta h�r: http://www.tranceland.org/info.php?...fe936d916b99c0c

Posted by AC. on Mar-07-2004 04:05:

Nu tycker jagb det f�rvisso �r lite or�ttvist att s�ga psytrance m�ste ha ett tokh�gt tempo. den mesta psy jag lysnar p� str�cker sig mellan 135-145 bmp vilket jag inte tycker �r specielt tokh�rt.

En annan sak jag undrar lite �ver.. Kan man verkligen kalla n�got f�r "Uplifting" Jag tycker inte skillnaden �r tillr�ckligt stor p� en upliftingl�t eller typ vanlig sm�rtrance (corsten och alla vad lirarna heter). Bara f�r har en glad och pigg melodi s� kan man inte s�ra den ifr�n den som har en lite mera vemodig melodi...
Jag menar du g�r inte n�gon skillnad p� en deppig popl�t eller en glad popl�t.

Posted by dj_hysterix on Mar-07-2004 09:23:

quote:
Originally posted by Amnezia
Psy:::
lyssnar inte p� psytrance men astral projection e v�l ett klassiskt ex....typ mahadeva,dancing galaxy osv...
miranda- concorde ??

nej, astral projection �r inte psytrance..det �r goatrance
Psy �r t.ex. sesto sento och GMS(pionj�rerna av psy)

skillnaden �r att i goatrance s� grundas det p� orientaliska melodier, men i psytrance s� grundas det p� skumma ljud..hmm..lite sv�rt o f�rklara..du ska f� h�ra en sample

PSYTRANCE
GOATRANCE

Posted by Amnezia on Mar-07-2004 11:26:

quote:
Originally posted by dj_hysterix
nej, astral projection �r inte psytrance..det �r goatrance
Psy �r t.ex. sesto sento och GMS(pionj�rerna av psy)

skillnaden �r att i goatrance s� grundas det p� orientaliska melodier, men i psytrance s� grundas det p� skumma ljud..hmm..lite sv�rt o f�rklara..du ska f� h�ra en sample

PSYTRANCE
GOATRANCE

aha d�r ser man....

Posted by Sorrow on Mar-07-2004 20:56:

Ok..

B�rjade skriva en lista, men ins�g ganska fort att det skulle ta fyra �r. B�rjade med house. Redan d�r har vi house, vocal house, industrial house, tech house, Detroit house, progressive house etc. Vidare inom trance har vi progressive trance, uplifting trance, melodic trance, tech trance, euphoric trance etc. Sedan har vi industrial, techno, psytrance, chillout m.m., alla med en massa egna subgenres. En extensiv lista skulle verkligen ta hur l�ng tid som helst att g�ra, tid jag sj�lv inte har dessv�rre.

Mao, JayBee, s� f�r du helt enkelt g�ra en grov generalisering och k�ra p� k�nn. Det mesta under 135 BPM �r prog, det mesta �ver trance. �r det n�gra problem f�r jag v�l p�peka dem tills du l�r dig.

Posted by JayBee on Mar-08-2004 11:23:

quote:
Originally posted by Sorrow
Ok..

B�rjade skriva en lista, men ins�g ganska fort att det skulle ta fyra �r. B�rjade med house. Redan d�r har vi house, vocal house, industrial house, tech house, Detroit house, progressive house etc. Vidare inom trance har vi progressive trance, uplifting trance, melodic trance, tech trance, euphoric trance etc. Sedan har vi industrial, techno, psytrance, chillout m.m., alla med en massa egna subgenres. En extensiv lista skulle verkligen ta hur l�ng tid som helst att g�ra, tid jag sj�lv inte har dessv�rre.

Mao, JayBee, s� f�r du helt enkelt g�ra en grov generalisering och k�ra p� k�nn. Det mesta under 135 BPM �r prog, det mesta �ver trance. �r det n�gra problem f�r jag v�l p�peka dem tills du l�r dig.

mr busy busy! men du kan v�l skriva en uppsats om i alla fall upplifting och prog d�! 135 bpm s�ger inte mycket om man mixer ju h�jer och s�nker hela tiden.

en ganska bra sida d�r mojjmojj men efter att ha l�st den tycker jag det k�nns �nnu mer som att forme �r upplifting s� alts� �r det fortfarande n�got som jag inte hajar.

iof�rsig st�mmer den in p� prog p� vissa s�tt, "funkiga ljudmattor" <-- hehe den var bra. men st�mmer ju typ, men man m�ste akta sig f�r astrologi syndromet.

alts� att man l�ser sitt stj�rntecken och s� st�r det typ "du �r smart och kommer tj�na mer pengar senare i livet" det �r ju liksom n�gon som faller in i vilken som helst. visserligen lite OT men hur fan kan man tro p� stj�rntecken? mitt X var helt �vertygad om att det var vetenskap

Posted by AC. on Mar-08-2004 11:27:

Kan ni f�rklara skillnaden f�r mig p� uplifting trance, euphoric trance och melodic trance

Jag vill mena att det �r samma skit med olika namn bara

Posted by Sorrow on Mar-08-2004 11:48:

quote:
Originally posted by AC.
Kan ni f�rklara skillnaden f�r mig p� uplifting trance, euphoric trance och melodic trance

Om du kallar allt f�r "skit", s� k�nns det knappast m�dan v�rt att f�rklara.

Posted by Sorrow on Mar-08-2004 11:51:

quote:
Originally posted by JayBee
135 bpm s�ger inte mycket om man mixer ju h�jer och s�nker hela tiden.

Jo, det g�r det faktiskt. Man g�r s�llan under 135 med trance eller �ver 135 med prog n�r man mixar. Det tenderar att l�ta f�rj�vligt om man pitchar eller �kar MT f�r mkt.. L�tarna �r gjorda f�r att spelas i ett visst tempo; om man g�r ifr�n det f�r mkt kommer det l�ta r�tt kasst.

Posted by JayBee on Mar-08-2004 11:51:

quote:
Originally posted by AC.

men alts� jag har alltid sett upplifting som en typ och melodisk som typ och ben�mning. alts� det kan vara en tunr som �r melodisk trance me en house l�t kan oxo vara melodisk. s� melodisk kan anv�ndas i flera sammanhang till skillnad fr�n upplifting. (egentligen kan man ju anv�nda upplifting p� samma s�tt fast jag har alldrig h�rt n�gon g�ra det)

samma sak g�ller ju vocals. det kan ju vara en tune som �r en vocals tune. alts� den �r starkt baserad p� vocals men samtidigt kan ju typ psytrance oxo ha vocals.

har dock alldrig h�rt n�gon anvnda "euphoric trance" men det l�ter som mer eller mindre samma sak som upplifting men det kanske �r lite sub-genre eller?

Posted by AC. on Mar-08-2004 12:55:

heh H�r var vi visst snudd p� l�jligt �verk�nsliga...

Vad jag menar �r att man inte kan dela in dem i olika grenar utan bara som en beskrivning p� en l�t som tex kalla den glad, vemodig, galen eller p� n�got annat s�tt beskriva den utan att placera dem under en speciel gren. Fast det kanske �r vad du menar med olika typer.

Posted by swe_Trancer on Mar-08-2004 18:11:

french house - daftpunk - digital love
acid house - bam bam- where's your child

Posted by Amnezia on Mar-08-2004 18:54:

ass� melodic, uplifting euphoric m.m k�nns knappt v�rt � dela in...
har en gammal skiva som heter Trancelucent uplifting trance me l�tar som cass&slide - perception (vocal mix) mobile bitch - sex 4 pleasure (orange monkey mix) astral projection - liquid sun (cass&slide rework) mfl.....n�stan uteslutande allt p� skivan e proggtrance..

uplifting progressive kanske?? ingen mening me � dela in mer �n melodic/uplifting, progressive, deep osv...h�ller me lite som ac s�ger d�r