TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- al-Qaida
Pages (3): [1] 2 3 »
al-Qaida
What's the deal med al-Qaida? �r det N�GON som kan s�ga sig vara p� deras sida?
s�kert m�nga h�gt uppsatta, till synes normala personer som i hemlighet st�djer dem pga diverse anledningar, politiskt liksom finansiellt motiverade.
men det �r klart att ingen g�r ut med det,, det �r ju i princip samma sak som att g�ran person skulle g� ut i pressen med att han �r en knarkare eller n�t i den stilen.
tror att 99.99% av dom som st�djer al qaida �r islamiska fundamentalister. tyv�rr �r det inte v�rldens l�ttaste grej att stoppa dom heller... 
vad ska man s�ga, jo �hm, al qaida �r en klurig grej, n�r det g�ller 11 september, s� hade jag denna �sikt, (och detta �r en �sikt, och jag kommer inte svara p� n�n som st�r sig p� det), usa tiggde om det, dom har hela tiden lekt v�rldspolis och f�tt f�r sig att det �r dom som f�r best�mma vem som �r god och vem som �r ond. och efter en tids bombnig och whastever i mellan�stern s� best�mmde sog usama & the boys, att vi har f�tt nog, typ sen s� fick dom det har tiggt om i typ 10�r, (ja, usa tiggde om en s�n attack eftersom man kan inte bomba n�n hela tiden och f�rv�nta sig att ingen blir sur). och allt som usa g�r nu �r tigga om en andra stor attack, men denna attack hamna aldrig i usa. den hamna i europa, t�nka sig det, europa.
ja, europa, vad har vi gjort? , men jag tror att folk redan vet det
och enough ranting, nu lite �sikter om situationen. det jag tror att det handlar om tv� grejer, fundamentalism & pengar. ganska enkelt igentligen,
| quote: |
| Originally posted by montana vad ska man s�ga, jo �hm, al qaida �r en klurig grej, n�r det g�ller 11 september... |
att attacken riktades mot Spanien kom ju inte direkt som en �verraskning. Al-Qaida hade ju hotat USA's allierade i Irakkriget sen l�nge. Spanien, England, Polen, Japan, Danmark mfl.
S� r�kna med att fler av ovann�mnda st�r p� tur.
Osmart av danskarna att l�gga sig i n�got de inte hade att g�ra med.
| Originally posted by RebeL9 Osmart av danskarna att l�gga sig i n�got de inte hade att g�ra med. |
hur tror ni b�sta s�ttet att stoppa dom �r?
| Originally posted by St_Andrew hur tror ni b�sta s�ttet att stoppa dom �r? |
| Originally posted by montana usa tiggde om det, dom har hela tiden lekt v�rldspolis och f�tt f�r sig att det �r dom som f�r best�mma vem som �r god och vem som �r ond. och efter en tids bombnig och whastever i mellan�stern s� best�mmde sog usama & the boys, att vi har f�tt nog, typ sen s� fick dom det har tiggt om i typ 10�r, |
(smart s�tt att t�nka p� (NOT)). Alts� i stortsett kanske det fanns 80% USA hatare i WTC som ett exempel, usa �r ett stort land med mycket folk och fritt t�nkade. du kan spr�nga WTC och d�da islamer lika s� v�l som skyldiga brottslingar som egoistiska m�klare eller vad som helst. ska en mans(bush) beslut, d�da slumpm�ssigt folk? att r�ttf�rdiga en s�n sak �r tio g�nger mer idiotiskt �n att vara bush sj�lv. (oftast folk som t�nker med hj�rtat och inte med hj�rnan)
| Originally posted by reveal Om man ger efter och tillgodoser deras krav, s� erk�nner man att terrorism fungerar. Samma med kidnappare, man l�ter aldrig dem f� vad de vill ha av just den anledningen... |
det skulle kanske vara att l�ta palestinerna f� israel, kicka ur usa ur mellan�stern, och kovertera om alla (mellan�stern) l�nders stats-religion till strikt islam �la taliban-style, eller n�t s�nt
| Originally posted by JayBee ok f�rst och fr�mst s� s�ger jag bara: (smart s�tt att t�nka p� (NOT)). Alts� i stortsett kanske det fanns 80% USA hatare i WTC som ett exempel, usa �r ett stort land med mycket folk och fritt t�nkade. du kan spr�nga WTC och d�da islamer lika s� v�l som skyldiga brottslingar som egoistiska m�klare eller vad som helst. ska en mans(bush) beslut, d�da slumpm�ssigt folk? att r�ttf�rdiga en s�n sak �r tio g�nger mer idiotiskt �n att vara bush sj�lv. (oftast folk som t�nker med hj�rtat och inte med hj�rnan) |
eller �t andra h�llet, utrota alla muslimer. (i teorin allts� - INTE i n�rheten av mina �sikter) 
allts� det finns ingen t�nkbar l�sning, allts� m�ste man f�rs�ka uppn� n�n slags kompromiss.. eller s� f�r man ta o �ndra om lite i koranen 
andrew: ang�ende att f�rst� terrorismen, jo jag h�ller med. usa b�rjar v�l r�ra sig �t det h�llet fast de b�rjade inte bry sig lika mycket f�rr�n de sj�lva vart utsatta. visserligen v�ldigt m�nskligt beteende men skulle inte skada om olika l�nder och stater var mer omt�nksamma.
men ang�ende kompromissa, alts� sv�rt att s�ga. personligen tror jag att det �r ett bottenl�st h�l, det g�r inte att t�ppa igen det. det kommer alltid finnas n�got att klaga p�. d�rmed b�ttre att strypa problemet vid k�llan, alts� f�rs�ka st�da upp terrorismen s� gott det g�r. (detta har dock inget med att g�ra om vad jag tycker om israel/palestina, det �r en fr�ga f�r sig)
"The death squad (of the Abu Hafs Al-Masri Brigades) succeeded in penetrating the crusader European depths and striking one of the pillars of the crusader alliance - Spain - with a painful blow,"
"We bring the good news to Muslims of the world that the expected 'Winds of Black Death' strike against America is now in its final stage...90 % (ready) and God willing near."
�r det bara jag som blir r�dd n�r jag l�ser det d�r (skrivet av al queda alts�), 90% klar :S alts� l�ter ju som dom typ ska utrota hela USA :S d� tror jag det seri�st finns en chans att staz "teoretiska" "f�rslag" g�r i uppfyllelse :S (alts� usa nukear s�nder hela melaln�stern...)
usssssch vilka sv�ra problem....
mellan�stern best�r p� intet vis endast av muslimer.. + att mellan�stern bara �r en liten del av de platser d�r islam som religion �r utbredd.
det g�r inte at 'nuka' bort terrorism 
Vad �r det egentligen al qaeda vill ha? En muslimsk v�rld eller?
| Originally posted by staz mellan�stern best�r p� intet vis endast av muslimer.. + att mellan�stern bara �r en liten del av de platser d�r islam som religion �r utbredd. det g�r inte at 'nuka' bort terrorism |

| Originally posted by Producer Vad �r det egentligen al qaeda vill ha? En muslimsk v�rld eller? |
| Originally posted by montana det skulle kanske vara att l�ta palestinerna f� israel, kicka ur usa ur mellan�stern, och kovertera om alla (mellan�stern) l�nders stats-religion till strikt islam �la taliban-style, eller n�t s�nt |
Om Al-qaida sm�ller av en "dirty-bomb" i NY lr till och med placerar ett k�rnvapen p� amerikansk mark som d�dar tusentals m�nniskor s� kommer nog den amerikanska regeringen o folket f� total panik (vilket jag ocks� skulle f�).. efter det s� skulle v�rlden inte vara ett trevligt st�lle att leva i. Usa's politik blir ofta (i extrema situationer) �r du inte med oss �r du emot oss.. Ajja, f�r se hur l�ngt dessa fanatiker kommer ta det h�r.
Jag kan ju s�ga att jag inte har ngt emot folk fr�n olika l�nder, men jag praktiskt taget hatar varenda religion..
h�ller med montana. usa har skapat sig sj�lva ett problem, man kan inte bomba hur som helst och tro att ingen kommer att sl� tillbaka. det har visat sig att araberna kan visst sl� till n�r man minst anar, tyv�rr f�r oskyldiga m�nniskor d� f�r ingenting egentligen.
genom att st�dja israel, n�stan helt �ppet, s� har man skapat sig enormt m�nga fiender, inte bara araber utan �ven andra folkslag.
att spanien fick utst� en massaker �r bara att beklaga, men ger man sig in i leken f�r man leken t�la, l�ter kallt och om�nskligt, men s� �r det.
detsamma g�ller danmark.
sverige har som vanligt intagit en neutral roll, iofs s� tycker jag att det �r smart �n s� l�nge, fr�gan �r bara vad sverige kommer att s�ga d� usa st�llet ulitmatum mot sverige?
det verkar som att v�rlden �r p� god v�g in i en orolig tid l�ngt fram�ver, l�ngsamt men s�kert...
| Originally posted by JayBee ok f�rst och fr�mst s� s�ger jag bara: (smart s�tt att t�nka p� (NOT)). Alts� i stortsett kanske det fanns 80% USA hatare i WTC som ett exempel, usa �r ett stort land med mycket folk och fritt t�nkade. du kan spr�nga WTC och d�da islamer lika s� v�l som skyldiga brottslingar som egoistiska m�klare eller vad som helst. ska en mans(bush) beslut, d�da slumpm�ssigt folk? att r�ttf�rdiga en s�n sak �r tio g�nger mer idiotiskt �n att vara bush sj�lv. (oftast folk som t�nker med hj�rtat och inte med hj�rnan) |
urs�kta att jag l�ter spydig men det m�rks att flera av er inte �r det minsta insatta i konflikten alternativt l�st aftonbladet etc.
F�r det f�rsta kan n�gon av er komma med konkreta bevis f�r att Al-Qaida eller n�gon annan terrororganisation g�tt ut och sagt att man vill konvertera alla ickemuslimer till muslimer? Det skulle jag g�rna vilja se.
F�r er som bara l�st sensationsnyheterna i Aftonbladet s� kan jag ta hela historien fr�n b�rjan s� att ni f�r mer k�tt p� benen.
Mycket av dagens bitterhet, diktatur, mis�r, fattigdom, fundamentalism, analfabetism etc har sin grund i 1800-talets kolonialism. I princip samtliga av dagens l�nder i mellan�stern var l�ngt in p� 1900-talet koloniserade av britterna i f�rsta hand.
Detta var orsaken till att det Muslimska Br�draskapet grundades 1928 i Egypten av Hassan al-Banna. R�relsen var en reaktion mot kolonialism, or�ttvisor och f�rtryck. Det var en progressiv r�relse som hade intensiv social verksamhet. Deras m�l var att forma Egypten till en framg�ngsrik islamisk stat med ett v�lutbildat folk. Detta var ocks� en av orsakerna till att man sysslade mycket med skolbyggande f�r att utbilda folket. M�nga akademiker skickades ut i Europa f�r att ta intryck och l�rdom av europ�erna.
Organisationen f�rbj�ds av den Egyptiska regeringen f�r att den ans�gs f�r inflytesrik och var ett hot mot presidenten Nasser.
De flesta av dagens muslimska organisationer i Mellan �stern �r inspirerade av Muslimska Br�draskapet. Dock har situationen i mellan�stern f�r�ndrats i och med staten Israels grundande. L�ser man tex Hamas, Hisbollah, Islamiska Jihad's politiska texter s� inser man vad alla dessa har gemensamt. Man �r starkt emot den israeliska staten, man kr�ver att samtliga palestinska flyktingar som tvingades fly sitt land 1948 att f� �terv�nda mfl. Ingenstans i texterna st�r det n�got om att tvinga p� folk sin religion. Tv�rtom st�r det i deras texter att man i en framtida Palestinsk stat till�ter kristna, judar, ortodoxa mfl att f� ut�va sin religion och detta baserar man p� att dessa religioner �r f�rislamiska och alla har de mycket gemensamt samt deras profettradition densamma i alla religioner. Man tillber samma gud, tror p� samma profeter etc.
V�rt att notera �r ju att judarna i �rhundraden hade mellan�stern som sin fristat n�r de g�ng p� g�ng f�rdrevs fr�n Europa. Bland annat under korst�gen d�r stora delar av Europas judar utrotades och drevs p� flykt. St�rre delen tog sin tillflykt till de muslimska l�nderna. N�r Saladin �r 1187 �terer�vrade Jerusalem fr�n den kristna korst�gsh�ren vilka var det han f�rst sl�ppte in i staden? Jo, judarna.
Det var f�rst i och med Englands koloniala inblandning i mellan�stern inp� 1940-talet som spelplanen byttes och dispyten uppstod. FN's s�kerhetsr�d lyckades r�sta igenom ett alldeles f�r slarvigt och ogenomt�nkt f�rslag att grunda staten Israel p� mark som redan tillh�rde ett annat folk (notera att det var England som �verl�t marken till Israel). Men FN's avtal till israelerna hade klara ramar och klara gr�nser. Vad som skedde sedan vet nog alla. Sexdagarskriget d�r Israel la under sig stora delar av Syrien, Libanon bla Golanh�jderna och Suezkanalen fr�n Egypten.
Under hela 80, 90 och fortfarande idag har Israel byggt ut bos�ttningar p� ockuperad mark. Den senaste d�dsst�ten och som ett defenitivt tecken p� f�rtryck och trackasering �r muren som man byggt p� ockuperad mark. L�t s�ga att Norge best�mmer sig f�r att bygga en mur l�ngs med hela Sveriges gr�ns. Visst f�r de g�ra det om de vill. Men l�t s�ga att norrm�nnen best�mmer sig f�r att bygga muren l�ngt in p� svensk mark. P� vissa h�ll flera mil in p� svensk mark. Hur m�nga svenskar hade kunnat acceptera detta?
N�r omv�rldens protester bara ekar lite svagt fr�n enstaka l�nder s� k�nner palestinierna ingen annan utv�g �n att ta till extrema �tg�rder.
Fast detta r�ttf�rdigar inte terrorism p� n�got s�tt alls. Terrorism �r och har aldrig varit accepterat inom Islam. N�r Jan Hj�rpe (sveriges mest kunniga Islamolog) diskuterade huruvida det fanns n�got st�d f�r terrorism i Islam n�mnde att varje form av attack mot oskyldiga �r en attack p� Islam. Det �r en av de v�rsta synderna i Islam.
Sen kommer vi till Al-Qaida. Jag vet inte hur m�nga av er som k�nner till Al-Qaidas framv�xt men eftersom jag m�rker att m�nga av er knappt vet vad ordet Islam betyder (noterade att n�gon skrev islamer som beteckning p� muslimer) s� kan jag i f�rbifarten �ven ber�tta lite om denna r�relse.
N�r Sovjet p� 1980-talet invaderade Afghanistan s� var det startskottet p� en ny sorts krigsf�ring. Muslimer fr�n hela v�rlden s�kte sig till Afghanistan f�r att sl�ss mot den r�da arm�n. Det som f�renade dem var deras religion. Detta �r enda g�ngen ett krig �r till�tet i Islam: N�r n�gon f�rbjuder dig att ut�va din religion. Det �r detta som kallas Jihad. Jihad har ingenting med terrorism att g�ra. Att spr�nga 100 personer i luften �r inte Jihad. Det ger bara en gratisbiljett rakt in i sk�rselden.
Usama Bin Laden var ocks� en av de 15 000 araber som s�kte sig till Afghanistan f�r att delta i det heliga kriget mot kommunisterna.
USA hade under hela 80-talet intensifierat sin vapeninf�rsel i landet. Till en b�rjan s� tvivlade amerikanerna p� att mujahedinerna (motst�ndsr�relsen) skulle ha en chans mot den �verl�gsna R�da Arm�n. Men v�ndpunkten kom n�r amerikanerna levererade Stingerraketerna till mujahedinerna. Dessa blev f�r f�rsta g�ngen ett allvarligt hot mot ryssarnas flygrum. Usama Bin Laden var med och skaffade sig inflytande och var en av dem som tog stor hj�lp av amerikanerna under denna tid. Det var ocks� under denna tid han grundade sin r�relse Al-Qaida.
N�r Sovjet l�mnade Afghanistan 1980 s� �terv�nde de flesta araberna till sina heml�nder. De hade lyckats besegra sin fiende. Men f�r Al-Qaida och Usama Bin Ladens del �terstod den �nnu st�rre fienden. Man s�g USA som n�sta stora fiende att bek�mpa. Grundorsaken till Bin Ladens hat mot amerikanerna �r att amerikanerna har tusentals soldater stationerade runt om i Saudi Arabien. Bin Laden kan inte p� n�gra s�tt och vis acceptera att fr�mmande med en annan tro befinner sig p� helig mark d�r profeten Muhammed verkade.
Detta n�mner Bin Laden i n�stan samtliga av sina tal. Men han vet att hans st�d fr�n omv�rldens muslimer �r n�stan obefintlig. Just d�rf�r blandar han in m�nga andra konflikter i sina tal. Tex n�mner han just Israels ockupation av Palestina, USA's ockupation av Afghanistan och Irak. Detta g�r han f�r att f� st�rre st�d.
Usama Bin Laden f�retr�der inte den vanliga formen av islam utan en extrem tolkning som kallas wahabism som grundades p� 1700-talet av ibn Abd al Wahab. R�relsens m�l var att reformera religionen. Man ans�g att man hade g�tt ifr�n ursprungstron och ville rensa den. Detta gjorde man p� flera olika s�tt. Bland annat f�st�rde man m�nga religi�sa helgedomar mfl. Dagens wahabism �r l�ngt mer extrem.
Av alla v�rldens muslimer �r bara en br�kdel wahabiter. Detta �r just orsaken till att Bin Laden f�tt ett s� klent st�d fr�n v�rldens muslimer. De k�nner helt enkelt inget gemensamt med den h�r fanatikern. N�r talibanerna tex er�vrade st�rre delen av Afghanistan s� tappade afghanerna hakan. Den sorts islam som talibanerna f�respr�kade hade afghanerna (och den islamiska v�rlden) aldrig sett maken till. Ingenstans i Islam st�r det skrivet att kvinnor ska behandlas olika �n m�n.
N�r Gud skapade Adam och Eva s� bad han samtliga �nglar att buga sig f�r sina skapelser. Detta �r det definitiva exemplet p� att mannen och kvinnan �r j�mlika i Islam.
Att dagens Islam befinner sig s� l�ngt efter v�stv�rlden beror p� att n�stan alla l�nder i mellan�stern �r diktaturer. Dessa diktaturer har bara sett till att sprickan mellan fattiga och rika v�xt. Utbildningen har satts ur spel och det finns idag 70 miljoner araber som �r analfabeta. Och regeringarna tar inte sitt ansvar.
Utbildning �r grunden till ett helt samh�lle. Det �r samh�llets pelare och utan utbildning s� blir det som det �r i mellan�stern idag. Mis�r, fattigdom och frustration som tar sin uttryck i terrord�d och extrema r�relser.
Tack f�r mig.
ok, reb9, f�rl�t om man har sagt n�t fel, tack ocks� f�r din insyn och yeah, det var allt