TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- EU val
Pages (2): [1] 2 »

Posted by St_Andrew on Mar-16-2004 18:24:

Read This! EU val

vet att det �r ett tag kvar men iaf jag m�ste erk�nna att jag inte har 100% koll p� vad dom olika partierna st�r f�r i EU parlamentet. vilka t�nker ni r�sta p�? varf�r?

k�nner att jag m�ste ha mer koll... och argumentera om det �r alltid en bra sak..

btw, vill ha en mer "Modernt" eu, utan massa jordbruksskit, byrokrati etc... �r ox� starkt f�r eu stat.. o jo jag vet att man inte kan �ndra allt det genom parlamentet men iaf

discuss.

Posted by dj_hysterix on Mar-16-2004 20:28:

EDIT = bilden �r f�r stor och on�dig

Posted by Laszlo on Mar-17-2004 00:47:

^^^ Bah - propaganda!

Posted by AC. on Mar-17-2004 06:47:

Ut ur EU?

Posted by dj_hysterix on Mar-17-2004 08:11:

n�..bara en bild f�r o visa att jag e moderat
och dom vill verkligen inte ut ur EU

Posted by fede on Mar-17-2004 11:07:

vad� ne ^^^d e visst propaganda

Posted by Versace on Mar-17-2004 12:02:

jag undrar verkligen hur det kommer att g� med EU till slut, med tanke p� att vissa l�nder bryter mot regler o bestraffas ej, hur det kommer att g� med euron d� en kraftig l�gkonjunktur sl�r till i vissa st�rre l�nder, men inte i mindre?

tror att projektet �r d�mt att misslyckas, eller iaf inte uppn� m�l den satt upp...

Posted by Amnezia on Mar-18-2004 09:29:

lite "off-topic" kanske..men s�g dokument�ren om v�rldens underg�ng ig�r p� 3an...d�r menar dom att EU kommer bli den stora makten som kontrollerar hela v�rlden med en stor "ond" ledare
kanske borde g� ur innan G�ran Persson blir sugen p� � kandidera till platsen som v�rldens h�rskare

i�vrigt har jag igen aning om hur man ska r�sta

Posted by St_Andrew on Mar-19-2004 15:22:

har l�st lite nu.

tror jag ska r�sta p� folkpartiet. dom vill reformera dom delar av EU jag tycker �r d�liga. Men �ven centerpartiet funderar jag seri�st p� ( ), dom ville skapa ett federalistiskt EU, vilket jag tror �r ett m�ste, dock var dom inte lika posetiva till jordbruksreformer...

dj_hysterix: moderaternas europa sida klanka bara ner p� sossar, t�nker inte r�sta p� dom

quote:
AC
hur det kommer att g� med euron d� en kraftig l�gkonjunktur sl�r till i vissa st�rre l�nder, men inte i mindre?

typ som nu d�?

Posted by AC. on Mar-20-2004 05:18:

dj_hysterix :
Vad jag menade var att jag ville det, knappast Moderaterna

St_Andrew:
usch, vad har jag sagt nu... Vilken tr�d? m�ste syftat till n�r inflationen sl�r helt olika i olika l�nder.

"G�ran Persson blir sugen p� � kandidera till platsen som v�rldens h�rskare"

Posted by St_Andrew on Mar-20-2004 12:37:

quote:
Originally posted by AC.
St_Andrew:
usch, vad har jag sagt nu... Vilken tr�d? m�ste syftat till n�r inflationen sl�r helt olika i olika l�nder.

oj var visst Versace som sagt det... sorry

Posted by dj_hysterix on Mar-21-2004 22:39:

quote:
Originally posted by AC.
dj_hysterix :
Vad jag menade var att jag ville det, knappast Moderaterna

Varf�r vill s� m�nga ut ur EU, vad �r det som �r s� d�ligt med det?

Posted by fede on Mar-22-2004 13:55:

quote:
Originally posted by dj_hysterix
Varf�r vill s� m�nga ut ur EU, vad �r det som �r s� d�ligt med det?

s�g va som e j�ttebra me d d�.

Posted by St_Andrew on Mar-22-2004 17:39:

quote:
Originally posted by ShyTrance
s�g va som e j�ttebra me d d�.

Fri handel (den som �rb�st p� n�tt g�r det, och inte n�n annan)
Fri r�reslse av arbetskraft (du f�r resa/jobab var du vill)
Vi �r starkare tillsammans
Etc

Posted by St_Andrew on May-24-2004 14:32:

N�n som s�g partiledardebatten ig�r?

m�ste s�ga att jag n�stan best�mmt mig f�r att r�sta FP... m�ste ox� s�ga att fy fan va snurrig han killen var som st�llde fr�gor i del 2.. han kunde fan ingenting ju... typ sa att �sterike inte var med i EU och hur enkla misstag som helst

DN's sida om EU valet

Posted by Smekbar on May-24-2004 15:48:

quote:
Originally posted by St_Andrew
Fri handel (den som �rb�st p� n�tt g�r det, och inte n�n annan)
Fri r�reslse av arbetskraft (du f�r resa/jobab var du vill)
Vi �r starkare tillsammans
Etc

fri handel, som �r genomf�rd p� ett tokigt s�tt. (t.ex. extrema tullar ut�t, bland annat p� jordbruksprodukter, samt extrema bidrag, fr�mst till jordbruk, s� att de b�nder som bor i EU ska kunna forts�tta att vara b�nder fast�n det �r s� totalt ol�nsamt samt f�rst�r f�r u-l�nderna i afrika...)
fri r�relse av arbetskraft, f�rutom alla �verg�ngsregler det blir med de nya medlemsstaterna (sverige var ett av de f� l�nderna som inte inf�rde det, tack o lov.) (tycker dessutom att det borde vara givet att man ska f� bo och jobba var man vill, inte n�got privilegium...)
varf�r �r vi automatiskt starkare tillsammans? Det finns ju t.ex. beslut om att EU ska ha gemensam utrikespolitik, oj vad bra det har fungerat... Tycker bara att det har gjort oss till �tl�je hittills...

kan ha fel p� n�n punkt h�r, men som ni nog misst�nker �r jag inte direkt j�ttepositiv till eu...

Posted by St_Andrew on May-24-2004 16:05:

quote:
Originally posted by Smekbar
fri handel, som �r genomf�rd p� ett tokigt s�tt. (t.ex. extrema tullar ut�t, bland annat p� jordbruksprodukter, samt extrema bidrag, fr�mst till jordbruk, s� att de b�nder som bor i EU ska kunna forts�tta att vara b�nder fast�n det �r s� totalt ol�nsamt samt f�rst�r f�r u-l�nderna i afrika...)

sant sant! d�f�r man ska r�sta FP, dom vill slopa hela den sinnessjuka jordbrukspolitiken..

quote:
fri r�relse av arbetskraft, f�rutom alla �verg�ngsregler det blir med de nya medlemsstaterna (sverige var ett av de f� l�nderna som inte inf�rde det, tack o lov.) (tycker dessutom att det borde vara givet att man ska f� bo och jobba var man vill, inte n�got privilegium...)

�verg�ngsreglerna inneb�r princip att du m�ste ha ett jobb max 30 h i veckan (eller n�tt s�nt) f�r att f� ta tillvara p� det landets bidragssystem. �r inte 100%, men jag tror att man f�r flytta till vilket land som helst �nd�. �r emot �verg�ngsregler till en viss del, men det f�rst�r inte s� mkt imo.

att alla skulle f� flytta hur som helst i hela v�rlden �r lite av en dr�mtanke som inte riktigt fungerar s� l�nge som v�rlden ser ut som den g�r.

quote:
varf�r �r vi automatiskt starkare tillsammans? Det finns ju t.ex. beslut om att EU ska ha gemensam utrikespolitik, oj vad bra det har fungerat... Tycker bara att det har gjort oss till �tl�je hittills...

sant, men om vi hade en gemensam utrikes politik skulle vi vara starkare. Problemet �r inte att Europa inte kan ha en gemensam utrikespolitik, problemet �r att just nu �r EU utformat p� ett s�nt s�tt att det blir sv�rt. Eu beh�ver reformeras s� att beslut kan tas �ven fast inte alla l�nder h�ller med om det.

quote:
kan ha fel p� n�n punkt h�r, men som ni nog misst�nker �r jag inte direkt j�ttepositiv till eu...

Eu �r inte perfekt, men det har potentialen till n�got mycket bra

Posted by jofawe on May-24-2004 16:09:

�rligt talat har jag NOLL koll p� valet...

Posted by dbl on May-24-2004 16:34:

quote:
Originally posted by jofawe

du e inte ensam.. hehe

Posted by Scintilla on May-24-2004 19:19:

quote:
Originally posted by jofawe

f-n jag har heller ingen koll... och jag ska r�kna valsedlar efter valet... men har inte en aning om hur jag sj�lv ska r�sta

senare: hm kanske inte s� f�rvirrad �nd�.. har kollat runt lite p� olika partiers hemsidor. N�gon som vet n�got annat s�tt att ta reda p� fakta om valet?

Hoppas att alla iaf g�r och r�star! Det �r viktigt. Och ni som inte tycker om eu, se till att r�sta fram eu-kritiska parlamentariker, det �r s�ttet vi kan p�verka p�!

Posted by mjz on May-24-2004 19:40:

val?

Posted by St_Andrew on May-24-2004 19:52:

quote:
Originally posted by Scintilla
N�gon som vet n�got annat s�tt att ta reda p� fakta om valet?

F�rutom att l�sa vad partierna sj�lva tycker s�:

DN's EU val hemsida �r bra f�r nyheter imo

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042

annars l�s tidningar o s�, kolla p� debatter p� tv osv =)

Posted by Scintilla on May-25-2004 15:13:

^^ ska checka den sidan

Om det �r n�gon mer som �r intresserad av djurr�tt h�r s� kommer www.djurensratt.se l�gga upp en guide �ver vilka kandidater som vill f�ra fram djurr�ttsfr�gor i EU. Mailade dem och fr�gade, guiden kommer under den kommande veckan.

Posted by AC. on May-26-2004 01:36:

St�ller mig i ledetsom har noll koll.
Dessutom har "mitt" parti totalt �vergivet mig genom att totalt g� emot mina �sikter b�de i EMU och inte minst deras nye ordf�rande i ungdomsf�rbundet. Och att inte gl�mma den �nda partiledaren jag skulle kunna t�nka mig som statsminister har avg�tt

Posted by Smeagol on May-26-2004 12:11:

quote:
Originally posted by St_Andrew
Eu beh�ver reformeras s� att beslut kan tas �ven fast inte alla l�nder h�ller med om det.

Anledningen till att jag ar negativ till EU. Samarbete ja, tvang nej. Vill inte att Sverige ska ga ut i krig om Sverige inte vill. Bestamma rantor i Stockholm, inte Bryssel osv. Finns sakert manga saker som ar fordelaktiga for de storre landerna, men daliga for de andra, ska de da fa kora over de andra? Personligen tycker jag att nan form av veto, iaf for sitt eget land, ar enormt viktigt. Speciellt for mindre lander som Sverige.

Naturligtvis gor det det valdigt svart att fa igenom forandringar. Kanske ar Europas lander (annu) inte tillrackligt lika for en sadan omfattande centralisering?

quote:

Eu �r inte perfekt, men det har potentialen till n�got mycket bra

Samarbete - ja. Centralisering - njaeuehmm: bara dar det gor mer nytta an skada, och alltid med veto.

Skulle man inte kunna samarbeta utan att tvinga sa manga lander att andra sa manga saker?

Pages (2): [1] 2 »