TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- Hoe legaal/illegaal zijn livesets?
Hoe legaal/illegaal zijn livesets?
Zoals het topic zegt: hoe legaal/illegaal zijn livesets?
En daarmee heb ik het niet over het wettelijke aspect, want dan weet ik wel dat het merendeel illegaal zal zijn. Ik heb het over de mening van de artiesten zelf.
Ik ben namelijk sinds kort gestopt met het downloaden van albums/vinyls/tracks, en nu download ik enkel nog livesetjes.
Het werd eigenlijk tijd dat ik eens consequent zou gaan handelen, aangezien ik het eigenlijk zelf ook niet zou appreci�ren als producer.
Ikzelf zie livesets als een promotie voor de community, de 'scene', of hoe ge het ook wilt noemen. Het is ook een manier om nieuwe tracks te leren kennen (aangezien ik niet elk weekend naar een groot feest ga ofzo) die ik dan nadien kan kopen. EN het heeft ook wel een invloed op mijn eigen draaitechniek, aangezien ik nog steeds moet bijleren.
Graag wat gekende meningen van artiesten en eventueel ook jullie meningen.
wel zoals ge zegt zijn die livesets dikke promotie voor de dj's zelf en voor de trax,kpeis ni da vele dj's zo bekend zouden zijn zonder het verspreiden van die livesets.
kwa illegaliteit,weet ik zelf ni of ze juist illegaal zijn,waarschijnlijk wel dunno,ma ze zouden het ni moeten zijn,ze worden tenslotte op radio uitgezonden en het is niet da ze in de handel verkrijgbaar zijn.afin ja der zullen voor en tegenstanders zijn zekers
Even illegaal als een liveset van StuBru opnemen op tape, zeker? Of wacht, toch niet, want dat is met kwaliteitsverlies en ik geloof dat dat een rol speelt. 
volgens de wet zal het downloaden van livesets waarschijnlijk illegaal zijn. maar stel nu als je elk nummer uit de liveset op vinyl hebt
persoonlijk vind ik het downloaden van livesets niet illegaal. Ik gebruik het meer om te horen hoe de pro's nummers mixen voor als ik mijn eigen draaitafels heb en zonder deze livesets zouden veel dj's niet zo bekend zijn.
Ik zou wel eens de mening van de dj's in kwestie willen weten
Ik dacht dat een stukje van de radio opnemen op casette, of een TV show opnemen op video zelfs al illegaal is; maar er is geen kat die er iets om geeft.
| quote: |
| Originally posted by Svinuske persoonlijk vind ik het downloaden van livesets niet illegaal. |
Amai wa krijgen we hier. Ne serieuze post van steven
A KOT IN !
livesetts zijn legaal.
Wil men een vinyl afspelen in een openbare ruimte MOET daar een bepaalde som aan auteursrechten op betaald worden (kijk maar op sommige vinyls, daar staat: "it is prohibited to play this record in public places"). Wanneer die bvb door Tranceairwaves wordt uitgezonden, worden daar nog eens distributierechten aan toegevoegd. Die distributierechten laten het toe om da luisteraars naar die liveset te laten luisteren.
Met andere woorden, iemand heeft er altijd de auteursrechten op betaald en dus is het legaan.
der zijn uitzendrechten op betaald ma veel mensen downloaden ook livesets en dan geldt weer het principe van een kopie denk ik.
man man veel te moeilijk voor mijn arme hersentjes 
| Originally posted by Svinuske volgens de wet zal het downloaden van livesets waarschijnlijk illegaal zijn. |
| Originally posted by Nabistai volgens de wet zal het uploaden/aanbieden van livesets waarschijnlijk illegaal zijn. |
ik hebbem van ornidoko
Kvond de set van ei te soft 
SORRY EI maar mixing skills waren echt wel mega !
ik begrijp het probleem, ik ben ook gestopt met downloaden, alle ik kon het ineens niemer, dus ben ik ook maar gestopt, men zuster haalde er toch teveel clouseau vanaf.
maar set aan de andere kant vind ik nog wel de moeite, inderdeed omdat je nieuwe tracks hoort, en je kan ze meestal ook makkelijk op cd branden... ma een vraagske was het nie dat als, het voor eigen gebruik was dat het mocht? en het mocht nie meer dan 2gr zijn
neen maar voor eigen gebruik kon toch geen kwaad dacht ik... anyways.. ik heb liever een set dan 1 track
woops, my bad
zonder al deze livesets was trance nooit geworden wat het nu was. Hierdoor geraakte trance overal ter wereld bekend en konden goeie dj's overal gaan draaien. Door die bekendheid kunnen dj's veel meer geld vragen voor hun gigs. Zonder al die livesets, die gratis promotie zijn waren tiesto en armin waarschijnlijk enkel top dj's in eigen land. Mocht ik een goeie dj zijn en weten dat men skills goed zijn, ik plaatste direct mn sets online zodat iedereen me kan leren kennen, en als het goed is volgen de aanbiedingen dan wel.
| Originally posted by Tiger777 livesetts zijn legaal. ... Met andere woorden, iemand heeft er altijd de auteursrechten op betaald en dus is het legaan. |
www.sabam.be voor de belgische wet op het auteursrecht...
trouwens, voor mijn studies moest ik dit jaar een werk maken over SABAM, de belgische auteursvereniging. Ik ben dan naar een kantoor van sabam geweest om daar ��n of andere hoge pief te interviewen...
kheb hem ook gevraagd of livesets op internet gooien en downloaden illegaal is... en livesets hoorden volgens de wet thuis in het rijtje naast "live-concerten"... dus als je een liveset downloadt of een live-concert van een artiest downloadt ben je strafbaar.
sabam is zelfs al begonnen met zoveel mogelijk sites met livesets van het internet te halen...
dan zullen we voortaan maar allemaal braaf LIVE naar iedere radio show op ID&T of radio 538 luisteren eh, als er een groot feest wordt uitgezonden, zonder te rippen natuurlijk
want mijn vriend had het dan ook maar live moeten luisteren, dus hij heeft vette pech .....
In a-state-of-trance heb ik Armin vaak genoeg horen zeggen: "Zet die taperecorders vast klaar!" of iets dergelijks. Lijkt me wel sterk dat het dan toch illegaal is?
| Originally posted by Hydra In a-state-of-trance heb ik Armin vaak genoeg horen zeggen: "Zet die taperecorders vast klaar!" of iets dergelijks. Lijkt me wel sterk dat het dan toch illegaal is? |
| Originally posted by Hydra In a-state-of-trance heb ik Armin vaak genoeg horen zeggen: "Zet die taperecorders vast klaar!" of iets dergelijks. Lijkt me wel sterk dat het dan toch illegaal is? |
AH si onzen platte Hydra bestaat ook nog
jaja ik blader hier wekelijks wel eens door de interessante topics, ik zeg meestal gewoon niets 
big brother :s