TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- Verbod op Hasj en Wiet
Verbod op Hasj en Wiet
| quote: |
| Verbod hasj en wiet, terecht of niet? Het geDonner is nu pas echt losgebarsten. Uit een uitgelekte brief blijkt dat het kabinet aanstaande vrijdag een verbod op softdrugs wil gaan bespreken. Reden voor het verbod is dat de afgelopen jaren het gehalte van de werkzame stof THC sterk is toegenomen. Hierdoor maken hasj en wiet kans om op de lijst van verboden middelen te komen staan. Terecht of niet? Het THC -gehalte (Tetrahydrocannabinol) in hasj en nederwiet is in de loop der jaren zo hoog geworden dat die middelen intussen kan worden beschouwd als harddrugs, aldus het Trimbos-instituut. Roel Kerssemakers is woordvoerder van Jellinek, de Amsterdamse instelling voor preventie en verslavingszorg. Hij vind het niet verstandig als het kabinet besluit om sterke hasj en wiet op de lijst van verboden middelen te plaatsen. �Je moet ook naar de zegeningen van het gedoogbeleid kijken. De coffeeshops hebben er aan bijgedragen dat soft drugs gescheiden zijn van hard drugs. Ook is de criminalisering tegen gegaan.� Maar Kerssemakers ziet wel een taak weggelegd voor de coffeeshophouder. �Het is heel raar dat in Nederland op elk product dat je kunt kopen precies staat wat er in zit terwijl dit voor hasj en wiet niet geldt. Wat betreft de voorlichting over deze middelen is er nog veel werk te verrichten.� Dat de sterkere hasj en wiet steeds meer gezondheidsproblemen opleveren, is volgens hem niet waar. De hulpvraag is al jaren stabiel. �Zo�n 3500 mensen kloppen jaarlijks aan bij de zorg omdat ze niet met hasj of wiet kunnen omgaan. In totaal heeft ongeveer 20% van de 400.000 gebruikers van hasj en wiet op de een of andere manier problemen met hun gebruik.� Kerssemakers vindt het dan ook niet zo erg als hasj en wiet van haar onschuldige imago wordt afgeholpen. �Vooral beginners zijn niet op hele krachtige soft drugs voorbereid, net als touristen.� Maar dat sterkere hasj en wiet tot acute gezondheidsproblemen leiden wil hij niet zeggen. "De meeste gebruikers stoppen er gewoon wat minder in." Hij wil benadrukken dat soft drugs voor veel mensen geen probleem zijn. �De meesten kunnen er verantwoord mee omgaan. We moeten niet vergeten dat het ook gewoon plezier oplevert. |
doen doen doen! oprotten met die stinkwiet!
Dat onderzoek zal wel een slap argumentje zijn.
Zal wel een nadrukkelijk verzoek van die klote amerikanen zijn om drugs hier ook illegaal te maken.
Dat zou echt oerstom zijn, als je wiet en hasj ook als harddrugs gaat beschouwen.. Daarmee help je dat ook weer de (toch al niet zo heel kleine) illegale drugshandel in, die dan alleen nog maar verder uitgebreid wordt. Maar dat ontgaat de Nederlandse overheid blijkbaar..
Aan de ene kant zeg ik: doen! Wat die zooi wordt inderdaad echt sterker, heb er al meer over gelezen. Getuige ook mijn �probleempje� op de laatste Everybody, was een beetje te sterk ;-) Plus het is gewoon een gezondheidsprobleem. Wiet en Hasj verbieden zorgt misschien voor vermindert gebruik.
Keerzijde is dat er een NOG grotere druk komt op de politie om te handhaven, en dat kunnen ze niet. Nu is de drugsbestrijding al een druppel op een gloeiende plaat; het schiet niet op! Je pakt 10 drugskoeriers op, komen er 100 toch binnen. Maar moet je dan helemaal stoppen met handhaven? Tuurlijk niet, maar het is gewoon ontzettend lastig. Een bestuurlijke aanpak, dat zou maybe kunnen.
Maarja�we kunnen dan wel doorslaan in NL. Eerst roken stoppen / tegengaan, nu wiet, wat daarna, drank? Je moet de mensen wel zelf de keuze laten wel/niet iets te doen tot op een zekere hoogte. De overheid moet niet al te paternalistisch (moeilijk woordje, voor de n00bs: beschermend !) worden. Toch moeten sommige mensen wel beschermd worden omdat ze zo�n keuze maybe zelf niet kunne maken, die zijn er ontvankelijker voor (drugs/drank/gokken etc).
Tis wel een ontzettend moeilijk probleem��.
Politiek ge-ouwehoer... *zucht*
Het is gewoon onzin dat dat verboden zou worden. Ik denk dat het verbieden ervan veel problemen zal veroorzaken. En dat niet opweegt tegen de voordelen van het verbieden.
Nederland heeft een gedoogbeleid. Amerika heeft een verbod.
Amerika heeft een gigantisch drugsprobleem, Nederland niet.
Als dit verbod door zou gaan, zou het flink uit de hand lopen, net als in Amerika. Nederland heeft het als een van de weinige landen heel goed gedaan.
Je kan in een wip aan je voordeelzak komen, daarom is het ook niet speciaal meer. Mensen voelen zich daardoor minder geneigd om te experimenteren.
Ben het er wel mee eens dat er bepaalde gehaltes op die zakjes moeten staan.
Ook een berichtje van vandaag:
| De Herbal XTC-jes mogen niet meer Goed, wij kunnen ons de hartkloppingen nog goed herinneren nadat we het derde zakje met Ephedra soldaat hadden gemaakt, maar dat mocht de pret niet drukken. Herbal XTC was tenslotte de ideale vervanging voor mensen die na een periode hardcore met de chemicali�n in de weer te zijn geweest, het wat �rustiger� aan willen doen. Maar dat mag dus niet meer. Vorig jaar, zo staat vandaag in de Amsterdamse stadskrant het Parool te lezen, stortte de Amerikaanse honkballer Steve Bechler tijdens een training zielloos ter aarde. Hij bleek te zijn bezweken aan een hartaanval en toen ze z�n kluisje onderzochten stuitten ze op potjes Ephedra. Een aanleiding voor een verbod in Amerika was geboren en Nederland, het internationale schoothondje dat nooit te beroerd is om zich slaafs aan de grillen van de grote machthebber te onderwerpen, bleef niet lang achter. Kwijlend en kronkelend op onze rug grepen we de kans om opnieuw te laten zien dat we het braafste en de meest volgzame zijn, gretig met beide handen aan. Dus deze week is de Ephedra in de uitverkoop, zo lezen we in de krant. Twee voor de prijs van een. Wie in Ephedra een redelijk alternatief voor XTC ziet, rent naar de winkel om een flinke voorraad in te slaan. De vereniging van Smartshopdetaillisten vind het verbod belachelijk. Ze wijzen er ten overvloede nog eens op dat alles prima geregeld was en dat er overleg plaats vond met de Keuringsdienst van Waren. De Smartshops vrezen dat het verbod bovendien een flinke hap uit hun omzet neemt. En ze waarschuwen voor een nieuw ondergronds circuit. Misschien wordt in de straathandel aan het rijtje hasj, coke en pillen wel een sissend �Ephedraatje kopen?� toegevoegd. |
Drugs is K*T 
Ik heb twee maanden geleden al meteen wat potten ingeslagen
Kreeg toen te horen dat ze verboden werden vanaf april/mei ofzo
| Originally posted by Optimus Ik heb twee maanden geleden al meteen wat potten ingeslagen Kreeg toen te horen dat ze verboden werden vanaf april/mei ofzo |
(Stationsweg). Maybe maar even langsgaan dan....
volgens de smartshop om de hoek is vandaag de laatste dag dat ze verkocht mogen worden.
| Originally posted by Teknikol Amerika heeft een gigantisch drugsprobleem, Nederland niet. |
| Originally posted by Chicane Tuurlijk... gewoon je kop in het zand steken |
a) hoe sterker de wiet hoe minder trekjes je hoeft te nemen (3 ipv een hele joint). heel goed voor de volksgezondheid
b) overdose wiet bestaat niet, probeer het eens met alcohol of coke
c) een tevreden roker is geen onruststoker
d) in tegenstelling tot de rest van europa is de nederlandse regelmatige gebruiker eerder een weekend roker als een door de week roker
e) thc is de enige bekende pijnstiller zonder bijwerkingen.
f) in een paar jaar tijd is de gemiddelde thc gehalte van 9 naar 15 % gegaan zonder dat er aanwijsbare nadelige gevolgen bekend zijn
g) het enige gevaar van teveel wiet is een paniekaanval die 2 uur duurt en waar je geen schadelijke gevolgen aan overhoudt
h) de nederlandse gebruiker weet prima wat hij koopt: wil hij sterke wiet dan koopt ie dat, wil ie een lichte buzz dan koopt ie wat milders
i) alles wat verboden is is veel leuker
j) zwitserland en nederland zijn de enigste landen waar wiet gedoogd wordt. laat nu in beide landen het relatieve aantal harddrugsverslaafden het laagst zijn in europa, en absoluut gezien aan het dalen.
Ik kan zo nog wel effe doorgaan 
| Originally posted by Teknikol Je kan in een wip aan je voordeelzak komen, daarom is het ook niet speciaal meer. Mensen voelen zich daardoor minder geneigd om te experimenteren |
| Originally posted by Original |
| Originally posted by kolkiewolkie Hij had moeten zeggen: het drugsprobleem is hier minder groot. Gegeven is wel dat van de Nederlandse jongeren er minder drugs doen dan bv. 100% Anti-drugslanden zoals de States en Frankrijk. |
als ik niet meer mag blowen dan ga ik echt door :/
nouja dan maar gewoon eigen oogst als ze het niet meer verkopen 
NEE, niet de ephedra weg, tering de tering, wist dat helemaal niet, even kijken ofk nog ergens wat kan krijgen, heb nu nog maar anderhalve pot

Tering, ik kom straks terug in het equivalent vand e VS maar dan op kleinere schaal
Ik vind het verbieden van hasj en wiet een ontzettend stomme actie, maar waar ik het w�l 100% mee eens ben is dat ze de verkoop aan toeristen moeten stoppen. Maar ja, gaan we de hoeren dan ook alleen voor Nederlanders inzetten? 
Ik ben ook niet erg politiek onderlegd
maar de cofeeshops en het liberale karakter van het leven in Nederland zijn voor mij bijna de enige redenen zijn om er te blijven wonen! Als het echt allemaal in korte tijd zoveel gata veranderen dan hoef ik me niet meer druk te maken of ik daadwerkelijk in Canada wil gaan resideren. Dan DOE IK T GEWOOON! Tegen die tijd is Canada vast een stuk progressiever en liberaler dan Nederland.
Let wel, de mensen die de laatste paar keer zo on-liberaal hebben gestemd zijn natuurlijk mede-schuldig. Dus niet nu nog eens gaan mauwen omdat je vind dat NL teveel begint te Amerikaniseren. Eigen schuld dikke bult. We zouden er nog wat aan kunnen veranderen. Maar genoeg agtelike megaulen die niet op Groen Links o.i.d. willen stemmen!
Stukkie uit de Telegraaf:
wo 7 apr 2004, 02:06
Amsterdam wil hennepteelt legaliseren
AMSTERDAM - De meeste Amsterdamse gemeenteraadsfracties willen dat Nederland een stap verder gaat in het softdrugsbeleid. De fracties, met uitzondering van het CDA, willen dat ook de hennepteelt wordt gelegaliseerd. Transparante teelt is volgens hen het beste middel om de aan softdrugs gerelateerde criminaliteit uit te drijven.
De fracties ondertekenen woensdagmiddag een gezamenlijk manifest Open De Achterdeur. Dit manifest leggen zij ter ondertekening voor aan gemeenteraden in andere grote steden. Zij hopen dat de collega's hen zullen steunen in het cannabisdebat met de landelijke politiek, aldus de lokale PvdA, VVD, GroenLinks, SP, D66, Leefbaar Amsterdam, Amsterdam Anders/De Groenen en Mokum Mobiel. "Het huidige beleid, hoe goed bedoeld ook, bijt in de eigen staart". vinden de politici.
De fracties stellen dat zij als lokale bestuurders worden geconfronteerd met de schade van het actuele gedoogbeleid. "Door de illegale teelt kunnen criminelen vrijelijk hun gang gaan, met veel overlast tot gevolg."
De georganiseerde misdaad heeft de productie in zijn greep, zodat de coffeeshophouders zaken moeten doen met criminelen, stellen de politici. De prijs van een joint is kunstmatig hoog, omdat de productie in een clandestien circuit plaatsvindt. Illegale teelt in woningen levert bovendien gevaar en overlast op, aldus de fracties.
Zij zien niets in het plan van de ministers Donner van Justitie en Hoogervorst van Volksgezondheid om de verkoop van nederwiet te verbieden. De ministers vermoeden dat het werkzame bestanddeel tetrahydrocannabinol (THC) in de softdrugs zo krachtig is geworden dat er sprake is van harddrugs. " Een algemeen verbod is niet realistisch en maakt honderdduizenden Nederlanders onnodig tot criminelen en leidt tot nieuwe problemen", aldus de Amsterdamse fracties. Bij een gecontroleerde teelt zou een te hoog THC-gehalte voorkomen kunnen worden, beweren de raadsleden.