TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Skriv under mot mjukvarupatenter!

Posted by St_Andrew on Apr-12-2004 12:20:

Skriv under mot mjukvarupatenter!

EU har tills nu haft en lag som f�rbjuder EU l�nder att inf�ra inf�ra mjukvaru patenter. Men nu kan det bli �ndring p� det. Detta skulle vara speciellt hemskt f�r den sk "open source" marknaden (linux/gnu) men ox� m�nga stora f�retag (tex IBM) �r emot detta. Konkuransen �r redan skev p� datormarknaden, g�r den inte mer skev! skriv under h�r:

http://petition.eurolinux.org/index_html?LANG=en

Eller �nnu b�ttre, �k ner o demonstrera

http://demo.ffii.org/

Posted by P4z! on Apr-12-2004 12:26:

har skrivit p�.. 312088 signaturer finns det hittills

Posted by dj_hysterix on Apr-12-2004 15:27:

v�nta, vad betyder det egentligen?

skulle linux helt d� ut eller?

Posted by Vizay on Apr-12-2004 17:48:

om jag inte har helt fel s� skulle det t.ex. inneb�ra att n�gon snabb j�kel skulle kunna ta patent p� operativsystemet linux vilket skulle inneb�ra att detta opensource-operativ inte skulle f� anv�ndas hur som helst och av vem som helst...

tror det �r s� det skulle kunna bli men r�tta mig j�rna om jag har fel, jag t�nker iaf skriva under

Posted by St_Andrew on Apr-12-2004 18:34:

quote:
Originally posted by Vizay
om jag inte har helt fel s� skulle det t.ex. inneb�ra att n�gon snabb j�kel skulle kunna ta patent p� operativsystemet linux vilket skulle inneb�ra att detta opensource-operativ inte skulle f� anv�ndas hur som helst och av vem som helst...

tror det �r s� det skulle kunna bli men r�tta mig j�rna om jag har fel, jag t�nker iaf skriva under

nah du har fel

man m�ste g�ra skillnad p� upphovsr�ttsmatrial och patent matrial, patent �r en id� medans copyright skyddat matrial �r n�got n�n har gjort och ingen f�r kopiera utan upphovsmannens tillst�nd. Copyright �r idag till�tet (och ska s� vara) vad detta f�rslag skulle inneb�ra �r dock att n�n snabb j�kel skulle kunna ta patent p� enkla programeringsid�er som n�stan alla program anv�nder (detta har skett i usa) och alla program som d� anv�nder detta m�ste betala pengar till personen som tog copyright p� det. detta skulle inneb�ra att (n�stan) alla open source alternativ inte skulle ha r�d att forts�tta eller helt enkelt f� jobba med l�sningar som inte fungerar ihop med andra.

om man ska dra paraleller s� kan man tex g�mf�ra det med literaturen, t�nk om man hade kunna tagit patent p� att n�n m�rdar n�n med kniv tex, hur m�nga bra b�cker hade inte vi kunnat missa? hur m�nga amat�r f�rfattare hade inte vart tvungna att hitta p� andra tr�kiga mordsett... etc...

Posted by St_Andrew on Apr-12-2004 18:35:

quote:
Originally posted by dj_hysterix
v�nta, vad betyder det egentligen?

skulle linux helt d� ut eller?

neh men det skulle bli sv�rare att utveckla, det skulle ox� g�ra det sv�rare att tex �ppna microsoft word dokument i linux.. eller spela avi/mp3 filer...

Posted by Vizay on Apr-12-2004 18:58:

ahh I see, d� ber jag folk ignorera det jag sa innan

tack f�r upplysningen

Posted by Laszlo on Apr-12-2004 19:54:

Nu h�nger jag med. Tack f�r upplysningarna boys Hade heller inte fattat vad vitsen med det hela var tidigare.

MEN - en fr�ga - eftersom EU vill stifta denna lagen m�ste det ocks� finnas n�got som gynnar n�gra i och med en eventuell ny lag. Vilka skulle det gynna och varf�r - vilka f�rdelar finns det?

Posted by St_Andrew on Apr-12-2004 20:02:

quote:
Originally posted by Laszlo
Nu h�nger jag med. Tack f�r upplysningarna boys Hade heller inte fattat vad vitsen med det hela var tidigare.

MEN - en fr�ga - eftersom EU vill stifta denna lagen m�ste det ocks� finnas n�got som gynnar n�gra i och med en eventuell ny lag. Vilka skulle det gynna och varf�r - vilka f�rdelar finns det?

pengar, pengar, pengar

hehe dom stora f�retagen som har kontroll p� marknaden tj�nar ju p� att kunna ta patent...

Posted by dj_hysterix on Apr-12-2004 20:34:

men n� vilken d�lig lag d� Alla ska ju konkurrera med alla och inte bara de stora f�retagen med varandra.

Posted by Jeremy H on Apr-13-2004 20:12:

F�r v�l ta o tacka jag ox�, f�r att ni redde ut det hela
Har s�klart �ven jag skrivit under nu...