TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Hjalp! Ideer till debattartikel!

Posted by Goldiluxe on Apr-18-2004 12:29:

HappyHappy Hjalp! Ideer till debattartikel!

Hej svej!

Jag far panik! Sitter nu sista veckan i min Samhallskunskap och skall skriva en debattartikel.
Eftersom jag bor i Holland, har jag inte sa mycket koll pa vad som hander hemma i Sverige, vad som diskuteras om lagar osv.

Kolla har :

"Du vill f�r�ndra n�got i n�rsamh�llet eller Sverige eller EU eller v�rlden.
Vad vill du f�r�ndra?"

" Du talar om vilka fr�gest�llningar du har och varf�r du valde just detta �mne. Hur p�verkar detta samh�llsproblem din vardag och samh�llet i �vrigt? Har du diskuterat �mnet med n�gon/n�gra? Har du l�st mycket om �mnet i tidningar? Varf�r ber�rs just du av detta �mne? "

"Du ska tala om varf�r du valde dessa k�llor och varf�r du anser att dessa k�llor �r tillf�rlitliga. M�nga hemsidor har ingen trov�rdighet alls. Om du exempelvis vill f� fakta om Israelkonflikten �r det naturligtvis inte vettigt att h�mta information fr�n antisemitiska hemsidor. �ven om k�llorna �r bara lite partiska s� b�r du ange p� vilket s�tt det kan p�verka tolkningen av det �mne du behandlar"

Det ar sa himla mycket som man ska tanka pa att jag nastan blir galen!

Och mitt upp i allt detta, sa har jag inte kommit pa ngt amne som jag kan debattera just nu, eller brinner for.

NAGON som har nan liten ide pa olika aktuella amnen?

"hjarntrott"

Helena

Posted by RebeL9 on Apr-18-2004 12:34:

drogdebatten kanske kan vara n�got eftersom du bor i Holland.
Annars tycker jag att Israels bos�ttarpolitik �r v�ldigt p� tapeten just nu och �r en debatt som man absolut b�r ta upp.

Posted by jofawe on Apr-18-2004 15:48:

h�ller med Rebel d�r..
"Krisen" p� v�stbanken �r j�kligt het just nu...

Posted by Glorie on Apr-18-2004 16:31:

Read This! Folk har inget att s�ga till om, d�rf�r skiter man i det.

Du kan diskutera superfr�gan som alla partier vill veta svaret p�.. hehe hur vi ska f� medborgarna i Sverige mer politiskt aktiva, f�r som det �r nu har de flesta tappat tron till politiken. Flera k�nner sig �verk�rda, just f�r att medborgaren i det svenska samh�llet inte kan p�verka sin situation varken politiskt eller i arbetslivet.

De flesta som r�star idag (och jo, det �r ju en r�tt stor del av befolkningen �nd�) r�star efter br�stmj�lken. men hur m�nga kan s�ga att de l�st partiets partiprogram till punkt och pricka?

Jag anser allts� att vi lever i en indirekt demokrati, eftersom vi inte kan p�verka beslutsprocessen. Visst, vi v�ljer politiker... som satt upp sig sj�lva p� en lista (inte ens de namnen har vi valt) Vi f�r r�sta p� folk som vi inte sett eller k�nner. Vilka har satt dit namnen? Varf�r k�nner vi inga?

En l�sning p� att f� fler medborgare pol. aktiva m�ste ske p� b�de ett riksgripande plan samt ett p� ett lokalt plan. Ett f�rslag fr�n min sida �r att man kan inf�ra fler folkomr�stningar. Man m�ste l�ta svenska folket k�nna mer att de kan vara med att p�verka. Som det �r idag nekas svenska folket folkomr�stningar, (mycket beronde p� att det �r kostsamt och att styrande regering vill best�mma allt sj�lva.)

Givetvis g�r det inte att folkomr�sta om f�rsvaret ex. eftersom det kr�ver en hel massa kunskap (annat �n vad nya f�rsvarsminister Leni Bj�rklund har ) S� h�r dyker vi p� ett uppenbart problem.

Fler folkomr�stningar f�ruts�tter insikt i en rad olika �mnen(fr�gor (viktiga f�r Sverige), n�got som inte finns bland gemene man idag. Jag vet inte hur vi ska komma �t det problemet... �n G�r ju inte att tv�ngsbilda folk precis.

I alla fall.. sen m�ste man g�ra s� att medborgarna k�nner sig delaktiga d�r de bor (allts� p� en regional niv�) och det finns en rad f�rslag p� hur man kan integrera kommuninv�nare i olika beslut som tas i kommunen, s� jag orkar inte skriva mer om det h�r.

Just det.. du kanske dyker p� n�gon ber�ringspunkt d�r du kan visa p� att i Sverige l�nar det sig inte ens att protestera mot olika beslut, f�r d� kan det g� illa

jag tar ett litet exempel bara..

F�rst lite info om hur man protesterar i ex. Frankrike. M�nga minns v�l kanske en rej�l chockh�jning av bensinen (om det var f�r ett �r sen eller n�t sommartid iaf) d� de franska b�nderna best�mde sig f�r att protestera mot bensinpriserna i Frankrike. Man tog helt enkelt och blockerade infarter till Paris med sina traktorer...detta p�gick i dagar, till slut ins�g den franska regeringen att de fick lov att s�nka bensinpriserna...

�ven i Sverige steg s�klart bensinpriserna...St�rsta delen av svenska folket satt hemma i sina vardagsrum (som vi alltid g�r) kn�t h�nderna i byxfickan och pratade/svor endast om hur illa det var med s� dyra priser. P� ett st�lle i S (n�mligen Str�msund, J�mtland) besl�t man sig f�r att genomf�ra en aktiv protest. Inspirerade av de franska b�nderna n�gra dagar tidigare blockerade en samling tappra svenskar infarten till Str�msund med sina bilar... Detta p�b�rjades vid lunchtid. Polisen i Str�msund visste inte vad de skulle g�ra, s� de ringde ner till Sthlm och fr�gade "vad ska vi g�ra �t det h�r?"
-"B�tf�ll dem", blev svaret. s� Str�msundspolisen fick br�tt att b�tf�lla alla de personer som samlats...En timme senare fick de snopna svenskarna �ka hem med en p-bot p� �tskilliga hundralappar.

S� behandlar man protester i Sverige... typ

(Att det skedde i Str�msund beror ju delvis p� att man beh�ver sin bil s� mycket d�r, f�r att ta sig till jobb etc. L�ngre avst�nd etc. )

n�ja det finns s�kert en massa andra l�sningar som du kommer p� sj�lv som du kan diskutera.

Posted by St_Andrew on Apr-18-2004 17:22:

ass� glorie, tanken �r god, men va fan

direkt demokrati �r allvarligt bland det v�rsta som kan h�nda. alts� kolla bara p� EMU omr�stningen, d�r r�stade folk snarare mot EU �n mot EMU, folk hade ingen aning om vad saken handla om. kolla vad som h�nt i karlifonien, "ja vi r�star om s�nkta skatter, st�nga av k�rnkraften, mer pgnar till skolan etc", "oj nu har vi ingen el och ett j�ttestort budgetunderskott, hmm undra varf�r..."

alts� direkt demokrati h�ller inte. jag har en granne som �r riksdagsman, han jobbar bokstavligt talat dygnet runt, allt f�r att s�tta sig in i fr�gor, som inte en vanlig m�nniska skulle ha en chans att s�tta sig in i. l�sningen skulle ju kunna vara att man fick r�sta i dom fr�gor man hade kunskap i, men d� skulle det bli ett j�vla liv om att det var elitism osv.

frankrikes b�nder m� vara effektiva i sina insatser, men det �r �nd� f�rj�vligt egostiska. det �r dom som s�tter stopp f�r alla eu reformer etc, dom �r dom som bara vill ha det bra, oavs�tt om andra f�r lida f�r det. alts� finns ju en anledning till att man h�jer bensinpriset, tex att folk ska �ka mindre bil, hitta andra br�nslel�sningar, k�pa br�nslesn�lare bilar etc. man tar inte politiska beslut f�r att j�vlas med folk. okej om dom hade kommit upp med argument att "neh folk �ker �nd� lika mycket bil, ingen vill ha br�nslesn�la bilar �dn�, det blir d�ligt f�r v�rat lands ekonmi etc. d� hade det vart en annan sak, men att bara i ren protest, g�ra kaos i landet f�r att man ogillar ett beslut �r imo ganska dummt.

s� k�nnde f�r att skriva av mig lite, tack

Posted by Goldiluxe on Apr-19-2004 07:32:

Confused

Vilken tur att ni finns!

NU har jag lite ideer att klura igenom, sen aterkommer jag till er och berattar vilket jag valde att skriva om.

*har inte alls nagon lust att gora detta*

Tack igen!

Om ni kommer pa nagot annat sa far ni garna posta!

Helena

Posted by Aendy on Apr-19-2004 12:28:

Ett ord: "Mudd"

Posted by reveal on Apr-19-2004 12:47:

quote:
Originally posted by Aendy
Ett ord: "Mudd"

Ett ord som kommit ov�ntat starkt fr�n ingenstans till synes helt utan anledning

Posted by Goldiluxe on Apr-22-2004 09:19:

Love

Nu ar jag fardig!

Jag valde att skriva om det okade valdet mot kvinnor.

I detta amnet har jag fatt fram MYCKET intressant information.
Tyvarr vill jag inte posta det har, da jag tror att det kan vacka ilska och irritation.

Tack for hjalp!

Helly

Posted by Versace on Apr-22-2004 09:35:

jod�, klippa o klistra in...

det beh�vs lite heta diskussioner h�r...

s�dant �r alltid roligt...