TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- Beginnende DJ
Beginnende DJ
Hey mensen
Ik vroeg me af als beginnende DJ hoe da je er best aan begint.
Koop je best 2de hands de spullen over van iemand anders die ermee stopt of koop je best de goedkopere spullen maar dan nieuw?
Welke merken/modellen zijn zoal aan te raden en waar moet je nog zoal op letten?
koopt u gewoon iet degelijk, ni te duur ni te goeikoop zeker 
eerste jaren is toch om mee te prutsen enzo dusja 
Ik heb het in stapkes gedaan. Begonnen met een draaitafel en een mixer.
Vroeger had ik gezegd, koopt u 2 JB system Q30's. Ma sinds ik weet da ge de 'de oem supperbakken' en een concorde voor 340�/stuk kunt kopen zeg ik, ga voor acura's.
Als mixer raadt ik u �cht de VMX300 aan. Een goed bakje voor een beginner, 220�.
| quote: |
| Originally posted by Tiger777 Ik heb het in stapkes gedaan. Begonnen met een draaitafel en een mixer. Vroeger had ik gezegd, koopt u 2 JB system Q30's. Ma sinds ik weet da ge de 'de oem supperbakken' en een concorde voor 340�/stuk kunt kopen zeg ik, ga voor acura's. Als mixer raadt ik u �cht de VMX300 aan. Een goed bakje voor een beginner, 220�. |
Ik ben zo ook begonnen, aan papa een lening gevraagd, 2 toploader cdspelers gekocht en een mengpaneel. Na 2 jaar ook een platenspeler, en deze zomer komt daar een tweede bij. Ik zou van 2de hands materiaal afblijven, tenzij de eigenaar echt betrouwbaar is. En �cht goedkope spullen raad ik u ook niet aan, want na een jaar of 3 moeten die toch vervangen worden, en met die totale kost had je evengoed in het begin al meteen degelijk materiaal gekocht....
En kijk is rond voor alternatieve merken zoals Acura, Synq of Stanton! Misschien niet zo bekend, maar voor een redelijke prijs heb je een heel goede draaitafel en vaak nog een propere naald erbij! Ikzelf heb een Stanton str8-100, 450� m�t naald, en ik ben er h��l content van!
En waar je zoal op moet letten:
- Koop zeker draaitafels met Direct Drive, TT's met belt drive zijn niet gemaakt voor te draaien!
- Koop zeker een mixer met 3-voudige toonregeling! Dit hoeft niet pers� duur te zijn, en je leert er ineens de juiste mixtechnieken mee.
Ik zou u gewoon aanraden om een budget op te stellen, en dan naar verschillende winkels gaan om dingen uit te proberen en prijzen te vragen. Elke winkel zal zijn "eigen" merk wel wat aanprijzen, daarom kan je er best meerdere doen om objectief te vergelijken. En als je uiteindelijk iets geschikt hebt gevonden ga je gewoon terug langs naar de winkel die dat bepaalde item het hardst probeerde aan te prijzen, met wat geluk krijg je er nog korting op ook! 
En als die kerel nu eenmaal stinkend rijk is?

Anyway ik ga akkoord met de mensen hier boven mij, eerst uw budget opstellen, dan beginnen kopen. En zoals Jasper zegt, koop geen beltdrive, kameraad van mij heeft da gedaan en is nu 200euro armer maar heeft een crappy tt 
| Originally posted by Pumaz En als die kerel nu eenmaal stinkend rijk is? ![]() |
Nog iets: zorg dat uw budget dat ge opstelt ietske lager is dan wat ge �cht wilt uitgeven... want een beetje hoger gaat ge altijd denk ik 
all� da was bij mij toch het geval 
Merci voor het advies
Neen kzijn jammer genoeg ni bijzonder rijk, en tziet ernaar uit da het nog erger ga worden als ik een beetje degelijke spullen wil 
Kheb verstaan dat concordes erg degelijke naalden zijn, dewelke zijn da nog?
eigenlijk zijn ortofon OM naalden ook wel goed, net als shure whitelabels (maar die zijn dan weer extreem duur)
| Originally posted by Wildfir3 Nog iets: zorg dat uw budget dat ge opstelt ietske lager is dan wat ge �cht wilt uitgeven... want een beetje hoger gaat ge altijd denk ik ![]() all� da was bij mij toch het geval |
| Originally posted by Kadrash Kheb verstaan dat concordes erg degelijke naalden zijn, dewelke zijn da nog? |
Ik wil er trouwens effe bij vermelden: begin aub niet met cd spelers met de bedoeling om met gekopieerde cd's te gaan draaien... No good 
Ik heb de laatste keer da'k in brussel was een superpromotie gezien. Een acura met een concorde pro bij voor 340�. (Pm't maar nekeer voor het adres ofzo als het u interesseert)
Concordes zijn idd heel deftig van kwaliteit:
.
Ikzelf zou de stap van de stantons niet nemen. Zeker nu niet meer. De nieuwere versie van de 500AL zou vreselijk slecht in de groef liggen en dus enorm skippen. Uiteindelijk is het 2 X 35 � weggesmeten geld.
Concorde's hebben her voordeel dat ge ze altijd kunt updaten. Zo is de ortofon nightclub verglijkbaar met de Whitelabel. Als ge nu de zilveren tip van uuw ortofon pro afhaalt, en ge koopt u nen nightclub tip, dan hebt ge een volwaardige nightclub.
Voor CD spelers: Ikzelf heb CDJ20's (van gemini) staan. Het zijn dan wel geen state of the art spelerkes, maar dat is ook mijn bedoeling niet. De CDJ20 is de goeikoopste CD speler met een jog wheel. En da's eerlijk gezegd toch iets dat niet mag ontbreken op een DJ cd speler. Een CD spelertje kost om en beide 240�.
Ik blijf erbij te zeggen dat een VMX300 van behringer het perfecte instap mengpaneel is. http://www.orbit-dj.com/scripts/zoom.asp?Path=vmx300big.jpg
Ik heb mij als beginnende DJ direct vrij deftig materiaal aangekocht, vo ni om de zoveel jaar nieuw materiaal te moete kopen... Heb direct 2 TT's gekocht (Stanton ST-100's), Mixer-3 schuiven (Stanton SMX 400), naaldjes (Stanton AL 500) en ne headphone (Stanton DJ Pro 2000 S)! Heb dus alles van Stanton gekocht, zeer degelijk merk zou'k zeggen, ben der echt wel tevreden van en Jasper precies ok 
Prijskaartje is natuurlijk wel heel belangrijk, hangt ervan af wat je der aan wilt spenderen natuurlijk, ik denk da m'n goedje rond de � 1300 � � 1400 lag... en dan komt er daarna je wekelijkse plaatjes nog bij, zal je ma al verwittigen, want eenmaal als je door't virus aangestoken zijt, geraakt ge der echt nie meer vanaf zene
E h��l fijne hobby
en e hobby mag best wa geld kosten!!
Mja ik heb toch mijn twijfels bij stanton draaitafels hoor. Allez, ze zullen ongetwijfeld goed zijn, maar ze zijn ook zonder twijfel enorm duur. Ze zijn duurder dan andere draaitafels die in vergelijkende tests veel beter scoren. En 't is ni da ge het van hunne prachtige service moet hebben, ask Tiger :/
Nuja, heb ook ne Stanton Dj Pro 2000 s zenne, maar qua draaitafels zou ik er toch mijn geld ni aan geven
| Originally posted by Wildfir3 Mja ik heb toch mijn twijfels bij stanton draaitafels hoor. Allez, ze zullen ongetwijfeld goed zijn, maar ze zijn ook zonder twijfel enorm duur. Ze zijn duurder dan andere draaitafels die in vergelijkende tests veel beter scoren. |
Technics kunde gemakkelijk krijgen voor 416� per stuk he 
Hola, I had no idea!
Waar kunde die voor zo'n lage prijs vinden? Want ik moet deze zomer echt een 2de draaitafel kopen, en of het nu stanton of technics is, I don't care...
ZIE GERMANZ
Itz alvays ze germanz...
| Originally posted by Wildfir3 Mja ik heb toch mijn twijfels bij stanton draaitafels hoor. Allez, ze zullen ongetwijfeld goed zijn, maar ze zijn ook zonder twijfel enorm duur. Ze zijn duurder dan andere draaitafels die in vergelijkende tests veel beter scoren. En 't is ni da ge het van hunne prachtige service moet hebben, ask Tiger :/ Nuja, heb ook ne Stanton Dj Pro 2000 s zenne, maar qua draaitafels zou ik er toch mijn geld ni aan geven |

Kdenk dat tiger enorm lang heeft moeten wachten op een draaitafel die in garantie was binnengedaan... tot hij uiteindelijk na 2.5 maand dreigde met een rechtzaak, waarna de zaak binnen de kortste keren afgehandeld was (maw: zolang ze genen druk voelen vegen ze der hun kl*ten aan).
Jep, ik weet der inderdaad alles van. Dankzij stanton heb ik 10 en enhalve week met maar 1 draaitafel gezeten. Ik zal het verhaal dan maar doen:
Nieuwjaar was nog maar juist voorbij en de inkomsten waren reeds verbrasd aan vinyl toen mijn flashy ST-100 plotseling niet meer in staat was een line-signaal te maken. Ik denk, 'verdomme, gelukkig heeft hij nog een goeie ouwe PHONO out die normaal gezien volledig analoog werkt'. Ik draai het knopje phono/line om en doe hetzelfde op mijn mixer. Tot mijn grote ontsteltnis komt er een zoemend geluid uit... Vreemd 
Bon, ik bel naar de winkel die mij de platendraaier verkocht. De vriendelijke mens zegt mij dat ze de dag erna nog de platenspeler komen ophalen en ik heb TEN LAATSTE 2 weken later zou terughebben. Inderdaad, reeds vroeg in de ochtendstond stond Daybyday (courrierservice) aan mijn deur om de platenspeler op te halen. Ik was blij en ik dacht efkes dat ik met proffesionele mensen te maken had.
Twee weken gingen voorbij en ik bij het begin van de 3e week (het is ondertsn begin februari) begin ik ongeduldiger te worden en ik bel terug naar die winkel. Diezelfde vriendelijke mens vertelt mij dat stanton hem vertelde dat het een stuk is dat uit amerika moet komen en het daarmee een vertraging heeft, volgende week hebt ge hem terug. Enfin bon, ik slik dat verhaal, bedank vriendelijke en leg in.
Ook die week ging voorbij. Anderhalve week (we zijn half februari) later bel ik terug. "Het stuk is nog steeds niet toegekomen, ze wachten tot ze grote bestellingen hebben uit amerika voor ze dat opsturen. Volgende week hebt ge hem terug."
Toen begon ik al te vermoeden dat ze met mijn voeten aan het spelen waren en ik protesteer. De verkoper ging zijn uiterste best doen om hem zo snel mogelijk terug te krijgen, maar dat hij ook weinig macht tov stanton had.
Weer twee weken later bel ik terug. "Het stuk is al onderweg"
Toen werd het voor mij stilaan teveel. Ik vertelde hem dat ik binnen de 2 weken de oplossing voor mijn deur wou zien staan of op mijn bankrekening (platenspeler of terugbetaling). De man begon te morren dat hij ook geen macht had op Stanton, enzovoorts enzovoorts.
Twee weken gingen weer voorbij zonder dat ik ook maar IETS hoorde. Toen zette ik mij aan het typen, na een beke advies aan mijn pa gevraagd te hebben. Ik moest mij volgens hem richten tot het vredegerecht na eerst een waarschuwing te sturen.
Ze kregen van mij nog een termijn van 2 weken om een platenspeler te geven of om het geld terug te betalen. Briefke aangetekend op de post gedaan (4.25� heeft da mij gekost!!!). Anderhalve week later gaat de telefoon dat ik een nieuwe platenspeler mag gaan ophalen in ZOMERGEM. Zomergem ligt op een klein uur rijden van hier... Maar goed, ik daarnaartoe een nieuwe speler ophalen. Bleek het dezelfde doos te zijn waar gewoon slordig een nieuwe platenspeler ingeduwd was. Maar goed, ik tekende de papieren af dat ik afzag van verdere vervolging en ging naar huis.
Heel die grap heeft 10 weken geduurd, pas na dreiging met een proces kwam er schot in de zaak. Ik raad mensen �cht af om nog stanton platenspelers te kopen. Ge kunt Acura's kopen voor 340� terwijl ST100's dik over de 400� kosten.