TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Donera organ?
Pages (2): [1] 2 »

Posted by SWE_TRANCE on May-13-2004 10:59:

Arrow Donera organ?

Hej!

T�nkte kolla hur m�nga det �r h�r p� forumet som �r villiga att donera sina organ efter att man avlidit?
Kanske finns det rentav n�gra som redan �r med i Donatinsregistret?
F�R eller EMOT?

Jag sj�lv har alltid varit F�R DONATION men ej "f�tt tummen ur" och anm�la mig.
S� idag s� anm�lde jag mig till Donationsregistret och �ven ans�kan om att bli blodgivare!

Donera organ:
http://www.sos.se/sos/acrobat/anmaldon.htm

Bli Blodgivare:
http://www.geblod.nu/

Posted by dbl on May-13-2004 11:23:

vet inte med att donera organ.... n�r jag e d�d s� vill jag ha frid.. inte bli upp slice:ad.. hehe
men ne.. vet inte... ska jag g�ra det s� vill jag veta exakt vad som kan h�nda med mina organ... vill ju inte att n�n forskar grupp tar mina organ och b�rjar g�ra massa experiment och s� p� dem... visst, kanske kan hj�lpa n�n annan... och visst, jag har la ingen anv�ndning f�r dem n�r jag e d�d.. men d�n�..

e dock redan anm�ld till att ge blod.. g�r runt o v�ntar p� att dem ska ringa mig bara

Posted by Rikard on May-13-2004 11:44:

N�r jag �r d�d tycker jag NU att de kan g�ra i princip vad dem vill med min kropp, det �r ju inte s� att jag st�rs av det direkt..

Men det kanske �ndras n�r man blir �ldre...

Posted by Johan (DJ Irish) on May-13-2004 11:49:

Jag tycker l�tt att om min skrangliga kropp kan vara nytta efter min d�d s� vars�god, go ahead

Fick ett s�dant d�r anm�lningskort f�r n�gra �r sedan d�r jag kryssade i att alla delar och organ var tillg�ngliga efter min d�d. Lat som jag vara skickade jag inte in anm�lningen direkt utan l�t den ligga i morsans k�k (Bodde fortfarande hemma d�) och gl�mde prompt bort den.

Lite senare (l�s n�gon m�nad) r�kade jag se den skymta f�rbi under n�gra papper och jag tog genast fram den. D� s�g jag att morsan hade varit framme och �ndrat mitt "Ta Allt" till "Ta allt utan hj�rtat". F�rbryllad konfronterade jag min mamma ang�ende detta hemliga lilla tilltag.

Svaret blev att hon inte ville de skulle ta mitt hj�rta f�r d�r satt sj�len...

Posted by SWE_TRANCE on May-13-2004 11:51:

quote:
Originally posted by Dioxys
N�r jag �r d�d tycker jag NU att de kan g�ra i princip vad dem vill med min kropp, det �r ju inte s� att jag st�rs av det direkt..

Men det kanske �ndras n�r man blir �ldre...

Jo, det kan ju h�nda.
Men d� �r det bara att avregistrera sig
JAG tycker det �r en sj�lvklarhet.
Om jag sj�lv skulle beh�va ett nytt organ s� hade jag varit evigt tacksam om jag lyckats f� en donation.

Posted by MojjMojj on May-13-2004 12:14:

om jag som d�d kan hj�lpa andra m�nniskor s� �r det helt okej f�r mig.

Posted by St_Andrew on May-13-2004 13:08:

s� skrev upp mig p� att dom f�r ta vad som helst av mig o g�ra vad dom vill

ser inte varf�r jag inte skulle hj�lpa andra n�r jag sj�lv inte f�rlorar n�tt p� det, en sj�lvklarthet helt enkelt

Posted by Rikard on May-13-2004 13:45:

Haha, paranoid som jag �r ibland kom jag � t�nka p� en r�tt kul sak:

T�nk om du nu skrivit upp dig f�r att de f�r ta vad de vill n�r du �r d�d. T�nk om n�gon blir s� desperat att han k�per listan av staten och b�rjar s�ka folk att l�nnm�rda och sen ta organen

Posted by M1cro5lave on May-13-2004 14:59:

Om jag �nd� �r d�d s� kan dem lika v�l f� v�nda ut och in p� mig och ta det som dem �r sugna p�

Har dock inte anm�lt mig �nnu.

Posted by Smekbar on May-13-2004 16:39:

anm�ld som donator, de f�r dock inte anv�nda kroppen f�r medicinska f�rs�k, utan endast organdonation... har redan donerat blod till min mammas forskning s� det f�r fan r�cka

Posted by jofawe on May-13-2004 16:53:

jag ska anm�la mig ...
har en kompis som fick lite reservdelar f�r n�gra �r sen ...

Posted by Laszlo on May-14-2004 02:43:

De f�r ta vad fan de vill av mig n�r jag l�mnar denna v�rld, s� enkelt �r det. Om n�got h�nder mig och jag beh�ver n�got organ hoppas jag att jag inte beh�ver st� i en femton �r l�ng v�ntelista. Mitt resonemang �r inte sv�rare �n s�.,,,

Posted by ScuL on May-14-2004 10:36:

befolkningen i mitt land �r otroligt egoistiska. det finns bara 3350 donat�r i hela landet ... oftast h�ller jag inte med med dem men p� det h�r �mne �r jag sj�lv en egoist. jag har allts� n�n karta som s�ger att de f�r inte r�ra mitt kropp efter jag har f�tt en olycka eller n�got jag tror att man borde l�mna den h�r v�rld som du kom p�.
och bloddonat�r blir jag aldrig f�r att jag �r skitr�dd f�r sprutar.

Posted by Pjox on May-14-2004 10:42:

Om jag �r d�d har jag ju �nd� ingen anv�ndning f�r mina sm� defekta kroppsdelar s� d� �r det b�ttre om n�gra andra kan f� forts�tta leva.
P� s� s�tt �r ju �nd� inte �nns d�d f�rj�ves. D�r man och d� r�ddar andra �r det ju bra
Jag har varken anm�lt mig f�r att donera blod eller delar men har f�r mig att man m�ste vara 18 �r f�r s�nt. I alla fall s� m�ste man vara det f�r att f� gebort lite av blodet.
Jag �r lite os�ker p� om jag v�gar bli blodgivare v�rklar lite l�skigt, men tror annars jag vill ge blodplasma som man kan g�ra offtare och inte m�r lika d�ligt av om jag har f�rst�tt det r�tt.

Ps. Hur f*n stavas f�rst�tt? Ds.

Posted by SWE_TRANCE on May-14-2004 11:04:

quote:
Originally posted by Pjox
Om jag �r d�d har jag ju �nd� ingen anv�ndning f�r mina sm� defekta kroppsdelar s� d� �r det b�ttre om n�gra andra kan f� forts�tta leva.
P� s� s�tt �r ju �nd� inte �nns d�d f�rj�ves. D�r man och d� r�ddar andra �r det ju bra
Jag har varken anm�lt mig f�r att donera blod eller delar men har f�r mig att man m�ste vara 18 �r f�r s�nt. I alla fall s� m�ste man vara det f�r att f� gebort lite av blodet.
Jag �r lite os�ker p� om jag v�gar bli blodgivare v�rklar lite l�skigt, men tror annars jag vill ge blodplasma som man kan g�ra offtare och inte m�r lika d�ligt av om jag har f�rst�tt det r�tt.

Du m�ste vara 18 �r i b�da fallen.

F�r att ge blod g�ller f�ljande:
M�ste v�ga minst 50kg, ej drogmissbrukare och du f�r ej vara man och haft sex med en annan man. Du f�r inte heller ha n�gon kronisk sjukdom som kr�ver medicinering. �r man allergisk s� beslutas det fr�n fall till fall.

K�nner flera som ger blod, och man m�r inte d�ligt.
Man kan k�nna sig lite seg och s� bara, ser inte det som ett problem.
Baksm�llan uts�tter man sig f�r g�ng p� g�ng, s� att ge blod �r nog inte s� v�rst jobbigt
Nu �r det s�kert v�ldigt olika fr�n varje individ hur man reagerar, men majoriteten tror jag inte m�r speciellt d�ligt

Posted by Pjox on May-14-2004 11:10:

Det jag menade med att m� d�ligt va just att man kan k�nna sig v�lldigt tr�tt och seg efter�t vilket man inte g�r om man bara donerar blodplasma. Dessutom kan man bara donera blod ett par g�nger om �ret fast me plastma kan man donera offtare.

quote:
M�ste v�ga minst 50kg, ej drogmissbrukare och du f�r ej vara man och haft sex med en annan man f�r att ge blod.

Tror inte man f�r donera blod f�rns ett �r efter man f�tt barn och typ halv�r efter man tatuerat sig heller. Och varf�r f�r man inte om man som man haft sex med n�n annan man eller om man v�ger mindre �n 50kg?

Posted by St_Andrew on May-14-2004 11:12:

quote:
Originally posted by ScuL
jag tror att man borde l�mna den h�r v�rld som du kom p�.

om dom kremerar dig d�, d� l�mnar du ju inte heller v�rlden som du kom

Posted by ScuL on May-14-2004 11:42:

quote:
Originally posted by St_Andrew
om dom kremerar dig d�, d� l�mnar du ju inte heller v�rlden som du kom

nej men det �r annorlunda.
n�r de br�nner kroppen �r den fortfarande i samma situationen som den kom

Posted by SWE_TRANCE on May-14-2004 11:49:

quote:
Originally posted by Pjox
Det jag menade med att m� d�ligt va just att man kan k�nna sig v�lldigt tr�tt och seg efter�t vilket man inte g�r om man bara donerar blodplasma. Dessutom kan man bara donera blod ett par g�nger om �ret fast me plastma kan man donera offtare.

Tror inte man f�r donera blod f�rns ett �r efter man f�tt barn och typ halv�r efter man tatuerat sig heller. Och varf�r f�r man inte om man som man haft sex med n�n annan man eller om man v�ger mindre �n 50kg?

Varf�r man m�ste v�ga 50kg vet jag inte, men kan t�nka mig att det har med m�ngden blod man har i kroppen osv.

De flesta svenska m�n som har sex med andra m�n har inte HIV, men statistiskt sett �r risken betydligt st�rre f�r smitta, �n n�r en kvinna har sex med en annan kvinna. D�rf�r har Socialstyrelsen best�mt att sex mellan m�n och blodgivning inte h�r ihop.

Posted by Smekbar on May-14-2004 12:00:

f�r �vrigt s� �r det ju en v�ldigt bra grej det d�r med att bli blodgivare. K�per ni inte sk�let att det �r en sjysst grej mot m�nniskor som hamnar i tragiska olyckor, precis som ni sj�lv kan g�ra en dag, s� finns det �ven vettiga egoistiska sk�l. Det �r ju faktiskt som s� att m�nniskokroppen �r byggd f�r att nyproducera blod ganska kontinuerligt, vilket den inte beh�ver g�r idag eftersom vi lever s� skyddade liv. Att d� bli tappad p� blod p� blodcentralen g�r s� att kroppen producerar nytt fr�scht blod vilket �r v�ldigt h�lsosamt och bland annat kan leda till att man lever l�ngre... och det s�ger v�l ingen nej till?

Posted by St_Andrew on May-14-2004 12:24:

quote:
nej men det �r annorlunda.
n�r de br�nner kroppen �r den fortfarande i samma situationen som den kom

kom du som aska?

Posted by ScuL on May-14-2004 13:07:

quote:
kom du som aska?

lol. innan de br�nner den iofs

Posted by St_Andrew on May-14-2004 13:09:

quote:
lol. innan de br�nner den iofs

ja men kroppen �r ju hel innan dom tar ut organen ox�, typ samma sak ju

s� nu har du inga argument kvar, bums iv�g o �ndra p� den d�r lappen

Posted by ScuL on May-14-2004 14:12:

quote:
ja men kroppen �r ju hel innan dom tar ut organen ox�, typ samma sak ju

s� nu har du inga argument kvar, bums iv�g o �ndra p� den d�r lappen

nej det ser du fel. kroppen borde vara hel innan det f�rsvinner. om det nu �r i jorden eller i ugnen g�r ingen skillnad. kroppen �r allts� inte hel om det saknar organer..

Posted by St_Andrew on May-14-2004 20:35:

quote:
nej det ser du fel. kroppen borde vara hel innan det f�rsvinner. om det nu �r i jorden eller i ugnen g�r ingen skillnad. kroppen �r allts� inte hel om det saknar organer..

yeye, du g�r som du vill....

men den dagen du ligger d�r och d�r bara f�r att dina egoistiska landskamrater inte vill du donera organ �ven fast dom inte har n�n nytta av dom... d� kanske du �nskar att fler skulle g�ra det... typ

Pages (2): [1] 2 »