TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- Muziektheorie
Pages (2): [1] 2 »

Posted by Jakhira on May-17-2004 20:05:

Read This! Muziektheorie

Aan alle producers/ge�ntreseerden:
Ik ga deze post editen en omzetten naar een (waarschijnlijk verschrikkelijk lange) tekst over muzietheorie en composeren voor diegenen die het moeilijk hebben met dingen als melodie, harmonie of gewoon willen beginnen met het producen maar weten niet waar begonnen. Vertel gewoon wat je weten wil en zorg ervoor dat het erin komt. Ik denk dat ik wel een geschikte persoon ben om zulke vragen te beantwoorden.

Posted by lievez on May-17-2004 20:07:

good, zou van de zomer wel eens wille beginne met prutsen aan muziek dinges

bekke uitleg over hoe beginne enzo eh, op wa ge moe lette en stuff

en da me die midi dinges

Posted by Jakhira on May-17-2004 20:19:

quote:
Originally posted by lievez
bekke uitleg over hoe beginne enzo eh

Wat bedoel je? Welke programmas je best koopt?

quote:
en da me die midi dinges

Wat over midi?

Sorry hoor, tis gewoon dat ik het goed wil doen, over masteren en zo bestaan al threads maar over het composeren niet, dus is dit een primeur...

Posted by lievez on May-17-2004 20:45:

awelja gewoon, over ge best begint me u ideekes voor uw lieken enzo in elkaar te stampen

kan er niveel uitleg over geven aangezien ik er de balle van weet.

ma doe u ding gewoon ma, tzal wel goe uitgelegd zijn :d

Posted by Wildfir3 on May-17-2004 21:06:

heel erg simpel, en misschien ook wel 'zo' te horen als ge derop let, maar 'k zou graag wel eens weten hoe ge nu juist een lied opbouwt volgens de regeltjes (als er al vaste regeltjes zijn)

kzeg maar iets:
1. opbouw 32 beats lang
2. break 12 beats lang
3. slot 32 beats lang

Ik weet ook wel da veel te kort is enzo hoor, is maar om een gedacht te hebben

Posted by Jakhira on May-17-2004 21:15:

^dat is nu een goeie vraag, waarvan je zeker het antwoord uitgebreid zal krijgen
Ik heb een schema gemaakt van wat er uitgelegd zou moeten worden, en je kan ermee door denk ik
Is het mogelijk om een post te hebben van meer dan 1 pagina? Het zal niet veel schelen denk ik...

Posted by Azo on May-18-2004 10:08:

ik zou precies graag wat uitleg hebben over
*zwakke en sterke akkoorden
*minor en major scales
*intervallen?
*overgangsakkoorden?

kweet ni hoe da allemaal precies heet. menne pa speelt gitaar en die legt af en toe is iet uit, maar ik zie die te weinig om dat echt te kunne leren.

Posted by Kaidreas on May-18-2004 18:33:

waar begin je het beste mee?
met de beat opbouw? hoe snel volgen ze achter elkaar, en hoe gaan ze in het geheel klinken? enz.
of misschien met de melodie.
--> ik heb het dan over patronen e (fruity loops). wa is eigenlijk het begin voor u?

Posted by Jakhira on May-19-2004 15:21:

Mijn tekst zit in de maak, maar aangezien hij nogal lang (en ver van af) is, zal ik ondertussen jullie vragen zo goed mogelijk antwoorden.

Dries :
Persoonlijk begin ik altijd met het maken van een melodie en ik ga ervan uit dat het bij de meesten (in de trance toch) ook zo is. Het is veel gemakkelijker (en logischer) percussie (drums en hi hats en claps en zo) te maken die op de melodie passen dan een melodie te maken die op uw percussie past. Ik heb u hetgeen da ge moest hebben gemaild, zet er wat percussie op of pruts ermee en mail mij anders dan hetgeen ge bekomt terug

De rest doe ik morgen
Geen zin & geen tijd

Posted by Wildfir3 on May-24-2004 17:29:

Tamzak! updates!

Nog een vraagske: misschien es nen uitleg van alle soorten hardware die ge kunt kopen en wat ge daar precies mee kunt doen. Ik ben namelijk iemand die graag zou gaan producen, maar zolang ik me daar geen stukje hardware voor koop voel ik me niet 'verplicht' om daarin door te zetten. Ni da ik da ni graag zou doen ofzo zenne, maar soms heb ik een extra duwtje in de rug nodig

Posted by Jakhira on May-24-2004 17:57:

quote:
Originally posted by Wildfir3
Tamzak! updates!

Ow ja was deze thread helemaal vergeten

quote:
Ik ben namelijk iemand die graag zou gaan producen, maar zolang ik me daar geen stukje hardware voor koop voel ik me niet 'verplicht' om daarin door te zetten. Ni da ik da ni graag zou doen ofzo zenne, maar soms heb ik een extra duwtje in de rug nodig

Wtf?

Posted by Wildfir3 on May-24-2004 17:59:

Ja dunno hoe da komt. Als ik nu morgen begin te knoeien in reason, dan hou ik da geen week vol. Maar als ik daarnaast wat met hardware (keyboards, whatever) kan knoeien dan boeit me dat wel langer Ik moet knopkes kunne vastpakken.

EN dan heb ik zoiets van 'kheb daar nu geld aan gegeven, nu moek daar iets mee doen'

may sound weird maar goed

Posted by pooley on May-24-2004 18:00:

Perfect logisch

Posted by Jakhira on May-24-2004 18:18:

quote:
heel erg simpel, en misschien ook wel 'zo' te horen als ge derop let, maar 'k zou graag wel eens weten hoe ge nu juist een lied opbouwt volgens de regeltjes (als er al vaste regeltjes zijn)

kzeg maar iets:
1. opbouw 32 beats lang
2. break 12 beats lang
3. slot 32 beats lang

Ik weet ook wel da veel te kort is enzo hoor, is maar om een gedacht te hebben

Ik zal met onze Steven beginnen aangezien hij erop aandringt

Er zijn geen echt vaste regels van hoe een track moet opgebouwd worden. Doe maar zo lang of kort dat je wilt, je moet juist telkens op of afbouwen per 4, 8, 16, 32...
Zo goed?

Anyway, hardware...
Ik veronderstel dat je vroeger niet naar de muziekschool gegaan bent?
Ik zou moest ik u zijn een synth kopen (niet per se een dure) die een beetje een goeie variatie geluiden heeft. Ik veronderstel dat je iets trance-achtig wil maken dus zal de melodie het belangrijkste zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe uw financi�le situatie is, maar Yamaha vind ik persoonlijk de beste in combinatie geluid/budget. Koop alleszinds niks die minder dan 62 toetsen heeft, je zal op den duur hoge noten en bassen willen maken en die is hiervoor wel handig. Als je dan toch veel te veel geld hebt zou ik toch een Korg pakken, persoonlijk vind ik de Triton workstation het beste dat er is, maar er hangt een prijsje aan.
Dus, koop een Yamaha en pruts erop los...

Posted by Jakhira on May-24-2004 20:43:

quote:
Originally posted by Azo
*zwakke en sterke akkoorden

Ik ga ervan uit dat je grote en kleine bedoeld...
Het gaat allemaal om de sfeer van de muziek, cheese veel grote akkorden en prog is voor 99% allemaal klein.

quote:
*minor en major scales

Het gaat hier dus ook om de sfeer en hangt een beetje samen met het bovenste. Over het algemeen klinkt iets in majeur vrolijk en opgewekt en iets in mineur dan weer triestig (en beter in mijn oren). Dit is niet voor 100% waar, neem nu in de klassieke muziek 'Alla turka' van W.A. Mozart (de naam zegt mss niets maar je kent het wel). Die is in A mineur maar klinkt toch opgewekt en happy vind ik.

quote:
intervallen? overgangsakkoorden?

Bijna of niet bestaande in hedendaagse muziek, als je een symfonie wilt schrijven moet je maar nog eens afkomen

Ik hoop dat dit helpt, als je (of iemand anders) liever een voorbeeld hebt moet je mijn msn zoeken op de daarvoor voorziene pagina en laat maar weten en ik zal anders een paar midis maken.

Lievez
Een midi is een bestand die in alle deftige muziekprogramma's kan geopend (zeg ni dat het een t is) worden. Het is gewoon een stelletje noten waar je een instrument aan hangt en hey presto... je hebt een melodie!

Posted by lievez on May-24-2004 21:02:

mjah da wetek wel

ma ge kunt toch zoma ni beginne me die noten te foefele als ge ne midi file maakt, as ge nix van weet enzo :x

Posted by Tiger777 on May-24-2004 21:39:

Misschien een h��l domme vraag he.. maar kunt ge mij eens eenvoudig uitleggen hoe ge de "key" van een plaatje kunt herkennen...? (voor harmonisch mixen enzo...)

Posted by Jakhira on May-24-2004 21:44:

Dat kan ik idd moeilijk, ik heb een 'absoluut gehoor', ik weet die gewoon...
En beste Lievez, moet je een midi file hebben? Je kan dan zelf zien...

Posted by Wildfir3 on May-25-2004 07:25:

quote:
Originally posted by Pumaz
Ik zal met onze Steven beginnen aangezien hij erop aandringt

Er zijn geen echt vaste regels van hoe een track moet opgebouwd worden. Doe maar zo lang of kort dat je wilt, je moet juist telkens op of afbouwen per 4, 8, 16, 32...
Zo goed?

Anyway, hardware...
Ik veronderstel dat je vroeger niet naar de muziekschool gegaan bent?
Ik zou moest ik u zijn een synth kopen (niet per se een dure) die een beetje een goeie variatie geluiden heeft. Ik veronderstel dat je iets trance-achtig wil maken dus zal de melodie het belangrijkste zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe uw financi�le situatie is, maar Yamaha vind ik persoonlijk de beste in combinatie geluid/budget. Koop alleszinds niks die minder dan 62 toetsen heeft, je zal op den duur hoge noten en bassen willen maken en die is hiervoor wel handig. Als je dan toch veel te veel geld hebt zou ik toch een Korg pakken, persoonlijk vind ik de Triton workstation het beste dat er is, maar er hangt een prijsje aan.
Dus, koop een Yamaha en pruts erop los...

Ok da eerste wistek dus al ongeveer, maar goed, dacht dat het moeilijker in elkaar zat met 'regeltjes' enzo.

Over die hardware: is het niet gewoon beter om te beginnen met een midi controllerke ofzo?
Voor 10 000fr hebt ge al een """"deftig"""" edirol modelleke waar ge volgens mij toch al is wa mee kunt knoeien? En dan in samenwerking met reason/cubase enzow

Posted by Jakhira on May-25-2004 15:38:

quote:
Over die hardware: is het niet gewoon beter om te beginnen met een midi controllerke ofzo?
Voor 10 000fr hebt ge al een """"deftig"""" edirol modelleke waar ge volgens mij toch al is wa mee kunt knoeien? En dan in samenwerking met reason/cubase enzow

Ah je wil die hardware ook in het producen gebruiken
Ik dacht dat je bedoelde om gewoon een beetje te experimenteren...
Ja in dat geval is het wss beter om die edirol te kopen, maar ik vind echt dat iedereen die wil producen een (hard)synth zou moeten hebben, gewoon al om een beetje 'feeling' te kunnen krijgen van noten. Het is nutteloos om zomaar noten in een pianoroll te zetten volgens mij, tenzij je muzikale inzicht hebt natuurlijk...

Posted by pooley on May-25-2004 16:14:

Tuurlijk da.
8 jaar piano gespeeld.

Steffy hoorn of tromboon dacht ik. Paar maandjes fagot ook.

Posted by Jakhira on May-26-2004 14:28:

Sarcastisch of...

Posted by Wildfir3 on May-26-2004 15:10:

ja ik speel geregeld ******!

Posted by pooley on May-26-2004 15:22:

Da van mij was serieus, da van hem, wilde gok ! Tis dan ook ne wilde jongen he !!

Posted by Wildfir3 on May-26-2004 15:24:

ik speel enkel fluit :\

snaptem? :\

Pages (2): [1] 2 »