TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Tips till er techno/acid freaks

Posted by Johan (DJ Irish) on Jul-21-2004 16:04:

Tips till er techno/acid freaks

Fick hem en bunte skivor ig�r fr�n Tyskland och bland dem fanns en techno-slammrare som fullst�ndigt dr�p av acid-v�lljud (av typen '94-'96):

Headroom - Su:real 4:9 - SUREAL004

N�r jag tittade p� fodralet till skivan s�g jag till min gl�dje att den var producerad av svenskar. K�nde igen namnet Headroom men kunde inte f�r mitt liv lista ut var n�gonstans jag h�rt det namnet tidigare.

Med lite efterforskningar stod det dock snart klart f�r mig att skivan var gjord av samma killar bakom The Aircrash Bureau.

S�, min po�ng med denna tr�d �r att om ni letar efter schysst acid techno av det slag som gjordes p� mitten av 90-talet (och som sedan dess har lyst med sin fr�nvaro) s� ska ni definitvt kolla in detta sl�ppet

Posted by Smekbar on Jul-21-2004 16:22:

man tackar f�r tipset.. acidtechno e ju det b�sta d�r e i princip... Har ett av Headrooms tidigare Su:real-sl�pp, groteskt bra techno som �r mycket v�lproducerad.. Headroom �r f�r�vrigt en favorit sen en tid tillbaks, kommer dock inte ih�g var det var jag h�rde dem f�rst... Om jag inte �r helt fel ute, och det �r jag kanske, s� �r v�l Slobodan en av dem som �r med i Headroom(?) och hans egna produktioner �r �ven de mycket tajta

Posted by Johan (DJ Irish) on Jul-21-2004 16:32:

quote:
Originally posted by Smekbar
man tackar f�r tipset.. acidtechno e ju det b�sta d�r e i princip... Har ett av Headrooms tidigare Su:real-sl�pp, groteskt bra techno som �r mycket v�lproducerad.. Headroom �r f�r�vrigt en favorit sen en tid tillbaks, kommer dock inte ih�g var det var jag h�rde dem f�rst... Om jag inte �r helt fel ute, och det �r jag kanske, s� �r v�l Slobodan en av dem som �r med i Headroom(?) och hans egna produktioner �r �ven de mycket tajta

S�vitt jag har f�rst�tt s� best�r gruppen av Patrik Skoog, Niklas Ehrlin, Henrik Larsson. Sedan har de sammarbetet med Slobodan vid n�got tillf�lle.

Jag ska l�tt b�rja kolla upp deras grejer. �ven om det inte alltid kommer vara acid i dem s� �r det ju aldrig fel med lite kvalitetstechno

Posted by Amplifire on Jul-21-2004 17:19:

Ett tips till, kolla in Patrik Skoogs singelsl�pp ocks� - ganska bra drag d�r ocks�! Weee!

Posted by Sand Leaper on Jul-21-2004 19:23:

H�rte p� denne p� Juno, ble dog ikke helt overbevist. Headroom har gjort mye solid techno opp i gjennom �rene (Su:Real serien er bare noe av det), men denne utgivelsen n�r ikke helt opp mot de forrige fra samplene � d�mme. Kanskje jeg endrer mening n�r jeg h�rer l�tene i full lengde dog.

Posted by Johan (DJ Irish) on Jul-22-2004 06:30:

quote:
Originally posted by Sand Leaper
H�rte p� denne p� Juno, ble dog ikke helt overbevist. Headroom har gjort mye solid techno opp i gjennom �rene (Su:Real serien er bare noe av det), men denne utgivelsen n�r ikke helt opp mot de forrige fra samplene � d�mme. Kanskje jeg endrer mening n�r jeg h�rer l�tene i full lengde dog.

Jag vet inte speciellt mycket om deras tidigare produktioner s� det �r sv�rt f�r mig att s�ga hur denna produktionen m�ter sig med de tidigare. Jag blev mest glad �ver s�ttet de anv�nde 303:an. Och f�r att f� en klar bild �ver det tycker jag det �r b�st att lyssna p� en fulll�ngdsversion.

Posted by Sand Leaper on Jul-22-2004 06:35:

quote:
Originally posted by Dj_Irish
Och f�r att f� en klar bild �ver det tycker jag det �r b�st att lyssna p� en fulll�ngdsversion.

Jepp, er derfor jeg er forsiktig med � v�re altfor krass i bed�mmingen min Resten av Su:Real serien er nemlig sinnsvakt bra. Headroom har gitt ut et album ogs�: http://www.discogs.com/release/116976