TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- The Last Days Of This Disco-tech!

Posted by Fokused on Jul-29-2004 07:07:

The Last Days Of This Disco-tech!

Nu i helgen s� k�r vi de sista tv� kv�llarna p� Stacy - dessa blir �ven de sista Fokused-festerna i Stockholm p� ett tag! Vore kul ifall ni kunde komma. Troligen s� passar fredagens musik er b�st...

Vet inte hur m�nga av er som f�r v�ra nyhetsbrev, men ni kan l�sa den senaste genom att klicka p� l�nken nedan. D� har ni lite mer f�rklaring samt info om helgen.

FOKUSEDS NYHETSBREV

Har ni fr�gor s� kan ni antingen st�lla de h�r eller maila oss p� [email protected] s� f�rs�ker vi svara p� de.

Your Fokused crew

Posted by hustler on Jul-29-2004 10:18:

Studio 54 resident!

Fan vad h�ftigt!

Posted by Endre on Jul-29-2004 12:14:

l�ter h�rligt, men det �r ju trist ni har ert sista p� ett tag. Anledningarna till det �r olika och gossip bildas l�tt..mm. Ni kanske borde sattsa p� nytt koncept? Snackade med en polare om detta som gillade id�n skarpt. Om ni ser er om s� finns det m�nga unga svenska trance producenter som sl�r sig fram p� de stora bolagen (inklusive mig sj�lv), det �r h�rt och lite hj�lp med spelningar p� hemma plan vore n�t.

enligt min egna �sikt s� �r ni f�r insn�ade i eran disco-pryl. progressive �r f�r trist f�r att vara dans musik egentligen. Men men, hoppas ni k�r ig�ng igen!

Posted by Proximus on Jul-29-2004 13:18:

quote:
Originally posted by Endre

enligt min egna �sikt s� �r ni f�r insn�ade i eran disco-pryl. progressive �r f�r trist f�r att vara dans musik egentligen. Men men, hoppas ni k�r ig�ng igen!

du �r ung, du har inte varit ute, du har inte h�rt riktigt grymma prog djs n�r de lirar, de �ger upp alla trance, house och techno djs jag n�gonsin h�rt. prog kan vara n�gonting underbart, det kan ocks� vara n�gonting j�vligt tr�kig, sen f�r man hoppas att djn som lirar f�rst�tt tanken med prog och spelar som det ska spelas och inte massa "nu spelar jag i 2 timmar i samma niv� hela tiden och det ska varken upp eller ner, eller jo kanske �nnu mer ner mitt i peak time"

Posted by CJ InterCity on Jul-29-2004 13:31:

quote:
Originally posted by Proximus sen f�r man hoppas att djn som lirar f�rst�tt tanken med prog och spelar som det ska spelas och inte massa "nu spelar jag i 2 timmar i samma niv� hela tiden och det ska varken upp eller ner, eller jo kanske �nnu mer ner mitt i peak time"

word-ilicious

Posted by hustler on Jul-29-2004 13:31:

Mer anthem-house �t folket!

Posted by Endre on Jul-29-2004 23:15:

quote:
Originally posted by Proximus
du �r ung, du har inte varit ute, du har inte h�rt riktigt grymma prog djs n�r de lirar, de �ger upp alla trance, house och techno djs jag n�gonsin h�rt. prog kan vara n�gonting underbart, det kan ocks� vara n�gonting j�vligt tr�kig, sen f�r man hoppas att djn som lirar f�rst�tt tanken med prog och spelar som det ska spelas och inte massa "nu spelar jag i 2 timmar i samma niv� hela tiden och det ska varken upp eller ner, eller jo kanske �nnu mer ner mitt i peak time"

Hurvida jag har vart ute och h�rt ditten eller datten spelar ingen roll, det �r en smak sak. Men eftersom de har brist p� folk som bes�ker dears fester s� antar jag att fler h�ller med min �sikt? Varf�r skulle de annars st�nga portarna.

Posted by Proximus on Jul-30-2004 00:18:

n�r man drar dit superstora djs som digweed, sasha, zabiela, hernan cattaneo s� kan jag s�ga att inte �r direkt brist p� folk

det hela handlar om att folk i sthlm �r bortsk�mda och kommer inte n�r det �r n�gra mindre namn eller svenska talanger som spelar prog. tyv�rr.

Posted by Fokused on Jul-30-2004 01:29:

Endre: Innan du l�ser det h�r vill vi att du ska veta att vi gillar trance, bra musik �r alltid bra musik. Sen finns det Mycket skit ocks�, inom all musik.

F�rst�r inte hur du kan kalla det vi g�r f�r en disco-pryl!!! Topiken som finns p� denna tr�d samt som rubrik f�r v�rt nyhetsbrev �r mest en ironisk inslag. Till och med Gatecrasher kallade sina fester f�r "Disco-Tech" ett tag, finns till och med en CD fr�n de med det namnet (med trance musik). Vi har det dock mest pga att det �r de tv� sista festerna f�r oss p� stacy, och att dj'n som spelar p� l�rdag hos oss en g�ng var resident p� Studio 54 (det d�remot var disco)! Men sen dess har han varit resident p� Ministry Of Sound och rest v�rlden runt f�r att spela p� de st�rsta klubbarna. Han spelar house. Ok, det �r inte trance! Men �r man ute efter det eller annat gott kan man komma till klubben ikv�ll ist�llet. D� spelar Parham och David Antiloop. F�r du kan v�l inte mena att deras musik ens �r i n�rheten av disco?

Inte m�nga h�r som klagar p� Antiloop eller deras musik h�r, eller hur? Och Parham's set p� Ti�sto festen? Vi har alltid f�rs�kt variera v�ra fester, f�rs�kt g�ra alla glada.

Under alla de �ren vi har k�rt s� �r det mycket som har h�nt inom klubbscenen! Kommer du ih�g n�r det knappt var n�gra fester h�r i sverige? Och sen har det bara �kat och �kat.

Problemet f�r oss nu �r att vi har k�rt en veckoklubb i n�stan ett och ett halv �r nu. Det �r l�ng tid. I b�rjan n�r vi k�rde p� GK s� var det fullt hus varje g�ng, sen blev det lite mindre, och lite mindre... men trots det var det alltid bra med folk p� GK och drag p� dansgolvet. Och t�nker du tillbaka p� v�ra line ups d� s� skillde de sig ganska kraftigt. Trance, techno, house och progg har vi varierat mellan. Men iom att progg varit den still som funkat bra mellan de flesta har det stuckit ut mer.

S� att s�ga att vi bara k�r progg och att det inte borde f� kallas f�r dansmusik �r helt fel!!! Nu senast, var det n�gon av er som h�rde Nikola Gala? Grym progg trance. Inte Gielen style, och inte hardstyle (�ven kallad hardhouse), utan ren vecker trance. Dagens progg �r knappast tr�kig med andra ord. Utan en mer melodisk och utvecklad sound som inte skiljer sig s� mycket fr�n riktig trance.

�r man hardcore "trance" fan som du verkar vara kanske man kan tycka att ingen annan musik �r bra, men �r det inte lite synd att st�nga in sig i en kuppa och s�ga att bara det jag tycker om �r bra och inget annat?

Sen �r det v�l inte riktigt som du s�ger, att det inte kommer n�gon folk! Som proximus sa s� hade vi fullt hus n�r Hernan Cattaneo spelade, eller n�r Sander Kleinenberg spelade. Problemet �r att vi har k�rt f�r ofta (en till tv� g�nger i veckan) och att pga det s� sparar sig folk mer f�r de st�rre dj'na. Alla har inte r�d att g� ut lika ofta, vilket har resulterat i mindre folk. F�rst�r du vad vi menar nu i nyhetsbrevet n�r vi s�ger att marknaden har blivit m�ttad?

F�r inte s�l�nge sen s� fanns det knappast fester med trance musik, berode det d� p� att musiken inte var bra och att folket inte gillade musiken? Nej...

Ovanst�ende kommentarer och svar �r dock endast v�r f�rklaring p� det hela, och vi hoppas att varken du eller n�gon annan tar de p� fel s�tt. Vi har ju bara f�rs�kt g�ra roliga fester.

Hoppas det g�r bra med spelningar f�r dig och dina v�nner fram�ver.

Ha det kul folks, thats what this is all about.

Mvh,
Fokused

Posted by AC. on Jul-30-2004 06:17:

quote:
Originally posted by Endre

Hurvida jag har vart ute och h�rt ditten eller datten spelar ingen roll, det �r en smak sak. Men eftersom de har brist p� folk som bes�ker dears fester s� antar jag att fler h�ller med min �sikt? Varf�r skulle de annars st�nga portarna.

Jag tycker du har helt fel n�r du s�ger att erfarenhet inte r�knas. Jag tror f�rvisso att det beror p� att du �r som Proximus s�ger f�r ung f�r att inse det �n.
Ev. folkbrist tror jag beror p� som Fokused s�ger att de k�rt f�r ofta och att d� folk sprar sig till de stora namnen. Clubbar som f�tt kasta in handduken f�r att de k�rt f�r ofta har vi sett exempel p� f�rut, det �r inget nytt. Nu senast var det killarna som k�rde psy-fester p� dianas varje vecka som fick kasta in.
Skulle jag f� p�verka Fokused s� skulle jag villja ha mera techno. Det �r f�r lite techno-fester eller �r det bara jag som missar alla?

Posted by Johan (DJ Irish) on Jul-30-2004 08:46:

Jag tycker faktumet att n�gon lyckats k�ra en vecko-klubb i ett och ett halvt �r i Sverige �r imponerande nog. Synd att se att den nu l�ggs ner men tyv�rr f�ljer det ett m�snter som jag sett allt f�r m�nga g�nger i dom "scener" v�rlden runt jag haft turen att f� bes�ka.

Det g�r aldrig att komma undan den d�r m�ttnadspunkten. D� nyhetens behag har lagt sig, hypen har d�tt ut och allt har blivit slentrian. D� beh�vs det st�ndigt nya speciella h�ndelser f�r att locka folk. Speciellt i ett land som Sverige som aldrig har haft en ordentlig klubb kultur. J�mf�rt med resten av europa �r vi ju knappt vad de var runt 1998/1999 i resten av Europa. F�rst nu som vi har f�tt uppleva den d�r "klubb-explosionen" f�r 5-6 �r sedan p� hemmaplan.

I detta land m�ste man verkligen l�gga manken till om man vill locka folk till tillst�llningar med elektronisk dansmusik. Till slut g�r det inte l�ngre att kittla dansnerverna hos t�nkta bes�kare och antalet som sluter upp minskar.

Fokus g�r tyv�rr det enda r�tta. Tar en paus med sin vecko-klubb. L�ter saker och ting lugna ner sig i Stockholmsomr�det. Med lite tur �r de tillbaka inom en inte alltf�r avl�gsen framtid med ny energi, nya fr�scha id�er och med bes�kare som tycker det k�nns sp�nnande igen.

Jag vill till�gga att det hade kvittat oavsett vilket typ av musik som varit den dominerande sorten. Trance, Progg, House, Techno, Drum N' Bass. Historien visar att det g�r tyv�rr aldrig att undvika den d�r svackan som nu infunnits sig. Det enda vi kan hoppas p� �r att s�sm�nimgom utvecklas en riktig klubbkultur i Sverige d�r folk �r nyfikna, g�r ut, har roligt och dansar skiten ur sig oavsett hur stort namnet p� flyern �r. (Och inser att lokala f�rm�gor ibland kan spela skiten ur de internationella super-namnen)

Posted by Endre on Jul-30-2004 10:03:

nja, inte �r jag n�t hardcore-trance fan inte, men det som jag menar p� �r som omid prata om att progg kan vara n�t underbart men ocks� n�got j�vligt trist. Att det inte h�ller 100%, s� jag ville ge ett f�rslag. Och jag �r ung, jag vet inte hur den svenska publiken fungerar, men jag har lyckats uppfatta s� mycket att jag f�rst�r att de �r bland dom mest kr�sna. Det d�r med "disco-pryl" var fel uttryck och jag ber om urs�kt om det gjorde dig uppr�rd.

Jag lirar sj�lv mycket "progg-trance" s� att s�ga, och jag lyssnar p� allt sort musik, det jag menar p� �r att trance inte �r dominerande h�r och det kanske borde f� smaka lite extra p� det.
Sen att folk bara kommer till st�rre namn g�r ju inte att g�ra n�gonting �t. Det �r skit bra att iallafall n�gon kirar fester i sthlm, �ven om jag sj�lv inte �r n�rvarande, men det betyder inte att jag inte kan s�ga min �sikt, och nu har jag gjort det och alla �sikter �r inte bra helt enkelt.

Posted by Proximus on Jul-30-2004 13:36:

jovisst, progg kan vara riktigt skit, finns vissa l�tar som snarare �r regressive house �n progressive house, och har h�rt m�nga regressive djs

men de som f�rst�r prog och spelar bra prog, s� �r det enligt min �sikt det b�sta jag h�rt (f�rutom dancehall d� )

en stor anledning ocks� till varf�r trance/techno inte funkar p� klubbar �r eftersom publiken �r mestadels ung och dansar.. de dricker knappt vilket g�r att klubb�garen lackar p� att ingen dricker i baren eftersom det �r d�r och garderoben hans inkomst ska komma ifr�n. prog och house folket �r �ldre och dricker mycket mer.

Posted by Fokused on Jul-30-2004 14:17:

Proxi: Det d�r st�mmer inte riktigt, att progg �r till f�r �ldre och att de dricker mer... Finns hur mycket dj's och andra musik�lskare som �r unga, ta bara dig sj�lv som exempel. Och det finnns en hel del av de som inte �r s�rskild bra p� att dricka ocks�

Och varf�r ska ni diskutera om vilken musikstill som �r den b�sta, denna topik handlar inte ens om det! Det finns som sagt bra musik, och sen finns det s�mre musik. Punkt slut.

Vi ses ikv�ll och dansar lite till bra dansmusik

Posted by Proximus on Jul-30-2004 14:20:

det �r sant, men det �r ocks� mer yngre folk p� trance fester, och att jag inte �r b�st p� att dricka beror helt p� d�liga erfarenheter

Posted by SteveTranz4ever on Jul-30-2004 14:45:

quote:
Originally posted by Fokused Vi ses ikv�ll och dansar lite till bra dansmusik

Yes vi ses d�r ikv�ll.... Jag kommer dit ikv�ll

Posted by Can on Jul-30-2004 16:56:

rocknroll! im there!

Posted by SteveTranz4ever on Jul-31-2004 11:57:

FAN va bakis jag �r idag !!!

Det var riktigt trevligt ig�r �ven om det var lite folk...

Tack f�r drinkarna Parham !