TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Partyreport: Dance Valley 10th Anniversary
Pages (2): [1] 2 »

Posted by Laszlo on Aug-09-2004 17:52:

Partyreport: Dance Valley 10th Anniversary

Ja - fy fan. Vad finns det att s�ga? N�got s�dant som jag upplevde den 7:e augusti p� Spaarvounde Area g�r bara inte att ords�tta, men jag ska �nd� g�ra mitt yppersta...

Vi, samma g�ng best�ende av fem idioter som bilade ner till f�rra �rets tillst�llning, begav oss fr�n Rydaholm strax efter midnatt, natten mellan onsdag och torsdag och anl�nde till Amsterdam lagom till middagstid. De tidigare g�ngerna vi varit nere i tulpanernas och den liberala drogpolitikens f�rlovande land bodde vi p� en underbar b�t vid floden precis bakom centralstationen - denna var dock uppbokad helgen till �ra, vilket fick oss alla fem att h�nga l�pp. L�pph�nget n�dde dock kulmen d� vi knallade in p� en resebyr� och blev inbokade p� ett l�gbudgethotell av modell �Detta suger elefantballe�. F�rl�t, sa jag hotell? Jag menar givetvis r�ttbo. Det ironiska var dock att kvinnan bakom disken p� resebyr�n sj�lv rekommenderade detta st�llet. Subba with capital a S �r vad jag skulle vilja titulera henne som.

Hur som haver var detta situationen som r�dde, och detta fick vi sn�llt acceptera, vare sig vi ville eller inte. Vi �kte ju trots allt inte ner till Amsterdam f�r att sitta p� ett sketet hotellrum, s� det spelade inte s� stor roll, bara vi hade n�gonstans att sova. Vi s�tte p� n�gra andra svenskar p� Dance Valley som hade kommit till Amsterdam utan n�gonstans att sova varken natten innan eller efter festen. N�got s�ger mig att de hade det v�rre. P� fredagmorgonen gick vi ner till receptionen och klagade en gnutta, vilket ledde till att vi fick byta till ett st�rre rum med nymodigheter som f�nster och d�rr till duschen. D�r fanns s�ledes ocks� det som vi med ett fint ord kallar f�r syre i luften.

Tosdagen och fredagen som spenderades i Amsterdam innan festen kan liknas vid en tv� dagar l�ng f�rfest - vi steg upp, drack n�gra �l, r�nde runt lite grand p� stan - dock det dr�jde inte allt f�r l�nge innan vi blev allt f�r h�ngiga gick tillbaka till hotellet...f�r att forts�tta dricka �l och lyssna p� musik. Fredagen somnade vi alla f�rh�llandevis ganska tidigt, men hade dj�vulska problem med att stiga upp klockan halv nio som vi hade st�llt klockan p�.

Efter m�nga om och men var vi framme vid Spaarvounde fem i ett, bara tjugo minuter innan allas v�r Beyer skulle rocka loss...

V�dret just d� var inte det b�sta, det var ganska mulet och det s�g ut att kunna bli regn. Efter en del tr�ngsel i k�n och det ena med det andra stod vi l�ngst framme i Concept-t�ltet med svenska flaggan i h�gsta hugg och svettades som som flock nosh�rningar, och fr�n den stunden var alla tidigare bekymmer vi st�tt p� under resans g�ng som bortbl�sta. Jag lyckades till min oerh�rda lycka �ven denna g�ngen sl�pa med mig b�gge kamerorna f�rbi vakterna.

Med tanke p� att det fortfarande var ganska s� tidigt p� dagen hade jag f�rv�ntat mig ett ganska s� glesbefolkat t�lt och ett av Beyers lite lugnare set - men ack s� fel man kan ha. Adam den gode sparade inte p� krutet f�r fem �re, och gjorde inte n�gon av de uppskattningsvis 6-800 personerna i t�ltet besvikna - allra minst mig. Enligt schemat skulle Beyer spelat till kvart i tre, d� The Advent skulle ta �vet spakarna - det verkade dock som de hade lite problem med att rigga upp all utrustning (han skulle k�ra live), s� Beyer fick mala p� en extra halvtimma. Det var bara att tacka och ta emot.

Efter drygt en och en halv timma inne i en enorm bastu som var f�rkl�tt till ett t�lt var jag och min trogne danspartner tvugna att stiga ut f�r att ta lite frisk luft. De tre andra nissarna i v�rt g�ng hade d� gett upp f�r l�nge sedan. Med tanke p� att det bara blev v�rre och v�rre tryck i t�ltet allt eftersom tiden fortskred hade jag trott och hoppats p� att det hade b�rjat regna lite sm�tt - men icke sa nicke. N�r vi stack ut n�stan ur t�ltet efter lite syre efter Beyers mangelset fanns d�r inte ett moln p� skyn s� l�ngt �gat kunde n�. F�r en festival som denna �r det ett s�dant h�r v�der arrang�rer och g�ster dr�mmer om - men en liten kalldusch hade nog ingen d�tt av.

Vi knallade hur som helst fortare �n kvickt bort till ett de m�nga v�tsket�nden f�r att trycka i oss lite vatten. D�r fanns f�r egen del inte en tanke p� att �verhuvudtaget lukta p� �l eller n�gon annan form av alkohol. D�r satte vi oss sedan i gr�set, andades ut f�r ett kort �gonblick, och bara nj�t av tillvaron. Detta hade man g�tt och l�ngtat efter i ett helt �r.

N�r vi v�l hade sjunkit ner i gr�set i det enorma folkhavet var det sv�rt att resa p� sig, men tiden tickade och Monika Kruse hade redan tagit �ver efter The Advent - s� raka v�gen tillbaka till Concept-t�ltet var det som g�llde. N�r hon sl�ppte l�s Latin Lovers k�ndes det som hela t�ltet lyfte. Fullt �s, medvetsl�s. Detta var allra f�rsta g�ngen jag hade h�rt henne spela - setet hon rev av d�r dansade en sk�n balansg�ng mellan latinoinfluerad tribaltechno och den n�got h�rdare loopbaserade technon som Beyer ofta h�rs spela. Tyv�rr pallade vi inte stanna kvar under hela hennes set - �n mindre till Michel de Hey, som gick p� direkt efter henne. Det var helt enkelt olidligt d�r inne.

Vi knallade ut, tog en l�ng och stillsam promenad bort till Main Stage f�r att kolla in dekoren p� scenen, och det var bland det snyggaste jag n�gonsin sett. Enorma runda dukar fr�n tidigare �rens upplagor av Dance Valley omringade plattformen d�r Corsten, Carl Cox & c skulle spela. Vi knallade vidare till HQ-scenen som l�g �runt h�rnet�, f�r att se en skymt av Lisa Lashes. Tyv�rr �r jag inte s� mycket f�r den n�got f�ruts�gbara UK-hardhousen, s� tv� av oss i g�nget gick in i gr�ten, medans vi andra stod d�r gungade en kort stund innna v�nde vi tillbaks till Main stage f�r att se en och h�ra en skymt av Sasha�s och Digweed�s back-to-back-to-back-set (som MC�n valde att kalla det). Dessa tv� giganter beh�ver v�l knappast en n�rmare presentation - vi stod d�r en bra stund och nj�t av den f�rh�llandevis n�got lugnare musiken som f�r stunden var ett sk�nt substitut f�r n�sblodstechnon som vi hade hoppat till hela dagen. Efter Sasha och Digweed gick Gielen p�, men jag �r inget st�rre fan av honom s� vi drog tillbaka till Concept d�r Michel de Hey�s stund var kommen. L�mpligt nog fanns mitt emot t�ltet ett Heniekenst�nd, s� vi k�pte varsin �l och bara fortsatte att njuta i gr�set till basg�ngarna av de Hey�s set i bakgrunden. N�r jag fick h�ra Murder was the Bass hade jag dock v�ldigt sv�rt att sitta stilla.

Efter en stund i gr�set reste vi oss och tittade in i n�gra andra t�lt - vi fastnade en stund i Yoshitoshi-t�ltet d�r Deep Dish malde p�. D�r var dock om m�jligt �nnu mer tryck �n i Concept och givetvis ocks� varmare, s� d�r orkade vi heller inte dansa l�nge innan vi blev svimf�rdiga. Vi kom i undrefund med att trots den stekheta solen som l�g p� s� var det trots allt �nd� behagligast ute, s� vi knallade tillbaka till Main stage d�r Corsten hade b�rjat spela. Lyckligtvis hade de andra i g�nget flaggan f�r stunden, s� det var inga st�rre problem med att lokalisera de l�ngst framme i gr�ten uppifr�n kullen.

Corsten i sin tur k�rde lite tyngre �n vad jag �r van vid att h�ra honom, vilket jag inte klagade �ver. Efter Corsten klev en av mina allra st�rsta favoriter upp, Marco V. Han malde p� med sitt vanliga techtrancestuk, ett i mina �ron helt underbart sett, dock inte lika bra som det han spelade f�rra �ret p� samma st�lle. Strax innan Marco V skulle l�mna �ver till fav�r f�r Secret Cinema och Grooveyard blev jag l�mnad ensam d� de andra fyra gick iv�g f�r att se Yoji Biomehanika. Jag sa �t de att jag skulle komma efter Marco V stigit �t sidan, men jag visste nog redan d� att jag var fast d�r f�r resten av kv�llen.

Efter Marco V kom n�got som ingen av de uppskattningsvis 40-50.000 m�nniskorna p� �the Valley� hade f�rv�ntat sig och n�got som fick mig att rysa av v�lbehag. Secret Cinema st�llde sig l�ngst fram p� scen (d� visste jag inte att det var han) och b�rjade babbla p� flaml�ndska - jag stod som ett fr�getecken och kliade mig i huvudet, fattade absolut noll och trodde hela tiden fram till bomben sl�pptes att de hade n�gra problem med tekniken. Men sen kom det som var n�got av en chock, i alla fall f�r mig, Secret Cinema, eller Jeroen Verheij som han egentligen heter, bad sin flickv�n stiga fram fr�n kulisserna - och n�r han gick ner p� kn� f�rstod jag vad allt handlade om. Killen friade inf�r 50.000 personer till sin flickv�n. Helt makal�st - hon utbrast givetvis sin gl�dje genom att skrika �ja�, och appl�der och jubel fortplantade sig �ver hela den enorma kullen.

Jag var sedan inte riktigt med p� vad som egentligen h�nde under det kommande setet eftersom jag inte s�g n�gon skymt av Grooveyard. Jag var heller inte speciellt imponerad av musiken han spelade s� jag tog tillf�llet i akt och gick iv�g f�r att vattna buskarna och k�pa mig ett par flaskor vatten. Det tog en bra stund tills jag lyckdes tr�nga mig igenom folkmassan, upp f�r kullen, och ner igen - men ganska lagom till kv�llens h�jdpunkt, n�mligen Carl Cox avslutande set, stod jag l�ngst framme igen. Detta var allra f�rsta g�ngen jag s�g Carl Cox live - f�rra �ret hade vi planer p� att se honom, men vi lyckade inte slita oss fr�n Ti�sto�s set. Ti�sto�s avslutande set av f�rra �rets upplaga var hittills det grymmaste jag n�gonsin varit med om, och jag hade sv�rt att tro att n�got kunde toppa det, men det var inte i n�rheten av vad Carl Cox levererade. F�r andra g�ngen den dagen h�rde jag Murder was the Bass - en l�t som jag aldrig kan tr�ttna p�. Carl Cox�s egna bootleg mix av Renato Cohen�s �Pontape� och Tim Deluxe�s �It just won�t do� var heller inte av denna v�rld. Eufori som heter duga, mina k�ra v�nner. Allra grymmast var nog i slutet d� 100.000 h�nder var i luften och alla hoppade till The Filterheadz - Sunshine. Just d� fanns nog inte ett h�rstr� p� kroppen som inte ville krypa ur sina respektive h�rs�ckar.

Den sista halvtimman bj�ds det �ven p� fyrverkerier som f�r milleniumfirandet att blekna i j�mf�relse. On top of that, ett dussin feta lasrar som br�nde h�l i skallen p� var och varannan person. Ordet makal�st kommer inte ens i n�rheten av vad jag tillsammans med 50-60.000 andra personer fick uppleva. Jag s�ger bara: �k dit n�sta �r!

The ups and downs:

+ St�mningen
+ Musiken
+ Ljusspektaklet
+ The Filterheadz - Sunshine
+ Cohen vs. Deluxe - Just Kick [Carl Cox Bootleg mix]
+ DK8 - Murder was the Bass x 2

- Vi kom inte dit i tid
- F�r m�nga bra jockes att se och h�ra p� f�r kort tid
- Batteriet till min DV-kamera dog efter 15 minuter s� jag har bara material fr�n Beyer�s spelning.
- Lyckades pl�ta drygt 300 bilder, men v�ldigt f� av de blev bra, hade bara med mig min gamla skitkamera in. De kommer hur som helst upp lite senare under dagen, keep your eyes open.
- Gl�mde batteriladdaren till min nya kamera p� hotellrummet. 700 sk�na riksdaler i sj�n.

Posted by St_Andrew on Aug-09-2004 19:22:

Wow massive report

Verkar ha varit feeeeeeeeettt

synd att du inte fick s� mkt film =/ din film fr�n f�rra �ret var grymm...

Posted by jofawe on Aug-09-2004 19:43:

kan itne s�ga annat �n ... wow

Posted by MojjMojj on Aug-09-2004 23:02:

som sagt tidigare :P verkligen grym p� att f� in k�nslan. wiiieehooo.

Ps Vizay din marmelad Ds

Posted by Miss Proximus on Aug-09-2004 23:25:

ADAM BEYERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

We met almost @ the end of the set. I loved the way you just lost yourself in the music, like I did!

We'll talk @ the Mondaybar cruise!

Posted by Kongo_kim on Aug-10-2004 07:08:

Thumbs up

grym partyreport Lazslo

Posted by SWE_TRANCE on Aug-10-2004 07:33:

Grym report Laszlo!
L�ter som en hellyckad dag

Posted by Laszlo on Aug-10-2004 12:38:

quote:
Originally posted by Miss Proximus
ADAM BEYERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

We met almost @ the end of the set. I loved the way you just lost yourself in the music, like I did!

We'll talk @ the Mondaybar cruise!

yeah, you're the blond girl that asked me if I was going to the Monday Bar Cruise, right? Cool, I remember you...I think I even got you on video from the Concept tent when Beyer played. The video will be online as soon as I can manage to free some space on one of my hard drives...just keep your eyes open at the Party Info forum....

Whom will you be going to the Cruise with?

Och alla ni andra, kul att ni gillade min rapport...

Posted by Vizay on Aug-10-2004 13:11:

vare inte p� dancevalley som armin skulle lira ett 6timmars set?

verkar ha vart en riktigt fet tillst�llning iaf

Posted by Laszlo on Aug-10-2004 13:18:

quote:
Originally posted by Vizay
vare inte p� dancevalley som armin skulle lira ett 6timmars set?

verkar ha vart en riktigt fet tillst�llning iaf

Jo det st�mmer - tyv�rr var jag inte ens inne i det t�ltet. Dessutom s� spelade han och Markus Schultz p� en liten b�t som k�rde runt i hamnen tidigare p� morgonen....hur coolt som helst

Posted by keddo on Aug-10-2004 13:42:

Du gick p� exakt samma artister som jag skulle g�tt p� ... l�ter l�skigt kul iaf

Posted by Laszlo on Aug-10-2004 17:46:

Bilderna finns nu uppe. Klicka h�r

Smakprov:

Posted by Hauken on Aug-10-2004 19:15:

Schysst report! L�ter g�tt det d�r, hoppas mysteryland blir lika bra

VIlken teknik anv�nde du f�r att smuggla in kameran?

Posted by mjz on Aug-10-2004 19:51:

h�rlig partyreport, dags att kolla p� lite bilder...

hade t�nkt mig nature one n�sta �r men nu vet jag inte...

Posted by Miss Proximus on Aug-10-2004 20:13:

I will be going with Stefan and some of his friends

Posted by Laszlo on Aug-10-2004 21:45:

quote:
Originally posted by Hauken
VIlken teknik anv�nde du f�r att smuggla in kameran?

Digitalkameran hade jag i handen - vakten brydde sig inte det minsta - hade samma tur f�rra �ret. Saken var den ocks� att det inte stod n�got p� hemsidan i �r om att man inte fick ha kameror med sig in, vilket det gjorde f�rra �ret. Jag ville �nd� var s�ker och kollade runt lite med olika folk, och fick d� h�ra att kameror som inte hade utbytbara objektiv var till�tna. Jag s�g trots det m�nga som inte hade press/VIP-pass som sprang runt med digala systemkameror, s� jag antar att de inte tar s� h�rt p� det l�ngre...

DV-kameran � andra sidan var jag inte allt f�r s�ker p� om de ville l�ta mig ta med den in....det var faktiskt en av mina polare som smugglade in den - han hade den i handen under sverigeflaggan, vakten brydde sig inte om att kolla d�r...f�rra �ret n�r jag tog med mig den in hade jag den bara i handen - s� fort jag kom fram till vakten lyfte jag ut h�nderna s� han kunde visitera mig, s� jag tror aldrig att han s�g att jag hade n�got i den handen...

Ett tips f�r er som vill smuggla in kameror - vakten visiterade mig, och i ena fickan hade jag mina �ronproppar som ligger i en liten beh�llare som �r lite mindre �n en t�ndsticksask - den ville vakten att jag skulle ta upp och visa honom. Samma sak med snusdosorna som polarna ville ha med sig in - det blev en stor uppst�ldelse ang�ende de, som de till slut inte fick ta med sig....po�ngen �r den att �ven om ni inte snusar, ta �nd� med er en snusdosa eller n�got liknande....de brukar alltid vilja kolla s�dana grejer, och det avleder deras uppm�rksamhet fr�n annat som du hellre vill ta med dig in, till exempel ett dussin kameror

S� se till att ta en massa kort

Posted by Hauken on Aug-10-2004 22:21:

Ah, snusdosorna var ett schysst tips!

En av kamerorna vi ska ha med �r ganska stor, s� handen �r ju ganska uteslutet..

Men p� mysteryland f�r man ju ha med ryggs�ckar; planta n�n snusdosa lite l�gligt d�r vore kanske n�got..

T�l att slipas p�

Vi kommer f�rmodligen ha tv� tjejer med oss in, det borde v�l g� att ha kamera mellan br�sten, vakterna kan v�l inte vara s� fr�cka att dom k�nner _d�r_! Det borde v�l funka ganska s�kert?

Posted by St_Andrew on Aug-10-2004 22:56:

quote:
Vi kommer f�rmodligen ha tv� tjejer med oss in, det borde v�l g� att ha kamera mellan br�sten, vakterna kan v�l inte vara s� fr�cka att dom k�nner _d�r_! Det borde v�l funka ganska s�kert?

tror glorie har n�n historia om att dom gjorde det... men iaf, var det inte stora kameror?

Posted by P4z! on Aug-10-2004 23:31:

quote:
Originally posted by Laszlo

Samma sak med snusdosorna som polarna ville ha med sig in - det blev en stor uppst�ldelse ang�ende de, som de till slut inte fick ta med sig....

Hehe samma sak h�nde med mig p� TE2003

Posted by Laszlo on Aug-10-2004 23:35:

quote:
Originally posted by St_Andrew
tror glorie har n�n historia om att dom gjorde det... men iaf, var det inte stora kameror?

De kamerorna jag hade med mig hade det beh�vts ett par REJ�LA br�st f�r att kunna d�lja....jag tror att chansen att man inte f�r ta med sig kamerorna in �r st�rre om man f�rs�ker g�mma de, och de kommer p� dig....

Posted by ScuL on Aug-11-2004 07:47:

FYI snus �r olagligt utanf�r Sverige.
Man kan �ven bli gripits av polisen h�r .. (har aldrig h�rt om de gjorde det, men de KAN g�ra det)

Posted by Laszlo on Aug-11-2004 10:00:

quote:
Originally posted by ScuL
FYI snus �r olagligt utanf�r Sverige.
Man kan �ven bli gripits av polisen h�r .. (har aldrig h�rt om de gjorde det, men de KAN g�ra det)

Det var som fan...hade inte en aning om detta...n�r vi var p� Sensation f�rra �ret fick polarna ta med sig det in...vakten som visiterade de fr�gade vad det var, ropade efter en av sina kollegor och han sa "It's okay, it's just Swedish tobbaco"...

Du f�r r�ka brass och allt s�dant roligt, men inte fan f�r du snusa...hoho...n�gon mer �n jag som ser ironin i det hela?

Posted by Hauken on Aug-11-2004 12:30:

quote:
Originally posted by St_Andrew

Tro mig, dessa tjejer klarar det

Nej men en av dom �r garanterat f�r stor f�r att d�lja v�l i handen, men det borde g� f�r tjejerna iaf..

Posted by St_Andrew on Aug-11-2004 12:34:

quote:
Tro mig, dessa tjejer klarar det

Nej men en av dom �r garanterat f�r stor f�r att d�lja v�l i handen, men det borde g� f�r tjejerna iaf..

pics or stfu

Posted by ScuL on Aug-11-2004 12:45:

vad har du hittat p�.. Norrl�ndska j�ttar?

Pages (2): [1] 2 »