TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Partyreport: Dance Valley 10th Anniversary
Pages (2): [1] 2 »
Partyreport: Dance Valley 10th Anniversary
Ja - fy fan. Vad finns det att s�ga? N�got s�dant som jag upplevde den 7:e augusti p� Spaarvounde Area g�r bara inte att ords�tta, men jag ska �nd� g�ra mitt yppersta...
Vi, samma g�ng best�ende av fem idioter som bilade ner till f�rra �rets tillst�llning, begav oss fr�n Rydaholm strax efter midnatt, natten mellan onsdag och torsdag och anl�nde till Amsterdam lagom till middagstid. De tidigare g�ngerna vi varit nere i tulpanernas och den liberala drogpolitikens f�rlovande land bodde vi p� en underbar b�t vid floden precis bakom centralstationen - denna var dock uppbokad helgen till �ra, vilket fick oss alla fem att h�nga l�pp. L�pph�nget n�dde dock kulmen d� vi knallade in p� en resebyr� och blev inbokade p� ett l�gbudgethotell av modell �Detta suger elefantballe�. F�rl�t, sa jag hotell? Jag menar givetvis r�ttbo. Det ironiska var dock att kvinnan bakom disken p� resebyr�n sj�lv rekommenderade detta st�llet. Subba with capital a S �r vad jag skulle vilja titulera henne som.
Hur som haver var detta situationen som r�dde, och detta fick vi sn�llt acceptera, vare sig vi ville eller inte. Vi �kte ju trots allt inte ner till Amsterdam f�r att sitta p� ett sketet hotellrum, s� det spelade inte s� stor roll, bara vi hade n�gonstans att sova. Vi s�tte p� n�gra andra svenskar p� Dance Valley som hade kommit till Amsterdam utan n�gonstans att sova varken natten innan eller efter festen. N�got s�ger mig att de hade det v�rre. P� fredagmorgonen gick vi ner till receptionen och klagade en gnutta, vilket ledde till att vi fick byta till ett st�rre rum med nymodigheter som f�nster och d�rr till duschen. D�r fanns s�ledes ocks� det som vi med ett fint ord kallar f�r syre i luften.
Tosdagen och fredagen som spenderades i Amsterdam innan festen kan liknas vid en tv� dagar l�ng f�rfest - vi steg upp, drack n�gra �l, r�nde runt lite grand p� stan - dock det dr�jde inte allt f�r l�nge innan vi blev allt f�r h�ngiga gick tillbaka till hotellet...f�r att forts�tta dricka �l och lyssna p� musik. Fredagen somnade vi alla f�rh�llandevis ganska tidigt, men hade dj�vulska problem med att stiga upp klockan halv nio som vi hade st�llt klockan p�.
Efter m�nga om och men var vi framme vid Spaarvounde fem i ett, bara tjugo minuter innan allas v�r Beyer skulle rocka loss...
V�dret just d� var inte det b�sta, det var ganska mulet och det s�g ut att kunna bli regn. Efter en del tr�ngsel i k�n och det ena med det andra stod vi l�ngst framme i Concept-t�ltet med svenska flaggan i h�gsta hugg och svettades som som flock nosh�rningar, och fr�n den stunden var alla tidigare bekymmer vi st�tt p� under resans g�ng som bortbl�sta. Jag lyckades till min oerh�rda lycka �ven denna g�ngen sl�pa med mig b�gge kamerorna f�rbi vakterna.
Med tanke p� att det fortfarande var ganska s� tidigt p� dagen hade jag f�rv�ntat mig ett ganska s� glesbefolkat t�lt och ett av Beyers lite lugnare set - men ack s� fel man kan ha. Adam den gode sparade inte p� krutet f�r fem �re, och gjorde inte n�gon av de uppskattningsvis 6-800 personerna i t�ltet besvikna - allra minst mig. Enligt schemat skulle Beyer spelat till kvart i tre, d� The Advent skulle ta �vet spakarna - det verkade dock som de hade lite problem med att rigga upp all utrustning (han skulle k�ra live), s� Beyer fick mala p� en extra halvtimma. Det var bara att tacka och ta emot.
Efter drygt en och en halv timma inne i en enorm bastu som var f�rkl�tt till ett t�lt var jag och min trogne danspartner tvugna att stiga ut f�r att ta lite frisk luft. De tre andra nissarna i v�rt g�ng hade d� gett upp f�r l�nge sedan. Med tanke p� att det bara blev v�rre och v�rre tryck i t�ltet allt eftersom tiden fortskred hade jag trott och hoppats p� att det hade b�rjat regna lite sm�tt - men icke sa nicke. N�r vi stack ut n�stan ur t�ltet efter lite syre efter Beyers mangelset fanns d�r inte ett moln p� skyn s� l�ngt �gat kunde n�. F�r en festival som denna �r det ett s�dant h�r v�der arrang�rer och g�ster dr�mmer om - men en liten kalldusch hade nog ingen d�tt av.
Vi knallade hur som helst fortare �n kvickt bort till ett de m�nga v�tsket�nden f�r att trycka i oss lite vatten. D�r fanns f�r egen del inte en tanke p� att �verhuvudtaget lukta p� �l eller n�gon annan form av alkohol. D�r satte vi oss sedan i gr�set, andades ut f�r ett kort �gonblick, och bara nj�t av tillvaron. Detta hade man g�tt och l�ngtat efter i ett helt �r.
N�r vi v�l hade sjunkit ner i gr�set i det enorma folkhavet var det sv�rt att resa p� sig, men tiden tickade och Monika Kruse hade redan tagit �ver efter The Advent - s� raka v�gen tillbaka till Concept-t�ltet var det som g�llde. N�r hon sl�ppte l�s Latin Lovers k�ndes det som hela t�ltet lyfte. Fullt �s, medvetsl�s. Detta var allra f�rsta g�ngen jag hade h�rt henne spela - setet hon rev av d�r dansade en sk�n balansg�ng mellan latinoinfluerad tribaltechno och den n�got h�rdare loopbaserade technon som Beyer ofta h�rs spela. Tyv�rr pallade vi inte stanna kvar under hela hennes set - �n mindre till Michel de Hey, som gick p� direkt efter henne. Det var helt enkelt olidligt d�r inne.
Vi knallade ut, tog en l�ng och stillsam promenad bort till Main Stage f�r att kolla in dekoren p� scenen, och det var bland det snyggaste jag n�gonsin sett. Enorma runda dukar fr�n tidigare �rens upplagor av Dance Valley omringade plattformen d�r Corsten, Carl Cox & c
skulle spela. Vi knallade vidare till HQ-scenen som l�g �runt h�rnet�, f�r att se en skymt av Lisa Lashes. Tyv�rr �r jag inte s� mycket f�r den n�got f�ruts�gbara UK-hardhousen, s� tv� av oss i g�nget gick in i gr�ten, medans vi andra stod d�r gungade en kort stund innna v�nde vi tillbaks till Main stage f�r att se en och h�ra en skymt av Sasha�s och Digweed�s back-to-back-to-back-set (som MC�n valde att kalla det). Dessa tv� giganter beh�ver v�l knappast en n�rmare presentation - vi stod d�r en bra stund och nj�t av den f�rh�llandevis n�got lugnare musiken som f�r stunden var ett sk�nt substitut f�r n�sblodstechnon som vi hade hoppat till hela dagen. Efter Sasha och Digweed gick Gielen p�, men jag �r inget st�rre fan av honom s� vi drog tillbaka till Concept d�r Michel de Hey�s stund var kommen. L�mpligt nog fanns mitt emot t�ltet ett Heniekenst�nd, s� vi k�pte varsin �l och bara fortsatte att njuta i gr�set till basg�ngarna av de Hey�s set i bakgrunden. N�r jag fick h�ra Murder was the Bass hade jag dock v�ldigt sv�rt att sitta stilla.
Efter en stund i gr�set reste vi oss och tittade in i n�gra andra t�lt - vi fastnade en stund i Yoshitoshi-t�ltet d�r Deep Dish malde p�. D�r var dock om m�jligt �nnu mer tryck �n i Concept och givetvis ocks� varmare, s� d�r orkade vi heller inte dansa l�nge innan vi blev svimf�rdiga. Vi kom i undrefund med att trots den stekheta solen som l�g p� s� var det trots allt �nd� behagligast ute, s� vi knallade tillbaka till Main stage d�r Corsten hade b�rjat spela. Lyckligtvis hade de andra i g�nget flaggan f�r stunden, s� det var inga st�rre problem med att lokalisera de l�ngst framme i gr�ten uppifr�n kullen.
Corsten i sin tur k�rde lite tyngre �n vad jag �r van vid att h�ra honom, vilket jag inte klagade �ver. Efter Corsten klev en av mina allra st�rsta favoriter upp, Marco V. Han malde p� med sitt vanliga techtrancestuk, ett i mina �ron helt underbart sett, dock inte lika bra som det han spelade f�rra �ret p� samma st�lle. Strax innan Marco V skulle l�mna �ver till fav�r f�r Secret Cinema och Grooveyard blev jag l�mnad ensam d� de andra fyra gick iv�g f�r att se Yoji Biomehanika. Jag sa �t de att jag skulle komma efter Marco V stigit �t sidan, men jag visste nog redan d� att jag var fast d�r f�r resten av kv�llen.
Efter Marco V kom n�got som ingen av de uppskattningsvis 40-50.000 m�nniskorna p� �the Valley� hade f�rv�ntat sig och n�got som fick mig att rysa av v�lbehag. Secret Cinema st�llde sig l�ngst fram p� scen (d� visste jag inte att det var han) och b�rjade babbla p� flaml�ndska - jag stod som ett fr�getecken och kliade mig i huvudet, fattade absolut noll och trodde hela tiden fram till bomben sl�pptes att de hade n�gra problem med tekniken. Men sen kom det som var n�got av en chock, i alla fall f�r mig, Secret Cinema, eller Jeroen Verheij som han egentligen heter, bad sin flickv�n stiga fram fr�n kulisserna - och n�r han gick ner p� kn� f�rstod jag vad allt handlade om. Killen friade inf�r 50.000 personer till sin flickv�n. Helt makal�st - hon utbrast givetvis sin gl�dje genom att skrika �ja�, och appl�der och jubel fortplantade sig �ver hela den enorma kullen.
Jag var sedan inte riktigt med p� vad som egentligen h�nde under det kommande setet eftersom jag inte s�g n�gon skymt av Grooveyard. Jag var heller inte speciellt imponerad av musiken han spelade s� jag tog tillf�llet i akt och gick iv�g f�r att vattna buskarna och k�pa mig ett par flaskor vatten. Det tog en bra stund tills jag lyckdes tr�nga mig igenom folkmassan, upp f�r kullen, och ner igen - men ganska lagom till kv�llens h�jdpunkt, n�mligen Carl Cox avslutande set, stod jag l�ngst framme igen. Detta var allra f�rsta g�ngen jag s�g Carl Cox live - f�rra �ret hade vi planer p� att se honom, men vi lyckade inte slita oss fr�n Ti�sto�s set. Ti�sto�s avslutande set av f�rra �rets upplaga var hittills det grymmaste jag n�gonsin varit med om, och jag hade sv�rt att tro att n�got kunde toppa det, men det var inte i n�rheten av vad Carl Cox levererade. F�r andra g�ngen den dagen h�rde jag Murder was the Bass - en l�t som jag aldrig kan tr�ttna p�. Carl Cox�s egna bootleg mix av Renato Cohen�s �Pontape� och Tim Deluxe�s �It just won�t do� var heller inte av denna v�rld. Eufori som heter duga, mina k�ra v�nner. Allra grymmast var nog i slutet d� 100.000 h�nder var i luften och alla hoppade till The Filterheadz - Sunshine. Just d� fanns nog inte ett h�rstr� p� kroppen som inte ville krypa ur sina respektive h�rs�ckar.
Den sista halvtimman bj�ds det �ven p� fyrverkerier som f�r milleniumfirandet att blekna i j�mf�relse. On top of that, ett dussin feta lasrar som br�nde h�l i skallen p� var och varannan person. Ordet makal�st kommer inte ens i n�rheten av vad jag tillsammans med 50-60.000 andra personer fick uppleva. Jag s�ger bara: �k dit n�sta �r!
The ups and downs:
+ St�mningen
+ Musiken
+ Ljusspektaklet
+ The Filterheadz - Sunshine
+ Cohen vs. Deluxe - Just Kick [Carl Cox Bootleg mix]
+ DK8 - Murder was the Bass x 2
- Vi kom inte dit i tid
- F�r m�nga bra jockes att se och h�ra p� f�r kort tid
- Batteriet till min DV-kamera dog efter 15 minuter s� jag har bara material fr�n Beyer�s spelning.
- Lyckades pl�ta drygt 300 bilder, men v�ldigt f� av de blev bra, hade bara med mig min gamla skitkamera in. De kommer hur som helst upp lite senare under dagen, keep your eyes open.
- Gl�mde batteriladdaren till min nya kamera p� hotellrummet. 700 sk�na riksdaler i sj�n.
Wow massive report
Verkar ha varit feeeeeeeeettt 

synd att du inte fick s� mkt film =/ din film fr�n f�rra �ret var grymm...
kan itne s�ga annat �n ... wow
som sagt tidigare :P verkligen grym p� att f� in k�nslan. wiiieehooo.
Ps Vizay din marmelad
Ds
ADAM BEYERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR 
We met almost @ the end of the set. I loved the way you just lost yourself in the music, like I did!
We'll talk @ the Mondaybar cruise!
grym partyreport Lazslo
Grym report Laszlo!
L�ter som en hellyckad dag 
| quote: |
| Originally posted by Miss Proximus ADAM BEYERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR ![]() We met almost @ the end of the set. I loved the way you just lost yourself in the music, like I did! We'll talk @ the Mondaybar cruise! |

vare inte p� dancevalley som armin skulle lira ett 6timmars set?
verkar ha vart en riktigt fet tillst�llning iaf 
| Originally posted by Vizay vare inte p� dancevalley som armin skulle lira ett 6timmars set? verkar ha vart en riktigt fet tillst�llning iaf |
Du gick p� exakt samma artister som jag skulle g�tt p� ... l�ter l�skigt kul iaf 
Bilderna finns nu uppe. Klicka h�r
Smakprov:
Schysst report! L�ter g�tt det d�r, hoppas mysteryland blir lika bra 
VIlken teknik anv�nde du f�r att smuggla in kameran?
h�rlig partyreport, dags att kolla p� lite bilder... 
hade t�nkt mig nature one n�sta �r men nu vet jag inte...
I will be going with Stefan and some of his friends 
| Originally posted by Hauken VIlken teknik anv�nde du f�r att smuggla in kameran? |

Ah, snusdosorna var ett schysst tips!
En av kamerorna vi ska ha med �r ganska stor, s� handen �r ju ganska uteslutet..
Men p� mysteryland f�r man ju ha med ryggs�ckar; planta n�n snusdosa lite l�gligt d�r vore kanske n�got..
T�l att slipas p� 
Vi kommer f�rmodligen ha tv� tjejer med oss in, det borde v�l g� att ha kamera mellan br�sten, vakterna kan v�l inte vara s� fr�cka att dom k�nner _d�r_! Det borde v�l funka ganska s�kert?
| Originally posted by Hauken Vi kommer f�rmodligen ha tv� tjejer med oss in, det borde v�l g� att ha kamera mellan br�sten, vakterna kan v�l inte vara s� fr�cka att dom k�nner _d�r_! Det borde v�l funka ganska s�kert? |
| Originally posted by Laszlo Samma sak med snusdosorna som polarna ville ha med sig in - det blev en stor uppst�ldelse ang�ende de, som de till slut inte fick ta med sig.... |
| Originally posted by St_Andrew tror glorie har n�n historia om att dom gjorde det... men iaf, var det inte stora kameror? |
FYI snus �r olagligt utanf�r Sverige.
Man kan �ven bli gripits av polisen h�r .. (har aldrig h�rt om de gjorde det, men de KAN g�ra det)
| Originally posted by ScuL FYI snus �r olagligt utanf�r Sverige. Man kan �ven bli gripits av polisen h�r .. (har aldrig h�rt om de gjorde det, men de KAN g�ra det) |
| Originally posted by St_Andrew tror glorie har n�n historia om att dom gjorde det... men iaf, var det inte stora kameror? |

| Originally posted by Hauken Tro mig, dessa tjejer klarar det ![]() Nej men en av dom �r garanterat f�r stor f�r att d�lja v�l i handen, men det borde g� f�r tjejerna iaf.. |
vad har du hittat p�.. Norrl�ndska j�ttar?