TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Köpråd - CDs & mixer
Pages (2): [1] 2 »


Posted by Jeremy H on Aug-29-2004 20:45:

Smiley DJ Köpråd - CDs & mixer

Hallojs!

Som nybliven student har jag fortfarande lite pengar kvar i bakfickan Så jag tänkte ta och köpa mig 2 CD-spelare och en mixer innan det är för sent

Spelarna är typ redan bestämda.. det blir 2st Numark CDX. Men mixervalet är desto knepigare!
Har tittat på Numarks PPD01 och DXM06 men vet inte riktigt vad jag bör köpa.. Kommer (givetvis) spela mestadels trance ifall det spelar någon roll.
Ni som är lite kunniga får gärna rekommendera div mixers eller bara ge råd inför köpet

Den andra frågan är sedan varifrån man bör köpa det här.. Har surfat runt lite, och det verkar som om priserna är lägst i England..men vad vet jag!? Så jag undrar helt enkelt vilken sida som är billigast att beställa från.. (Företaget får gärna vara någolunda pålitligt oxå )


Sammanfattning:
- Köpa 2st Numark CDXs + vilken mixer?
- Köpa var?


Tack på förhand


Posted by Hauken on Aug-29-2004 21:12:

Vinyl!


Posted by -=Kotten=- on Aug-29-2004 21:13:

Tyskland e billigt....

www.recordcase.de


Posted by ScuL on Aug-29-2004 22:09:

Jag har DXM06:en och den är kungligt för priset

Allt som behövs finns på den, den är digitalt (no hiss)..
Bara 2 kanaler men det räcker när du börjar och även lite FX.
Om man inte behöver FX finns det DXM03 eller DXM01 istället men skillnaden i priset är inte så stor så därför har jag köpt DXM06


Posted by Vizay on Aug-29-2004 22:37:

mixer, kör på vestax PCV-275, 3 kanaler, bra ljud, bra EQ, snygg

den e kunglig imo, bästa mixern i midklassen tillsammans med djm 300.

[edit]

lite pengar över?! dom där cd-spelarna kostar ju för fan minst 10 lax styck


Posted by Laszlo on Aug-29-2004 22:56:

Jag hade köpt ett par 1210r istället för ett par CDX...visst, vinyl är dyrare men det är faaan så värt det....jag är också student och har inte råd till att köpa speciellt många skivor i månaden, men många bäckar små....

Och hade jag absolut behövt köpa CD-spelare hade jag istället satsat på Pioneers CDJ-1000 eller 800...


Posted by Vizay on Aug-30-2004 00:27:

sant som lazlo säger, skaru satsa på CD i den klassen så skaffa ett par cdj 800 eller 1000 (förslagsvis 800, räcker gott å väl hemma å då sparar du några slantar extra )


Posted by ScuL on Aug-30-2004 10:28:

Oj oj

när man börjar är det svårt att hålla pungen stängt

(Min vinylutrustning kostade mig omkring 1500€ en månad sen)


Posted by Hauken on Aug-30-2004 11:09:

Gick och botaniserade i källaren på Midtown... termen "Vinyl Junkie" fick en helt ny innebörd för mig


Posted by ScuL on Aug-30-2004 11:26:

Källaren rockar. De blåser nästan alltid 180 BPM's hardcore därnere


Posted by Vizay on Aug-30-2004 12:13:

quote:
Originally posted by ScuL
när man börjar är det svårt att hålla pungen stängt


det där kan misstolkas grovt om man e lite trött


Posted by ScuL on Aug-30-2004 12:19:

Vet ... jag försökte hitta ett alternativ ord men var för trött att tänka på ett


Posted by Jeremy H on Aug-30-2004 19:57:

quote:
Originally posted by -=Kotten=-
Tyskland e billigt....

www.recordcase.de


Tack så mycket för adressen! Verkar vara sjyssta priser där Ingen som vågar gissa vad frakten kommer landa på?
Vet nån nån billigare sida så är det alltid uppskattat!
quote:
Originally posted by Laszlo
Jag hade köpt ett par 1210r istället för ett par CDX...visst, vinyl är dyrare men det är faaan så värt det....jag är också student och har inte råd till att köpa speciellt många skivor i månaden, men många bäckar små....

Och hade jag absolut behövt köpa CD-spelare hade jag istället satsat på Pioneers CDJ-1000 eller 800...

Asså...CD blir det. Inget snack om saken Jag skulle bli helt ruinerad av vinyl...lita på mig.. Är även så otroligt störande att låtar nästan känns gamla när det kommer ut på 12a pga alla promos som cirkulerar nuförtiden. Kan även vara kul att spela låtar man själv knåpat ihop eller som inte finns på vinyl! Vinyl tar även en hel del plats och är otympliga.. Men nu ska vi inte ge oss in i den här evighetsdiskussionen igen tack

CDJ-1000 lockar mest pga att den verkar standard ute och så.. Men annars är jag mycket mer sugen på CDXen faktiskt! Det enda som stör lite med CDXen är att pitchen sitter uppe i högra hörnet så att man får räcka sig över spelaren så att säga.. Men det ska nog inte vara några större problem hoppas jag
quote:
Originally posted by Vizay
mixer, kör på vestax PCV-275, 3 kanaler, bra ljud, bra EQ, snygg

den e kunglig imo, bästa mixern i midklassen tillsammans med djm 300.

[edit]

lite pengar över?! dom där cd-spelarna kostar ju för fan minst 10 lax styck

Vet typ ingenting om PCV-275.. ska genast ta o läsa lite recensioner och så
Nåt mer tips lr råd?

Haha, har man haft sabbatsår och jobbat medans man bott hemma hos mamma så får man lite pengar över


Posted by Vizay on Aug-30-2004 20:18:

kolla upp pcv-275:an, helt klart värd priset (har en själv å jag har inte hittat en enda nackdel med den so far)

förövrigt så ska frakten från recordcase.de alltid vara 100:- (ja 100 SEK) oavsett vad du köper. Men maila å kolla just in case så de inte e nå specialdeal för tyngre grejer.

sen kan du ju kolla www.netzmarkt.de/thomann också, dom levererar med postförskott här i sverige


Posted by Jeremy H on Aug-30-2004 21:07:

quote:
Originally posted by Vizay
kolla upp pcv-275:an, helt klart värd priset (har en själv å jag har inte hittat en enda nackdel med den so far)

förövrigt så ska frakten från recordcase.de alltid vara 100:- (ja 100 SEK) oavsett vad du köper. Men maila å kolla just in case så de inte e nå specialdeal för tyngre grejer.

sen kan du ju kolla www.netzmarkt.de/thomann också, dom levererar med postförskott här i sverige

Oooh..låter inte alls dumt det där!
Mailade de billigaste företaget jag hittade i england för ett tag sen.. dom ville lixom ha £150 för frakten

Hmm.. Ingen som vet nån affär här i Göteborg som har hyfsat utbud av DJ-prylar? Skulle ju inte skada att få åka och känna/titta på de jag är intresserad av..


Posted by Jeremy H on Aug-31-2004 16:11:

Fick svar från recordcase nyss.. fraktkostnaden blir 9.90 euro!

Nu är bara frågan vilken mixer jag ska välja.. Help me!

EDIT: Hmmm..verkar inte finnas split cue på DXM-06? Eller har jag fel?


Posted by Vizay on Aug-31-2004 16:27:

spelar roll med splitcue, skaffar du en mixer med splitcue kommer du använda det i några veckor sen inser du att det e bättre å lära sig mixa utan eftersom majoriteten av alla mixers inte har det

e bara å sätta båda kanalerna på cue å sen använda gainreglaget för å få den ena högre


Posted by ScuL on Aug-31-2004 17:10:

Numark's DXM06 har en interessant grej angående cueendet
Det finns Cue Gain (volume) men också en Cue Crossfader..
man kan välja själv vilken kanal är högre utan att förändra Gain/per kanal


Posted by Jeremy H on Aug-31-2004 17:32:

Ahhh okej! Tack ScuL & Vizay

Det här landade ju t.o.m. under 20'000kr, så jag är nöjd!
Blir nog att jag beställer 2 CDX o DXM06.an så fort jag fixat plats åt dom här hemma


Posted by Vizay on Aug-31-2004 17:54:

fan va nice, grattis till beslutet får man väl säga då, välkommen till den mörka sidan


Posted by Jeremy H on Aug-31-2004 18:27:

Haha thx!

En siiiiiiista fråga bara! (Är alltid sån här när jag ska köpa saker som kostar "lite" pengar )
Räcker CDX.ens nogrannhet på 0.1% vid pitch om man mixar trance? En del andra spelare har ju 0.02% tex..


Posted by Vizay on Aug-31-2004 20:05:

de räcker


Posted by ScuL on Aug-31-2004 20:06:

Tror inte att du märker det.... du får lära dig beatmatcha först sen kan vi snacka om noggranhet av cd/skiv-spelare


Posted by Jeremy H on Oct-05-2004 17:27:

Efter mycket om och men så har jag nu beställt 2st Pioneer CDJ-1000Mk2.or, 1st Numark DXM-06 och ett par Numark PHX

Vill ha dom nuuuuuuuuu!


Posted by ScuL on Oct-05-2004 17:28:

Lycka till.. man blir beroende.


Pages (2): [1] 2 »

Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.