TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Se hit! Klubbdunka!

Posted by djKay on Aug-30-2004 20:38:

Thumbs up Se hit! Klubbdunka!

Hej p� er musikv�nner!

H�r tipsar jag om det ny�ppnade svenska forumet "KlubbDunka"! Det �r ett renodlat musikforum (inte en informationsbas som tranceaddict, alts� inte n�gon konkurrerande sida) f�r oss som gillar elektronisk musik, varesig det �r House, Trance, Techno, D&B, iDM eller n�gon annan genre!

Adressen �r http://www.klubbdunka.net och d�rrarna slogs upp den 18e augusti.

M�nga h�r av oss producerar och DJar musik i de olika elektroniska stilarna, och kan p� klubbdunka.net promota sina produktioner och f� feedback tillbaka. Det finns redan n�gra duktiga etablerade DJs och producenter som vill avl�gga sin feedback.
Det finns �ven en avdelning f�r att prata produceringsutrustning, DJ-gear och liknande.

N�r det finns tillr�ckligt tjockt med anv�ndare kommer den allm�na avdelningen delas in i 4 stora genreblock, men f�r tillf�llet �r det ett allm�nforum f�r den elektroniska musiken. Titta sj�lva och bekanta er med forumet och folket! Klubbdunka ska bli en stor tr�ffpunkt!

S� vad v�ntar ni p�? In med er p� det renodlade musikforumet f�r oss som lyssnar eller jobbar med elektronisk musik! Skriv g�rna i tr�den om ni reggar er och vad ni kallar er d�r! Kan vara roligt att se varifr�n folk hittar oss! Man kan h�nga p� mer �n ett forum!

Mycket n�je!

mvh
DjKay, grundare och admin @ www.klubbdunka.net

Posted by hustler on Aug-31-2004 06:52:

N I C E!!

Posted by n0bben on Aug-31-2004 08:39:

hehe, ett seri�st forum borde kanske inte ha topics om "bra DC-hubbar" osv, vad vet jag

Posted by Vizay on Aug-31-2004 11:27:

nobben: funkar v�l s� l�nge dom inte e stora men om do mska bli stora s� ere nog smart � inte ha forumdelar om dchubbar osv

men men, ska genast ta mig en titt...verkar lovande

Posted by hustler on Aug-31-2004 14:56:

Varf�r skulle forumet vara mindre seri�st f�r att det finns topics som "DC Hubbar"?

Posted by djKay on Aug-31-2004 15:53:

quote:
Originally posted by n0bben-
hehe, ett seri�st forum borde kanske inte ha topics om "bra DC-hubbar" osv, vad vet jag

Nej, f�r d� �r ju hela forumet oseri�st i samband med detta.
L�nt att moralsnacka om n�got alla g�r, det �r som att h�nga p� ett MC-forum och s�ga att man aldrig k�r �ver hastighetsbegr�nsningen n�gonsin.
-kolla lite n�rmre ist�llet, mkt trevligt st�lle som v�xer fort!

Posted by Vizay on Aug-31-2004 16:06:

vet inte hur nobben resonerade men jag t�nkte mest p� att om forumet blir stort s� �r det inte bra att det f�rekommer snack om dc-hubbar osv f�r det �r forumet och dess �gare som hamnar i trubbel om det kommer ut
det kan p� sikt allts� resultera i att hela forumet f�r st�ngas ner.

det �r d�rf�r snack om sharing och hubbar osv p� TA inte �r till�tet egentligen

d�remot tycker jag inte det g�r forumet mindre seri�st om det f�rekommer, ska ju inte direkt hymla med att man tankar mp3or

Posted by hustler on Aug-31-2004 18:15:

quote:
Originally posted by djKay
Nej, f�r d� �r ju hela forumet oseri�st i samband med detta.
L�nt att moralsnacka om n�got alla g�r, det �r som att h�nga p� ett MC-forum och s�ga att man aldrig k�r �ver hastighetsbegr�nsningen n�gonsin.
-kolla lite n�rmre ist�llet, mkt trevligt st�lle som v�xer fort!

Kunde inte sagt det b�ttre sj�lv.

Posted by djKay on Aug-31-2004 18:17:

Tror inte det �r n�gra problem om att prata om DC-hubbar rent juridiskt, DC �r ingen olaglig programvara, s�l�nge man inte snackar om vad man ska tanka exakt.
Men visst, f�r v�l h�lla koll p� piratsnacket!

Posted by Hauken on Aug-31-2004 23:48:

quote:
Originally posted by Vizay
vet inte hur nobben resonerade men jag t�nkte mest p� att om forumet blir stort s� �r det inte bra att det f�rekommer snack om dc-hubbar osv f�r det �r forumet och dess �gare som hamnar i trubbel om det kommer ut
det kan p� sikt allts� resultera i att hela forumet f�r st�ngas ner.

det �r d�rf�r snack om sharing och hubbar osv p� TA inte �r till�tet egentligen

d�remot tycker jag inte det g�r forumet mindre seri�st om det f�rekommer, ska ju inte direkt hymla med att man tankar mp3or

P2P Kan inte stoppas och ska inte stoppas. Att forum till�ter det och slutar fjanta f�r skivindustrin �r bra.

M�nga menar att det f�rst�r f�r de "sm�" artisterna.. vilket �r skitsnack. S� sa man n�r kassett bandet kom med. "Home taping is killing music". Hade f�rmodligen bara k�nt till Tiesto, PVD och de andra "stora" om det inte var f�r p2p och release grupperna. �ven om jag sj�lv inte anv�nder n�tverken s� mycket idag, �r det bra att andra kan g�ra det.

YARR!

Posted by djKay on Sep-01-2004 00:04:

quote:
Originally posted by Hauken
P2P Kan inte stoppas och ska inte stoppas. Att forum till�ter det och slutar fjanta f�r skivindustrin �r bra.

M�nga menar att det f�rst�r f�r de "sm�" artisterna.. vilket �r skitsnack. S� sa man n�r kassett bandet kom med. "Home taping is killing music". Hade f�rmodligen bara k�nt till Tiesto, PVD och de andra "stora" om det inte var f�r p2p och release grupperna. �ven om jag sj�lv inte anv�nder n�tverken s� mycket idag, �r det bra att andra kan g�ra det.

YARR!

Bra sagt! Vad hade man egentligen upplevt och h�rt om inte f�r mp3orna... Tacka P2P.

Posted by reveal on Sep-01-2004 07:05:

Varje forum g�r som det vill, och p� TA �r det f�rbjudet. Om man �ppet talar om fildelning etc s� kommer man r�ka ut f�r problem, vare sig det �r "r�tt" med p2p eller inte. Kanske vill man visa en st�ndpunkt genom att l�ta sitt forum tala om det, eller s� vill man vara s�ker p� att det f�r �verleva, upp till var och en.

Posted by Hauken on Sep-01-2004 12:54:

Man r�kar INTE p� problem. M�nga lever i illusionen att p2p �r olagligt, vilket det inte �r. Vi har dessutom yttrandefrihet i Sverige, och v�ldigt m�nga andra l�nder, s� prata om det i forum kan vi g�ra, urs�kta ordvalet, b�st fan vi vill Men givetvis �r det TA som s�tter reglerna, eller i detta fall klubbdunka, och vill vi diskutera i deras forum ska man givetvis r�tta sig efter deras regler. Men komma med f�rslag och konstruktiv kritik kan man alltid g�ra

De problem som kan uppst� om man till�ter snack om warez / fildelning �r med annons�rer, d� vissa v�ljer att ta avst�nd fr�n s�dan verksamhet.

Om man ser alla tr�dar som skulle skapas relaterat till �mnet som ett problem skulle det ju givetvis ocks� vara ett.

Faktiskt s� finns det ingen som �kt dit f�r att ha laddat ned musik via n�tverken. N�gonsin. F�rutom n�got enstaka extremfall i USA d� folk suttit p� 6-siffriga antal l�tar och spridit dom.

Folk i Sverige har f�tt varningar n�r dom haft filmer utdelade p� n�tverken, men det �r ocks� allt.

Dom som �ker dit �r de som laddar hem och s�ljer. Och att dom torskar �r bra.

http://www.thepiratebay.org/ l�s �versta nyheten, ett f�rs�k att s�tta stopp f�r fullt laglig verksamhet. Givetvis kommer det fr�n storebror USA som tror sig ha r�tt att best�mma �ven i Sverige.

Posted by n0bben on Sep-01-2004 15:16:

enligt ryktesv�gen har Swamper varit kontaktad just pga all mp3/p2p-snack p� tranceaddict, d�rav reglerna.

f�rst�r att ni sn�la leechers som aldrig k�per skivor tycker det �r synd

och ni som fr�gar om dchubbar osv.. e det verkligen s� sv�rt o hitta sj�lv?

Posted by Hauken on Sep-01-2004 16:21:

F�r vissa �r det s�, ja. Jag kanske inte har det, men jag delar g�rna med mig av kunskapen till dom som beh�ver den.

Vad g�r det om man blir "kontaktad" ? Det �r fortfarande inget olagligt och ingen kan komma med n�got annat �n tomma hot. G� in p� thepiratebay.org och l�s �versta nyheten, d�r blev man "kontaktad". Vad mer kan dom g�ra? inte ett smack!

Jag k�per inte s�rskilt mycket skivor, nej. Men det har jag aldrig gjort. K�per mer skivor nu p� senare dar �n tidigare, innan jag laddade hem mycket iaf.

Problemet �r att det �r dyrt. Ungdomar och studenter har vanligtvis inte s� mycket pengar, och skivor f�r oftast ganska l�g prioritet. Ist�llet satsar jag mina pengar p� att �ka och se artisterna och p� s� s�tt st�dja dom.

Jag la ut �ver 1500 kronor p� mysteryland biljett, mat, dricka, tshirts f�rra f�rra veckan. M�nga andra gjorde samma sak.

Fr�ga dig detta: iaf jag inte hade tankat t ex DJ Lunas musik, tror du jag d� n�gonsin hade k�nt till han? Eller �kt ner till Mysteryland?

Hade nog inte k�nt till en enda som �verhuvudtaget spelade p� mysteryland, m�jligtvis paul van dyk. Tiesto? Tveksamt, men kanske. Deras skivor s�ljs inte ens i �stersund.

Luna, Gizmo, Dana, Rank 1 mfl f�r betalt f�r att spela p� Mysteryland. N�r jag bes�ker mysteryland tj�nar dom pengar. N�r jag k�per en Blackhole t-shirt f�r 45 Euro i Blackhole t�ltet st�djer jag hela labeln.

Hade jag gjort det iaf jag inte hade kunnat tanka deras musik? Hade jag k�nt till dom?

Ge fan i att kalla folk sn�la bara f�r att dom inte vill betala f�r en gullig f�rpackning och 10-15 euro i frakt.

Posted by Vizay on Sep-01-2004 17:12:

ur en rent juridisk synvinkel kanske folk inte kan g�ra s� mycket om man snackar fildelning osv p� forumet men annons�rerna och �garna till servern d�r forumet ligger kan ju ta avst�nd och helt enkelt dra sig ur sammarbetet.

visst kan man hitta ny host f�r forumet men chansen �r att samma sak h�nder igen med n�sta host osv...

dessutom har du fel ang�ende det d�r med varningarna, jag k�nner folk som har blivit varnade av sina ISP's och som sen har blivit bortkopplade ur deras n�t f�r gott. Detta pga. att det delades ut filmer, musik osv men det var inte i n�gra 6siffriga antal det kan jag lova dig

Posted by Hauken on Sep-01-2004 17:35:

Att bli bortkopplad tycker inte jag l�ter s�rskilt farligt. Lite surt m�jligtvis. Att byta internetleverant�r �r idag inget st�rre problem. Synd bara att vi ska beh�va ha ett storebrors samh�lle d�r ISP'n sitter och tittar vad vi sysslar med, och agerar p� APB's kommando.

Det 6 siffriga antalet var fr�n ett fall i Kanada d� en kille �kte upp i domstol och n�gra miljoner i b�ter.

Problem med webhotellen s�ger du... hur klarar sig Piratbyran.org ? Det �r i extremfall webhotellen st�nger dig. Ta Flashback till exempel, men d�r diskuteras l�ngt mer �n bara "warez".

Visst kan det ge problem med vissa, men inget webhotell st�nger dig f�r att dina anv�ndare diskuterar �mnet.

Posted by Vizay on Sep-02-2004 18:02:

F�r att d� h�lla mig till �mnet, det v�rkar vara en r�tt okej sida eller va jag nu ska kalla det f�r
Har facktiskt reggat mig nu och allt

edit: sen va det ju Pjox som skrev detta, va inte medveten om att lilla r�ttan Vizay hade loggat in h�r utan att logga ut

Posted by djKay on Sep-04-2004 01:00:

n0bben-: Snarare s� att p2p m�nga g�nger f�r CD-konsumptionen att �ka d� folk mer ing�ende f�r veta vad de tycker �r bra och inte.

Posted by n0bben on Sep-04-2004 01:19:

tycker mig nog se fler exempel p� m�nniskor som s�ger att dc �r det b�sta som n�gonsin h�nt f�r d� beh�ver man inte k�pa skivor, �n folk som verkligen k�per skivorna de laddar ner.

p2p kan ju givetvis diskuteras i o�ndlighet, men min personliga �sikt �r att s�dant snack kan sk�tas via PM o s�nt, inte i forums gjorda f�r o diskutera musik.

Posted by RebeL9 on Sep-04-2004 04:43:

quote:
tycker mig nog se fler exempel p� m�nniskor som s�ger att dc �r det b�sta som n�gonsin h�nt f�r d� beh�ver man inte k�pa skivor, �n folk som verkligen k�per skivorna de laddar ner.

d�r satte du huvudet p� spiken!

Posted by Hauken on Sep-04-2004 15:04:

quote:

p2p kan ju givetvis diskuteras i o�ndlighet, men min personliga �sikt �r att s�dant snack kan sk�tas via PM o s�nt, inte i forums gjorda f�r o diskutera musik.

Så är det också, bitvis.

Min lillasyster har slutat köpa Madonnas albums, jag får tanka dom åt henne istället. Hon är jätte nöjd över det, för nu slipper hon ju betala så mycket för dom!
Sen kan Madonna få gråta hur mycket hon vill om att hon blir fattig och att folk "stjäl" från henne.
Det hela känns så töntigt när hon senare på MTV Cribs visar upp hennes hus för flera miljarder, hennes 37 bilar och samling med diamanter...

Nyckeln heter mervärde. Det enda du får när du köper ett album idag är en snygg förpackning. För ungefär 200:-. Att min lillasyster inte är särskilt motiverad att slänga ut 200, då det motsvarar vad hon får i "månadspeng" av mamma på två månader tycker inte jag är särskilt konstigt.
Ska folk betala så mycket så får dom väl lägga till något extra som gör det värt pengarna; t ex en konsertbiljett eller en t-shirt kanske.. en affisch? Vad vet jag!

Sedan lyssnar jag inte ens på CD längre. Min vanliga ministereo är såld, numera har jag en förstärkare och högtalare kopplade till min musikanläggning; datorn. Att behöva lyssna via cd är bara onödigt krångligt, playlisten i winamp känns betydligt mer bekvämt...

Det enda jag skulle göra med en köpt cd är att rippa låtarna till datorn och lyssna på dom från hårdisken. Dessutom kan jag inte spela CD skivor i min bärbara MP3 spelare...

Det är dom stora som förlorar, och dom tjänar redan tillräckligt. Mycket av deras förluster är ju pga att folk hittar så mycket nya artister. Musiken är mycket bredare idag, och små artister har mycket större möjligheter.

P2P har gjort att musikindustrin inte är lika lönsam för vissa, medans det gynnar några enormt...

Vilka? Dom små givetvis! Hänvisar till mitt Mysteryland exempel.