TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- 2 Nationale evenemententerreinen

Posted by Asperge on Aug-31-2004 06:17:

2 Nationale evenemententerreinen

quote:

Pleidooi voor twee nationale evenemententerreinen

Uitgegeven: 31 augustus 2004 07:53
Laatst gewijzigd: 31 augustus 2004 08:00

LEIDSCHENDAM - Nederland heeft twee nationale evenemententerreinen nodig. Uit onderzoek in opdracht van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) blijkt dat grote evenementen in de openlucht, zoals Dynamo Open Air, Mysteryland, Dance Valley, Lowlands en Taptoe, nu vaak worden geremd in hun groei en soms zelfs geen doorgang kunnen vinden.

Vooral de voorzieningen op evenementen zoals Lowlands zouden naar een hogere plan moeten

"Nu maken we economisch gezien even een pas op de plaats. Op de langere termijn beperken echter de huidige, vaak tijdelijke voorzieningen een verdere ontwikkeling van onze evenementen", aldus business-developmentmanager 'Events' Gerben Baaij van het NBTC dinsdag.

Volgens hem zijn vooral betere voorzieningen nodig voor grote popconcerten, muziek- en dancefestivals, sportevenementen en (inter)nationale bijeenkomsten van organisaties als scouting.

Twee locaties

Het NBTC ziet het liefst dat twee nationale evenemententerreinen worden aangewezen, mogelijk aangevuld met regionale locaties. "Zeker als we meer internationale potentie willen benutten. Momenteel komt gemiddeld nog maar 3 procent van de festivalgangers uit het buitenland", stelt Baaij.

Het NBTC wijst in zijn onderzoek vijf kansrijke locaties aan: Spaarnwoude in Velsen, het Six Flags/Jamboree-terrein in Dronten, het TT-circuit in Assen, vliegveld Teuge in Voorst bij Apeldoorn en Landgoed de Gulbergen in Nuenen. Baaij benadrukt dat de locaties aan nogal wat eisen moeten voldoen. Zo moet er permanent een terrein beschikbaar zijn van circa 180 hectare dat idealiter in een landelijke ambiance ligt.

50.000 bezoekers

ZKA Consultants & Planners uit Breda heeft doorgerekend dat een nationaal evenemententerrein de garantie moet hebben dat er per jaar ten minste vier meerdaagse festivals met circa 50.000 bezoekers en zes eendaagse manifestaties met gemiddeld 40.000 gasten kunnen plaatsvinden.

Deze stroom aan mensen vergt volgens Baaij samenwerking tussen de overheid en de uitbaters van de terreinen op het gebied van inpassing van de infrastructuur en afspraken over geluids- en lichtoverlast, vervoer, veiligheid en afval.

Investeringen

De noodzakelijke investeringen voor een nationaal evenemententerrein bedragen volgens de haalbaarheidsstudie tussen de 53 en 63 miljoen euro. Wanneer de locatie volledig in gebruik is, kan er een omzet worden behaald van 60 miljoen euro per jaar en cre�ert het terrein 850 volledige arbeidsplaatsen.

Ik weet nog niet echt wat ik hiervan moet vinden, aan de ene kant nooit meer de ellende met files, goede voorzieningen en gezeik van burgermeesters aan de andere verliezen festivals wel haar charme als ze allemaal op dezelfde locatie worden gehouden.

Posted by basd on Aug-31-2004 07:09:

Re: 2 Nationale evenemententerreinen

quote:
Originally posted by Asperge
.. aan de andere verliezen festivals wel haar charme als ze allemaal op dezelfde locatie worden gehouden.

Dat zal van de organisatoren tenminste wat creativiteit vragen, bovendien hoef je niet elke keer het hele terrein te gebruiken..

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Awakenings en Dance Valley, die worden beiden op Spaarnwoude gehouden, maar door allebei een andere kant van het terrein te gebruiken lijken de twee lokaties niet eens op elkaar (afgezien van het feit dat er gras ligt, en dat het allebei dik twee uur met de trein is vanuit Enschede..)

Ik vind het wel een goed initiatief, bovendien scheelt het een hoop gezeur. Alleen jammer dat de Floriade er niet tussen staat, dat is toch wel een mooi plekkie (denk ik, ben er zelf nog niet geweest).

Ben alleen benieuwd of dit ook uiteindelijk door gaat zetten, of dat het gewoon een scheet van een planbureautje is waar vervolgens niks mee wordt gedaan.

Posted by total woot on Aug-31-2004 07:11:

Re: 2 Nationale evenemententerreinen

quote:
Originally posted by Asperge
aan de andere verliezen festivals wel haar charme als ze allemaal op dezelfde locatie worden gehouden.

Dat hoeft natuurlijk niet, zo zijn er meerdere festivals in Biddinghuizen, en in Spaarnwoude... wat imo wel een nadeel is, dat iedereen nu af en toe een festival in de buurt heeft, voor mij persoonlijk zou t natuurlijk leuk zijn als er op t TT-circuit iets leuks zou plaatsvinden, bij alle andere opties moet ik minimaal 3 uur reizen... niet echt een positieve ontwikkeling dus

Posted by magrec on Aug-31-2004 08:40:

TT of Teuge is prima...

Teuge i snog dichterbij dan busloo voormij en de TT dan ga ik wel pitten bij mijn opa & oma die op 2km er vandaan wonen

Posted by basd on Aug-31-2004 08:44:

quote:
Originally posted by magrec
TT of Teuge is prima...

Teuge i snog dichterbij dan busloo voormij en de TT dan ga ik wel pitten bij mijn opa & oma die op 2km er vandaan wonen

En dan gezellig op zondagochtend met je brakke hoofd op de koffie, proberen uit te leggen wat je de vorige avond / nacht hebt gedaan?

"De hele avond dansen? Ooh, dat deden wij vroeger ook in het dorpshuis!" Ik zie het al voor me.

Ook een mooie gelegenheid voor een TA-afterparty denk ik dan

Posted by magrec on Aug-31-2004 08:50:

quote:
Originally posted by basd
En dan gezellig op zondagochtend met je brakke hoofd op de koffie, proberen uit te leggen wat je de vorige avond / nacht hebt gedaan?

"De hele avond dansen? Ooh, dat deden wij vroeger ook in het dorpshuis!" Ik zie het al voor me.

Ook een mooie gelegenheid voor een TA-afterparty denk ik dan

Neem je tentje maar mee hoor Plek zat daar.

Posted by Creamfields23 on Aug-31-2004 09:37:

Ik vind dit dus blablabla jullie verdienen geld en hier willen wij ook van mee plukken. En laat me raden die gene die het hoogste bod leveren krijgen de terreinen toegewezen en heb u nog geen terrein dan word dit voor u geregeld.

Dat het allemaal beter geregeld kan worden snap ik, maar laat dit dedesbetreffende gemeente regelen.

En nog steeds hebben voor mij de dichtsbijzijnde evenementen de voorkeur.

Posted by ROFL on Aug-31-2004 11:20:

Re: Re: 2 Nationale evenemententerreinen

quote:
Originally posted by basd
Alleen jammer dat de Floriade er niet tussen staat, dat is toch wel een mooi plekkie (denk ik, ben er zelf nog niet geweest).

Daar is veel te veel bebouwing omheen. Dat zouden bewoners denk ik niet zo snel pikken. Bij Mysteryland krijgen omwonenden al kaarten ter compensatie van de geluidsoverlast.

Posted by basd on Aug-31-2004 11:34:

Re: Re: Re: 2 Nationale evenemententerreinen

quote:
Originally posted by ROFL
Daar is veel te veel bebouwing omheen. Dat zouden bewoners denk ik niet zo snel pikken. Bij Mysteryland krijgen omwonenden al kaarten ter compensatie van de geluidsoverlast.

Dat zou een reden kunnen zijn, ik weet het niet.

Maar het blijft wel jammer, en dat was mijn punt.

Posted by New Wave on Aug-31-2004 14:34:

quote:
Originally posted by Creamfields23
Ik vind dit dus blablabla jullie verdienen geld en hier willen wij ook van mee plukken. En laat me raden die gene die het hoogste bod leveren krijgen de terreinen toegewezen en heb u nog geen terrein dan word dit voor u geregeld.

Dat het allemaal beter geregeld kan worden snap ik, maar laat dit dedesbetreffende gemeente regelen.

En nog steeds hebben voor mij de dichtsbijzijnde evenementen de voorkeur.

Wat lul jij nou weer. Ze zoeken naar meer locaties voor meerdere evenementen. Ik vind dat hardstikke top. Stel je voor dat je op dat vliegveld feesten geeft. Main aan het einde/begin van de landings/start- baan. hele lange rij mensen dervoor. prima lijkt het me. Dit is dus geen blablabla. En geld verdienen doet iedereen. Stel je voor dat er geen geld mee te verdienen is....waar zijn jouw hersens? Het gaat erom dat evenemnten zich kunne gaan ontwikkelen en zich op internationaal gebied kunnen uitbreiden.

Posted by Creamfields23 on Sep-01-2004 10:11:

quote:
Originally posted by New Wave
Wat lul jij nou weer? Het gaat erom dat evenemnten zich kunne gaan ontwikkelen en zich op internationaal gebied kunnen uitbreiden.

Ik zal je een paar feiten geven kerel.

Josti die ooit door iedereen geprezen werd totdat het gehype de pan uit vloog. Het feit dat steeds meer mensen bepaalde evenementen mijden omdat men het te commercieel / te gehypt vinden worden.

Posted by New Wave on Sep-01-2004 14:42:

quote:
Ik zal je een paar feiten geven kerel.

Josti die ooit door iedereen geprezen werd totdat het gehype de pan uit vloog. Het feit dat steeds meer mensen bepaalde evenementen mijden omdat men het te commercieel / te gehypt vinden worden.

Nou kerel.....waar zijn je paar feiten?
Het gaat hier over nieuwe locaties. Nieuwe locaties waarbij de infrastructuur beter. En juist vernieuwing in evenementplaatsen is juist bevorderend. Een betere verdeling over het land is een voordeel voor iedereen. Je zit alleen maar te zeuren over centjes dit, centjes zus. Je weet nieteens wat er gedraaid gaat worden of welke dj's er komen of wat dan ook. Het gaat hier om een locatie.....Je zeikt over dingen waarvan je nog helemaal geen reet van weet..........kerel.
Jij kijkt alleen maar naar d enegatieve dingen van een plan. Hoop niet voor je dat je altijd zo over dingen denkt.....dan ben je een behoorlijke zeikerd.

Posted by basd on Sep-01-2004 15:09:

Mwehe, Tim die iemand anders een zeikerd noemt

Maarre serieus Creamfields, wat is je punt? Die twee posts van je snap ik echt niet, ik vind ze warrig en er komt verder geen duidelijk punt uit naar voren.. Als je het even beter formuleert kan er ook gewoon normaal op gereageerd worden.

Posted by SnuggLe on Sep-01-2004 15:33:

Vind het een goed plan. Omdat de infrastructuur etc dan beter wordt en het er standaard ligt kunnen maybe de prijzen van festivals omlaag.
Maar probleem is dat je dan verschillende feesten op 1 terrein hebt zegmaar. Zie je DV en ML al na elkaar op 1 terrein plaatsvinden? Organisaties proberen elkaar af te troeven met terrein.

Posted by Creamfields23 on Sep-01-2004 21:52:

Kijk ik zal het even "proberen te showen" hoe ik het zie:

P.S. Let wel op dat ik het hier over de reeds bestaande evenementen heb.

Als je alles gaat centraliseren verliest een evenement zijn nostalgie. Denk bijvoorbeeld aan de heuvel 's avonds op Dancevalley.

De altijd in mijn vriendinkring gaande discussie over dat de lokatie van Mysteryland vetter is dan die van dancevalley en andersom.

Dit soort "kleine" dingen die bij veel mensen juist een evenement speciaal maken gaan in een keer verloren.

En nu kom ik op de quote met Josti. Je zult als er vaste plaatsen voor evenementen komen toch weer veel "echte liefhebbers" hebben die vinden dat het allemaal te commerciel is geworden. En dit vind ik jammer. Kijk naar iemand als Tijs vroeger stond echt heel de zaal te springen en nu krijg je toch van die mensen die voor Tijs komen omdat er zo veel aandacht aan word geschonken.

Ik hoop dat ik mijn standpunt beter naar voren heb kunnen brengen.

En tuurlijk is het Economisch gezien goed, maar goed is niet altijd meteen de juiste keuze.

Posted by New Wave on Sep-01-2004 22:42:

Waar haal jij dan vandaan dat ze alles op die 2 terreinen willen houden?

Posted by Creamfields23 on Sep-01-2004 22:57:

Grote evenementen in de openlucht, zoals Dynamo Open Air, Mysteryland, Dance Valley, Lowlands en Taptoe, nu vaak worden geremd in hun groei en soms zelfs geen doorgang kunnen vinden.

Posted by basd on Sep-02-2004 08:24:

quote:
En nu kom ik op de quote met Josti. Je zult als er vaste plaatsen voor evenementen komen toch weer veel "echte liefhebbers" hebben die vinden dat het allemaal te commerciel is geworden.

Eeehhh, en dat veel mensen Tiesto commercieel vinden tegenwoordig ligt aan het feit dat hij telkens op dezelfde plaatsen gaat draaien? Dit volg ik echt even niet.

Of bedoel je dat iets te commercieel wordt als het op een vaste plaats wordt gehouden? Dan snap ik
a) niet wat dat met Tiesto te maken heeft
b) niet waarom dat dan in hemelsnaam zo zou zijn

quote:

Grote evenementen in de openlucht, zoals Dynamo Open Air, Mysteryland, Dance Valley, Lowlands en Taptoe, nu vaak worden geremd in hun groei en soms zelfs geen doorgang kunnen vinden.

Mjah, maar dat zegt nog niks over dat ze die terreinen niet meer willen gebruiken. Vind ik dan. Bovendien, als ze dat Taptoe-festival (whatever that may be) ergens anders willen houden, zal mij dat echt aan mijn reet roesten. Er staat nergens dat ze Mystery Land of Dance Valley ergens anders gaan houden toch? Ze zullen wel gek zijn om Dance Valley te verplaatsen.. Kunnen ze meteen de naam veranderen.

Posted by New Wave on Sep-02-2004 09:03:

quote:

Vind dit nou niet aangeven dat alle feesten naar die 2 grote terreinen gaan.

En trouwens: "Het NBTC wijst in zijn onderzoek vijf kansrijke locaties aan: Spaarnwoude in Velsen enzenz"
Dat Dancevalley en Mysteryland niet zouden kunnen grooien is dus bullshit. De NBTC zet zelfs het terrein al bij de kanshebbers.
Daarnaast zal dancevalley zeker niet verhuizen.

En met die tiesto argument dat klopt natuurlijk niet huh, dat is alleen maar gissen. Je maakt je druk om niets.