TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Har lite frågor om digital DJing


Posted by RebeL9 on Sep-08-2004 10:22:

Har lite frågor om digital DJing

Nu när fler och fler DJs går över till att köra digitalt som tex Paul van Dyk, J00F, MIKE mfl så undrar jag om det är någon som har erfarenhet av det.
J00F behandlar ämnet i sitt senaste dagboksinlägg:
http://www.john00fleming.com/months_frameset.html

Vad är det för utrustning man behöver? Kopplar man enbart ihop mixern med en laptop och kör programmet Finalscratch eller är det något mer som behövs?

Tack på förhand


Posted by SteveTranz4ever on Sep-08-2004 11:13:

http://www.finalscratch.com

Du behöver även dom här special skivorna som är kodade...


What is Final Scratch


Posted by CJ InterCity on Sep-08-2004 17:09:

jag har själv tänkt övergå till Digital, men bara tills jag har råd med skivspelare. har ju en hög med vinyler men dom bara står och samlar damm

Numark PC DJ (Red Edition) har jag fastnat för. mkt bra och precist program, förutom att man inte kan scratcha


Posted by jofawe on Sep-08-2004 17:42:

själv kör jag med Traktor studio ...
Kolla i min upload på äfftääpäään så ligger en mix gjord av mig i Traktor


Posted by ScuL on Sep-08-2004 17:48:

Finalscratch är egentligen inget för 'sovrum'-DJ's .
det är inte precis billig

Jag har mixat en hel del med MP3r men har nyss bytat till vinyl för att det ger en bättre känsle av vad man håller på med.

Finalscratch fungerar typ som en ersättningsmedel . Det känns som vinyl men det är digital.


Posted by Laszlo on Sep-08-2004 23:17:

Sovrums DJ's? hmmm....Chris Liebing och Shane 54 kör ju med FS...jag har i och för sig aldrig hört Shane spela, men om hans mixningstekniker håller lika hög klass som hans produktioner så ligger han knappast i lä....Chris Liebing rev ju av ett set första dagen på kryssninge som heter duga, och då var han inte nykter...

P3 Dans körde ju som bekant en timma med Chris Liebing för ett par veckor sedan där de hade en intervju med honom...där var hans främsta argument att han slapp bära på alla skivorna, att han kunde spela många promo's och att han dessutom kunde göra om låtarna på datorn, göra egna bootlegs så att säga, för att få en egen prägel på sina sets....sen vet jag inte om det räcker som argument, men mycket mer än så kan man väl inte komma med....

Sen är jag också emot lite av denna digitala revolutionen, men det kanske jag inte ska säga högt för rätt vad det är så sitter jag själv med FS om ett par månader....njae....jag säger varken bu eller bä...

Sen har jag aldrig själv testat FS men av vad jag har hört så är det precis samma sak som att köra med riktiga 12;or...


Posted by Amplifire on Sep-08-2004 23:44:

Jo, men Scul skrev ju att FS inte är något för sovrums-dj's...


Posted by Laszlo on Sep-09-2004 00:08:

quote:
Originally posted by Amplifire
Jo, men Scul skrev ju att FS inte är något för sovrums-dj's...


haha...sorry...


Posted by Connector on Sep-09-2004 10:11:

Är också väldigt sugen på Final Scratch. Men det får bli när mp3 revolutionen kommer till skivbolagen så man kan köpa 320kbps mp3'or för några kronor


Posted by DjAviander on Sep-09-2004 10:52:

quote:
Originally posted by CJ InterCity
jag har själv tänkt övergå till Digital, men bara tills jag har råd med skivspelare. har ju en hög med vinyler men dom bara står och samlar damm

Numark PC DJ (Red Edition) har jag fastnat för. mkt bra och precist program, förutom att man inte kan scratcha



Kan du hjälpa mig hur man isf spelar in set i det? =)..
Jag har använt det några gånger, men hittar ingen "Inspelnings funktion"


Posted by CJ InterCity on Sep-09-2004 13:51:

quote:
Originally posted by DjAviander
Kan du hjälpa mig hur man isf spelar in set i det? =)..
Jag har använt det några gånger, men hittar ingen "Inspelnings funktion"

så vitt jag vet finns det inte. jag brukar inte spela in mina mp3 set heller, det känns på något sätt stoltare att ha vinyl set

men jag kan rekommendera programmet Total Recorder. med det programmet kan du spela in alla ljud datorn ger ifrån sig (då föreslår jag att du stänger av mus-klick ljuden ) inklusive ett PC DJ liveset! programmet kan du lätt få tag på både legalt och mindre legalt *vissla*


Posted by DjAviander on Sep-09-2004 15:05:

quote:
Originally posted by CJ InterCity
så vitt jag vet finns det inte. jag brukar inte spela in mina mp3 set heller, det känns på något sätt stoltare att ha vinyl set

men jag kan rekommendera programmet Total Recorder. med det programmet kan du spela in alla ljud datorn ger ifrån sig (då föreslår jag att du stänger av mus-klick ljuden ) inklusive ett PC DJ liveset! programmet kan du lätt få tag på både legalt och mindre legalt *vissla*


Hoho Tackar..
Jag menar, jag har inte haft råd att investera i varesig vinyl eller cd-spelare så mp3set är det enda jag kan göra ..
Tack för tipset


Posted by el_vez on Sep-10-2004 16:54:

har använt FS sedan den kom för lite drygt 2 år sedan.
har väl runt 1500 låtar på den (min bärbara) för det rymms inte mer.

fördelar är att om du spelar mycket vinyl slipper du bära med dig den mellan olika gig.
man kan söka i applikationen så man hittar saker snabbt.
man kan även få en "stripe", dvs en bild av låten som på CDJ1000
fast med mycket bättre upplösning så man kan lätt se var breakdowns etc
finns om man inte känner låtarna så bra.

om du bara har vinyl hemma rekomederar jag den (FS) helt klart eftersom man får mycket mer inspiration av att kunna spela så mycket mer material (har inte råd att köpa mer än 10 skivor i månaden på studiemedel och det blir lite lite variation tyvärr)

det finns ett CD interface till den så man kan styra den från CD spelare
också, vilket är bra för på de ställen jag spelar är CD vanligare än vinylspelare

kolla på blocket eller vendolin, har sett begagnade för runt 4000.


Posted by Amplifire on Sep-10-2004 17:48:

Hur fungerar det när man spelar CD? Har man en speciell tidkodad cd-skiva då bara?


Posted by SteveTranz4ever on Nov-11-2004 16:20:

På tal om digital DJing

Vad tycker ni om nya Technics SL-DZ1200



Spana in en liten demo film med den här...
http://syndicate.tentoe.com/panason...r=1100189399468

Läs mer om den och spana in bilder här...
http://www.panasonic.com/consumer_e...ro_sldz1200.asp


Verkar jävligt grym... och dyr !


Posted by montana on Nov-11-2004 19:25:

jao, men technichs har inte så bra rykte när det gäller cd-skivspelare


Posted by SteveTranz4ever on Nov-11-2004 20:04:

quote:
Originally posted by montana
jao, men technichs har inte så bra rykte när det gäller cd-skivspelare

Rykte och verklighet är ju två skilda saker, speciellt med en sån här ny produkt...



Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.