TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Kerry eller Bush?
Pages (3): [1] 2 3 »
Kerry eller Bush?
Vilken skulle ni rosta pa om ni bodde i USA?
enligt statistikerna skulle Bush f� bara 16% av de r�ster i Europa s� jag tror inte att det kommer att skilja sig s� mkt h�r
Pest eller kolera.... bort med Bush iaf. den k�te stridspitten...
Kerry l�tt... alltid demokrater oavsett... Jag blir nerv�s n�r djupt relig�sa m�nniskor �r ledare f�r ett land!
kerry. B�ttre �n Bush i de fr�gor jag bryr mig, och jag gillar inte heller riktigt det d�r med att en fundamentalist styr v�rldens m�ktigaste land...
Michal Moore 
Det h�r �r ett v�ldigt intressant �mne och det gl�der mig att n�gon tog upp det. Vi hade en hel f�rel�sning just om amerikansk politik �nda fr�n den amerikanska revolutionens dagar fram till idag.
Flera intressanta punkter togs upp. I synnerhet n�r det g�ller Kerry. M�nga anser att Kerry �r s� mycket b�ttre �n Bush men gl�m d� inte f�ljande fakta om honom innan ni �ver�ser honom med ber�m:
1. Kerry f�r i princip samma aggressiva utrikespolitik som Bush.
2. Kerry r�stade f�r en invasion av Afghanistan och Irak.
3. Kerry vill utvidga den amerikanska n�rvaron i Irak
4. Kerry st�djer Sharons bos�ttarpolitik ovillkorligt (d�rf�r har han starkt st�d av proisraelerna i Senaten)
5. Bara det faktum att Kerry anv�nder sig av sina egna insatser i Vietnamkriget f�r v�l de flesta att rygga tillbaka med avsmak. �r det n�got man som amerikan borde sk�mmas �ver s� �r det v�l Vietnamkriget. Ist�llet glorifieras Kerry f�r sina insatser i detta fasansfulla krig.
Det h�r �r bara n�gra av de punkter som visar p� att skillnaden mellan Bush och Kerry �r mycket mindre �n m�nga verkar tro. De flesta som st�djer Kerry har troligen sett n�gon av Michael Moores filmer och f�tt en rej�lt snedvriden bild av den amerikanska politiken.
N�gra fler saker som man inte b�r gl�mma n�r det g�ller USA (som ironiskt nog kallas m�jligheternas land som �r �ppen f�r alla)
1. USA har aldrig haft en kvinnlig president, bara det faktum att l�nder som Indonesien och Pakistan haft kvinnliga premi�rministrar �r intressant.
2. En amerikansk president M�STE vara kristen och tydligt visa att han �r troende. Kerry �r katolik och Bush �r protestant, den sistn�mnde har upprepande g�nger sagt att det var Guds vilja att han skulle bli vald som president. Att presidenten m�ste vara kristen �r avg�rande f�r att han ska bli vald. �r han inte kristen f�r han inte den kristna h�gerns r�ster. Med andra ord har ateister, muslimer och andra trosinriktningar ingen chans att bli presidenter.
3. Presidenten m�ste ha en fin och trygg bakgrund. Han m�ste ha g�tt p� n�gon av de fina skolorna; Harvard, Yale eller Princeton
4. Enligt amerikansk lag m�ste presidenten vara f�dd i USA. Med andra ord kan Arnold Schwarzenegger inte bli president oavsett om han skulle vara l�ngt mer popul�r �n n�gon annan kandidat.
5. Allra helst ska presidenten ha medaljer fr�n n�got krig.
Som ni ser �r det mycket strikta ramar f�r vem som kan bli president i USA.
| quote: |
| Originally posted by RebeL9 2. Kerry r�stade f�r en invasion av Afghanistan och Irak. |
| Originally posted by RebeL9 N�gra fler saker som man inte b�r gl�mma n�r det g�ller USA (som ironiskt nog kallas m�jligheternas land som �r �ppen f�r alla) 1. USA har aldrig haft en kvinnlig president, bara det faktum att l�nder som Indonesien och Pakistan haft kvinnliga premi�rministrar �r intressant. 2. En amerikansk president M�STE vara kristen och tydligt visa att han �r troende. Kerry �r katolik och Bush �r protestant, den sistn�mnde har upprepande g�nger sagt att det var Guds vilja att han skulle bli vald som president. Att presidenten m�ste vara kristen �r avg�rande f�r att han ska bli vald. �r han inte kristen f�r han inte den kristna h�gerns r�ster. Med andra ord har ateister, muslimer och andra trosinriktningar ingen chans att bli presidenter. 3. Presidenten m�ste ha en fin och trygg bakgrund. Han m�ste ha g�tt p� n�gon av de fina skolorna; Harvard, Yale eller Princeton 4. Enligt amerikansk lag m�ste presidenten vara f�dd i USA. Med andra ord kan Arnold Schwarzenegger inte bli president oavsett om han skulle vara l�ngt mer popul�r �n n�gon annan kandidat. 5. Allra helst ska presidenten ha medaljer fr�n n�got krig. Som ni ser �r det mycket strikta ramar f�r vem som kan bli president i USA. |
Vad �r det f�r f�lla du syftar p�?
Jag tror det �r l�tt att vara efterklok s� h�r i efterhand som Kerry �r f�r att fiska r�ster bland krigskritikerna.
Det �r faktiskt en lag att man m�ste vara f�dd i USA.
| Originally posted by RebeL9 Vad �r det f�r f�lla du syftar p�? Jag tror det �r l�tt att vara efterklok s� h�r i efterhand som Kerry �r f�r att fiska r�ster bland krigskritikerna. Det �r faktiskt en lag att man m�ste vara f�dd i USA. |
| Originally posted by RebeL9 1. Kerry f�r i princip samma aggressiva utrikespolitik som Bush. |
2. Kerry r�stade f�r en invasion av Afghanistan och Irak. |
3. Kerry vill utvidga den amerikanska n�rvaron i Irak |
4. Kerry st�djer Sharons bos�ttarpolitik ovillkorligt (d�rf�r har han starkt st�d av proisraelerna i Senaten) |
5. Bara det faktum att Kerry anv�nder sig av sina egna insatser i Vietnamkriget f�r v�l de flesta att rygga tillbaka med avsmak. �r det n�got man som amerikan borde sk�mmas �ver s� �r det v�l Vietnamkriget. Ist�llet glorifieras Kerry f�r sina insatser i detta fasansfulla krig. |
| Originally posted by Aendy jag har gl�mt vad det var f�r "f�lla" men n�r jag s�g programmet (SVT-produktion) s� k�ndes det sj�lvklart att han skulle hamna i d�lig dager oavsett hur han betedde sig inf�r den omr�stningen. F�resten, l�ser du inl�ggen du svarar p� eller du bara tolkar fritt vad jag skriver? |
just got back home..Kerry got my vote�=)..lets see what he can do better for our country and world?
..Even if the foreign policy is a big factor in this election,it still are other things that Bush has failed on. Like our country�s finances and economical problems...there are many more things than the Iraqi war and the war against the terror that is important in this choice of the next president...even if it really is a huge factor
..maybe Kerry is just as retarded as Bush..hard to tell right now, but he might have some other skills when it comes to how to make our country on feet�s again...
sorry for replying in english but Im just to lazy for writing in Swedish today hehe
.....
| Originally posted by ScuL Inte precis. Bush �r en bonde som har ingen aning vad som p�g�r i v�rlden utanf�r USA. Kerry �r en person som vill helst samarbeta med FN och EU medan Bush var f�r ot�lig och b�rjade en krig utan att t�nka efter konsekvenserna. Den som blir president nu f�r st�da kaosen som Bush har skapat. |
det �r ocks� n�dv�ndig. annars f�r man aldrig ordning bland folket. |
det �r absolut inte bra men ibland m�ste man g�ra komprisser, om man skulle vara 100% �rlig blir man aldrig president. f.�. tycker jag personlig att det blir dags att US sluter med att st�dja Israel som det �r barn som kan inte handla sina problemer sj�lv. |
Egentligen borde inte amerikanarna f� r�sta p� presidenten ..
han styr ju faktist v�rlden, p� sitt lilla s�tt.
eller hur?
Det borde d�rf�r tills�ttas en president i USA av FN, precis som USA har gjort i Kongo, Afganistan, Irak ... osv.
Eller hur?
Min r�st g�r iallafall p� Kerry, f�r att jag anser att det �r dags f�r ett byte, om man j�mnf�r s� �r Kerry mer Folkpartist med v�nsterdragning �n Bush, som �r renodlad moderat.. (j�mnf�rt med svenska regeringen allts�)
Sen tycker jag att Bush �r en usel m�nniska!
Har aldrig gillar honom... den lille pojkslyngeln!
Personligen s� gillade jag Clinton b�st, visst, han gjorde lite felsteg, hade sitt krig och s�, men, han var �nd� samarbetsvillig.
FAst.. vad vet jag.
(som f�r�vrigt r�stade p� S i svenska riksdagsvalet)
| Jag tror inte att n�gon annan president hade handlat p� ett annat s�tt �n vad Bush gjorde. F�r det var det folket kr�vde av honom. Fr�ga vilken j�nkare som helst. Alla ville ha bort Saddam och f� tag p� Bin Laden. |
USA har redan �ver 110 000 man i Irak. och dessa kan inte h�lla sm�grupper med gerillagrupper i schack. Tror du att en ut�kning g�r det l�ttare f�r USA? Knappast. |
Jag �r tveksam till kompromisser som r�ttf�rdigar en bos�ttarpolitik av den typ som Sharon bedriver. Oavsett vilken president det �r som st�djer den . |
| Originally posted by jofawe Egentligen borde inte amerikanarna f� r�sta p� presidenten .. han styr ju faktist v�rlden, p� sitt lilla s�tt. eller hur? |
| Personligen s� gillade jag Clinton b�st, visst, han gjorde lite felsteg, hade sitt krig och s�, men, han var �nd� samarbetsvillig. |
| Originally posted by jofawe Min r�st g�r iallafall p� Kerry, f�r att jag anser att det �r dags f�r ett byte, om man j�mnf�r s� �r Kerry mer Folkpartist med v�nsterdragning �n Bush, som �r renodlad moderat.. (j�mnf�rt med svenska regeringen allts�) |
| Originally posted by St_Andrew Skulle mer s�ga att Kerry �r som en moderat och bush �r mer h�ger... fast sv�rt att g�mf�ra l�nder s�d�r... |
| Originally posted by ScuL Ni har problemen i Sverige att det egentligen inte finns ett riktigt h�gerpartie.. s� det �r sv�rt att j�mf�ra det. Moderaterna �r centraldemokrater p� Europeisk skala |
| Originally posted by RebeL9 1. Kerry f�r i princip samma aggressiva utrikespolitik som Bush. |
| 2. Kerry r�stade f�r en invasion av Afghanistan och Irak. |
| 3. Kerry vill utvidga den amerikanska n�rvaron i Irak |
| 4. Kerry st�djer Sharons bos�ttarpolitik ovillkorligt (d�rf�r har han starkt st�d av proisraelerna i Senaten) |
| 5. Bara det faktum att Kerry anv�nder sig av sina egna insatser i Vietnamkriget f�r v�l de flesta att rygga tillbaka med avsmak. �r det n�got man som amerikan borde sk�mmas �ver s� �r det v�l Vietnamkriget. Ist�llet glorifieras Kerry f�r sina insatser i detta fasansfulla krig. |
| 1. USA har aldrig haft en kvinnlig president, bara det faktum att l�nder som Indonesien och Pakistan haft kvinnliga premi�rministrar �r intressant. |

| 2. En amerikansk president M�STE vara kristen och tydligt visa att han �r troende. Kerry �r katolik och Bush �r protestant, den sistn�mnde har upprepande g�nger sagt att det var Guds vilja att han skulle bli vald som president. Att presidenten m�ste vara kristen �r avg�rande f�r att han ska bli vald. �r han inte kristen f�r han inte den kristna h�gerns r�ster. Med andra ord har ateister, muslimer och andra trosinriktningar ingen chans att bli presidenter. |
| Originally posted by St_Andrew Antar det �r f�r att visa att han ox� skulle vara en bra "commander in chief"... Och har lite r�tt i det, Bush en man som inte alls var i USA f�r att "f�rsvara USA", eller n�n som faktiskt stod upp f�r sitt land och k�mpade f�r det... sen var ju faktiskt kerry med i anti vietnamn protesterna efter kriget. han h�ll ox� ett tal i kongressen MOT vietnamn kriget n�r han kom hem. |
sverige har heller aldrig haft n�n kvinnlig president, vi �r ganska g�mst�lda f�r det ![]() |
| Originally posted by RebeL9 Det �r den dubbelmoralen jag inte f�rst�r. Dels var delaktig i Vietnamr�relsen men samtidigt anv�nder han sina egna krigsinsatser som propaganda i sitt valprogram. Makes sense? |
| Originally posted by ScuL det �r faktiskt ganska l�tt att f�rklara p� den ena sidan �r han stolt att han stred f�r sitt land, och folket tycker att det �r bra. <- de kr�ver faktiskt en bra patriot som president p� den andra sidan var han emot kriget f�r att den var inte genomt�nkt ordentligt. (politiskt sett) |
| Originally posted by RebeL9 Det �r den dubbelmoralen jag inte f�rst�r. Dels var delaktig i Vietnamr�relsen men samtidigt anv�nder han sina egna krigsinsatser som propaganda i sitt valprogram. Makes sense? |
| Originally posted by RebeL9 det d�r hajar jag inget av. hur kan man f�retr�da tv� s� olika st�llningstaganden samtidigt? |