TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- Geloof
Pages (6): [1] 2 3 4 5 6 »
Geloof
lang geleden dat we hier nog es een serieus debat hebben gehad 
daarom mijn vraag.. hoe staan jullie tegenover het geloof? zijn jullie aanhanger van een bepaalde godsdienst? of maken geloof en vragen over het bestaan geen deel uit van jullie leven? (in dat laatste geval is deze thread overbodig natuurlijk
)
ikzelf ben agnost. ik weet niet of er een schepper in het spel is (geweest). ik heb daar trouwens ook geen behoefte aan.
ik ben absoluut niet gelovig. naar mijn mening is het nogal absurd het bestaan van iets te erkennen zonder conrete en onafhankelijk verifieerbare aanwijzingen. maar net zo min kun je dat bestaan ongefundeerd ontkennen.
ik weet het niet en ik heb daar geen problemen mee. 
Athe�st: Toch waarden zonder daar de term god voor te gebruiken.
ik ben katholiek schijnt 
Eigenlijk ben ik katholiek... Tot voor n 4, 5 tal jaar geleden ofzo ging ik iedere week naar de kerk (kunt ge u dat voorstellen
?)
Ben ook misdienaar geweest, aantal jaren, tjeezus
Maar goed, moet er bij zeggen dat mijn ma me eigenlijk iedere week verplichte om naar de kerk te gaan en als braaf meisje ging ik daar dus niet tegen in. Nu ben ik al een tijdje ni meer naar de kerk geweest. Ik vind niet dat je naar de kerk moet gaan om te bewijzen dat je 'gelooft' en dan nog.. ik geloof ni in de schepping van de aarde door god enz...
Ik denk wel dat er 'iets' is ma, maja.. euhm, heb er ni echt n duidelijk beeld van.
Ik heb in ieder geval een goede engelbewaarder 
Btw, mijn ma gaat nu ook ni meer iedere week naar de mis, af en toe maar, zie es wat n invloed ik heb 
Ik ben gedoopt, m'n communie gedaan enzo, maar verder ni om te zeggen katholiek opgevoed. Ik heb wel m'n eigen redenen om te geloven in "iets", maar meer wil ik daar niet over kwijt 
Ik moest en zou mijn communie doen (mijn ma heeft nog enorme scenes gemaakt in den tijd) en uiteindelijk, als het zover was vond ze het zelf dikke zever.
en dan die weken ervoor: de lessen voor de communie( ik kan nemeer op het woord komen), de michael, een gastje met een brilleke en sproeten-e fameus etterke- heeft nog een computerscherm op de grond getrokken, en het was kapot
De vraag is: zijt ge katholiek van geloof of van gewoonte 
| quote: |
| Originally posted by Xilver maar meer wil ik daar niet over kwijt |
heb maar islamiet (I prefer moslim) aangeduid omdat ik moslim opgevoed ben geweest.
over in wat en hoe of wie ik geloof kan ik nie veel kwijt atm. kgeloof ook wel in iets alhoewel ik zelf ook nog nie echt kan defini�ren wat die 'iets' inhoudt. 
| Originally posted by TOR "wij zijn maar een luttel mens". |
| Originally posted by Zehra (I prefer moslim) |
| Originally posted by TOR kan het helaas niet meer aanpassen. Benny? |
| Originally posted by TOR dit jaar al een paar keer een protestantse dienst bijgewoond en dat is helemaal anders. de predikant staat niet boven de gewone mens, iedereen is er samen voor een ding: het geloof beleven. en niet, zoals ik in een katholieke kerk ondervind, om met het hoofd naar beneden naar de priester te luisteren. |
| Originally posted by TOR kan het helaas niet meer aanpassen. Benny? |

Een combinatie van Agnost en Athe�st I guess. Ik hou me soms wel bezig met zijnsvragen, maar waarom worden die altijd geassocieerd met religie? Moest het puur filosofisch zijn heb ik daar geen probleem mee, maar ik heb fundamenteel iets tegen religie als levensbeheersend instituut. En jammer genoeg worden die 2 nooit van elkaar losgekoppeld. En ik heb het hier niet over en specifieke godsdienst in het bijzonder, dus evengoed Christendom als Jodendom en Islam. Ik kan en wil mijn leven gewoon niet laten leiden in het teken van, en laten beheersen door "godsdienst", en vooral door het hele instituut errond. En ik kan best snappen dat er mensen zijn die dat wel nodig hebben in hun leven, en die ga ik ook niet scheef bekijken, zolang ze maar aanvaarden dat ik geen behoefte aan religie of godsdienst heb.
En tjah, waarom ik iets tegen religie heb is dan weer een andere zaak. Waarschijnlijk ligt het aan mijn aangeboren verzet tegen ongefundeerde autoriteit. En in mijn ogen is de autoriteit van eender welke godsdienst niet legitiem. En nu heb ik het niet over het zuiver theologische aspect, maar eerder over het institutionele, over een Kerk an sich met regels, geboden, richtlijnen en dergelijke. Zoiets in in mijn ogen hypocriete bullshit, en daarom zal ik er mij ook nooit aan "onderwerpen", want dat zou het zijn in mijn ogen. Maar nogmaals, das puur en alleen mijn idee daarover, no offence tegen de mensen die anders denken.
Ik heb trouwens veel meer affiniteit voor het Boeddhisme en het Hindoe�sme, mdat zij een veel individuelere invulling van hun geloof toestaan. Natuurlijk zijn er daar andere dingen (zoals het kastensysteem, hoewel dat evengoed een politiek als een religieus product is) die mij weeral een negatief gevoel over religie geven. Maar toch, in die religies primeert het theologische en sacrale element over het puur liturgische, en dat is net hetgene wat mij zo hard stoort aan bv het Christendom en de Islam, die overdreven aandacht voor het liturgische.
Net zoals enkele hier geloof ik best dat er "iets" is, al is dat voor mij geen concrete belichaming of een spreekwoordelijke schepper. Eerder een soort van drijvende en allesdoordringende kracht in het heelal die alles in beweging houdt...
Maar kom, genoeg filosofisch gezever, I'm starting to scare myself... 
ik heb op katholiek gestemd, nuja gewoon omdat ik gedoopt ben, communie gedaan, naar de lering geweest etc.
Voor de rest al zoveel jaren niet meer in een kerk geweest, het geloof in een religie zegt me echt niks.
Ik ben katholiek omdat ik dit heb meegekregen uit mijn opvoeding. Maar volgens mij bestaat er niet iets Groters dan ons. Ik zeg dit wel en ik ben er ook van overtuigd maar toch doe ik af en toe een beroep op het geloof. Waarom? Omdat het voor mij en voor alle andere mensen een soort van houvast is in het leven.
Geloof ik dan ook in een hiernamaals? Ik hoop dat we in een paradijs terecht komen als we sterven waar we elke dag plezier kunnen maken, waar het elke dag feest is en rijkelijk kunnen leven
Maar ik geef toe dat dit maar 'hoop' is. Als ik de rationalist in mij laat spreken dan denk ik daar gans anders over. Ik vergelijk dan de mens met een apparaat. Als een apparaat kapot is dan is zijn leven ook voorbij, dan werkt het niet meer en gooien we het weg. Zo is dat volgens mij ook met de mens. Als we dood zijn dan werken we niet meer, worden we begraven en gebeurd er vervolgens niets meer met ons. We gaan niet naar de hemel, de hel, het paradijs, ... we worden gewoon opgepeuzeld door het ongedierte (indien men wordt begraven natuurlijk
)
| Originally posted by CygnusX Ik sluit me aan bij Nyah, nog op zoek dus... Ik stem op katholiek, omdat ik mij daar het dichtst bij voel. |
| Originally posted by Jasperovitsj Ik heb trouwens veel meer affiniteit voor het Boeddhisme en het Hindoe�sme, mdat zij een veel individuelere invulling van hun geloof toestaan. |
| Originally posted by Jasperovitsj Maar ik geef toe dat dit maar 'hoop' is |
ff vraagje aan de niet gelovigen: geloven jullie dan in de big bang en al die shit die erna kwam (microscopisch leven en da we van de apen afstemmen, etc)
Ik vind dat diene theorie ook iets is waar ge in moet "geloven", want voor mij persoonlijk vind ik da absoluute crap.
En ander vraagje: ik las hier eerder da we maar een machine zijn en da na de dood er dan nix meer is. Gelooft ge da nu echt? Da we der zomaar ineens zijn uit de grond geschoten?
Ik kan me niet voorstellen dat ik geen geloof zou hebben eigenlijk. Then it wouldnt make any sense whatsoever...
| Originally posted by Phortastic ff vraagje aan de niet gelovigen: geloven jullie dan in de big bang en al die shit die erna kwam (microscopisch leven en da we van de apen afstemmen, etc) Ik vind dat diene theorie ook iets is waar ge in moet "geloven", want voor mij persoonlijk vind ik da absoluute crap. En ander vraagje: ik las hier eerder da we maar een machine zijn en da na de dood er dan nix meer is. Gelooft ge da nu echt? Da we der zomaar ineens zijn uit de grond geschoten? Ik kan me niet voorstellen dat ik geen geloof zou hebben eigenlijk. Then it wouldnt make any sense whatsoever... |
Ik doe niet veel aan geloof of godsdienst. In principe ben ik een athe�st...
Maar humanisme is wel erg intressant vind ik...
Humanisme zou je daarom iets uitvoeriger kunnen omschrijven als een manier waarop je zorgvuldig en gewetensvol omgaat met andere mensen, met de wereld en met jezelf. Het wordt wel zo gezegd: ga met anderen om, zoals je wilt dat anderen met jou omgaan. De vijf kenmerken van het humanistische mensbeeld zijn: Natuurlijkheid: mensen zijn onverbrekelijk verbonden met de natuur. Mensen komen voort uit de natuur en kunnen zonder die natuur niet leven. Verbondenheid: de mens is een sociaal wezen. Hij of zij is in staat en geneigd zich met anderen verbonden te voelen. Gelijkheid: de humanist vindt vanuit die verbondenheid de overeenkomsten tussen mensen zwaarder wegen dan de verschillen. Verschillen in sekse, ras, leeftijd of cultuur zijn nooit zo diepgaand dat ze sociaal contact uitsluiten. Vrijheid: mensen hebben de vrijheid om keuzes te maken. Redelijkheid: de mens heeft het vermogen redelijke oordelen te vormen, onderscheid te maken tussen goed en kwaad. De vijf kenmerken van het humanistisch wereldbeeld zijn: Ervaarbaarheid: de mens ontleent al zijn kennis over de wereld aan zijn zintuigen. Samenhang (tussen mens en wereld): de wereld bestaat alleen in samenhang met de mens, de mens kan alleen iets zeggen over de wereld die hij waarneemt. Over een god bijvoorbeeld kan de mens niets stelligs zeggen. Volledigheid: de kennis die de mens over de wereld ervaart via zijn zintuigen, is ook het enige wat hij kan weten. De humanist erkent geen geopenbaarde kennis die alleen op gezag berust. Toevalligheid: de wereld heeft geen innerlijk doel. Het humanisme staat hierin tegenover de godsdiensten, die er w�l van uitgaan dat er in de wereld een hogere zin aanwezig is. Dynamiek: mens en wereld veranderen voortdurend. De mens ontwikkelt zich steeds. |
| Originally posted by Tiger777 Ja, Als ge echt wilt kan ik hier een uur zitten typen over hoe het leven ontstaan is maar daar heb ik nu geen zin en het is ook een vrij complexe uitleg |
Godsdienst is allemaal maar crap imo. En ja als je dood bent dan is er niets meer. Met als die zever daarrond altijd 
| Originally posted by Phortastic Een vrij complexe uitleg indeed waar ook geen bewijzen voor zijn he. Daarom dak zeg het is evenzeer een 'geloof' dan het katholieke of protestantse geloof imo. |
ben niet bezig met geloof, hoewel ik graag in iets zou willen geloven om er kracht uit te putten. Ik zou dus wel graag willen, maar de 'vonk' is er niet, zeg maar.