TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Fråga till Dj's
Fråga till Dj's
Fråga till DJ's..
Hur många av er kör med brända skivor ute där ni har laddat hem eller kopierat musiken?
jag kör vinyl. lite svårt att bränna ner 
vinyl or nothing! UGH!
jag skulle gärna köra från brända skivor ibland, för man har ju inte alltid de bästa nyaste låtarna på vinyl. men det är inte lika kul som vinyl så jag skippar det helt enkelt 
yepp, kör med brända skivor ute. Dels för att det är för tungt att ta med allt som vinyler och dels för att en del av musiken som folk vill höra inte ens kommit ut ännu eller är såpass nytt att det inte går att få tag på.
Skulle gärna bara köra vinyler för att stödja artisterna men när låtarna kommer ut på vinyl är dom redan sönderspelade å klassas som gamla så man kan knappt köra dom om man vill få fortsatta spelningar. (tack asot :/ och andra shower)
Hm det är tydligt annorlunda med trance än hardstyle då för att här kommer allt först på vinyl. Vi har inte så många promo CDR faktiskt
inom trancen så spelas i stort sett alla låtar ett halvår innan dom släpps, spelas på radioshower som asot och dylikt och på fester och klubbar av alla stora dj's
så jäkla synd för vi dj's som inte har något stort namn står chanslösa utan alla promos som dom stora får. Då finns egentligen bara det olagliga alternativet kvar tyvärr :/
| quote: |
| Originally posted by Vizay så jäkla synd för vi dj's som inte har något stort namn står chanslösa utan alla promos som dom stora får. Då finns egentligen bara det olagliga alternativet kvar tyvärr :/ |
men oftast får dom stora DJna alldeles för bra försprång. det ligger något i Vizays ord. jag köpte ett par skivor igår som för mig var helt nya, men dessa låtar hörde jag ändå redan i somras 
spelar nästan uteslutande vinyl... tycker inte man har alls samma kontroll med cd, men det är väl en annan diskussion... spelar jag CD är det uteslutande mina egna nya produktioner, inte nått piratkopierat här inte...
| Originally posted by CJ InterCity men oftast får dom stora DJna alldeles för bra försprång. det ligger något i Vizays ord. jag köpte ett par skivor igår som för mig var helt nya, men dessa låtar hörde jag ändå redan i somras |
alldeles rätt. As The Rush Comes är ett bra exempel, när jag äntligen fick tag på den var den redan på allas hat-lista
och jag köpte den ändå så fort Positiva släppte den på vinyl 
| Originally posted by Smekbar spelar jag CD är det uteslutande mina egna nya produktioner, inte nått piratkopierat här inte... |
| Originally posted by reveal egenproducerat på lagriktigt licensierad programvara? |
| Originally posted by reveal egenproducerat på lagriktigt licensierad programvara? |
hade dock tänkt köpa reason3 när det släpps i vår eftersom jag nog kommer sitta på lite pengar då samt ska släppa lite låtar och det kommer väl inte kännas helt rätt annars.. inte så mycket det rör sig om ändå...
Jag kör 90% vinyl och resten promo CD-Rs jag får från skivbolag.
Kan hålla med om att det är lite störigt när det gäller tiden från promo utskick till officiellt släpp. ATRC var ett extremt exempel eftersom den släpptes på whitelabel och tog ett jävla tag innan den ens blev signad. Därav det stora glappet mellan promo och släpp.
Bränna ut mp3
r och spela gör jag inte alls. Dels för att CD-spelandet är inte alls lika roligt som vinyl men framför allt för att hela utmaningen med att få tag på de bra grejerna försvinner + att producenterna inte får ett öre.
Däremot tycker jag nog inte man bara kan klaga på de stora DJs för att spela sönder nya låtar. Faktum är att ett stort gäng bedroom DJs, framför allt som exponeras på nätet, spelar samma låtar fast de omöjligt kan ha fått tag på dem den lagliga vägen. Detta hjälper minst lika mycket till för att tjata sönder en låt. Jag har börjat undvika en del låtar som jag märker hypas upp på forum såsom denna just pga av att de kommer spelas sönder, inte bara av de stora, utan av ett stort gäng av sovrums-Djs med internetuppkoppling.
Dessutom är det ju oftast så att det är ju inte okända whitelabels eller första släpp från nya artister som dessa DJs väljer att spela. Nä då. De vill spela exakt samma låtar som Armin spelade på senaste ASOT. Därmed missar man hela det sköna fält av låtar som släpps under radarn. Dessa kan vara minst lika bra och oftast mycket mer intressantare än de standardsläpp som många etablerade artister envisas med att släppa nuförtiden. Således tycker jag att Mp3-spelandet tenderar att göra utbudet för lyssnaren mer likartat. Har inte låten hypats på de rätta ställena först så bryr man sig inte om den.
strålande resonemang irish! capital capital!!
| Originally posted by Smekbar inte än... hade dock tänkt köpa reason3 när det släpps i vår eftersom jag nog kommer sitta på lite pengar då samt ska släppa lite låtar och det kommer väl inte kännas helt rätt annars.. inte så mycket det rör sig om ändå... |
Kör antingen vinyl eller såå digitalt media...!