TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- UDC pakt toegang party websites aan
UDC pakt toegang party websites aan
Kwam het onderstaande bericht op Partyflock tegen:
UDC pakt toegang party websites aan
Party organisator UDC, onder meer bekend van Dance Valley en HQ, heeft alle party websites een e-mail gestuurd waarin aangekondigd wordt dat ze haar beleid over de toegang van party websites gaat veranderen. �Helaas moet ik zeggen dat we tot een paar schrikbarende conclusies zijn gekomen.(�) Bij elk feest worden wij overladen door persaanvragen door de vele partysites. Inmiddels zijn er zoveel partysites, dat men door de bomen het bos niet kan zien. Het probleem wat hieruit ontstaat, is dat er veel sites tussenzitten die zich 'partysite' durven te noemen. Wij hebben inmiddels gemerkt dat deze zogenaamde 'partysites' totaal niet professioneel te werk gaan en het hun vooral om gratis toegang te doen is�, stelt de e-mail.
In de mail worden voorbeelden gegeven van �dronken reporters, fotografen met huis-tuin-en keuken fototoestellen, party reports die totaal nergens over gaan, en persaanvragen op het laatste moment�. UDC zal daarom volgend jaar een stringenter toelatingsbeleid doorvoeren voor party websites en verlangen dat de websites hun persaanvragen voortaan minstens een week van tevoren op een centraal punt aanmelden.
Het gaat ons om het afschrikken van de zogenaamde partysites, die pretenderen verslag te doen, maar waarvan je zo kan zien dat ze geen journalistiek bedrijven�, legt UDC woordvoerder Rik Keijzer, die medeverantwoordelijk is voor de internet tak van het dance bedrijf. Keijzer krijgt bij grote evenementen als Dance Valley wel dertig aanvragen van websites. �Sommige sites zijn gewoon niet professioneel. De overkill aan party reporters en party fotografen is voor niemand goed. Dit is ook in het belang van de party sites zelf.�
Keijzer benadrukt dat het niet gaat om het beknotten van journalistieke vrijheid. De sites, die nog wel toegelaten worden, zal journalistiek geen strobreed in de weg gelegd worden. Keijzer: �De aandacht hoeft dan niet alleen positief te zijn, als het maar objectief blijft. Ik ben trouwens gebeld door een paar grote partysites en die zijn het helemaal met me eens. Ze waren blij dat het nu eens naar buiten wordt gebracht.�
�Wij zijn altijd al streng geweest in ons toelatingsbeleid. Ik hoor wel eens verhalen dat het gemiddelde van pers en vriendjes bij anderen op 10 procent ligt. Wij komen nooit boven de 5 procent�, vertelt Rocco Veenboer, organisator van Awakenings. Op hun site linkt Awakenings naar vijf sites: Beatfreax, Love2Party, Partyflock, Partyscene, Pulse.Demon en Phono. Veenboer: �Deze sites vind ik wel OK. Af en toe lees je nog wel eens dat iemand er geen kaas van gegeten heeft, maar je moet ergens beginnen, de sites werken vaak met vrijwilligers die soms net komen kijken. Het leuke van Partyflock is dat de bezoekers zelf verslagen maken. Als het echt klote was, lees je ook dat het echt klote was, want zij zijn niet de volgende keer weer afhankelijk van de gastenlijst.�
Bron: 3voor12
Vind het wel een leuk bericht op zich. Kan me ook wel helemaal vinden in wat er omschreven wordt. Soms sta je op feestjes en heeft echt IEDEREEn zo'n camera bij zich (Tomorrow was een goed voorbeeld, netzoals veel trancefeesten). Dat is niet echt leuk als je zelf echt voor een site fotografeert. Je onderscheidt je alleen met een HELE dikke cam (of flyers/shirtjes etc). Ook wel leuk dat Phono (JP) en Partyflock/Partyscene (ikke) er wel tussenstaan als "betrouwbaar" 
Wat vinden jullie van fotografen op feesten?
Ik vind ze dus best wel irritant (ook al doe ik het zelf ook wel eens), maar dan voornamelijk als het er zo PLEURIS veel zijn.
En als iemand je vraagt (met een cam) van "Mag ik je op de foto zetten?", mag dat dan wel/niet, and why? Ik vind er geen zak aan om als fotograaf steeeeeeeeeeds mensen aan te moeten spreken, dus vandaar maak ik ook weinig fotos de laatste tijd.
http://forum.phono.nl/index.php?nam...9574523774ac41c
Ik ga ook weleens naar feesten waar ik normaal nooit heen zou gaan, JUIST omdat het onbekend is (en dus vaak erg leuk). Je kunt dan redelijk 'vers' alles bekijken en beoordelen, en je komt eens andere gezichten tegen
En mocht er geen gratis kaart beschikbaar zijn dan ga ik meestal toch wel omdat de interesse nu eenmaal gewekt is. En mooie foto's maken is elke keer een uitdaging.
Gratis kaarten maken het mogelijk relatief veel parties te bezoeken, de andere onkosten (reizen, parkeren, drankjes etc) zijn nu eenmaal ook niet mis. Daarnaast bieden veel gastenlijst/perskaarten de mogelijkheid foto's te nemen op plaatsen waar het publiek normaal niet kan komen.
Gratis kaarten zijn een middel, geen doel 
Dit is de email van UDC:
| quote: |
| Beste redactie van partysites, 2004 was een jaar vol grote en vooral gezellige feesten. 2004 was ook een jaar voor een nieuwe internet redactie van UDC, te weten mijn persoontje en mijn collega Frederik Muller. Wij hebben intern het beleid ten opzichte van de Partysites even flink onder de loep genomen. Helaas moet ik zeggen dat we tot een paar schrikbarende conclusies zijn gekomen. Deze conclusies gaan ervoor zorgen dat alles anders gaat worden in 2005. Bij elk feest worden wij overladen door persaanvragen door de vele partysites. Inmiddels zijn er zoveel partysites, dat men door de bomen het bos niet kan zien. Het probleem wat hieruit ontstaat is dat er veel sites tussenzitten die zich 'partysite' durven te noemen. Wij hebben inmiddels gemerkt dat deze zogenaamde 'partysites' totaal niet professioneel te werk gaan en het hun vooral om gratis toegang te doen is. De goeden moeten hierdoor onder de kwaden leiden en dat willen wij van UDC absoluut niet meer hebben in 2005. * Wij hebben 'reporters' van partysites dronken op VIP decks rond zien hangen * 'fotografen' van sites die met een huis, tuin en keuken fototoestelletje aan komen zetten * partyreports die totaal nergens over gaan en journalistiek gezien totaal geen waarde hebben * sites die beweren een fotogallery te hebben, maar ondertussen hooguit 30 foto's plaatsen en dan nog wel van erbarmelijke kwaliteit. * Sites die van een groot feest alleen maar foto's plaatsen van 1 bepaalde area, dat het zo overduidelijk is dat het de redactie van die site alleen maar te doen is voor toegang. * Partysites die met 8 man op de perslijst willen. * Fotografen die zich backstage gewoon misdragen, op het podium blijven rondhangen en dj's lastig vallen met een grote hoeveelheid geflits * partysites die op het laatste moment nog een persaanvraag doen En dan heb ik het nog niet eens over de verschrikkelijke arrogante mensen die aan de gastenlijst balie komen en op hoge poten stennis lopen te maken. De 2 laatste feesten (HQ XL en Dance Valley Winter Edition) heb ik dat helaas van dichtbij mee mogen maken. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat bovenstaande bevindingen echt niet meer kunnen. Daardoor gaan er in 2005 een flink aantal veranderingen plaatsvinden. De belangrijkste is dat ALLE partysites hun persaanvraag sturen naar [email protected] Persaanvragen die via andere emailadressen binnenkomen, worden niet in behandeling genomen. De persaanvraag dient uiterlijk 1 week voor het event binnen te zijn. Aanvragen die later binnenkomen, worden niet in behandeling genomen. De persaanvragen worden niet meer behandeld door een eventmanager, maar gaan hoogstpersoonlijk door mijn handen. Samen met mijn collega Frederik Muller bepaal ik dan welke partysites wel en welke niet op de perslijst komen te staan. De afgelopen maanden hebben we al bijgehouden welke sites kwaliteit leveren en welke niet. Dat is ook tegelijkertijd onze grootste criteria: Kwaliteit. Er zal per event bekeken worden hoeveel partysites er aanwezig mogen zijn. Overkill aan reporters en fotografen is voor beide partijen niet fijn. Verder wil ik er expliciet bij vermelden dat de persvrijheid hoog bij ons in het vaandel staat en dat we van de partysites objectieve partyreports blijven verwachten. Na een eventuele weigering van een persaanvraag zal er verder niet over gecorrespondeerd worden. Helaas hebben wij dus tot deze beslissing moeten komen. Iedereen weet nu waar ze aan toe zijn. De goeie partysites zullen boven blijven drijven en de 'zogenaamde partysites' zullen niet meer op UDC events aanwezig zijn. Mochten jullie nog vragen hebben over bovenstaande maatregel, dan wil ik jullie van harte te woord staan. Met vriendelijke groeten, Rik Keijzer - UDC |
En terecht veel bagger zit er tussen en helaas kan het voorkomen dat de goede onder de kwade gaan lijden als er niet tijdig opgetreden wordt.
| Originally posted by jp Gratis kaarten maken het mogelijk relatief veel parties te bezoeken, de andere onkosten (reizen, parkeren, drankjes etc) zijn nu eenmaal ook niet mis. Daarnaast bieden veel gastenlijst/perskaarten de mogelijkheid foto's te nemen op plaatsen waar het publiek normaal niet kan komen. Gratis kaarten zijn een middel, geen doel ![]() |
| Ik ga ook weleens naar feesten waar ik normaal nooit heen zou gaan, JUIST omdat het onbekend is (en dus vaak erg leuk). Je kunt dan redelijk 'vers' alles bekijken en beoordelen, en je komt eens andere gezichten tegen |
Overigens heeft Monumental al veel langer zo'n beleid en met succes. Ook Q-Dance is erg terughoudend, wat soms lastig is.
Uiteindelijk is ook hier het recht van de sterkste van toepassing 
Las dit op Phono:
>Bovendien gaat niemand een extra kaartje kopen nav een report hoor Denk je nou echt dat er geen mensen zijn die na het lezen van een report geinteresseerd raken in een organisatie/feest en de volgende keer dus gaan? >nee...eerder naar aanleiding van topics waarin 90% enthousiast is... precies, ik hecht meer waarde aan een topic / forum waarin iedereen vertelt hoe het was en belangenloos zijn gal kan spuwen, dan aan een of andere partyreporter die nog even de boel ophemelt, omdat hij anders bang is de volgende keer geen frie tikket meer te krijgen |
Ik heb graag dat reporters niet objectief zijn. Het is interessant om te lezen hoe iemand een feest beleeft, wat diegene meemaakt en wat voor gevoel hij/zij er achteraf aan over heeft gehouden. Bij een buitenlandse trip is het ook leuk te lezen hoe de reis was en dergelijke. Een objectieve weergave van wat er allemaal te zien was en wie er draaiden voegt inderdaad soms weinig toe aan een site.
Ik lees partyreports altijd in de forums. Daar staan tenminste 10 meningen i.p.v. eentje. Dat geeft een veel beter beeld.
| Originally posted by jp Ik heb graag dat reporters niet objectief zijn. Het is interessant om te lezen hoe iemand een feest beleeft, wat diegene meemaakt en wat voor gevoel hij/zij er achteraf aan over heeft gehouden. Bij een buitenlandse trip is het ook leuk te lezen hoe de reis was en dergelijke. Een objectieve weergave van wat er allemaal te zien was en wie er draaiden voegt inderdaad soms weinig toe aan een site. |
Je probeert bij een kutfeest toch wel nog wat goede punten naar voren te brengen 'voor de balans'. Iets afkraken is erg makkelijk, een gefundeerd verslag schrijven een stuk lastiger. En bij een superturbowauwparty hoor je ook andacht te besteden aan dingen die jou niet storen maar andere mensen misschien wel.
| Originally posted by SnuggLe Daar ben ik het wel mee eens hoor, want je maakt wel 'onkosten'. Veel mensen denken ook dat iedereen een goede fotoset kan maken, dat is ook bull. Je bent 'fotograaf' (al is dat een groot woord) of niet. Het is toch anders dan huis tuin en keuken fotograferen en je bent er best druk mee. Al zouden overigens meer organisaties dit voorbeeld mogen volgen, en er ook voor mogen zorgendat je ook daadwerkelijk bij de dj mag/kan komen. Dat doe ik ook ja, alleen omdat het gratis is kan dat makkelijker. Scheelt wel. Een trance.nu feest bv is een voorbeeld (als was dat sowieso gratis) maar dan helpt gratis wel. Altijd leuk om verder te kijken dan je neus lang is ja. Maar bij mij komt fotograferen op de 2e plaats, feesten op plaats 1. Op partyflock zitten fotografen die dat wel eens vergeten....... Gratis is inderdaad een middel, geen doel (zoals in die andere thread al stond te lezen waar New Wave , as always, zat te zeiken). |
als organisator wordt je inderdaad echt doodgegooid met aanvragen voor gastenlijstplekken voor reporters/fotografen. Wij lieten er altijd hooguit twee ofzo naar binnen. De rest moest maar een kaartje betalen als ze er zo nodig bij willen zijn.
Ergste wat wij ooit een keer hebben meegemaakt is een vriend die met de reporter meekwam, die GELUKKIG voordat ie op het feest aankwam out ging. Hij is met een ambulance afgevoerd, totaal out, schuimbekkend en al. Als dat op het feest was gebeurd, hadden wij een probleem gehad. EIKELS. De reporter is nog wel op het feest geweest met een fotograaf, maar er is niet eens meer een verslag van geweest en er zijn geen foto's gemaakt! Lekker makkelijk zo, gratis toegang... en dan nog bijna ONS feest verknallen!
waren trouwens jongens van Dancegids.nl
| Originally posted by jp Je probeert bij een kutfeest toch wel nog wat goede punten naar voren te brengen 'voor de balans'. Iets afkraken is erg makkelijk, een gefundeerd verslag schrijven een stuk lastiger. En bij een superturbowauwparty hoor je ook andacht te besteden aan dingen die jou niet storen maar andere mensen misschien wel. |
En toen gaf je me geen gelijk
Precies zoals je het zegt
Re: UDC pakt toegang party websites aan
| Originally posted by SnuggLe Wat vinden jullie van fotografen op feesten? Ik vind ze dus best wel irritant (ook al doe ik het zelf ook wel eens), maar dan voornamelijk als het er zo PLEURIS veel zijn. En als iemand je vraagt (met een cam) van "Mag ik je op de foto zetten?", mag dat dan wel/niet, and why? Ik vind er geen zak aan om als fotograaf steeeeeeeeeeds mensen aan te moeten spreken, dus vandaar maak ik ook weinig fotos de laatste tijd. |
Dat aanspreken hoef je op gabberfeesten en de meeste Q-Dance parties niet te doen hoor. Die arme kinderen zijn allemaal zwaar onder invloed en trekken je van de ene kant naar de andere. Tien man op de foto? Twintig man? Dertig? Alles is mogelijk, ze regelen het gewoon voor je ter plekke. En vrolijk dat ze zijn. Fotogeniek ook.
Op Qlimax besloten we de hal door te gaan richting dj booth. 50 meter door de massa duurde 45 minuten, heb 150 foto's genomen en was in een keer van 300 kaartjes af. Danny stond naast me en z'n ogen vielen er uit van verbazing. Daarna heb ik nog een paar plaatjes geschoten en voor de rest genoten van het feest. Het was Phono's best bekeken fotoshoot ooit 
Alles leuk en aardig, maar UDC mag zelf ook wel eens leren te communiceren...
| Originally posted by jp Dat aanspreken hoef je op gabberfeesten en de meeste Q-Dance parties niet te doen hoor. Die arme kinderen zijn allemaal zwaar onder invloed en trekken je van de ene kant naar de andere. Tien man op de foto? Twintig man? Dertig? Alles is mogelijk, ze regelen het gewoon voor je ter plekke. En vrolijk dat ze zijn. Fotogeniek ook. Op Qlimax besloten we de hal door te gaan richting dj booth. 50 meter door de massa duurde 45 minuten, heb 150 foto's genomen en was in een keer van 300 kaartjes af. Danny stond naast me en z'n ogen vielen er uit van verbazing. Daarna heb ik nog een paar plaatjes geschoten en voor de rest genoten van het feest. Het was Phono's best bekeken fotoshoot ooit |
Op Qlimax is 1 tiende van de bezoekers lid van PF
Re: Re: UDC pakt toegang party websites aan
| Originally posted by M_Peror Ik vind het meestal wel leuk, als het er idd niet belachelijk veel zijn. Ben vaak wel te porren om de foto gezet te worden en ik vind het ook leuk om na een feest de partysites af te speuren naar pics met bekenden of leuke momenten van die avond erop. Heb altijd achter de computer nog een hoop napret van een goed feest dankzij de foto's. |