TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- The History of House
Pages (2): [1] 2 »

Posted by SnuggLe on Jan-13-2005 14:34:

The History of House

"You may be black, you may be white, you may be Jew, or Gentile. It don't make a difference in our house."
Mr Fingers, Can U Feel It? - 1986

Na allemaal offtopic gespam maar weer eens een (ehum) 'serieus' draadje: de History of House. Verveelde me een beetje en zat op internet te struimen, en kwam wat leuke sites tegen over de history of house. Het allereerste begin in de gayscene in Amerika etc etc. Want het is natuurlijk altijd goed om je achterland te kennen Tenminste, ik vind het wel leuk om me te verdiepen in dat soort dingen. Zo rijkt de muziekkennis van velen (waaronder die van mij) niet echt veel verder dan Thunderdome I en Houseparty 2.... en misschien nog 2unlimited. Leuk om te zien dat bv Moby op Thunderdome 2 staat met een plaat. Zo zijn er veel dj's/producers die vroeger ook al bezig waren en al jaren meegaan. Hieronder wat dingen/citaten die ik tegenkwam: (verre van compleet natuurlijk, maar oke ) Oh: vul gerust aan als je nog leuke dingen ziet/vind/weet 'uit de oude doos'...! Foto's van 'legendarische' dingen bv.

Goede links
http://www.livingart.com/raving/art...usemusic101.htm
http://music.hyperreal.org/library/...y_of_house.html
http://www.jahsonic.com/House.html
http://www.party-mania.nl/history.htm
http://www.skoolhouse.com/learn/househist.htm

De welbekende 303!

Eigenlijk zijn we allemaal afstammelingen van wat homofielen
"The term 'House Music' is derived from the club that the music stems from, 'The WareHouse', in Chicago. Between 1977 and 1983 it was presided over by DJ Frankie Knuckles [he moved there from New York City in 1977], where he played a mixture of underground Disco, Funk, Soul and classic Philly sounds to a loyal following of predominantly black, gay clubbers.

De godfather van de House, Franky Knuckles. Bekende mensen van de oude stempel die nu nog wel eens draaien (in NL) zijn oa Masters at Work en Tod Terry (binnenkort op Extrema). Levende legenden!

De naam Studio54 bekend bij mensen hier? De dood van de disco begon daar:
De beroemdste (en misschien ook beruchtste) discotheek uit deze periode was ongetwijfeld Studio54. Deze club opende in april 1977 zijn deuren voor het exclusieve publiek. Toegang krijgen tot de club was bij wijze van spreken moeilijker dan op audi�ntie gaan bij de keizer van Japan, zelfs wereldberoemde filmsterren of artiesten waren niet automatisch verzekerd van toegang. Cher werd ooit toegang tot de club geweigerd ("But I'm CHER!" "Yes, we KNOW who you are..."). Ook Nile Rodgers kon bij aankomst weer woedend huiswaarts keren. Het verhaal gaat dat hij toen hij thuis kwam een nummer met als titel 'Fuck off' opnam om zijn frustratie te uiten over het weigeren van de toegang. Later veranderde hij met zijn groep Chic de tekst en de titel in 'Le Freak', wat een wereldberoemde hit werd.
De portiers bij de ingang hadden de opdracht om een zo gevarieerd mogelijk publiek te selecteren, topping the salad werd het genoemd, vaak stonden er meer mensen buiten de club dan er binnen ooit in zouden kunnen, was je eenmaal binnen dan behoorde je bij de beautiful people.
Studio 54 was het toppunt van jaren 70 decadentie tijdens het hoogtepunt van de discorage, enorme hoeveelheden drugs, vooral LSD, quaaludes (een soort valium) en coca�ne werden gebruikt. De pakjes coca�ne werden soms in de jaszakken van de bezoekers gestopt om ze zo een handje op weg te helpen met het opbouwen van de sfeer. Een enorm decorstuk met daarop een afbeelding van een halve maan die met een lange lepel een snuif coca�ne neemt hing aan de wand. Lampjes die de coca�ne moesten voorstellen knipperden vanaf de lepel in de neus van de halve maan. Er waren meer decorstukken, (het gebouw was vroeger een theater) en regelmatig wisselden verschillende afbeeldingen elkaar af. Op de dansvloer werd overal seks gesimuleerd, op de toiletten en in de kelders vol met matrassen vonden orgie�n plaats. De pers en paparazzi werd buiten de deur gehouden omdat ook beroemdheden die binnen waren meededen met wat er gaande was.
De muziek die gedraaid werd was niet echt een belangrijk ingredi�nt, het was er slechts als aanvulling van het totaal seks ,drugs en extravagant publiek. Wat dat betreft heeft Studio 54 weinig invloed gehad, maar het vertelt wel iets over het tijdperk Disco, waarin seksuele uitspattingen (voor de ontdekking van AIDS) en totale vrijheid een toppunt bereikten.

Bron: http://www.party-mania.nl/history.htm

Ook mooi, de rol (revival) van de Smiley:
Eind jaren tachtig dook Smiley terug massaal op: dit keer als uithangbord van de Acid House-cultuur. Verantwoordelijke van dienst was Danny Rampling, een Londense DJ die in 1987 als ��n van de eersten in Europa Chicago-housemuziek begint te draaien. Op de flyers van zijn 'Shoom'-parties figureerde Smiley. Als acid-house en new-beat vervolgens Europa overspoelen, wordt Smiley h�t symbool bij uitstek van de ravers.

Kraftwerk! Zij begonnen met de 'europese' house, Autobahn is een zeer bekend album. Kraftwerk wordt samen met M.A.R.R.S. door sommigen gezien als 'de' echte doorbraak van Housemuziek (anders dan Tiesto op de Olympische spelen ):
House music has spread throughout the world. It has spread to Detroit where Transmat Records released Derrick May's Rhythim Is Rhythim record at the Metroplex Studio laying down post-Kraftwerk tracks like "Nude Photo" and "Strings". It has spread to New York, where the respected club producer Arthur Baker has been given a new lease on life, recording unapologetic dance records like Criminal Elements "Put The Needle To The Record" and Jack E. Makossa. It has spread to London where a gang of renegade funk boys called M/A/R/R/S took the British charts by storm, climbing to Number 1 with the brillant collage record "Pump Up The Volume".

Wie of wat heeft jou naar house doen luisteren en welke 'evolutie' heb je zelf meegemaakt binnen de house? Wat heb jij zien veranderen en wat denk je dat er gaat veranderen?

Posted by Freezel on Jan-13-2005 14:53:

Houseparty CD's zijn voor mij echt een inspiratie geweest. De eerste 4 cd's, vind ik echt de beste cd's die ik in mijn collectie heb staan. Grootste inspiratie is voor mij Ben Liebrand geweest met zijn beroemde Grandmixen.

Ook de radioprogramma's van toendertijd heb ik zoveel mogelijk geprobeerd te volgen: Rave Radio op Veronica vanuit Amerika met Adam Curry, het begin van Dance Department op 538 en de daarop volgende 538 Party Nights (heb nog een opname liggen uit 1994).

Posted by SnuggLe on Jan-13-2005 15:02:

quote:
Originally posted by Freezel
Houseparty CD's zijn voor mij echt een inspiratie geweest. De eerste 4 cd's, vind ik echt de beste cd's die ik in mijn collectie heb staan. Grootste inspiratie is voor mij Ben Liebrand geweest met zijn beroemde Grandmixen.

Ook de radioprogramma's van toendertijd heb ik zoveel mogelijk geprobeerd te volgen: Rave Radio op Veronica vanuit Amerika met Adam Curry, het begin van Dance Department op 538 en de daarop volgende 538 Party Nights (heb nog een opname liggen uit 1994).

Voor mij Houseparty 2 ook ja, die tapete ik toen van een vriendin van mijn zus (die eigenlijk niets met house had, maar oke). Daarna 2unlimited en die shizzle....... via Jean/Jurgen terecht gekomen bij Ferry/Tiesto en daarna meer Dazzle/Stigma/Lars holte. Nu dus meer prog en techhouse.

Ook wel naar gabber en hardcore geluisterd toen ik een jaar of 14-16 was (wie niet eigenlijk? ), en ook nog geregeld wat feesten bezocht. Wat een foute tijd was dat eigenlijk zeg. Gabber Piet in de top 40, de mosselman en dat soort dingen. Fout fout fout.....

Posted by Muppy on Jan-13-2005 15:28:

Ik heb laatst het boek Door! Dance in Nederlands gelezen, en daar staat ook een stukje geschiedenis in. Vond het wel leuk om te lezen dat iedereen bij de acid-platen van Joost van Bellen op de grond ging zitten uit protest...

zie het al voor me

Posted by New Wave on Jan-13-2005 17:28:

House party 2 heb ik ook nog ergens op bandje staan. Ik ga hem effe zoeken.

Posted by moogwai on Jan-13-2005 17:36:

Wel cool die info! Ik heb de laatste tijd ook weer regelmatig muziek op staan uit de begin jaren 90. Moby, 2 Unlimited, Dr Alban, Snap, etc.

James Brown is Dead is volgens mij de eerst echte house plaat die ik vroeger gehoord hebt.

Ik herinner me ook nog goed dat we vroeger voor het voetballen altijd een cassettebandje met hits als Pinocchio - Pinochio en Ramirez - El Gallinero op hadden staan in de auto op
weg naar een uitwedstrijd. Verliezen konden we toen al niet meer! Echt vette muziek was (en eigenlijk nog steeds ) dat!

Toen ik elf was (1993) heb ik mijn eerste cd gekocht, mega dance 1993 part 3 geloof ik. Ik heb al die verzamelcd's en bandjes uit die tijd nog steeds. Daarna natuurlijk ook een hardcore periode gehad en vanaf 1997 zit ik aan de trance,. vooral door de geweldige trance 100 reeks

Posted by ahp2002 on Jan-13-2005 17:41:

Felix - Don't You Want Me.... wat een wereldplaat/clip vond ik dat op 10 jarige leeftijd

heeft mn moeder het bandje "Move The House" deel nog wat voor me gekocht. Daar stond ook een track op van Hole In One, waarin een meisje alleen maar liep te hijgen alsof ze keihard werd genomen. Thanks mam!

Posted by magrec on Jan-13-2005 17:57:

Di ehouseparty cd's beluisterde ik altijd bij mijn neef. Die ging toen later ook naar al die thunderdome feesten in Groningen e.o.

evolutie vanmij:

hardcore-->clubtrance-->trance-->progressive/techno/ambient eigenlijk de hele rattaplan op de hardere stijlen na.

Posted by basvh on Jan-13-2005 21:27:

gister nog Innercity-goodlife ge download. OOk een zware classic.

Vroeger ook stiekum begonnen door TUrn up the bass cdtjes te luisteren van mijn broeder. Dat is toen doorgegaan naar thunderdome, ik ben in de house blijven hangen mijn broer niet.

Posted by visje on Jan-13-2005 23:38:

wtf is het verschil tussen clubtrance en trance dan

Posted by eieregooie on Jan-14-2005 04:44:

quote:
Originally posted by visje
wtf is het verschil tussen clubtrance en trance dan

Haha, dat is nogal een verschil hoor

Clubtrance is die ouwe meuk, je had toen ook zo'n CD reeks ClubTrance... Denk aan dingen als Club Royale - Loosing Sleep en de rest van het iT label... Miss Jane - Fine Day en ook meuk als Sash - Encore Un Fois en ??? - Seed Scattered... En zelfs Robert Miles - Children (dreamtrance noemden ze dat geloof ik) komt in de buurt... Daar moet je een beetje aan denken

Posted by SnuggLe on Jan-14-2005 06:23:

quote:
Originally posted by eieregooie
Haha, dat is nogal een verschil hoor

Clubtrance is die ouwe meuk, je had toen ook zo'n CD reeks ClubTrance... Denk aan dingen als Club Royale - Loosing Sleep en de rest van het iT label... Miss Jane - Fine Day en ook meuk als Sash - Encore Un Fois en ??? - Seed Scattered... En zelfs Robert Miles - Children (dreamtrance noemden ze dat geloof ik) komt in de buurt... Daar moet je een beetje aan denken

Ik heb al die cd's nog
Tracks die er oa opstaan: Nitro - Le Plaisir, Kai Tracid - Dance for Eternity , Syntone - Feeling, Sil - Windows 98, Jens - Loops & Things 98, Three Drives on a Vinyl - Greece 2000, E.Graig - It Feel So Good , Airscape - Amazon Chant (Never ending Origional).

De stap van dit naar de Strictly cd's van Jean was al snel gemaakt...!

Posted by magrec on Jan-14-2005 08:39:

DANCETRENDS!!!!! woehoeeeeeeee

Posted by GrooveCollect. on Jan-14-2005 14:42:

Ik kocht in 1979 mijn eerste 12inch. Toen steeds al gezocht naar de underground-kant van de dancemuziek. Is van disco, Italo, naar house gegaan. Kwam al vroeg in aanraking met progressive. Liep als 1 van de eerste bij Dischi in Den Haag binnen (platenzaak van Maurits Paardenkooper die als eerste deze sound verkocht in NL).

Grappige is dat ik de laatste jaren pas door internet gezichten van producers die achter de dingen zaten die ik in de jaren 80 kocht. Toendertijd zonder internet moest je maar gewoon afwachten wat er die week binnen kwam in de platenzaak. Was altijd weer een verassing of het de moeite was om voor platen te gaan shoppen. Leuke tijden.

Posted by djxtension on Jan-14-2005 14:47:

quote:
Syntone - Feeling

Erg lekker plaatje!

Anyway, ik begin nu eigenlijk pas met het draaien van house. Altijd wel naar geluisterd en zo, maar nu draai ik het dan zelf ook. Het eerste house-plaatje dat ik hoorde kan ik me niet eens meer herinneren.

Posted by Tim81 on Jan-14-2005 15:21:

quote:
Originally posted by GrooveCollect.
Ik kocht in 1979 mijn eerste 12inch.

In de jaren hierna zagen de meeste TA's voor het eerst het daglicht

Posted by Original on Jan-14-2005 19:56:

Vroeger ook veel Houseparty`s op bandje gehad. Ook veel thunderdomes en club X cds beluisterd. Club X cds ben ik bijna allemaal kwijt, geloof dat cd 1 meestal hardcore was en cd iest richting trance.
Ook heb ik nog wat Mega Dance cdtjes liggen.

Kan me nog herrineren dat een vriend van me een keer de eerste beste cd gekocht had waar Greece 2000 op stond. Rest van de cd was alleen vrij waardeloos.

quote:
Originally posted by magrec
Di ehouseparty cd's beluisterde ik altijd bij mijn neef. Die ging toen later ook naar al die thunderdome feesten in Groningen e.o.

evolutie vanmij:

hardcore-->clubtrance-->trance-->progressive/techno/ambient eigenlijk de hele rattaplan op de hardere stijlen na.

Bij mij is de evolutie:

Hardcore -> Dance & Hiphop (door o.a 2unlimited) -> Hiphop & trance -> (hard)Trance & hardstyle -> Trance & Progressive

En uiteindelijk eigenlijk alle stylen die ik over de jaren heb beluisterd. Ene keer een Club X of thunderdome, de andere keer 2pac, Dmx of dr.dre en dan weer een setje van Ferry, James Holden of shiloh.

Variety is the key

Posted by SnuggLe on Jan-14-2005 20:06:

Mijn 'evolutie':
Dance
(Happy?)Hardcore
clubtrance
NL trance
scandinavische trance (Stigma, Lars Holte, maar ook Dazzle)
progressive a la Fred Numf/Lucien Foort, daarbij
techno a la Montana

...naar nu.....

(diepe) progressive (geen breaks of progtrance)
en techno a la Deetron/Kowalski (nichtentechno )

Posted by SnuggLe on Jan-14-2005 20:15:

Oke, even een stukje opvoeding. Daar issie dan, Houseparty 2:

quote:

01 - intro - sense the vibe
    02 - praga khan - rave alarm
    03 - channel x - rave the rhythem
    04 - r.f.t.r. - extrasyn
    05 - quazar - midsummernight's dream
    06 - 2 brothers meat sequential - turn da music up
    07 - unknown - let it reign
    08 - partners in crime - gotham city strikes again
    09 - the hypnotist - the house is mine
    10 - culture beat - no deeper meaning
    11 - moby - go
    12 - d.h.s. - the house of god
    13 - speedy j - pull over

14 - booming support - de rode schoentjes
    15 - orr-some - we can make it
    16 - t99 - nocturne
    17 - channel x - groove to move
    18 - holy noise - james brown is still alive
    19 - egma - let the bass kick

20 - angel ice - je n'aime que toi
    21 - the prodigy - android
    22 - outlander - vamp
    23 - fiction - dreamworld
    24 - cappella - be master in one's own house
    25 - middle chill
    26 - gto - listen to the rhythem flow
    27 - atomizer - time to time
    28 - cubik 22 - night in motion
    29 - praga khan - injected with a poison
    30 - sequential - cycades
    31 - ravebusters - mitrax
    32 - holy noise - get down everybody
    33 - quazar - here and now
    34 - todd terry - never give up
    35 - chimo bayo - a si me gusta mi
    36 - x-es - beat boy
    37 - atomizer - atom-b
    38 - bizzare inc - raise me
    39 - 2 unlimited - get ready for this
    40 - l.a. style - james brown is dead
    41 - overnite - the time has come
    42 - human resource - dominator
    43 - second phase - mentasm
    44 - d.j.p.c. - issomniak
    45 - 80 aum - mindcontroller
    46 - outro - we come back
    47 - apotheosis - o fortuna

Denkd at hier nog heel veel mensen zitten die een heel stel klassiekers hier van niet kennen. De dikgedrukte zou je toch minstens moeten kennen, die hebben een behoorlijke impact achtergelaten op de hele housewereld

Dus kan je ze niet, downloaden
Maybe heeft iemand nog wat bandbreedte, kan ik hem ergens uppen

Posted by magrec on Jan-14-2005 20:26:

Voor de liefhebbers van classics en oldschool

21:00 - 22:00: Kip

22:00 - 23:00: Steve Sweet (darkraver die een hiphouse set gaat doen)

23:00 - 00:00: Stanton

00:00 - 01:00: Pat C

01:00 - 02:00: Robin Albers

02:00 - 03:00: Red Alert

03:00 - 04:00: Lars

04:00 - 05:00: Gijs

Datum : 25 maart 2005
Duur : 21:00 - 05:00
Prijs : 9 eurie (oldskool prijsje)

DOTF THE 72 HOURS EDITION!

Het plan :

We gaan een radio show maken van 72 uur, wederom met meer dan 48 DJ's. We starten op donderdag en gaan door tot zondagavond waarna het tijd is voor een welverdiende feeststemming mochten er dan nog mensen wakker zijn.

Speciaal aan deze poging is het feit dat DJ Stanton 24 uur lang gaat draaien en hiermee Armin van B. vierkant voorbij gaat die 18 uur op zijn naam heeft staan.

Verders, gaan we na de 24 uur van stanton keihard door met vertegenwoordiging van ALLE shows,

R'thz Raves
Z/T Hardcore Radio
DOTF Radio
LiFe Radio

Alle shows pakken een blok van zeg zo'n 6 uur, uiteindelijk blijven er 24 uur over welke we gezamelijk gaan afsluiten met wederom een bizarre line up.

Wetende dat onze vorige geslaagde poging tot diverse terrabytes aan downloads heeft gekost, zal ook deze poging in de boeken gaan als een "bizar lang weekend van formaat!".

De status :

We wachten op een datum van Stanton waarop hij zijn 24 uur gaat vervullen, zijn datum zal de lijdraad vormen voor de overige 48 uur. We verwachten ergens Februari / maart dit spectakel te gaan starten.

Uiteraard hebben we een goede leermeester gehad aan onze eerste 48 hours, het was ONWIJS gezellig en druk!! Daarnaast was het hartje zomer en dit maal gaan we tijdens de koudere dagen onze poging doen, het is dus minder aantrekkelijk om met hele kudde's freaks buiten te gaan zitten. Om deze reden gaan we minder mensen uitnodigen tijdens de show, met een max van continu 15 man/vrouw willen we de grens trekken. Hierbij nemen de DJ's vaak aanhang mee, en hebben we uiteraard onze trouwe vrienden van Coalition die ook tijdens de 48 hours hun strepen hebben verdient. Er is dus minder ruimte voor gast-bezoek, echter zullen we her en der wel een uitzondering maken.

Tot zover !!

Bij dat laatste zal ik dus ook wel aanwezig zijn ivm LiFe

Posted by GrooveCollect. on Jan-14-2005 22:37:

quote:
Originally posted by SnuggLe
Oke, even een stukje opvoeding. Daar issie dan, Houseparty 2:

Denkd at hier nog heel veel mensen zitten die een heel stel klassiekers hier van niet kennen. De dikgedrukte zou je toch minstens moeten kennen, die hebben een behoorlijke impact achtergelaten op de hele housewereld

Dus kan je ze niet, downloaden

Wil je goede herinneringen niet dissen, maar die houseparty cd's stelden voor mij echt helemaal niks voor.
Toen was de commercie er al in gesprongen (het staat er zelfs op: Arcade TV-CD).
Staan een paar leuke nr's op, maar het was toen al steeds hetzelfde uitgemolken rave geluidje.

Posted by SnuggLe on Jan-15-2005 00:56:

quote:
Originally posted by GrooveCollect.
Wil je goede herinneringen niet dissen, maar die houseparty cd's stelden voor mij echt helemaal niks voor.
Toen was de commercie er al in gesprongen (het staat er zelfs op: Arcade TV-CD).
Staan een paar leuke nr's op, maar het was toen al steeds hetzelfde uitgemolken rave geluidje.

Lekker belangrijk voor mij was dit de shit, net zoals voor vele mensen uit de jaren '79-'82. Leuk dat jij dat vindt/denkt, maar dat was mijn eerste aanvaring met housemuziek.
Voor iedereen is het "het wordt nooit meer zoals vroeger". Houseparty 2 is gewoon de bom.

Dus Jerry, je bent gewoon te oud

Posted by Siesta on Jan-15-2005 01:37:

tis ooit eens begonnen met MODO - Ein zwei polizei , hoe fout, en Interactive - Forever young, waren mn eerste singletjes.

Toen kocht ik de CD Innercity van Ferry Corsten, en die bleeek wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vet te zijn! Daarna zelf veel platen gekocht, alleeeeen maar trance. Hedendaags vind ik HOUSE (steve angello, eric prydz, laurent wolf, dj jean, erick e, jose) e.d allemaal errug leuk. Oook luister ik tegenwoordig veel urban/hiphop (beatnuts is een dikke aanrader) ook the best of the fugees is erg GOED. En voor in de kroeg is feestmuziek natuurlijk altijd nog het leukste. Oook kan ik nog steeds tecno en trance goed waarderen. Enne progtrance ala ozgur can, is geweldig. die cd van gabriel en dresden bloom is ook magistraal!

Vind eigenlijk alles wel leuk behalve hardhouse/style/core.

music is my only drug!

p.s clubtrance is in de style vna dj jose - hecitate, dj jean every single day, gspott - city streets, stephen jk - puristick.

Posted by GrooveCollect. on Jan-15-2005 01:38:

oud ben ik zeker (in vergelijking dan natuurlijk, want me opa denkt daar anders over)

Enige wat ik je ff wilde zeggen dat Arcade vroeger bij de meesten hetzelfde gevoel op riep wat Id&T nu bij jou doet...

Posted by Bailey on Jan-15-2005 02:38:

quote:
Originally posted by SnuggLe

Zou ik zeker waarderen. Aaaaah memories....

Pages (2): [1] 2 »