TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Svajande rotationshastighet...?

Posted by Laszlo on Jan-21-2005 18:03:

Svajande rotationshastighet...?

Hola!

Jag b�rjar misst�nka att rotationshastigheten p� en (eller i v�rsta fall b�da?!) av mina skivspelare svajar, dvs att de inte h�ller konstant hastighet. N�gon som vet n�got enkelt litet s�tt man skulle kunna kontrollera att det verkligen �r s�..? Stroblampan �r ju ingen id� att stirra sig blind p� eftersom avst�ndet mellan prickarna p� tallrikarna �nd� inte �r 110% exakta och de ocks� svajar lite fram och tillaka f�r varje varv som tallriken snurrar.

Anledningen till att jag b�rjar misst�nka detta �r f�r att jag inte alls har n�gra som helst problem med att ratta in beatmixningen hos polaren n�r vi sitter och f�rfestar och jag inte kan l�ta bli att st�lla mig och v�nta ett g�ng plattor. Inom loppet av 20-30 sekunder sitter det klockrent, och d�refter kan mixen flyta p� i n�rmare en minut utan att jag �verhuvudtaget beh�ver r�ra tallriken eller skivan f�r att bromsa/putta p� skivan, medans jag h�r hemma ibland inte klarar av att g�ra en �verg�ng som �r 100% tight �ven om skivan snurrat i 3-4 minuter och jag frenetiskt flyttar pitchen ett par nanometer fram och tillbaka, utan att f� till det. Spelarna jag har �r Techs, 1210 MK2.

Posted by SteveTranz4ever on Jan-21-2005 18:14:

Felet kan ligga i skjutpotentiometern alts� pitchen... En polare som �r DJ fick det problemet p� sina gamla Technics 1200 MkII... dom var v�l anv�nda och l�g man f�r n�ra nollan p� ena s� tappa man beatmatchen... Nu har han nya � de funkar klockers...

Posted by P4z! on Jan-21-2005 19:55:

jag har h�rt att s�dana problem kan uppst� om magneten p� motorn �r skadad, dvs om det �r hack och annat smuts p� dem, �r dock inte s�ker p� om det st�mmer. Dra upp plattan och snoka inuti

Posted by CJ InterCity on Jan-21-2005 23:18:

quote:
Originally posted by P4z!
jag har h�rt att s�dana problem kan uppst� om magneten p� motorn �r skadad, dvs om det �r hack och annat smuts p� dem

var det f�rsta jag kom att t�nka p�... och det kan st�mma!

Posted by SteveTranz4ever on Jan-21-2005 23:36:

quote:
Originally posted by P4z!
jag har h�rt att s�dana problem kan uppst� om magneten p� motorn �r skadad, dvs om det �r hack och annat smuts p� dem, �r dock inte s�ker p� om det st�mmer. Dra upp plattan och snoka inuti

Men hur kan det uppst� hack i magneten ? Smuts kan jag f�rst� f�r de flyger ju runt som de vill...

Posted by Kamelen on Jan-22-2005 02:32:

ta 2 likadana skivor.. (2 av samma release) .. och spela upp exakt samtidigt.. eller s� kan du v�l ta en skiva.. och spela upp p� spelare #1 och ta tid.. samma sak med spelare #2 .. =) (= kram!

Posted by Laszlo on Jan-22-2005 11:30:

quote:
Originally posted by Kamelen
ta 2 likadana skivor.. (2 av samma release) .. och spela upp exakt samtidigt.. eller s� kan du v�l ta en skiva.. och spela upp p� spelare #1 och ta tid.. samma sak med spelare #2 .. =) (= kram!

Tyv�rr har jag inte tv� skivor av samma release - polaren har ett par skivor som jag ocks� har, d�remot vet jag inte om det �r 110% s�kert eftersom deformationer p� skivan ocks� kan bidra till att de glider ifr�n varandra...en l�tt liten b�jning p� ena skivan kan g�ra skillnad - isf f�r jag testa detta med tv� sprillans nya plattor. Att ta tid vet tror jag heller inte �r speciellt accurate eftersom jag d� hade beh�vt ett atomur f�r att m�rka n�gon skillnad...den svajar (om den nu g�r det, eller det bara �r jag som �r dum i huvudet) trots allt inte s� mycket att det orsakar trainwrecks, men v�l klapp klapp...n�v�l, ska ta och lyfta upp tallrikarna och se om jag hittar n�got konstigt d�r nere...skulle det vara ett hack magneten s� tar jag fan livet av mig allts�...jag gissar p� att det inte �r den precis billigaste delen att byta ut...

en annan l�sning vore ju att spela upp en skiva och spela in p� datorn via line-in och br�nna skiten, och sedan spela p� CD-spelaren samtidigt som p� skivspelaren...

Posted by reveal on Jan-22-2005 11:39:

quote:
Originally posted by Laszlo
en annan l�sning vore ju att spela upp en skiva och spela in p� datorn via line-in och br�nna skiten, och sedan spela p� CD-spelaren samtidigt som p� skivspelaren...

Nu vet jag ju iofs inte s� mycket om skivspelare etc, men hur kan man vara s�ker p� att CD-spelaren �r 100% korrekt? Eller att inspelningen blir det? Det l�r ju inte vara j�ttemycket som skivspelaren laggar, s� felet kanske "�ts upp" av att det �r fel n�gon annanstans...

Posted by Laszlo on Jan-22-2005 11:52:

quote:
Originally posted by reveal
Nu vet jag ju iofs inte s� mycket om skivspelare etc, men hur kan man vara s�ker p� att CD-spelaren �r 100% korrekt? Eller att inspelningen blir det? Det l�r ju inte vara j�ttemycket som skivspelaren laggar, s� felet kanske "�ts upp" av att det �r fel n�gon annanstans...

Det �r ju sant - men med tanke p� att jag sv�rt att ratta in mixar som flyter p� ens 30 sekunder borde det ju m�rkas ganska snabbt...b�rjar de glida is�r efter ett par 4-5 minuter kan jag nog vara lugnare...

Posted by Christian �. on Jan-23-2005 11:08:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Felet kan ligga i skjutpotentiometern alts� pitchen... En polare som �r DJ fick det problemet p� sina gamla Technics 1200 MkII... dom var v�l anv�nda och l�g man f�r n�ra nollan p� ena s� tappa man beatmatchen... Nu har han nya � de funkar klockers...

Jag m�rker det "felet" p� min 1210, antingen s� ligger pitchen p� 0 eller s� blir det en r�tt s� stor skillnad, det finns inget mellan steg typ. Jag tror att det �r det felet som jag har, hur �tg�rdar man det?

Posted by SteveTranz4ever on Jan-23-2005 11:37:

quote:
Originally posted by Chrill
Jag m�rker det "felet" p� min 1210, antingen s� ligger pitchen p� 0 eller s� blir det en r�tt s� stor skillnad, det finns inget mellan steg typ. Jag tror att det �r det felet som jag har, hur �tg�rdar man det?

Vet inte om man kommer in i spelaren p� n�t enkelt vis s� du kan byta ut skjutpotentiometern sj�lv, annars f�r du nog kontakta din �terf�rs�ljare och se om dom kan hj�lpa dig.

Posted by ScuL on Jan-23-2005 12:34:

Problemet med pitchen av SL12xx �r att den har ingen 'quartz lock'.. som f�rorsaker att pitchen kan bli lite ostabil efter l�ng anv�nding

Posted by Christian �. on Jan-23-2005 12:36:

quote:
Originally posted by ScuL
Problemet med pitchen av SL12xx �r att den har ingen 'quartz lock'.. som f�rorsaker att pitchen kan bli lite ostabil efter l�ng anv�nding

Vad �r Quartz lock?

Posted by SteveTranz4ever on Jan-23-2005 12:36:

quote:

Vad �r "quartz lock" ?

Posted by Christian �. on Jan-23-2005 12:38:

hehe, SteveTranz4ever jag han f�re

Posted by ScuL on Jan-23-2005 13:33:

LOL
en funktion som finns p� de flesta nya vinylspelare som g�r s�kert att pitchen kan inte 'svaja' / bli ostabil

n�gra citat som jag hittade p� n�tet:
quote:

quartz lock is just for controlling speed. a crystal oscillates at a known frequency and this is used to control the motor speed. if ur scratching.... i guess you dont really care :-)

quote:

quartz lock - is supposed to keep the platter rotating at a very constant speed, pretty much eliminating wow & flutter.

min vinylspelare har det .
technics �r mycket gammlare och den finns inte d�r utan att modifiera den

Posted by X-scream on Jan-23-2005 13:35:

Quartz antar jag att ni nog h�rt att vissa klockor k�r med. Quartz �r en slags kristall som genererar en konstant frekvens (eller va det "n�ra nog" konstant?). S� om en klocka �kar/minskar med en sekund p� 100xx00 �r s� �r det nog ingen som bryr sig. Detsamma g�ller f�r skivspelare, om en skivspelare med quartz..

Quartz LOCK � andra sidan �r till f�r att generera en konstant hastighet p� 33/45/78 rpm. Dvs att pitchen st�r -exakt- p� 0% vid dem hastigheterna..

EDIT: �h, du hann f�re ScuL

Posted by Johan (DJ Irish) on Jan-24-2005 12:53:

quote:
LOL
en funktion som finns p� de flesta nya vinylspelare som g�r s�kert att pitchen kan inte 'svaja' / bli ostabil

n�gra citat som jag hittade p� n�tet:

min vinylspelare har det .
technics �r mycket gammlare och den finns inte d�r utan att modifiera den

Technics SL-12xx har ju quartz lock vid 0%. Det �r d�rf�r den d�r lilla gr�na lampan lyser ju. Det �r ox� den d�r f�rbannade quartz-l�set som tvingar en att pitcha n�stan 0.5% �t vardera h�ll f�r att man ska komma ur l�set. Vilket g�r det nedrans besv�rligt n�r man ska mixa skivor som ligger n�stan runt noll, men inte riktigt, p� pitchen. SL1210 MK5 kan man koppla av l�set (detsamma g�ller i princip alla technics konkurrenter).

Aprop� svaj, s� har jag ett par skivor d�r tempo-svajet har orsakats av d�lig pressning. Det var iofs l�tt att reda ut f�r det h�nde ju alltid exakt p� samma st�lle i skivan. Sjukt st�rigt var det tills man ins�g detta.

Posted by Christian �. on Jan-24-2005 15:00:

quote:
Originally posted by Dj_Irish
Technics SL-12xx har ju quartz lock vid 0%. Det �r d�rf�r den d�r lilla gr�na lampan lyser ju. Det �r ox� den d�r f�rbannade quartz-l�set som tvingar en att pitcha n�stan 0.5% �t vardera h�ll f�r att man ska komma ur l�set.

S� �r det p� min, r�knade ut hur med hj�lp av cd', att det skiljde 0.5% i pitchen fr�n 0 tilsl att det b�rjade m�rkas..
D� verkar det allts� inte vara n�got fel p� min 1210..