TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Svajande rotationshastighet...?
Svajande rotationshastighet...?
Hola!
Jag b�rjar misst�nka att rotationshastigheten p� en (eller i v�rsta fall b�da?!) av mina skivspelare svajar, dvs att de inte h�ller konstant hastighet. N�gon som vet n�got enkelt litet s�tt man skulle kunna kontrollera att det verkligen �r s�..? Stroblampan �r ju ingen id� att stirra sig blind p� eftersom avst�ndet mellan prickarna p� tallrikarna �nd� inte �r 110% exakta och de ocks� svajar lite fram och tillaka f�r varje varv som tallriken snurrar.
Anledningen till att jag b�rjar misst�nka detta �r f�r att jag inte alls har n�gra som helst problem med att ratta in beatmixningen hos polaren n�r vi sitter och f�rfestar och jag inte kan l�ta bli att st�lla mig och v�nta ett g�ng plattor. Inom loppet av 20-30 sekunder sitter det klockrent, och d�refter kan mixen flyta p� i n�rmare en minut utan att jag �verhuvudtaget beh�ver r�ra tallriken eller skivan f�r att bromsa/putta p� skivan, medans jag h�r hemma ibland inte klarar av att g�ra en �verg�ng som �r 100% tight �ven om skivan snurrat i 3-4 minuter och jag frenetiskt flyttar pitchen ett par nanometer fram och tillbaka, utan att f� till det. Spelarna jag har �r Techs, 1210 MK2.
Felet kan ligga i skjutpotentiometern alts� pitchen... En polare som �r DJ fick det problemet p� sina gamla Technics 1200 MkII... dom var v�l anv�nda och l�g man f�r n�ra nollan p� ena s� tappa man beatmatchen... Nu har han nya � de funkar klockers...
jag har h�rt att s�dana problem kan uppst� om magneten p� motorn �r skadad, dvs om det �r hack och annat smuts p� dem, �r dock inte s�ker p� om det st�mmer. Dra upp plattan och snoka inuti 
| quote: |
| Originally posted by P4z! jag har h�rt att s�dana problem kan uppst� om magneten p� motorn �r skadad, dvs om det �r hack och annat smuts p� dem |
| Originally posted by P4z! jag har h�rt att s�dana problem kan uppst� om magneten p� motorn �r skadad, dvs om det �r hack och annat smuts p� dem, �r dock inte s�ker p� om det st�mmer. Dra upp plattan och snoka inuti |
ta 2 likadana skivor.. (2 av samma release) .. och spela upp exakt samtidigt.. eller s� kan du v�l ta en skiva.. och spela upp p� spelare #1 och ta tid.. samma sak med spelare #2 .. =) (= kram!
| Originally posted by Kamelen ta 2 likadana skivor.. (2 av samma release) .. och spela upp exakt samtidigt.. eller s� kan du v�l ta en skiva.. och spela upp p� spelare #1 och ta tid.. samma sak med spelare #2 .. =) (= kram! |
| Originally posted by Laszlo en annan l�sning vore ju att spela upp en skiva och spela in p� datorn via line-in och br�nna skiten, och sedan spela p� CD-spelaren samtidigt som p� skivspelaren... |
| Originally posted by reveal Nu vet jag ju iofs inte s� mycket om skivspelare etc, men hur kan man vara s�ker p� att CD-spelaren �r 100% korrekt? Eller att inspelningen blir det? Det l�r ju inte vara j�ttemycket som skivspelaren laggar, s� felet kanske "�ts upp" av att det �r fel n�gon annanstans... |
| Originally posted by SteveTranz4ever Felet kan ligga i skjutpotentiometern alts� pitchen... En polare som �r DJ fick det problemet p� sina gamla Technics 1200 MkII... dom var v�l anv�nda och l�g man f�r n�ra nollan p� ena s� tappa man beatmatchen... Nu har han nya � de funkar klockers... |
| Originally posted by Chrill Jag m�rker det "felet" p� min 1210, antingen s� ligger pitchen p� 0 eller s� blir det en r�tt s� stor skillnad, det finns inget mellan steg typ. Jag tror att det �r det felet som jag har, hur �tg�rdar man det? |
Problemet med pitchen av SL12xx �r att den har ingen 'quartz lock'.. som f�rorsaker att pitchen kan bli lite ostabil efter l�ng anv�nding
| Originally posted by ScuL Problemet med pitchen av SL12xx �r att den har ingen 'quartz lock'.. som f�rorsaker att pitchen kan bli lite ostabil efter l�ng anv�nding |
| Originally posted by ScuL Problemet med pitchen av SL12xx �r att den har ingen 'quartz lock'.. som f�rorsaker att pitchen kan bli lite ostabil efter l�ng anv�nding |
hehe, SteveTranz4ever jag han f�re

LOL 
en funktion som finns p� de flesta nya vinylspelare som g�r s�kert att pitchen kan inte 'svaja' / bli ostabil
n�gra citat som jag hittade p� n�tet:
quartz lock is just for controlling speed. a crystal oscillates at a known frequency and this is used to control the motor speed. if ur scratching.... i guess you dont really care :-) |
quartz lock - is supposed to keep the platter rotating at a very constant speed, pretty much eliminating wow & flutter. |
Quartz antar jag att ni nog h�rt att vissa klockor k�r med. Quartz �r en slags kristall som genererar en konstant frekvens (eller va det "n�ra nog" konstant?). S� om en klocka �kar/minskar med en sekund p� 100xx00 �r s� �r det nog ingen som bryr sig. Detsamma g�ller f�r skivspelare, om en skivspelare med quartz..
Quartz LOCK � andra sidan �r till f�r att generera en konstant hastighet p� 33/45/78 rpm. Dvs att pitchen st�r -exakt- p� 0% vid dem hastigheterna..

EDIT: �h, du hann f�re ScuL 
| Originally posted by ScuL LOL ![]() en funktion som finns p� de flesta nya vinylspelare som g�r s�kert att pitchen kan inte 'svaja' / bli ostabil n�gra citat som jag hittade p� n�tet: min vinylspelare har det . technics �r mycket gammlare och den finns inte d�r utan att modifiera den |
| Originally posted by Dj_Irish Technics SL-12xx har ju quartz lock vid 0%. Det �r d�rf�r den d�r lilla gr�na lampan lyser ju. Det �r ox� den d�r f�rbannade quartz-l�set som tvingar en att pitcha n�stan 0.5% �t vardera h�ll f�r att man ska komma ur l�set. |