TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- marketing: informatie opstellen schappenplan


Posted by arjoderoon on Jan-28-2005 09:40:

marketing: informatie opstellen schappenplan

Voor mijn stage moet ik een schappenplan opstellen. Nu ben ik op zoek naar literatuur / informatie over het opstellen van een dergelijk plan. De standaard dingen als aantal facings en hoogte in het schap heb ik wel, maar er zal ongetwijfeld meer over geschreven en gezegd zijn.

op internet heb ik bar weinig kunnen vinden. Is hier iemand die weet welke literatuur hier meer informatie over geeft?
of die een nuttige site weet?


Posted by Blik on Jan-28-2005 09:42:

Stuur alle supermarkten een mailtje met de vraag of zij wat informatie daarover hebben, ga langs bij de plaatselijke supermarkt en vraag of je een afspraak mag maken met de supervisor

ofzo


Posted by Freezel on Jan-28-2005 09:53:

Is het niet zo dat febrikanten betalen voor schapruimte? Zowel in de breedte als de hoogte. Het is voor bijvoorbeeld Coca Cola beter om op grijphoogte en kijkhoogte te staan als ergens onderin een hoekje


Posted by Opti on Jan-28-2005 10:09:

Weet je begeleider niet welke literatuur je moet hebben (zowel van bedrijf als school)?


Posted by magrec on Jan-28-2005 10:28:

retailmarketing heb ik hier wel wat boeken van..

Ik weet niet of er iets specifieks instaat over schappen (dacht het wel)

Retailmarketing ; Van der kind
Store wars, the battle for mindspace and shelfspace; Corstjens and corstjens

Iig dat boek van der kind zien te lenen daar staat nemelijk heel veel in. Zowel bekeken vanuit de fabrikant als de retailer.


Posted by magrec on Jan-28-2005 10:29:

quote:
Originally posted by Freezel
Is het niet zo dat febrikanten betalen voor schapruimte? Zowel in de breedte als de hoogte. Het is voor bijvoorbeeld Coca Cola beter om op grijphoogte en kijkhoogte te staan als ergens onderin een hoekje


Klopt ja.


Posted by SnuggLe on Jan-28-2005 12:52:

quote:
Originally posted by Freezel
Is het niet zo dat febrikanten betalen voor schapruimte? Zowel in de breedte als de hoogte. Het is voor bijvoorbeeld Coca Cola beter om op grijphoogte en kijkhoogte te staan als ergens onderin een hoekje


Ik denk eerlijkgezegd dat supermarkten die producten waar ze de grootste winstmarge op hebben op ooghoogte zetten. Dat lijkt me toch niet geheel onlogisch......


Posted by magrec on Jan-28-2005 13:16:

quote:
Originally posted by SnuggLe
Ik denk eerlijkgezegd dat supermarkten die producten waar ze de grootste winstmarge op hebben op ooghoogte zetten. Dat lijkt me toch niet geheel onlogisch......


Mwoah met geld is heel veel te koop. Leuke colleges hierover gehad.
De detaillist heeft gewoon meer macht..als jou product niet op de juiste plek komt dan verkoopt het product minder goed...dus het is de moeite waard om geld te betalen voor een goed plekkie.

Als je het echt leuk vind moet je dat boekje storewars lezen daar staan hele leuke voorbeelden in. Over unilever, procter & gamble, sara lee enzo..


Posted by Ding Chavez on Jan-28-2005 15:50:

quote:
Originally posted by magrec
Mwoah met geld is heel veel te koop. Leuke colleges hierover gehad.
De detaillist heeft gewoon meer macht..als jou product niet op de juiste plek komt dan verkoopt het product minder goed...dus het is de moeite waard om geld te betalen voor een goed plekkie.


Of nog extremer nu met die prijsverlagingen; als jij je product niet geodkoper wil/kan aanleveren dan halen we het toch gewoon uit het assortiment...


Posted by magrec on Jan-28-2005 15:59:

quote:
Originally posted by Ding Chavez
Of nog extremer nu met die prijsverlagingen; als jij je product niet geodkoper wil/kan aanleveren dan halen we het toch gewoon uit het assortiment...


idd


Posted by Opti on Jan-28-2005 16:12:

Haha, ja klopt! Heb hier ook colleges over gehad en boeken over gelezen Een Albert Heijn heeft bijvoorbeeld echt veel te zeggen over Coca Cola in de schappen, veel meer dan men denkt. Speciale displays die alleen voor een specifieke keten worden gemaakt etc.


Posted by arjoderoon on Jan-28-2005 16:28:

thanks.. het boek van van der kind heb ik in de kast staan.. die andere ken ik niet. het gaat in dit geval om een brouwer van speciaal bier die een nieuw bier in de schappen wil hebben. Hiervoor moet ik dan een schappenplan maken..


Posted by moogwai on Jan-28-2005 18:57:

quote:
Originally posted by arjoderoon
het gaat in dit geval om een brouwer van speciaal bier die een nieuw bier in de schappen wil hebben. Hiervoor moet ik dan een schappenplan maken..


Plaats dat bier in ieder geval dichtbij de luiers dat verkoopt altijd goed (Vrouwen sturen hun mannen naar de winkel om luiers te kopen en als het bier er naast staat nemen ze ook vaak wat bier mee ). Heb ik tenminste geleerd tijdens een college


Posted by arjoderoon on Jan-28-2005 21:33:

haha ja... altijd handig, dat "out of the box" denken. Het zou ook andersom kunnen... het bier naast het maandverband

het gaat vooral om een plan voor vrije slijters geen luiers dus



Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.