TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Promoskivor?
Promoskivor?
Hola
Alla kanske inte vet att jag s�nder radio h�r i V�xj�, entimmas program varje tisdag som vi kallar V�xj� Club, som jag s�nder tillsammans med tv� kollegor. Programmet ligger under studentradion och vi s�nder p� en annan lokalradiostations frekvens tv� timmar varje vardag. Vi f�r en hel h�g med promoskivor varje vecka fr�n diverse olika bolag, men det mesta �r ju komersiellt skr�p. Har hittat n�gra godingar som vi f�tt med PvD och andra nissar, men �verlag �r det bara mainstream.
Det jag undrar �r om ni tror EDM-bolag vore intresserade av att skicka skivor till oss? G�rna vinyl eftersom det �r helst det vi spelar, och f�r att det mesta givetvis sl�pps p� det mediumet. Vi �r f.n. bara tre personer som s�nder, och vi har ganska sv�rt att fylla ut programmen med material som vi sj�lva k�per - vi �r trots allt bara studenter.
Jag �r programansvarig f�r V�xj� Club, och det vore v�l i huvudsak min uppgift att ta kontakt med olika bolag - men vem ska jag kontakta? �r det artisterna direkt, �r det bolagen, promoters, f�rl�ggare? Jag �r inte helt p� det klara med hur detta fungerar. Det finns ju tusentals sm�bolag �verallt, och det skulle ta en evighet att kontakta allihopa. Finns det n�gra genv�gar, s� som f�rl�ggare och dyl.?
Ni som �r lite mer insatta - help us out. F�r �vrigt s� f�rs�ker vi t�cka det mesta inom EDM-scenen i v�ra program.
Jag kanske kan n�mna ocks� att vi n�t ut till ungef�r 400.000 lyssnare (om man ska tro det de s�ger p� n�rradion). Hur m�nga som egentligen lyssnar har jag dock inte en aning om.
jag tror att m�nga g�rna vill veta hemligheten bakom att f� hem promos
min gissning �r att snacka med distribut�rer som exempelvis www.amatodistribution.co.uk men jag vet inte s�kert... f�r hem lite promos d� och d� men det �r av folk man "k�nner" allts� inte vadsomhelst 
Det �r inte l�tt att hamna p� promolistan som ni nog redan har m�rkt. Att k�ra en radioprogram p� FM radio �r ett bra knep. Desto fler lyssnare ni har desto l�ttare �r det att f� napp bland skivbolag. Dock ska man inte hoppas p� speciellt mycket vinyl i dessa dagar. Dyrt f�r bolagen j�mf�rt med att br�nna ut och skicka p� CD. M�nga bolag sammanst�ller ju regelbundna m�nads-promo skivor med all l�tar som ska sl�ppas inom snar framtid. Hade varit f�r besv�rligt att g�ra liknande p� vinyl.
Annars �r kontakter den absolut b�sta v�gen till att f� promos. V�nner och bekanta helt enkelt. Om du lyckas bli uppm�rksammad som DJs kommer artister s�ka sig till dig f�r att f� sitt material spelade. F�rst osignade artister men sedan �ven lite andra. Dock �r det en j�vla kamp att komma upp i s�dana niv�er.
Om man nu befinner sig i en situation d�r man inte har kontakterna eller ett grymt rykte s� �r det bara en sak som g�ller. Det �r att RINGA, inte mejla, till bolagen och fr�ga sn�llt om en plats p� promolistan. Givetvis hj�lper det mycket om du p� n�got s�tt har regelbundna spelningar (g�rna om en klubb kan backa upp dig p� att du spelar d�r ofta) eller n�got annat som kan sk�nka god exponering �t bolagets produkter. Den personliga kontakten hj�lper en hel del. Det g�ller bara att v�ga och kunna s�lja in sig p� r�tt s�tt. Har en kontakt som ringde upp en hel lista med progg-bolag och en del nappade och skickade honom promos. Han var inte n�gon k�nd DJ precis.
Alternativt, �r det j�ttebra att h�nga i forum som har med musikproducerande att g�ra. L�r k�nna talangfulla artister innan de sl�r igenom. Om man letar ordentligt kan man bli glatt �verraskad �ver hur mycket bra det finns som �nnu inte �r signat. Dom produktionerna har ni absolut st�rst chans att f� tag p� 
hmm..det var som jag befarade, vi f�r se hur det hela utvecklas...tack f�r tipsen! 
psssst... kolla med Snakebyte 
Irish summerade det hela ganska bra. Inget att till�gga egentligen..
De flesta som inte st�r p� promolistor har sv�rt att f�rst� just varf�r det �r s� sv�rt att f� promos p� vinyl. Som Irish sade handlar det om ekonomi. Jag tror sj�lv att jag har f�tt kanske fem l�tar p� promovinyl under hela min karri�r. Promos p� CD f�r man dock ett g�ng varje m�nad, men �ven det b�rjar sakta men s�kert att ers�ttas av att man f�r e-mail fr�n respektive skivbolag med l�nkar till deras promos i mp3-format ist�llet.
Om det �r n�gon speciell l�t du �r ute efter, prata med producenten. Man kan inte f� v�rre �n ett nej och en �rfil..