TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Olika inträdesåldrar för killar och tjejer
Pages (2): [1] 2 »
| quote: |
| Originally posted by Cube 23 för killar?! Jisses.. Nu när man har fyllt 20 så ska dom höja till 23 :/ |
| 9 § En näringsidkare som i sin verksamhet diskriminerar någon på grund av hans ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse genom att inte gå honom till handa på de villkor som näringsidkaren i sin verksamhet tillämpar i förhållande till andra, skall dömas för olaga diskriminering till böter eller fängelse i högst ett år. Vad som sägs i första stycket om en näringsidkare tillämpas också på den som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en näringsidkares vägnar samt på den som är anställd i allmän tjänst eller innehar allmänt uppdrag. För olaga diskriminering dömes även anordnare av allmän sammankomst eller offentlig tillställning och medhjälpare till sådan anordnare, om han diskriminerar någon på grund av hans ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse genom att vägra honom tillträde till sammankomsten eller tillställningen på de villkor som gäller för andra. Om någon som avses i första-tredje styckena på sätt som där sägs diskriminerar annan på grund av att denne har homosexuell läggning, döms likaledes för olaga diskriminering. Lag (1987:610). |
| Originally posted by St_Andrew STÄM DOM!!!!!! |
Haha, ska fan höra mer om det där
Om det går så får vi gå ihop och stäma dom. Får man skadestånd? 
| 9 § En näringsidkare som i sin verksamhet diskriminerar någon på grund av hans ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse genom att inte gå honom till handa på de villkor som näringsidkaren i sin verksamhet tillämpar i förhållande till andra, skall dömas för olaga diskriminering till böter eller fängelse i högst ett år. Vad som sägs i första stycket om en näringsidkare tillämpas också på den som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en näringsidkares vägnar samt på den som är anställd i allmän tjänst eller innehar allmänt uppdrag. För olaga diskriminering dömes även anordnare av allmän sammankomst eller offentlig tillställning och medhjälpare till sådan anordnare, om han diskriminerar någon på grund av hans ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse genom att vägra honom tillträde till sammankomsten eller tillställningen på de villkor som gäller för andra. Om någon som avses i första-tredje styckena på sätt som där sägs diskriminerar annan på grund av att denne har homosexuell läggning, döms likaledes för olaga diskriminering. Lag (1987:610). |
Tycker det är skandal om det nu är 23 för killar. Kommer en så stor artist så tycker man ju att alla som är myndiga ska få chansen att se honom.
Synd att detta inte var ca 1-2 månader senare, för 1 juli kommer en ny diskriminerings lag.
Faktum är att regeringen beslutade om den igår t om.
Funkar såhär;
Det ska bli olagligt att behandla kunder olika enbart pga. kön.
Det förbjuder att man sätter särskilda priser för kvinnor eller män hos frisören, taxi, nattklubbar mm.. "handel med varor, tjänster och bostäder".
Vad gäller just nattklubbar blir det även förbjudet att ha olika åldersgränser. Men givetvis kommer det fortfarande tillämpas i praktiken
Men man kan ju sätta olika gränser för det; t ex, "ålder: 25. Alla som har kjol; 20".
Äntligen en lag för jämnställdhet! Inte "feminism".
Levererat av jämnställdhets minister Jens Orback.
| Originally posted by Hauken Äntligen en lag för jämnställdhet! Inte "feminism". Levererat av jämnställdhets minister Jens Orback. |
Jasså?
Jag tycker inte att en tjej som går till frisören och har "kill frisyr" (kort hår) ska behöva betala mer bara för att hon är tjej.
Och jag tycker inte jag ska behöva åka taxi dyrare för att jag är kille.
Och jag tycker jag har lika stor rätt att ta del av kultur, som t ex förstaklassig musik med DJ tiesto, som en jämngammal hona. Det betyder antingen att man sätter t ex 23 för alla eller 20 för alla. Vilket är ju svårt att säga.
| Originally posted by Aendy Ingen utom kommersen kommer tjäna på den nya lagen. Den suger, livet är orättvist men nu blir det ännu mer orättvist att jag får betala 300 spänn för att klippa mig och tjejer får betala fullpris för taxi. Det är ungefär lika sniket som att man får ett fel på ett matteprov som en annan fått rätt för och så går man och gnäller hos mattefröken att den andra ska bli av med sitt poäng eftersom denne uppenbarligen också räknat fel. Omoget! |
har du prövat att gå i högklackat? 
| Originally posted by St_Andrew Ehm, sa om jag far betala mer for taxi enbart for att jag e man hur fan kan man fa det till att inte vara diskriminerande?! |
| Originally posted by Hauken Och jag tycker jag har lika stor rätt att ta del av kultur, som t ex förstaklassig musik med DJ tiesto, som en jämngammal hona. Det betyder antingen att man sätter t ex 23 för alla eller 20 för alla. |
Det största bullshittet i att man blir "myndig" är att man får supa på krogen, göra värnplikt, man är alltså vid 18 års ålder redo att döda för sitt land. Men inte handla på Systembolaget.
Även vi killar löper mindre risk att hamna i trubbel om vi åker taxi.
Är det bara jag som tror att killar är en majoritet av de offer som kommer till sjukhus och har blivit misshandlade? Det är väl endå vanligare att en kille misshandlar en annan kille framför en tjej? Att slå en tjej är ju fortfarande tabu för dom flesta eller? Fast kanske bara här i norrland vi killar har den hedern kvar

Kan väl tycka att t ex ungdomar borde få åka billigare taxi. Dom blir väl oftast misshandlade och våldtagna eller? Ungdomstaxi? Studenttaxi?
Finns säkert några killar här som blivit rånade på vägen hem från krogen. Varför tog ni inte taxi hem? Var det för dyrt...?
| Originally posted by Hauken Är det bara jag som tror att killar är en majoritet av de offer som kommer till sjukhus och har blivit misshandlade? Det är väl endå vanligare att en kille misshandlar en annan kille framför en tjej? Att slå en tjej är ju fortfarande tabu för dom flesta eller? Fast kanske bara här i norrland vi killar har den hedern kvar ![]() |

| Originally posted by Hauken Det största bullshittet i att man blir "myndig" är att man får supa på krogen, göra värnplikt, man är alltså vid 18 års ålder redo att döda för sitt land. Men inte handla på Systembolaget. |
| Originally posted by SWE_TRANCE Förstår tänkandet. MEN, i just denna fråga tycker jag att "tjejtaxa" är helt riktigt! Tanken är ju att kvinnor INTE ska behöva gå ensamma hem/åka svarttaxi på nätterna. Jag tyckte att det var ett bra initiativ när svenska taxibolag införde detta. För det är ju ändå så att tjejer löper en större risk att råka ut för något t.ex på väg hem ifrån krogen. |
| Originally posted by CJ InterCity om det nu verkligen ska vara jämnställt och icke-diskriminerande, måste åldersgränsen ligga på 18. Vad är det för bullsh*t att man blivit myndig, får lov att dricka och röka, men kommer ändå inte in på nattklubbar?? ![]() |
| Originally posted by Hauken Det största bullshittet i att man blir "myndig" är att man får supa på krogen, göra värnplikt, man är alltså vid 18 års ålder redo att döda för sitt land. Men inte handla på Systembolaget. |
) och låt ungdommarna dricka lagligt under kontrollerade former och sänk systemgränsen till 18 eller så!| quote: |
| Även vi killar löper mindre risk att hamna i trubbel om vi åker taxi. Är det bara jag som tror att killar är en majoritet av de offer som kommer till sjukhus och har blivit misshandlade? Det är väl endå vanligare att en kille misshandlar en annan kille framför en tjej? Att slå en tjej är ju fortfarande tabu för dom flesta eller? Fast kanske bara här i norrland vi killar har den hedern kvar ![]() Kan väl tycka att t ex ungdomar borde få åka billigare taxi. Dom blir väl oftast misshandlade och våldtagna eller? Ungdomstaxi? Studenttaxi? |
| Originally posted by St_Andrew Tycker iof att det är upp till klubben att sätta en åldersgräns, vill dom ha mognare folk där inne så är det upp till dom, MEN dom SKA behandla män/kvinnor/invandrare/svenskar/bögar etc LIKA. |
Visst du får låna miljoner på banken, starta företag osv osv. allt det när du är 18, men du får inte handla på Systemet. Jag hört det allt förr.
Vad du inte förstår är attdet handlar inte om det. Det handlar om att din kropp inte än är fullt utvecklad och darför är risken mycket större för dig att den tar skada av ett förstort alkoholintag. Med krogen menas att du får dricka under kontrolerade former (nåja
)
| Originally posted by AC. Med krogen menas att du får dricka under kontrolerade former (nåja ) |
Jamen för fasen, sälj inte alkohol till mig om jag är stupfull då! Jag dricker aldrig alkohol på en klubb (mest för priserna) så varför ska jag nekas inträde på grund av någon som inte kan hantera det? Det är bartendern som ska neka mig tillträde i så fall, inte dörrvakten!
Detta "förbud-samhälle" som vi har i Sverige kommer gå åt skogen... var så säker
| Originally posted by CJ InterCity Jamen för fasen, sälj inte alkohol till mig om jag är stupfull då! Jag dricker aldrig alkohol på en klubb (mest för priserna) så varför ska jag nekas inträde på grund av någon som inte kan hantera det? Det är bartendern som ska neka mig tillträde i så fall, inte dörrvakten! Detta "förbud-samhälle" som vi har i Sverige kommer gå åt skogen... var så säker |
Sanna ord minsann! i Tyskland och Holland är dom också öppnare har jag märkt, även i Danmark för det mesta. Sen vet jag inte hur det är i övriga skandinavien? i Finland är det i af strikt har jag hört... pfft, och finnarna skulle vara släkt med ungrare? 
Men vadå mognare? förklara det där lite... jag förstår att man inte vill ha fjortisar som springer omkring, men vafan har man fyllt 18 är man väl mogen att gå in på en nattklubb! Sen om man kan hantera spriten är en annan femma, men det finns ju lika många 30 åringar som inte kan det
så nej... det är ren idioti imo
jag tycker personligen inte att "vi" ska stöda sånahär sponsrade kryssningar.
Hade det varit vilket annat bolag som helst som sponsrat, hade det varit okej, nästan vilket som helst.
Men ett röka företag?
njaaa.. där går gränsen.
hm..e fortfarande för liiten för de mesta
iaf 1månad till
håller me de e lite konstigt att man får göra så mycke när man e 18 men inte handla på systemet..visst, man kanske inte e så mogen vid 18 men isåfall borde allt annat också vara 20..vad säger man e mer mogen att kunna rösta vem som ska styra landet än å hålla koll på va man dricker..
tycker det ska vara konsekvent, allt eller inget!!! och tjejtaxa ska inte ändras på
åker alltid de för de känns mycke tryggare..och för de som inte e tjej
så finns ju studenttaxa osv....sen har ni ju rätt i att killar i vår ålder e mkt mer i riskzonen för å bli misshandlade m.m så tycker egentligen de borde finnas ungdomstaxa lr någe..alla under 40?
| Originally posted by fe_maLe visst, man kanske inte e så mogen vid 18 men isåfall borde allt annat också vara 20..vad säger man e mer mogen att kunna rösta vem som ska styra landet än å hålla koll på va man dricker.. |