TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Norway
-- Skal jeg bli Dj ?

Posted by Lil-H on Apr-28-2005 09:48:

Skal jeg bli Dj ?

Halloen !

Jeg har vurdert a ga til anskaffelse av dj utstyr; men hva trenger jeg? er ganske gronn pa dette sa hjelp hadde vart fint. jeg trenger vel kun headphones, mixer og 2 platespillere?

jeg trenger ikke noe mer enn basic, men har hort at direct driven er det man skal ga for og eventuelt technics hvis man har rad?

Har ikke lyst til a bruke mer enn 10 laken, hva kan jeg fa for den prisen? brukt eller nytt, hva bor man ga for?

regner med at det er fullt mulig a connecte dj settet til mitt surround sound system? harman kardon avr 330, jamo front, rear og center speakers??

takk for alle svar

Posted by Sand Leaper on Apr-28-2005 12:13:

Jeg har ikke s� mye erfaring med dette, men tror egentlig du bare b�r investere i 1210 eller et av alternativene med en gang. Da slipper du � oppgradere senere, noe du sannsynligvis kommer til � gj�re.

Posted by DJ_Audun on Apr-28-2005 12:38:

Hvis jeg var deg ville jeg heller kj�pt noen cd-djs. Med tanke p� alle nettbutikkene hvor du kan kj�pe lovlige mp3's som �pner opp n� om dagen, vil du spare mye penger p� det i det lange l�p. N�r det gjelder mixer s� trenger du ikke noe mer enn en tokanals mixer. Jeg har en Pioneer DJM-300 og er forn�yd.

Posted by Lil-H on Apr-28-2005 13:44:

ok, kan dere utdype dere litt mer? jeg er rokkie, remember?

Posted by DJ AL-X on Apr-29-2005 16:12:

Personlig liker jeg kun � spille p� technics 1210. S� jeg r�der deg veldig til � skaffe deg to s�nne. Om de er nye eller brukt, har ikke s� mye � si. De er utrolig slitesterke. Jeg ville kanskje kj�pt to brukte spillere, og to NYE stifter.

Hvis du kj�per platespillere m� du ogs� tenke p� at du m� kj�pe plater. Man g�r ganske fort lei hvis du ikke kj�per nye plater p� en stund, s� det er en ekstra utgift du m� belage deg p� hvis du vil beholde gleden med platespillere.
Selv har jeg to stykk Pioneer CDJ-100s i tillegg til platespillere. P� nettet f�r du jo tak i all type musikk med en gang, og det koster (neste) ingen ting. Du m� bare kj�pe litt brente CD'er Dette gj�r det mye morsommere � mixe, n�r man har masse ny musikk hele tiden

S� det er et valg du m� ta, om du vil ha cd eller/og platespillere
Men selvf�lgelig er det plater som er diggest � mixe med

N�r det gjelder mixer, trenger du ikke mer enn en to kanals med 3-b�nds EQ, men det som er viktig er at du finner en mixer med behagelige fadere og EQ pot'er. Selv har jeg en Behringer VMX 300. den er veldig lik pioneer mixerene i bruksm�te og utseende, men ikke like solid. Den kostet meg 1700,- p� Ljudia. har hatt den i over to �r, og den virker like bra enda. Du m� bare behandle den pent
Se bilde her
Har hatt den mye med meg p� spillejobber osv. Kan anbefales

2x brukte 1210 = ca 6000,- (hvis de er i god stand)
1x Ny mixer: under 2000,-
2x Stifter: 1500,-

Blir under 10 laken det

N�r det gjelder surround anlegget ditt, m� du tenke p� at de fleste mixere kunn har 2 kanals utgang. Dvs du kun f�r lyd i Left Front og Right front. men du har jo faktisk flere utganger enn bare Main L+R i en normal DJ mixer. Min har i tilleg Monitor og Record/Tape. Du kan jo sende signal fra disse to i tilleg, inn til anlegget
Standard ledning mellom mixer og anlegg er "Phono RCA" i begge ender. Den f�r du kj�pt p� butikken for 50,- (kommer an p� lengde)

H�per du ble litt klokere

Posted by Lil-H on May-02-2005 09:10:

Takker for utfyllende svar, det hjalp.
Hva med a kjope det Pioneer Pro Komplett DJ Flight settet? har funnet det pa finn.no til bade 6500 og 10 000 kroner

Har ogsa funnet 2*technics 1210mk + pioneer djm 300 eller 500 for rundt 9000-10 000kroner.. pluss ett eller annet headsett.

Jeg skal teste djing hos en som broren min kjenner, ma jo forst finne ut om jeg liker det.. Er det virkelig super fett?

Posted by DJ AL-X on May-03-2005 15:03:

ja, det er superfett

Virkelig f�le at du styrer musikken med fingern.
og med litt �velse, kan mixene dine bli s� fete at de nesten h�res ut som en egen l�t :P

Posted by DJ_Audun on May-03-2005 17:54:

Litt �velse? Det krever veldig mye �ving sp�r du meg.

Posted by Ariah on May-04-2005 00:50:

jeg synes faktisk at det kreves EKSTREMT mye �velse

Posted by djchem on May-04-2005 05:15:

Det er en myte i mine �yne at Pioneer mixerne er solide. S� godt som alle knobs blir fucka etterhvert, b�de med lydforstyrrelse, men ogs� at plastikkhettene l�sner.

Har Pioneer selv og digger den, men den m� repareres veldig snart. Gikk ikke lang tid f�r knobsene p� eq og gain begynte � sprake.

Posted by Kimito on May-05-2005 12:50:

Lydmessig er overhode ikke Pioneer det beste, er vel bare det at det finnes en pioneer p� de aller fleste klubber, og at de er behagelige � benytte seg av (smak og behag selvsagt).

Allen & Heath scorer nok temmelig h�yt p� lydkvalitet.

Posted by DJ_Audun on May-08-2005 09:44:

De er r�dyre da?

Posted by verminator on May-08-2005 13:28:

nye pioneer mixeren er visst ganske bra p� lyd ogs�, men der er knobsa osv ganske sm� igjen. djm1000 eller 3000, husker ikke hvilken som var ny.
uansett en studio mixer though, s� veldig mange unyttige ting hvis man bare skal mixe hehe

kj�pte selv 2x 1210 m3d inkl pickup+stift (veldig veldig lite brukt alt sammen, s� godt som nytt) + djm300 for 10k, s� g�r an � finne greie priser der ute, m� bare h�re litt rundt

Posted by DJ_Audun on May-08-2005 21:50:

djm-300 er fin og billig. God lyd ogs�...

Posted by DJ AL-X on May-08-2005 22:48:

hvordan definerer dere god lyd? kommer det ikke f�rst og fremst av kilden dere spiller?

eller mener dere at opperasjonsforsterkerene og dempeleddene i mixeren er forskjellige? Jeg vet de fleste mixere er bygd opp av like elementer, men det er m�ten de er festet p� og hvor holdbare delene er, som definere hvor lenge mixeren "lever"

Posted by Lil-H on May-27-2005 09:13:

Kun et lite spm hvis dere fortsatt er der.

Hva med a bestille fra Uk, bruker de samme strom uttak? har sett pa ebay og det er ikke sa aller varst priser der..

Posted by DJ AL-X on May-27-2005 15:09:

Alt av utstyr fra de st�rste merkene, har mulighet til � skifte mellom 110V og 220V (som vi bruker her hjemme). Om stikket til st�pselet i veggen er likt, m� du sjekke, men det er ikke krise hvis det ikke er det.. du f�r de fleste overganger i div el-butikker.

Husk at du m� betale 25% moms i tillegg p� elektronisk utstyr kj�pt i utlandet, s� sant du kommer deg unna ved � f� de som sender til � pakke den inn som en gave, eller skrive "Gift" p� pakken. Eller rett og slett pakke inn utsyret i kartong uten logo og prislapp p�. Gaver er momsfri.. Posten har blitt veldig flinke til � sjekke de fleste forsendinger..

Peace