TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Mormonerna
Mormonerna
Jag var en mission�r i sverige ett tag sedan, o jag bara undrade om n�gra av er har n�gonsin tr�ffats med mission�rerna ifr�n Jesu Kristi Kyrka, eller Mormonerna? Vad tycker ni av det om ni har tr�ffats med dem? Jag vet de flesta svenskarna har inte pratat s� j�tte mycket med dem... bara `nej tack!� Det �r vad jag fick h�ra mest.
Bara undrade...
N�r jag gick i 2:a ring p� gymnasiet, f�r 2 �r sedan, fick vi bes�k av mormonerna en dag. Men det enda jag minns �r den ena tjejen f�r hon var het som fasen
(sorry, jag �r inte s�rskilt religi�s av mig
men hon var i af himmelsk!)
traffade en amerikan och en kanadensare i en forort forra aret. de missionerade for Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (eller mormonerna som de ocksa heter). Hade en lang diskussion med dem. Men det enda radet jag gav till dem var att de missionerade pa fel plats. Eftersom majoriteten av invanarna i fororten ar muslimer lar de inte overtyga manga :P
Sjalva teologin ar skiljer sig mycket fran kristendomen, tex anser de sig sjalv vara en aterstalld kyrka. Kristus sanna kyrka.
polygami ar tillatet etc.
s� du jobbade f�r mormonerna?
personligen �r jag inte direkt f�rtjust i personer som g�r ut och f�rs�ker �vertala andra m�nniskor om att deras tro �r den b�sta/sanna/r�tta tron.
Sj�lv �r jag eg. inte troende alls men jag hindrar ingen anna fr�n att ha sin egen tro. Vill man tro p� gud/allah/oden eller annan valfri religion s� visst men att p�st� att n�gon religion �r b�ttre/mer r�tt �n den andra �r bara helt bef�ngt. 
N�n som sett South Park s7e12? Bara undrar 
Btw, enligt Nationalencyklopedin finns det ungef�r 9000 mormoner i Sverige.
| quote: |
| Originally posted by reveal N�n som sett South Park s7e12? |
tror dock inte det ger en s� bra grund f�r ett ordentligt svar i den h�r tr�den...
underbart bra �r det dock...
visst kan det vara intressant att h�ra s�nna typer av saker... men d� f�r det vara typ i skolan med n�gon som inte �r f�r eller emot n�got... tyv�rr blir det s� att om n�n kommer och pratar med en om n�n typ av religion s� blir det liksom skit om alla andra religioner och att den religionen e s� j�kla bra och allt s�nt....
sj�lva historien kan vara intressant liksom... men sj�lv s� �r jag inte alls intresserad av att bli medlem i n�n kyrka, sekt, religion eller n�tt s�nt..... tror inte p� n�tt s�nt.. n�tt tror jag la p� kanske.. men inte n�tt av det som alla religions nissar babblar om
jag tycker det e ganska kul att diskutera med s�nna ibland. en g�ng n�r jag v�nta p� bussen s� b�rja jag och tv� kompisar diskutera med ett jehovas vittne p� stan som dela ut broshyrer, diskutera i typ 20 min, helt hj�rntv�ttad tjej ass�, var n�stan l�skigt! men ack s� roligt 
Hur l�nge var du i sverige f�resten djnaeblis? din svenska �r v�ldigt bra!
| Originally posted by reveal N�n som sett South Park s7e12? Bara undrar |
| Originally posted by St_Andrew jag tycker det e ganska kul att diskutera med s�nna ibland. en g�ng n�r jag v�nta p� bussen s� b�rja jag och tv� kompisar diskutera med ett jehovas vittne p� stan som dela ut broshyrer, diskutera i typ 20 min, helt hj�rntv�ttad tjej ass�, var n�stan l�skigt! men ack s� roligt ![]() Hur l�nge var du i sverige f�resten djnaeblis? din svenska �r v�ldigt bra! |
Jag tror inte att jag n�gonsing tr�ffat ngn som �r mormon faktiskt..
Eller jo .. Rickard Herrey.. men han gills nog inte :P
att g� och missionera hos folk tycker jag �r on�digt.
Inte f�r att n�gon relion �r r�tt, eller fel.
Men att pracka p� folk som INTE �r intresserade �r f�r mig helt meningsl�st.
Visst finns det "svaga" m�nniskor som behv�er n�gon att se upp till... men att g� med i en relion �r ju bara att skjuta p� problemen egentligen.
Jag �r sj�lv med i svenska kyrkan, inte f�r att jag �r kristen, utan f�r att jag �r det fr�n b�rjan. Var p� 3 begravningar f�rra �ret av n�ra sl�ktingar och s�g d� vad mina skattepengar g�r.
Man kan g� ut ur kyrkan f�r att man inte tror p� l�ran, men att g� ut f�r att spara 3000kr om �ret.. det �r bara l�jligt.
Har haft ett par diskussioner med "sanna". Forsokte forst gora klart for dem att de hade med en ateist som pluggade fysik att gora och om de anda inte gav sig kunde jag val tanka mig en liten filosofisk diskussion. Kanner inte att jag har fatt ut nagot av det bara, aven om de antagligen kan mycket iaf om sin lilla nisch tenderar de mot att inte lyssna pa vad man sager ordentligt utan bara upprepa mer eller mindre vad de sagt innan. Mojligtvis med nan konstig metafor.
Kandes lite som att forsoka diskutera sveriges ekonomi med en grabb som har ringt upp for att salja forsakringar: de skiter egentligen i sveriges ekonomi, det viktiga ar att deras forsakringar ar perfekt anpassade.
Ar iaf sa jag har kant med de fa jag har pratat med. Sen kan jag val forsta att det ar svart att ga runt hela dan och snacka med folk och ga in i varje ny diskussion pa ett oppet och uppmarksamt satt.
Vet inte riktigt vad jag ville saga faktiskt. Jaja, ha det bra allihop sa gar jag och spelar fotboll istallet.
Antagligen skulle jag sm�lla d�rren, det �r helt meningsl�st att irritera mig med s�dant skitsnack. Har aldrig h�nt att de kom vid d�rren h�r dock.
Jag anser faktiskt att religion �r n�nting som tillh�r f�rflutnet, d�r folket inte hade tillr�ckligt vetenskapligt f�rst�else f�r att f�rklara hur v�rlden (universum) fungerar.
S� det �r deras problem att de beh�ver en fantasiv�rld f�r att st�dja deras bild av verkligheten, bry inte mig med detta.
| Originally posted by ScuL Antagligen skulle jag sm�lla d�rren, det �r helt meningsl�st att irritera mig med s�dant skitsnack. Har aldrig h�nt att de kom vid d�rren h�r dock. |

| Jag anser faktiskt att religion �r n�nting som tillh�r f�rflutnet, d�r folket inte hade tillr�ckligt vetenskapligt f�rst�else f�r att f�rklara hur v�rlden (universum) fungerar. S� det �r deras problem att de beh�ver en fantasiv�rld f�r att st�dja deras bild av verkligheten, bry inte mig med detta. |
), exakt hur fungerar hjarnan och vad ar det dar som vi upplever som ett "medvetande".
| Originally posted by Smeagol somliga har det bra! ![]() Haller inte riktigt med. Tycker inte att vetenskap och religion utesluter varandra nodvandigtvis. Det finns manag fragor som vetenskapen inte kan svara pa. Typ varfor existerar universum, varfor ser universum ut precis som det gor (man gor iofs framsteg har ), exakt hur fungerar hjarnan och vad ar det dar som vi upplever som ett "medvetande".Vilket lamnar gott om plats for religionen att svara pa de fragorna utan att motsaga vetenskapen. Vad vi kan saga ar att OM det nu finns en gud sa har han (hon, whatever, den!) bestamt sig for att skapa en varld som foljer vissa regler som tex newtons lagar osv. Sa ok, vi kan nog utesluta religioner som havdar att jorden ar platt och bars fram av oandligt manga enorma skoldpaddor. Jag citerar en fysiker som jag inte minns vem det var: "gud ar en teori som jag inte har anvandning av" |