TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- uplifting/progressive/hard trance, wat zijn de verschillen?
Pages (2): [1] 2 »

Posted by rayman on Nov-30-2001 10:25:

uplifting/progressive/hard trance, wat zijn de verschillen?

Hi,

Misschien een "domme" vraag, voor de ultieme trance fanaten, maar zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je de verschillende soorten trance herkent? Wat zijn de specifieke kenmerken van uplfiting, progressive, hard trance en evt andere stromingen?

Alvast bedankt!

Have fun tomorrow!!!!

Posted by Dj Lex on Nov-30-2001 12:24:

OK ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit kan leggen. Uplifting is een stroming die vooral een half jaar geleden ofzo heel erg hot was. Uplifting is een stijl, waarbij er een het midden een spetterend stuk zit, waarna hetw eer langzaam aan afvloeit. Het bouwt als het ware op naar een hoogtepunt.
Hardtrance is een stroming waarbij een hardere beat of bass wordt gebruikt, waarbij nog wel een duidelijke melodie te horen is.
Hardhouse is meestal alleen bass en hardere tonen.
Ja en hoe leg je progressive uit. Dat is lastig. Progressive komt eigenlijk nooit echt los. Is heel erg rustige stijl. Uitzonderingen daargelaten uiteraard, maar over het algemeen is het dus een stijl, die niet echt een vlammend middenstuk heeft, maar meer op een rustig tempo voortborduurt.
Als ik het fout heb verbeter me maar en toevoegen natuurlijk uiteraard.

Posted by Opti on Nov-30-2001 13:52:

quote:
Originally posted by Dj Lex

Hardhouse is meestal alleen bass en hardere tonen.

Neej, hardhouse is eigenlijk alleen snel en weinig bass erin.

Posted by magrec on Nov-30-2001 14:41:

Tjsa progressive is an attitude.....

Progressive staat voor progressief maar komt de laatste tijd ook vaak over met depressive. Platen die enorm donker zijn weinig melodie en zeer monotoom. Je hebt veel soorten progressive je hebt de clubby style de techno style de trance style maar ook breaks kunnen progressive zijn. Enigste wat je echt van progressive muziek kunt zeggen is dat het goed in elkaar zit en je er wel een beetje open voor moet staan........be progressive think progressive it is just an attitude. Kwalitatief goede producties t.o.v uplifting trance...

Progressive hoeft ook helemaal niet rustig te zijn. Lucien foort en per zullen dat wel laten zien op innercity. (alsmede james holden en papa)

Posted by magrec on Nov-30-2001 14:42:

quote:
Originally posted by magrec
Tjsa progressive is an attitude.....

Progressive staat voor progressief maar komt de laatste tijd ook vaak over met depressive. Platen die enorm donker zijn weinig melodie en zeer monotoom. Je hebt veel soorten progressive je hebt de clubby style de techno style de trance style maar ook breaks kunnen progressive zijn. Enigste wat je echt van progressive muziek kunt zeggen is dat het goed in elkaar zit en je er wel een beetje open voor moet staan........be progressive think progressive it is just an attitude. Kwalitatief goede producties t.o.v uplifting trance...

Progressive hoeft ook helemaal niet rustig te zijn. Lucien foort en per zullen dat wel laten zien op innercity. (alsmede james holden en papa)

de term progressive is an attitude komt af van sander kleinenberg die zelf zegt dat hij geen progressive draait maar gewoon house
music with a repetitive beats where people dance to

Posted by John on Nov-30-2001 15:28:

he, ik had eerst zon zelfde soort post op et music discussion forum =)

http://www.tranceaddict.com/forums/...&threadid=26054

ik snap er nog steeds geen ruk van eigenlijk, maar goed wat boeit et wat voor stroming iets is als et maar goed is, toch?
mzzzls

Posted by raoel on Nov-30-2001 15:47:

Idd
Als het maar goed is.
Toch heb ik ook veel van die discusies gehad van wat nou wat is.
Maar iedereen heeft wel ongeveer een idee van wat wat is.

Ik hou van meerdere soorten. Als het in mijn oren maar lekker klinkt.
Maar als je naar een feest gaat met meerdere genres, is het toch wel fijn om et weten in welke zaal/tent je moet zijn.

Hardhouse kun je overigens vooral herkennen aan het hoge ritme dat het heeft, zeg maar de rock 'n roll, van tegenwoordig.

Posted by The Groove on Nov-30-2001 17:30:

Wat mij opvalt is dat Hardhouse en HardTrance vaak in 1 mond worden genomen. Ik vind het zelf ook vaak lastig om het nou precies te ondescheiden. Bij pure hardhouse moet je denken aan dj's als Tom Harding en The Dendist.

En hardtrance... tsja, hardtrance wordt soms ook wel eens in een normale trance set verstopt. Zo ergens in het midden of tegen het einde. Scot Bond en Marco V hebben daar een handje van.

Ik vraag me nog altijd af wat Dana nu precies draait. Volgens mij is dat een kruising van Hardhouse an hardtrance.

Posted by Opti on Nov-30-2001 19:16:

quote:
Originally posted by The Groove
Wat mij opvalt is dat Hardhouse en HardTrance vaak in 1 mond worden genomen. Ik vind het zelf ook vaak lastig om het nou precies te ondescheiden. Bij pure hardhouse moet je denken aan dj's als Tom Harding en The Dendist.

En hardtrance... tsja, hardtrance wordt soms ook wel eens in een normale trance set verstopt. Zo ergens in het midden of tegen het einde. Scot Bond en Marco V hebben daar een handje van.

Ik vraag me nog altijd af wat Dana nu precies draait. Volgens mij is dat een kruising van Hardhouse an hardtrance.

Idd, daar heb je gelijk, alles wat hard en beukt wordt altijd maar hardhouse genoemd, terwijl dat 9 van de 10 keer geen sprake van is, en het gewoon hardtrance is.

Posted by Dr. Kuipers on Nov-30-2001 22:37:

Is progressive niet een beetje zoals de CD van Tiesto - In My Memory,
Ik noem progressive meer "luister"trance. Op dit soort muziek zou ik op een party niet uit m'n dak gaan, maar om gewoon naar te luisteren si het echt mega relaxed.
Correct me if I'm wrong

Posted by Little Theseus on Nov-30-2001 22:49:

quote:
Originally posted by Dr. Kuipers
Is progressive niet een beetje zoals de CD van Tiesto - In My Memory,
Ik noem progressive meer "luister"trance. Op dit soort muziek zou ik op een party niet uit m'n dak gaan, maar om gewoon naar te luisteren si het echt mega relaxed.
Correct me if I'm wrong

Ja wel een beetje, maar je hebt op in my memory hardere nummers staan, progressive nummers en uplifting. Tis dus niet die hele cd zo, maar voor een deel wel. Je moet er inderdaad gewoon voor open staan.
Progressive DJ's zoals Tiesto en Ferry Corsten (ook wel mister progressive genoemd, wat ik zwaar overdreven en niet kloppend vind) draaien echt niet alleen maar progressive. Vaak gebruiken ze ook de ECHTE trance in hun sets, en wat hardere nummertjes. Ik hoop dat je dan zelf wel een beetje snapt wat dan de (de overige) progressive nummers zijn.

Posted by mido on Nov-30-2001 23:46:

Hardtrance is in mijn ogen: Iets sneller, hardere beat, vooral melodieen, melodieen met een geluid dat meer zagend is.

Hardhouse is in mijn ogen: wat eentoniger, vooral snelheid en een harde beat.

Hardcore is in mijn ogen: DUH!

Trance is in mijn ogen: softer, minder harde beat, lievere geluiden.

Ok ik heb mijn bijdrage ook weer gedaan! :P

Posted by Opti on Dec-01-2001 00:01:

quote:
Originally posted by mido

Hardcore is in mijn ogen: DUH!

Wat is Duh dan???

Posted by mido on Dec-01-2001 00:13:

quote:
Originally posted by Optimus Trance

Wat is Duh dan???

Dat is nieuw van GAMMA!

Wist je dat nog niet dan?

whaha

Posted by Dj Lex on Dec-01-2001 00:28:

Ik haat van die TMF-kindjes die zeggen dat hardhouse of hardtrance hardcore is. Daar ken ik niet tegen

Posted by Mysteric on Dec-01-2001 08:03:

quote:
Ik haat van die TMF-kindjes die zeggen dat hardhouse of hardtrance hardcore is. Daar ken ik niet tegen

Hoorde pas een meid in de trein zeggen:
"Ik zag zaterdagavond op TMF zo'n dansfeest. Nou hakkuuhh is weer helemaal terug."

En dan denk je ook: OPDONDEREN

Posted by HiGH_NrG on Dec-01-2001 08:17:

quote:
Originally posted by Mysteric

Hoorde pas een meid in de trein zeggen:
"Ik zag zaterdagavond op TMF zo'n dansfeest. Nou hakkuuhh is weer helemaal terug."

Whehe dreug man.. :d

Posted by Gloomy on Dec-01-2001 10:19:

De verschillende stijlen moet je gewoon leren aanvoelen.
Hier in Belgi� hebben we natuurlijk geluk gehad dat we een paar jaar terug een heel bekende hardhouse scene hadden, namelijk the cherrymoon traxx, die trouwens nog altijd producties maken, maar wat aant het verminderen zijn. Het verschil met hardtrance is dat in hardtrance je nog steeds de zuivere melodi�n hebt, terwijl in hardhouse het meer als een dooreengeschud geheel overkomt.

De andere stijlen zijn heel goed herkenbaar: uplifting trance is de echte party trance, eigenlijk een beetje de happyhardcore uit de hardcore scene (en daarmee zeg ik nu NIET dat uplifting trance op happy hardcore gelijkt). Prototype voor mij is nog altijd Nordlander - Into the sky

En ja, progressive is voor mij gewoon super. In de meeste gevallen zijn het relaxende (zelfs sexy) mixes, zo echt de Ibiza stijl, Paul Oakenfold (en de laatste tijd ook Tiesto, kijk maar naar zijn essential mix). Maar progressive kan ook snel zijn. Vanavond ga ik naar een progressive party, en dat zal wel een goed sfeertje worden
Goed voorbeeld is Paul Oakenfold - Live at space, Ibiza

Greeeeetz

Posted by magrec on Dec-01-2001 11:44:

WHahahaha ferry corsten mister progressive....ltheseus waar heb je dat nou gelezen whehe (ok je weet zelf dat ut niet waar is) whehehe

Posted by kolkiewolkie on Dec-02-2001 14:08:

Question

Kijk, aan deze thread heb ik nou wat.

Weer een boel geleerd, waarvoor dank

maar dan komen er bij mij nog 2 vraagjes meer opborrelen:

1: Wat is nou psy-trance??? je ziet het o.a. bij het israel forum, en af en toe bij de singles staan. Maar wat is dit nou

2: Ik wil niet vervelend doen hoor, maar volgens mij is de term hardcore meesterlijk goed gejat van de metal scene (dat gerag op gitaren en geschreeuw in microfoons). Hier hou ik mij nl. ook nog wel es mee bezig (beetje mee ingesleurd door een neef van me, brute feesten trouwens), en die zweert dat hardcore toch echt is wat ik hierboven beschreef. Een medestudent bevestigde dit, maar de overige 99.9 procent van de nederlandse bevolking denkt bij hardcore meteen aan gabber.

Dus een nadere verklaring lijkt me wel handig

greetz kolkiewolkie

Posted by Jukx on Dec-02-2001 14:46:

quote:
Originally posted by kolkiewolkie
1: Wat is nou psy-trance??? je ziet het o.a. bij het israel forum, en af en toe bij de singles staan. Maar wat is dit nou

2: Ik wil niet vervelend doen hoor, maar volgens mij is de term hardcore meesterlijk goed gejat van de metal scene (dat gerag op gitaren en geschreeuw in microfoons). Hier hou ik mij nl. ook nog wel es mee bezig (beetje mee ingesleurd door een neef van me, brute feesten trouwens), en die zweert dat hardcore toch echt is wat ik hierboven beschreef. Een medestudent bevestigde dit, maar de overige 99.9 procent van de nederlandse bevolking denkt bij hardcore meteen aan gabber.

psy-trance, of ook wel goa, ja dat is best wel vage trance... weet niet precies hoe ik het uit moet leggen. Het is hier in nederland ook eigenlijk totaal niet populair, of beter gezegd: heel weinig mensen kennen het maar.
Maarja de muziek, als ik het goed heb heeft psy-trance meestal een acid-beat, is wat sneller en drukker dan de normale trance, wat minder zweverig maar juist wat meer rare geluidjes etc.
Nouja, ik weet niet of dit allemaal goed was wat ik zei maar dit is een beetje mijn beeld ervan.
Je moet het anders maar een keer aan Eye-Riz vragen, die weet namelijk heel veel over psy-trance/goa.

Dan over dat hardcore.. hardcore is gewoon een term die in heel veel "scenes" voorkomt. In het rock-wereldje spreken ze inderdaad ook over hardcore, net zoals hip-hoppers het ook wel eens over hardcore hebben.
Het is inderdaad zo dat bijna iedereen bij het horen van de term "hardcore" aan gabber denken, maar het is weldegelijk een term die niet alleen in het dance-wereldje gebruikt wordt.

Posted by raoel on Dec-02-2001 15:01:

Hardcore komt in elke scene voor.

zowel in elke muziek scene, als in andere scnenes (seks )

Dat laaste, seks, heeft wel zun leuke kanten.
In de tijd dat hardcore van de gabbers in was, kwam ook net het internet opzetten. Nu staat er alles op, maar het NET is groot geworden door de seks-sites.
Dus wij als (beginende) pubers naar sites als www.hardcore.com
Ik typ nu zomaar een URL. Maar ik weet bijna zeker dat dit een seks-site is. Dus alle pubers gingen naar zulke sites waardoor die helemaal overspoelt werden.

Hardcore kwam vooral uit nederland/belgie en het was hier als eerste echt populair. Zo is uit onderzoeken gebleken dat toen hardcore hier in kwam, dat de sekssites met een hardcore.nogiets domein ineens veel meer hits kregen en dat die bijna allemaal uit NL en BE kwamen.

Posted by Remy D on Dec-02-2001 23:17:

quote:
Originally posted by Dr. Kuipers
Op dit soort muziek zou ik op een party niet uit m'n dak gaan

Nou ik wel, vet uit mijn dak iedere maand op Earth

Posted by mido on Dec-02-2001 23:31:

quote:
Originally posted by kolkiewolkie
Kijk, aan deze thread heb ik nou wat.

Weer een boel geleerd, waarvoor dank

maar dan komen er bij mij nog 2 vraagjes meer opborrelen:

Dus een nadere verklaring lijkt me wel handig

greetz kolkiewolkie

Ik denk dat de term gabber meer ontstaan is om het feit hoe de "gabbers" zijn onder mekaar. Over het algemeen allemaal vriendjes

En de muziek is en blijft Hardcore.

Maar dat is zoals ik het zie hoor.

Posted by mido on Dec-02-2001 23:32:

quote:

Wie suggereert dit dan?

Pages (2): [1] 2 »