TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- Amateurproducties draaien op fuiven
Pages (2): [1] 2 »

Posted by Real on Jun-04-2005 22:25:

Amateurproducties draaien op fuiven

De titel zegt alles wel zeker?

Stel dat Sabam binnenvalt op een fuifje en gij zit daar met uw CDR'tje.
- Awel manneke.
- Ja meneer Sabam, dat zijn amateurproducties die ge zo moogt downloaden.
- *kuch*

Ge kunt dat toch niet bewijzen (tenzij ge de downloadlinks doorstuurt naar Sabam ofzo). En uiteindelijk heeft er ook niemand betaald voor die tracks.

Dezelfde vraag voor tracks die gratis op (bvb.) Beatport verschijnen zoals Phynn - Solitude. Die is w�l op vinyl verschenen, MAAR die moogt ge ook gratis downloaden. Ik vind da persoonlijk wel vreemd. Dan gaan die van Sabam dat zeker verdacht vinden

Ik neem aan dat Sabam er geen graten in ziet, uiteindelijk moogt ge uw eigen producties uiteraard ook draaien, dit is ongeveer hetzelfde in mijn ogen...

Kben es curieus.

kheb deze thread ook al op Telenet forum staan, maar kwil ook es zien wat jullie ervan denken

Posted by Mystique on Jun-04-2005 22:29:

Ik denk dat ze normaal gezien niet zo lastig zouden doen.

Maar als ge echt zo ne miereneuker hebt , dan kan het wel is zijn dat ze moeilijk doen.
Ik bedoel binne 4 maand kan je toch niet meer bewijzen aan de hand van een link dat je dat legaal gedownload hebt.
Kan evengoed een illegale mp3 zijn...

Posted by Real on Jun-04-2005 22:32:

Mja awel daar heb ik ook al aan gedacht.

Wie weet of BeTa anthem bvb nog online staat. Stel dat het niet zo is, hebt ge niks, niks, niks bewijs.

Posted by Bertn on Jun-04-2005 22:55:

zolang de beta anthem niet is toegevoegd aan hun sabam catalogus heb je geen probleem. stel dat je zelfs met mp3s draait die illegaal zijn, heb je nog 24uur tijd om te bewijzen dat je die mp3 op een originele cd staan hebt...

Posted by Blue-J on Jun-04-2005 22:58:

die legale download sites houden logs bij, wie wat download, moet je sabam maar doorverwijzen naar hen

Posted by Real on Jun-04-2005 22:59:

quote:
Originally posted by Bertn
zolang de beta anthem niet is toegevoegd aan hun sabam catalogus heb je geen probleem. stel dat je zelfs met mp3s draait die illegaal zijn, heb je nog 24uur tijd om te bewijzen dat je die mp3 op een originele cd staan hebt...

Mooi zo

Bedankt

Posted by Jasperovitsj on Jun-04-2005 23:02:

quote:
Originally posted by Blue-J
die legale download sites houden logs bij, wie wat download, moet je sabam maar doorverwijzen naar hen

Lijkt me ook zo. Bij beatport en dergelijke hebt ge toch een account nodig om te kunnen downloaden, dus via die account zal je toch wel kunnen bewijzen welke tracks je legaal gedownload hebt?

Posted by Hydra on Jun-05-2005 07:43:

In Belgi� zijt ge toch onschuldig tot het tegendeel bewezen is?
Bij mij zouden ze elk lieke apart mogen bewijzen

Posted by Bertn on Jun-05-2005 08:25:

quote:
Originally posted by Hydra
In Belgi� zijt ge toch onschuldig tot het tegendeel bewezen is?
Bij mij zouden ze elk lieke apart mogen bewijzen

ze kunnen u wel in hechtenis nemen tot het tegendeel bewezen is

Posted by Mystique on Jun-05-2005 09:51:

Bwa ik denk toch dat heel uwe avond om zeep is als er zo ene moeilijk zit te doen wanner ge moet draaien

Posted by DJ Sid on Jun-05-2005 12:10:

kdenk ni da ze gauw moeilijk gaan doen, als ge nen hele koffer vol vinyl daar hebt staan, en dat er dan daartussen wa cdrkes zitte met promo's ofzo, wss gaan ze ni eens controlere, als uwe vinyl zien staan.

Posted by DeSpErAtOs-X on Jun-05-2005 12:16:

da's allemaal al geen probleem ...

1) da ze dan bij u thuis maar naar die producties kome zien e , fixt een afspraakske e

2) kheb zelfs nie eens AL men muziek legaal (pakweg 5-10% niet), i mean, op men voorlaatste fuif stonden er 2 agenten naast mij (geluid te hard ), die zeggen daar ook niks van ze

3) als ze al uw vinyl zien staan, of legale cds ... dan zeggen die daar niks van ... zeker nie als de fuif zowieso al sabam betaalt eeft.

Posted by Bertn on Jun-05-2005 12:59:

quote:
Originally posted by DeSpErAtOs-X
da's allemaal al geen probleem ...

1) da ze dan bij u thuis maar naar die producties kome zien e , fixt een afspraakske e

2) kheb zelfs nie eens AL men muziek legaal (pakweg 5-10% niet), i mean, op men voorlaatste fuif stonden er 2 agenten naast mij (geluid te hard ), die zeggen daar ook niks van ze

3) als ze al uw vinyl zien staan, of legale cds ... dan zeggen die daar niks van ... zeker nie als de fuif zowieso al sabam betaalt eeft.

euh, daar gaat het hier ook niet over he. Het is het IFPI of Sabam die de auteurswetgeving in de praktijk toepast, en niet de politie.
Als de amateurproducer een formuliertje naar sabam stuurt met daarop de titels van zijn nieuwe nummers - zelfs al heeft hij die nog nooit aan iemand laten horen, laat staan een platencontract - dan vallen die onder de geldelijke rechten van de auteurswetgeving, en dus onder de bescherming van sabam.
Sabam kan dan eisen van de politie dat de DJ ter plekke van de draaitafels wordt gehaald, en zelfs in hechtenis wordt genomen.

Dus: als je amateur producer bent, en je denkt dat die of die track die je gemaakt hebt potentieel heeft om een hit te worden, word dan lid van sabam als je goed beschermd wil zijn. dat vermindert ook het risico dat je genekt wordt door platenfirma's die de plaat bv. zonder jouw toestemming uitbrengen.

Posted by Pheatus on Jun-05-2005 17:23:

interesting topic!

mijn grootste vraag daaromtrent was:
Zou er een mogelijkheid bestaan om een illegale gedownloade MP3 legaal te laten worden door bv betalen van een bedrag aan iets of iemand? Zou heb ik dingen staan (vooral van andere genres) die nergens nog te vinden zijn op cd, laat staan op legale download-sites maar dat ik toch gevonden heb op inet (evil me...). Er zou zoiets moeten bestaan om mits een vast bedrag een overeenkomst te verkrijgen bij sabam. Ofniet?
(Ik ben van plan geweest om dit ooit zelf te vragen aan Sabam, maar ben bang dat ze je dan zullen komen controleren)

Trouwens, the most dumbest question: wie beweert hier dat hij GEEN ENKEL illegaal mp3ke staan heeft :-) (of nog nooit iets heeft illegaal gedownload). Kben es benieuwd

Posted by Kaidreas on Jun-05-2005 17:29:

^hangt er vanaf wat er allemaal bij hoort. ik download enkel livesets. en voor de rest de nummers die ik download zijn de bewerkingen van de TA's hier. Anders download ik niets van tracks. kheb daar geen behoefte aan, ik heb meer aan een cd of een liveset dan 1 track.

Posted by DJ Zetski on Jun-11-2005 21:11:

Naar mijn weten is downloaden niet illegaal, zolang je de nummers
a) niet uploadt (dus niet voor anderen beschikbaar stelt)
b) niet verkoopt
c) ze uitsluitend voor eigen gebruik benuttigt.
Als je draait, dan is dat toch ook eigen gebruik of valt dat daar ook niet onder?
Trouwens: de geliefde en gehate Ti�sto gebruikt ook gekopieerde CD'tjes, dit is zelfs te zien op de DVD van TIC2. Ofwel zie ik gewoon verkeerd en zal ik moeten brillen. Zelfs zijn remix van Delirium-Silence was volgens mij een CD (gekopieerd of niet, 'k weet het niet...).
The point is: IEDEREEN doet het. Nu zoeken ze er oplossingen voor, terwijl het al veel te laat is. Trouwens, moesten jullie een nieuwe "track" gemaakt hebben en je hebt de kans om hem aan een publiek te laten horen, dan zou je toch niet twijfelen zeker.

Posted by Jasperovitsj on Jun-11-2005 21:13:

Ge moogt elk origineel op CD branden en draaien h�, zolang ge maar kunt bewijzen dat ge een origineel in uw bezit hebt
Dus wat Tiesto deed is ni meer dan logisch: 50 eigen nummers op 5 CD's zetten en in een mapke steken is net iets praktischer en gezonder dan een volle platenbak meesleuren

Posted by Bunz on Jun-11-2005 21:16:

quote:
Originally posted by DJ Zetski

c) ze uitsluitend voor eigen gebruik benuttigt.
Als je draait, dan is dat toch ook eigen gebruik of valt dat daar ook niet onder?

daar valt over te discussieren natuurlijk: is het eigen gebruik als ge er tientallen of honderdtallen mensen van laat mee luisteren ?
(ge zou da al kunnen bestempelen als uploaden )

Posted by Push2005 on Jun-11-2005 21:21:

Handig die topic... zat ook met vraag daaromtrent. Binnen 2 weken speel ik muziek voor ons school 'galabal' met cd's en mp3's van o.a. dance-tunes.com ... daar houden ze bijvoorbeeld geen account history bij. Hoe kun je dan tov sabam bewijzen dat je die gekocht hebt ? En mag je die eigenlijk wel gebruiken om te draaien.

2de rare vraag: Ik speel momenteel met 2 Numark CDX'en ... de nummers die ik echt niet vindt op cd of mp3 koop ik op vinyl, want ik ga vandezomer een platenspeler bijkopen. Is het dan ondertussen toegelaten die vinyl-liedjes op cd te zetten ? Of is dat illegaal door een wet op 'conversie' ofzo ?

Iemand die hier meer over weet ? Kben erg benieuwd !

Posted by DJ Zetski on Jun-11-2005 21:33:

'k Zou niet weten wat daar verkeerd mee is, aangezien je ze zelfs op vinyl koopt.
Er is idd onduidelijkheid over enkele zaken, en je kan blijven discussi�ren. De ene zal het uiteindelijk zo zeggen, en de andere zal het anders zeggen. Wat ik zeker weet is dat uploaden niet goed is (ik deed het vroeger zelf dikwijls, maar nu niet meer omdat ik zeker geen boete wil betalen).
Ik ben nu voorstander geworden van legale mp3 sites zelfs, maar jammer genoeg vind ik er voorlopig niet veel naar mijn goesting: ik heb bv. vroeger enkele liedjes kunnen downloaden op www.sms4music.com (denk allemaal van 2003, staan goeie dingen tussen zoals Leama-Melodica). Maar ik kan dan ook helemaal niet bewijzen dat ik die liedjes vandaar gehaald heb. En zo kunnen we maar blijven doorgaan.

Posted by TOR on Jun-11-2005 21:34:

quote:
Originally posted by Push2005
Handig die topic... zat ook met vraag daaromtrent. Binnen 2 weken speel ik muziek voor ons school 'galabal' met cd's en mp3's van o.a. dance-tunes.com ... daar houden ze bijvoorbeeld geen account history bij. Hoe kun je dan tov sabam bewijzen dat je die gekocht hebt ? En mag je die eigenlijk wel gebruiken om te draaien.

wat was je betalingsmethode?

quote:
2de rare vraag: Ik speel momenteel met 2 Numark CDX'en ... de nummers die ik echt niet vindt op cd of mp3 koop ik op vinyl, want ik ga vandezomer een platenspeler bijkopen. Is het dan ondertussen toegelaten die vinyl-liedjes op cd te zetten ? Of is dat illegaal door een wet op 'conversie' ofzo ?

je bedoelt een gedownloade mp3 van het nummer dat je op vinyl hebt?
lijkt me geen enkel probleem, tenslotte heb je het nummer in kwestie legaal gekocht.

@ DJ Zetski: voor een publiek spelen wordt niet gezien als "eigen gebruik", dus in dat geval kun je in de problemen komen.
amateurproducties vallen echter niet in deze categorie, aangezien deze nummers niet copyrighted zijn.

Posted by Bertn on Jun-11-2005 21:37:

ivm je eerste vraag:

-is het niet zo dat je ergens een betalingsbewijs of factuur of rekeninguittreksel kan voorleggen aan sabam moest het ooit zover komen?

ivm je 2de vraag:

in theorie mag je je nummers rippen van vinyl naar mp3 en van cd naar mp3 en zo... MAAR als je ergens met die cd met dat geripte nummer gaat draaien moet je er altijd voor zorgen dat je het origineel ook bijhebt en meteen ter inzage kan tonen... (dit is in theori, in werkelijkheid geven ze je altijd 24 u de tijd om aan te tonen dat je het origineel in je bezit hebt)

EDIT: was dus mijn versie van antwoord op push2005

Posted by Bertn on Jun-11-2005 21:40:

trouwens, er is helemaal geen onduidelijkheid over deze wetgeving. de auteurswetgeving van 1994 is zelfs speciaal aangepast voor mp3's in 2004.

Posted by DJ Zetski on Jun-11-2005 21:42:

Hiermee is er al meer duidelijkheid, waarvoor dank

Posted by DJ Zetski on Jun-11-2005 21:43:

Ik zit die wetgeving ook niet altijd te volgen, het is hier trouwens Belgi�: in theorie is het allemaal mooi weergegeven, maar in praktijk...

Pages (2): [1] 2 »