TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Ny Foto Tävling
Posted by St_Andrew on Jun-08-2005 22:02:
Ny Foto Tävling
Så, jag och shytrance tänkte annordna en ny fotoväling för sommaren, förra sommaren var kategorierna:
* Sommar
* Musik
* Nåt som beskriver dig (kan va vad som helst eg. gillar man katter kan man ta kort på en katt t.ex.
* Vad är det? (abstrakt foto av något, sen får man gissa.. och sen utses det mest abstrakta
* Roligt (aaa roligaste bilden vinner eller nåt)
* Porträtt av någon/något
Ska vi ha nya, eller samma? vad ska reglerna vara? etc. Discuss och sen bestämmer vi defentivt. Oxå vad var bra/dåligt med tävlingen förra året så vad behöver ändras?
Posted by mr_fisken on Jun-08-2005 22:20:
bästa festbilden?
Posted by Braxen on Jun-08-2005 22:26:
ska till españa nästa vecka .. lär ta nåra heta naturbilder, ni kan lämna över prispengarna till mig omgående 
Posted by St_Andrew on Jun-08-2005 23:41:
| quote: |
Originally posted by Braxen
ska till españa nästa vecka .. lär ta nåra heta naturbilder, ni kan lämna över prispengarna till mig omgående |
hedern är första pris 
Originally posted by mr_fisken
bästa festbilden? |
jo, kan ju kanske byta ut "musik" mot bästa festbilden?
Posted by K-PAXian on Jun-09-2005 08:41:
Kul idé! 
Jag är gärna på om man bara får veta reglerna. 
Hur är det med redigering av bilderna, för att få fram "mer" av bilden dvs, eller ska de vara "råa"?
Posted by dbl on Jun-09-2005 09:30:
Originally posted by K-PAXian
Kul idé! 
Jag är gärna på om man bara får veta reglerna. 
Hur är det med redigering av bilderna, för att få fram "mer" av bilden dvs, eller ska de vara "råa"? |
körde vi inte med förra året att man bara får fixa med kontrasten och så.. sånt som man kan göra i ett mörkrum alltså
Posted by zoric on Jun-09-2005 11:38:
Lär bli rätt många snygga bilder när jag åker utomlands i år. Förra året vart det en rätt snygg över en Kroatisk stad. Dubrovnik.
Posted by CJ InterCity on Jun-09-2005 12:09:
Originally posted by K-PAXian
Hur är det med redigering av bilderna, för att få fram "mer" av bilden dvs, eller ska de vara "råa"? |
alla har ju inte photoshop *host* så kanske det är mer rättvist att lämna dem råa
Posted by fede on Jun-09-2005 13:20:
man borde få fixa lite smått iaf, dom flesta riktiga fina fotografierna e ju ändå lite redigerade iaf, kontrast, färg etc...
vi kan ha nån kategori som heter "mönster" foto innehåller nått slags mönster t.ex. fotografera ett staket eller något... 
Posted by jofawe on Jun-09-2005 14:44:
i vilket fall som helst är jag på 
(ps. det heter fototävling och inte foto tävling ... ds.)
(ps2. www.skrivihop.nu ds2.)
Posted by Laszlo on Jun-09-2005 14:47:
Originally posted by ShyTrance
man borde få fixa lite smått iaf, dom flesta riktiga fina fotografierna e ju ändå lite redigerade iaf, kontrast, färg etc...
vi kan ha nån kategori som heter "mönster" foto innehåller nått slags mönster t.ex. fotografera ett staket eller något... |
Jag tycker förra årets kategorier var bra...kanske en kategori för bästa svart-vita fotografi också..`?
Bästa festbilden kan ju ses som samma kategori som musik och "mönster" är väl i princip samma som abstrakt?
Vad gäller redigering så borde färg- samt kontrastkorrigering vara okej till viss grad, precis som några av er säger så är så gott som alla fotografier påett eller annat sätt redigerade vad gäller färgmättnad, skärpa och kontrast...
Posted by fede on Jun-09-2005 14:53:
Originally posted by Laszlo
Jag tycker förra årets kategorier var bra...kanske en kategori för bästa svart-vita fotografi också..`?
Bästa festbilden kan ju ses som samma kategori som musik och "mönster" är väl i princip samma som abstrakt?
|
svart-vitt tänkte jag också på kommer nog med ;P
mönster är som abstrakt fast ändå inte :P abstrakt innehåller ju inte alltid något repetitivt mönster..
man skulle kunna ha med båda ?
Posted by P4z! on Jun-09-2005 15:58:
Jag föreslår följande kategorier:
- Svartvit
- Fest
- Sommar
- Porträtt
- Natur
- Dokumentär
- Barn
- Djur
- Retro
- Framtid
- Linjer/Mönster
osv 
Jag tycker även vi kör med fotosidans regler ang. fotomanipulation, den lyder som så att:
- Bilden skall vara en (1) exponering, därför är hopslagna panoramabilder, dubbelexponeringar eller sammanfogade bilder, bilder som definieras som manipulerade.
- Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden. Dessa saker skall göras med måtta och allt med syftet att efterlikna vad fotografen såg vid fotoögonblicket (dock skall denna definition inte tolkas filosofiskt i linje med ”detta var vad konstnären i sin hjärna såg för färger”). Att ljusa eller mörka bilden får inte göras så mycket att de kunde varit gjort med Cloneverktyget. Vi kommer inte att definiera exakt vilka verktyg eller handgrepp som är tillåtna, utan utgångspunkten med hela definitionen, är att bara tillåta sånt som gör att bilden bäst beskriver exakt vad fotografen såg vid fotoögonblicket.
- Att skärpa upp bilden är OK. (exempelvis genom USM / Oskarp bild)
- Cloneverktyget / Airbrushen är bara OK om syftet är att ta bort damm, partiklar, repor som hamnat på filmen i samband med att filmen handhafts.
- Det är inte tillåtet att ta bort oönskade ingående delar av bilden eller lägga till delar till bilden som inte ingick i exponeringen. Alltså att ta bort en läskburk i bakgrunden eller lägga dit en, med hjälp av efterbehandling av bilden.
- Blurring verktyget är inte tillåtet.
- Perspektivjusteringar är inte tillåtet. Allt sådant måste göras innan exponering mha hjälp av PC objektiv eller justeringar av kamerapositionen.
- Att beskära bilden är OK.
- Att framkalla sin film, i en för filmen icke-standard process, definieras som manipulation. Dvs att crossprocessa filmen, är manipulation (exempelvis att framkalla en diafilm i en färgneg process).
- Att ”styra upp” motivet (exempelvis genom att fysiskt städa motivet) innan exponeringen är INTE manipulering. Däremot är det lämpligt att i beskrivningen ange information så att betraktaren inte luras att dra felaktiga slutsatser om bilden, exempelvis att ett djur är vilt, fast det är fotograferat i hägn.
- Att kolorera ett svartvitt foto är manipulering.
- Att göra om en färgbild till svart-vitt är Ok, förutsatt att hela bilden är komplett justerad och inte bara delvis.
Posted by St_Andrew on Jun-09-2005 21:37:
Reglerna låter bra, vad tycker ni om dom här kategorierna (är typ en blanding mellan dina och dom som var förra året)?
- Svartvit
- Fest/Musik
- Sommar
- Porträtt
- Natur
- Roligt
- Barn
- Djur
- Retro
- Framtid
- Abstrakt
är iof ganska många? Kanske ska ha att man får ha med bilder som man tagit sen den senaste fototävlingen? eller ta bort några kategorier?
Posted by fede on Jun-09-2005 21:53:
Originally posted by St_Andrew
Reglerna låter bra, vad tycker ni om dom här kategorierna (är typ en blanding mellan dina och dom som var förra året)?
- Svartvit
- Fest/Musik
- Sommar
- Porträtt
- Natur
- Roligt
- Barn
- Djur
- Retro
- Framtid
- Abstrakt
är iof ganska många? Kanske ska ha att man får ha med bilder som man tagit sen den senaste fototävlingen? eller ta bort några kategorier? |
man måste väl inte skicka in bidrag till varje kategori om man inte har någon bra bild till just en specifik kategori...
d e bara bra med många olika kategorier tycker jag iaf
Posted by St_Andrew on Jun-09-2005 22:00:
Originally posted by ShyTrance
man måste väl inte skicka in bidrag till varje kategori om man inte har någon bra bild till just en specifik kategori...
d e bara bra med många olika kategorier tycker jag iaf |
mjo, men e ju inte så kul om det inte e så många bilder i varje kategori?