TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Era kommentarer om EDM musiken idag och förr
Pages (2): [1] 2 »
Era kommentarer om EDM musiken idag och förr
Känner mig äntligen fri från såna som armin, tiesto, ferry corsten o rubbet. Istället för apa mig efter dem har jag utvecklat min egen personliga stil bara de senaste månaderna. Har upptäckt den progressiva sidan av trance och house. Jag höll på att dö på att spela den sorts musik som nästan alla andra kör. Dagens helt oinspererade trance med en massa lager o dötrista melodier som typ armin kör funkar inte för mig längre. För mig räcker det enkla och en bit av kreativitet. De som har varit med en viss tid förstår nog mig bättre. Jag höll på att lägga av och sälja hela skiten som kostat mig en hel j*vla del. Många skivor som jag köpt den senaste tiden har fått sätta livet till får jag medge och det skyller jag på grupptrycket. Måste också nämna att det verkligen är svårt och hitta sånt som både är bra och nytt idag. Känner mig tvingad och köpa en massa begagnade skivor men det kanske är värt det? Jag ville bara få ut allt det här ur mig. Tack o hej!
Re: äntligen känner jag mig fri......
| quote: |
| Originally posted by dj christian Har upptäckt den progressiva sidan av trance och house. Jag höll på att dö på att spela den sorts musik som nästan alla andra kör. Dagens helt oinspererade trance med en massa lager o dötrista melodier som typ armin kör funkar inte för mig längre. |

Välkommen till den mörka sidan (progens underbara värld)
Precis samma sak hände med mig för något år sedan...blev urless på trancen, upptäckte technon, housen och har på senare tid precis som många andra även fastnat i progträsket. Därmed är det inte sagt att jag inte kan njuta av trance...ASOT 200 var helt makalöst och det finns mycket som fortfarande håller inom trancen också, men jag skulle mycket hellre åka iväg och se Sasha, Digweed, Zabiela, Sanches, AvH eller någon av de stora prog- och housejockarna framför AvB, Tiësto och grabbarna...
Vad som gjort att proggen slagit så enormt det senaste året har jag dock inte en aning om...någon som har någon teori?
| quote: |
| Originally posted by Laszlo Vad som gjort att proggen slagit så enormt det senaste året har jag dock inte en aning om...någon som har någon teori? |
| quote: |
| Originally posted by jofawe erhm... svaret på den frågan skrev ni väl själva? |
| quote: |
| Originally posted by Laszlo Du menar det att trancen är tråkig och enformig och att den inte utvecklats de senate åren? |
| quote: |
| Dagens helt oinspererade trance med en massa lager o dötrista melodier som typ armin kör funkar inte för mig längre. För mig räcker det enkla och en bit av kreativitet. De som har varit med en viss tid förstår nog mig bättre. |
| quote: |
| Precis samma sak hände med mig för något år sedan...blev urless på trancen, upptäckte technon, housen och har på senare tid precis som många andra även fastnat i progträsket |
Tror nog mer det är lyssnarna som har utvecklats. Det finns fortfarande väldigt bra trance (t.ex. Jonas Steur - Castamara), dock lyssnar jag själv inte på det så värst mycket. Är själv insnöad i hårdare formen av trance med stor övergång till techno etc just nu.
Att det inte släpps några nya Carte Blance idag beror nog på att det släpps så sanslöst mycket mer musik och i och med internet's exposionsartade utveckling så kan "alla höra allt".
Själv ser jag mycket progressive-house som låter likadant, alla vill låta som Benz & MD och Leama & Moor. Finns några som sticker ut, men den stora massan här gör samma sak som med ASOT trancen. (och ta nu inte upp James Holden som ett exempel för han är techno
)
Att fler och fler lyssnar på progg har nog en del med att göra att man blir mobbad om man gillar ASOT och liknande. "Det är cheese" , "tonårs-trance" m.m. florerar på forum runt om på nätet. Självklart blir den ovane lyssnaren rädd och ändrar snabbt sin uppfattning om vilken musik som är "rätt" att lyssna på.
Se bara på våran svenska avdelning av TranceAddict. Hur många pratar om senaste trancemusiken här i jämfört med hur många som prisar ny fräsh house? Efter att 'Call On Me' slog igenom förra hösten så har SWETA blivit ett SWEHA 
i'm feelin' u guys, ja e väl fortfarande en sucker för dom stora numren ála 'carte blanche', men ja tycker d släpps allt för mkt ointressanta prylar, 'intetsägande' grejer, typ.
Har alltid gillat house, men nu är jag mer insnöad där än nånsin, vet inte om d låter konstigt, men jag tycker house har fler sidor än trance, house har väl som trance, flera 'subgenrer', men d känns som att subgenrerna i house skiljer sig mer än subgenrerna i trance, kanske e därför d känns fräschare på nå sätt å lyssna på house nu för tiden. 
| quote: |
| Originally posted by Gate 42 Att fler och fler lyssnar på progg har nog en del med att göra att man blir mobbad om man gillar ASOT och liknande. "Det är cheese" , "tonårs-trance" m.m. florerar på forum runt om på nätet. Självklart blir den ovane lyssnaren rädd och ändrar snabbt sin uppfattning om vilken musik som är "rätt" att lyssna på. |
Det är verkligen synd att folk inte kan tycka och tänka själva. Jag har själv märkt av detta i min närmaste bekantskapskrets. I den så är det jag som är deras fönster ut mot EDM-världen. Ingen av de har internet - moha. Pinsamt ja. I början var det bara hardtrance och dittan och dattan och en del trallvänlig lugnare trance som gällde. När jag fastnade i technon (tackar Sven Väth och Jeff Mills för detta
) så tog jag med ett par schyssta mixar till ett gäng förfester.
Lite av problemet med mig är just att vad jag än gillar för stunden försöker jag packa på andra och få de att inse att "this is teh shit!". Får jag inte välja minst 50% av musiken som spelas på en förfest blir jag galen - och det vet jag retar gallfeber på många av polarna. Men det är väl den mentaliteten som gör att vissa av oss drömmer om att få spela inför 10.000 personer..
"Bara denna låten också - den är så jävla het, sen får ni lyssna på vad som helst...jag lovar" 
samma sak här... trancen blev tråkig imo och jag överfördes till techno, house, prog... whatever
fast den enda trance dj'n som fortfarande håller måtten för mig är Paul van Dyk... han har sin egen feta stil som jag gillar... flesta andra verkar vara Armin kopior (imo) som alla spelar detsamma (...eller vad vet jag) 
många gillar också när DJ'n leker på scen... sånt händer väldigt sällan när en trance dj spelar... många har tillomed slutat beatmatcha ju.. dom har alla sina låtar ställda på samma bpm så att det är bara att mixa och färdigt
.. fast detta gäller såklart inte bara trance dj's
| quote: |
| Originally posted by benni samma sak här... trancen blev tråkig imo och jag överfördes till techno, house, prog... whatever fast den enda trance dj'n som fortfarande håller måtten för mig är Paul van Dyk... han har sin egen feta stil som jag gillar... flesta andra verkar vara Armin kopior (imo) som alla spelar detsamma (...eller vad vet jag) ![]() många gillar också när DJ'n leker på scen... sånt händer väldigt sällan när en trance dj spelar... många har tillomed slutat beatmatcha ju.. dom har alla sina låtar ställda på samma bpm så att det är bara att mixa och färdigt .. fast detta gäller såklart inte bara trance dj's |
) - förutsatt att man har ett mixerbord med lite effekter eller en effektbox. Att bara klippa de olika EQ-banden och kanalerna fram och tillbaka blir lite tjatigt i längden....
För mig känns det som att hela prog-hypet blev en inne-grej i och med As The Rush Comes. Innan dess var det bara de kunniga som höll på med progg, medan trancen var 'teh shit' - nu börjar trancen bli uttjatad. I sinom tid kommer proggen också bli uttjatad, precis som 60-tals musiken en gång i tiden blev uttjatad, osv
Vi letar alltid efter något nytt, något som vi inte redan hört 1000 gånger. Så är det helt enkelt.
det har varit svårt för mig att fånga polarnas intresse. Det räckte att jag nämnde ATB eller Uniting Nations, så var dom förvirrade och borttappade
och bland trance-folk har jag inte mycket att säga heller, alla vet ju redan allt om alla 
Måste tyvärr hålla med om att trancen har blivit rätt tråkig. Detta har i mitt fall lett till dels mer house (ska bli intressant att se eric prydz på hultsfred senare i veckan) samt att jag plockat fram de gamla klassikerna igen.. Dj Tiesto - ISOS 1, Matt Darey - Ibiza Euphoria osv..
Jag håller nog inte med alls. Kan vara för att jag inte lyssnat på trance mer än tre år men jag tycker helt klart dagens trance är helt jävla underbar. Precis som jag tycker äldre trance är lika bra
Jag är väl lite ostig av mig kanske

Intressant tråd minsann. Med många läsvärda inlägg. Jo, allt fler går ifrån standard trancen, och vem kan egenltigen klandra dem med tanke på hur likriktad den genren har blivit. Till och med låt strukturen har blivit en del av definitionen för vad trance är! Det måste inte finnas en två minuters build-up, massivt break, fläskig over-the-top melodi som sedan ska upprepas en gång till innan låten slutar, i alla jävla låtar! Bläh!
Men så har det ju iofs sett ut sedan 98/99. Proggen är ju bra mycket mer intressant på det sättet. Om den nu inte hade varit så förbannat långsam och energi-lös 
Jag älskar att lyssna på progg. Annars hade jag aldrig klarat av att hålla ordning på DI.FMs progg kanal helt själv. Min mp3-spelare är spränfylld med progg. Men jag tycker inte om att dansa eller spela progg. Avsaknandet av energi är tyvärr för stort. Jag glider ALLTID över till snabbare hårdare grejer om jag försöker lira progg. Jag är inte skapt för att lira progg, även om jag regelbundet får mina ryck...
Själv har jag då, för första gången på år och dar, bestämt mig för att jag ska hålla mig till de områden jag behärskar. Vilket inte är progg. Jag har därför konsentrerat mig på ösigare och hårdare grejer. Melodiskt går fortfarande, så länge energin finns där. Det är lite mot trenden märker jag (när det gäller spelningar och det allmänna snacket) men jag har bevisat för mig själv för många gånger att om jag lirar saker jag inte känner starkt för längst inne i hjärtat så suger jag nått så fantastiskt. Så det är kanske egentligen inte så mycket till val kanske...
Laszlo: Du har helt rätt med det du sa om mixandet. Vanlig trance är inte lätt att göra så mycket med som DJ. House eller techno erbjuder helt andra möjligheter. Har ett gäng polare som lämnade trancen bakom sig runt 94/95 för technons förlovande land precis av den anledningen.
| quote: |
| Originally posted by Dj_Irish Men så har det ju iofs sett ut sedan 98/99. Proggen är ju bra mycket mer intressant på det sättet. Om den nu inte hade varit så förbannat långsam och energi-lös ![]() |
)
| quote: |
| Originally posted by Laszlo Energilös? Där håller jag absolut inte med. Jag kan få mycket högre energikickar av mörk släpande prog än vad jag någonsin fått av trancen. (Därmed är det inte sagt att det inte finns låtar som fortfarande kan få mig att börja böla som en nyfödd bäbis på ett dansgolv). Vi ser väl helt enkelt alla olika saker inom musiken, och tur är väl det, annars hade vi väl alla sprungit runt med Lena PH i våra iPods. (I pitty the fools ) |
En intressant tråd ja. 
Jag själv finner mer njutning av den äldre trancen som gjordes 2000-2003. Sedan har det bara blivit mindre och mindre som jag verkligen fastnar för. De man trott varit nya har i själva verket producerats förr, t.ex. Goldenscan - Only With You som är en milstolpe i min tid av trance och jag trodde den var nyproducerad nu, men fick istället reda på att den gjordes i 2003.
Jag älskar prog också, speciellt house. Progressive och tribal. Det är hur jävla underbart som helst att dansa till och att spela själv. Därför brukar jag i mina längre sets börja med progressive house och trappa upp till progressive trance och sedan ösa på som fan med trance och techno.
Vilket föredrar jag? Ja... Bra fråga. Jag gillar nog att spela blandat helt enkelt. Gillar variation i ett set/en kväll och har gjort det enda sen den enorma festen jag var på 2000 där det spelades trance, techno, goa och acid med en DJ per stil. Lineupen var oslagbar och var exakt tajmad så att ville man ha techno, så var det techno, ville man ha trance, var det trance.
Jag har nu förvisso endast spelat ute för en dansande publik en gång, men jag kunde ändå läsa av dem och se vad det var man skulle braka på med. Den kvällen var det iofs endast progressive och tribal house som jag spelade.
Oj nu skenade jag iväg lite från ämnet. Men min huvudpoäng är ändå att jag lirar både och, även om det blir mest äldre grejer, med en variation under setets gång. Roligast så. 
TAck för alla svar!!! Det ger mig lite inseende i andras smaker också. nåra kommentarer.
| quote: |
| Precis samma sak hände med mig för något år sedan...blev urless på trancen, upptäckte technon, housen och har på senare tid precis som många andra även fastnat i progträsket. Därmed är det inte sagt att jag inte kan njuta av trance |
| quote: |
| I början var det bara hardtrance och dittan och dattan och en del trallvänlig lugnare trance som gällde. När jag fastnade i technon (tackar Sven Väth och Jeff Mills för detta ) så tog jag med ett par schyssta mixar till ett gäng förfester. |
| quote: |
| Det ges inte speciellt mycket utrymme för att leka med trancen tyvärr - vilket också är en av anledningarna till att jag lade det åt sidan. Det blir i längden enformigt och tråkigt att spela. Proggen som är lite monotonare, för att inte tala om technon, är mycket roligare att mixa för där kan man leka bäst fan man vill. Det jag gillar med proggen framförallt är de långa buildupsen. På en treminutersövergång kan man hinna med att leka mycket, ibland lite för mycket |
| quote: |
| I sinom tid kommer proggen också bli uttjatad, precis som 60-tals musiken en gång i tiden blev uttjatad, osv Vi letar alltid efter något nytt, något som vi inte redan hört 1000 gånger. Så är det helt enkelt. |
| quote: |
| Måste tyvärr hålla med om att trancen har blivit rätt tråkig. Detta har i mitt fall lett till dels mer house (ska bli intressant att se eric prydz på hultsfred senare i veckan) samt att jag plockat fram de gamla klassikerna igen.. Dj Tiesto - ISOS 1, Matt Darey - Ibiza Euphoria osv.. |
måste säga att detta är en av de mest intressanta trådarna på TA nu!
Laszlo:
Jag känner faktist igen mig där du säger att man tar med sig en cd med lite "hårdare" en med "house" och lite så.. Så vill de ALLTID höra House skivan, lite lustigt..
Å BTW, det går visst att mixa Trance nu :P .. använder man sig av loopar å slingor så funkar det toppen.. synd att man inte är bättre på det bara

Har tänkt vidare på detta och kommit fram till ytterligare en teori.
Känns det inte lite som att olika genres tilltalar olika åldrar? När jag själv kollar runt bland mina vänner och bekanta, både IRL och på nätet så känns det som att de som är lite yngre, låt oss säga övre tonåren och upp till 20 diggar trance av den melodiska klassen mer än de som kommit över sina 20 jordsnurr?
Själv konstigt nog så lyssnade jag mest på minimal flumhouse när jag var 14-15 och snöade in på trancen så sent som när jag var 18 (5år sen, alltså år 2000, missade alla "stora" hits
). Att jag lyssnade på de skivorna jag gjorde var för att känna mig lite tuff. Kunna dra ur mig nå knepig låttitel i skolan och få folk att se ut som frågetecken så att jag inom mig kände mig cool som lyssnar på sådant som "vanligt" folk inte förstår. När jag nu på senare år inser hur hemskt många av de skivorna jag lyssnade på är så skäms jag lite 
Ser man på fester så domineras trance fester av yngre besökare och av dem som är hängivna klubb-besökare som går på så gott som varje fest. Går man dock på houseklubb eller liknande så hittar man dels äldre människor (även gubbar i 30års åldern!
sorry Steve
) och även "vanligt" folk, kostymnissar och hemmafruar.
Kontentan av det hela är att House är vuxet och trance är för "barn". De barn som lyssnar på house gör det för att känna sig vuxna. Smaka på den! 
( bör tillägas att jag inte "försvarar" trancen på något sätt, vädrar bara mina funderingar )
| quote: |
| Originally posted by Gate 42 Kontentan av det hela är att House är vuxet och trance är för "barn". De barn som lyssnar på house gör det för att känna sig vuxna. Smaka på den! ![]() |
Det ligger något i vad du skriver Patrik.
Personligen föredrar jag att lyssna på progg hemma, att lyssna på ASOT/trance ute, och att spela cheeese när jag mixar 
| quote: |
| Originally posted by Gate 42 Har tänkt vidare på detta och kommit fram till ytterligare en teori. Känns det inte lite som att olika genres tilltalar olika åldrar? När jag själv kollar runt bland mina vänner och bekanta, både IRL och på nätet så känns det som att de som är lite yngre, låt oss säga övre tonåren och upp till 20 diggar trance av den melodiska klassen mer än de som kommit över sina 20 jordsnurr? Själv konstigt nog så lyssnade jag mest på minimal flumhouse när jag var 14-15 och snöade in på trancen så sent som när jag var 18 (5år sen, alltså år 2000, missade alla "stora" hits ). Att jag lyssnade på de skivorna jag gjorde var för att känna mig lite tuff. Kunna dra ur mig nå knepig låttitel i skolan och få folk att se ut som frågetecken så att jag inom mig kände mig cool som lyssnar på sådant som "vanligt" folk inte förstår. När jag nu på senare år inser hur hemskt många av de skivorna jag lyssnade på är så skäms jag lite ![]() Ser man på fester så domineras trance fester av yngre besökare och av dem som är hängivna klubb-besökare som går på så gott som varje fest. Går man dock på houseklubb eller liknande så hittar man dels äldre människor (även gubbar i 30års åldern! sorry Steve ) och även "vanligt" folk, kostymnissar och hemmafruar. Kontentan av det hela är att House är vuxet och trance är för "barn". De barn som lyssnar på house gör det för att känna sig vuxna. Smaka på den! ![]() ( bör tillägas att jag inte "försvarar" trancen på något sätt, vädrar bara mina funderingar ) |
| quote: |
| Originally posted by Gate 42 Ser man på fester så domineras trance fester av yngre besökare och av dem som är hängivna klubb-besökare som går på så gott som varje fest. Går man dock på houseklubb eller liknande så hittar man dels äldre människor (även gubbar i 30års åldern! sorry Steve ) och även "vanligt" folk, kostymnissar och hemmafruar. |
... lol jag tror faktiskt det
Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.