TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- körkortet taget


Posted by lacksesepsotygh on Jun-20-2005 13:48:

Invisible Grin körkortet taget

nu är jag äntligen klar med detta helvete (började köra sep 2003), och hamnade på ohumana 32 körlektioner. jag vet, det är hemskt, men jag har varit upptagen med studier på annan ort, och har därför har det blivit länge mellan gångerna (plus att jag är äckligt oengagerad när det gäller motordrivna fordon).

hur länge tog det för er? 5 lektioner? 10? 39? 88? 106?


Posted by ScuL on Jun-20-2005 13:52:

45 eller nånting för mig.

men du får anta från mig att det är INTE lätt att få körkortet i Holländska rusningstraffiken.


Posted by lacksesepsotygh on Jun-20-2005 13:57:

ah, kan tänka mig det. vad går en lektion på i holland? här kostade de i början ~350, men höjdes till 570. dock samma minutpris. körtiden ökades från 40min till en timme.


Posted by SWE_TRANCE on Jun-20-2005 14:10:

17 lektioner, 22 dagar.

Första lektionen 1999-04-05, fick lappen i handen 1999-04-27.
Hyffsat nöjd med det


Posted by benni on Jun-20-2005 14:27:

jag fick mitt körkort på island när jag fyllde 17... fick 2 fel av 10 som man fick göra (jag körde 12 eller 15 (minns inte riktigt) körlektioner innan dess)

ingen farlig trafik där heller plus att det är mkt billigare än i sverige


Posted by staz on Jun-20-2005 15:13:

har tagit 22 men nu vare typ ett år sen ja körde.. har ingen möjlighet till privat övningskörning o då går de fan inte skulle krävas typ 100 lektioner lr nåt.


Posted by SteveTranz4ever on Jun-20-2005 15:28:

Grattis....!!!!

Själv har man haft lappen i 12 år nu
20 15min körlektioner
Klarade teorin & uppkörningen på första försöken...


Posted by fede on Jun-20-2005 15:37:

gratts!

själv har jag uppkörning 12/7

jag har tagit 8 lektioner änsålänge, ska ta 2 till alltså 10 totalt... men jag har kört mycket med farsan, det är mest för o "komplettera"..


Posted by ScuL on Jun-20-2005 15:43:

quote:
Originally posted by lacksesepsotygh
ah, kan tänka mig det. vad går en lektion på i holland? här kostade de i början ~350, men höjdes till 570. dock samma minutpris. körtiden ökades från 40min till en timme.


då jag hade lektioner (2001) var det €65/timme men nuförtiden ligger det mellan €70 och €80.

uppkörning kostar €350

får säga att mitt körkort kostade mig drygt €4000


Posted by reveal on Jun-20-2005 16:03:

Gratulerar! Bättre sent än aldrig

quote:
Originally posted by ScuL
får säga att mitt körkort kostade mig drygt €4000


Rätt mycket Mitt kostade drygt 10 000 kr


Posted by ScuL on Jun-20-2005 18:18:

quote:
Originally posted by reveal

Rätt mycket Mitt kostade drygt 10 000 kr


mm. fyra gånger dyrare än min bil


Posted by Laszlo on Jun-20-2005 19:10:

Grattis!

För mig tog det 3 uppkörningar (!) och typ 15 körlektioner innan jag fick mitt satans körkort. Men, vid första försöket satte jag alla rätt på teoriprovet


Posted by Kaveh on Jun-20-2005 19:22:

Congrats! Härlig känsla när man får körkort =)


Själv tog jag mitt i augusti förra året efter 5 körlektioner - lärde mig det mesta genom att övningsköra hemma.


Posted by jofawe on Jun-20-2005 19:41:

jag tog 14 körlektioner varav 4 min körskolelärare bjöd mig på (Round Table polare med styvfarsan) .. Så körkortet blev mitt den 8:e november 2000.. kostade 7000 exakt.

Det ni
Hade ett fel på uppskrivningen och en dundertabbe på uppkörningen (körde fel.. men det löste sig ändå)

Har en tjejkompis som kört upp 4 gånger nu, gjort ungefär 15-20 allvarliga fel (kört mot enkelriktat, mot rött kört om på överågngställen osv) ...
Och män är överrepresenterade i olycks-statistiken?


Posted by Gate 42 on Jun-20-2005 20:00:

quote:
Originally posted by jofawe
Har en tjejkompis som kört upp 4 gånger nu, gjort ungefär 15-20 allvarliga fel (kört mot enkelriktat, mot rött kört om på överågngställen osv) ...


Låter som Emelia, sveriges värsta bilförare enligt TV4's program


Själv har jag aldrig kört bil. Nej, jar är inte emot bilar som någon larvig miljöpartist. Det har bara aldrig blivit av att jag tagit kortet. Tänkte fakiskt börja jobba på det här nu i sommar.


Posted by SteveTranz4ever on Jun-20-2005 20:01:

quote:
Originally posted by jofawe
jag tog 14 körlektioner varav 4 min körskolelärare bjöd mig på (Round Table polare med styvfarsan) .. Så körkortet blev mitt den 8:e november 2000.. kostade 7000 exakt.

Det ni
Hade ett fel på uppskrivningen och en dundertabbe på uppkörningen (körde fel.. men det löste sig ändå)

Har en tjejkompis som kört upp 4 gånger nu, gjort ungefär 15-20 allvarliga fel (kört mot enkelriktat, mot rött kört om på överågngställen osv) ...
Och män är överrepresenterade i olycks-statistiken?


Men tjena.... låter som nån som kunde vart med på det där TV programmet som nyligen gick... Sveriges sämsta bilförare eller vad det nu hette.


Posted by jofawe on Jun-20-2005 20:28:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Men tjena.... låter som nån som kunde vart med på det där TV programmet som nyligen gick... Sveriges sämsta bilförare eller vad det nu hette.


Ungefär..
kan tilläggas att hon är helt jävla dum i huvudet.. på riktigt


Posted by chjo on Jun-21-2005 06:15:

Grattis!!!!

Det är så sjukt olika vart man kör upp och för vem.

Tog Mc kort som 16 åring, inga lektioner men kuggade 2 ggr, den ena av dom kom jag inte av testbanan, uppkörningsgubben hävdade jag skulle köra ihäl mig närsomhelst
När jag fyllde 18 skulle jag ta kort för tung mc och för bil. Har man kört mc i två år borde det ju va lätt att ta körkort för bara en lite tyngre hoj, men kuggade två ggr igen innan jag fick det

För bil var det betydligt enklare!, inga lektioner och kortet på första försöket.

Just det där med antalet lektioner har ju mkt att göra med dels hur intresserad man är av att lära sig plus hur intresserad ex. mor och far är av att övningsköra.
Farsan och jag var ute när jag var 15 och körde mc i skogen, när jag fyllde tillräckligt gammal för att övningsköra bil så var vi ute grymt mkt.

ps. Har varit av med körkortet 5 ggr , men inte behvt ta om det ds.


Posted by Rikard on Jun-21-2005 09:51:

Grattis!

Kuggade teorin för en månad sen på första försöket (så surt när man bara är en ynka poäng ifrån)

Gjorde halkkörningen igår, skitkul och börna på banan


Posted by reveal on Jun-21-2005 19:00:

quote:
Originally posted by chjo
ps. Har varit av med körkortet 5 ggr , men inte behvt ta om det ds.


Inga samband där eller? Fått körkort utan att öva, sen bli av med det 5 gånger?


Posted by chjo on Jun-22-2005 08:31:

quote:
Originally posted by reveal
Inga samband där eller? Fått körkort utan att öva, sen bli av med det 5 gånger?


Öva??
Hade kört flera 1000 mil innan jag tog körkort, tog dock inga lektioner.
Tror heller inte att några lektioner i världen hade gjort mig mindre gasglad. Nästan samtliga indragningar var på MC.

Men har växt till mig nu, haft körkortet konstant i 3 år, nytt rekord


Posted by reveal on Jun-22-2005 20:08:

quote:
Originally posted by chjo
Öva??
Hade kört flera 1000 mil innan jag tog körkort, tog dock inga lektioner.
Tror heller inte att några lektioner i världen hade gjort mig mindre gasglad. Nästan samtliga indragningar var på MC.

Men har växt till mig nu, haft körkortet konstant i 3 år, nytt rekord


Sorry, menade lektioner Tänkte att man kanske lätt "missar" vissa saker om man inte tar lektioner men jag vet inte, jag övade knappt alls bortsett från själva lektionerna


Posted by chjo on Jun-23-2005 07:48:

quote:
Originally posted by reveal
Sorry, menade lektioner Tänkte att man kanske lätt "missar" vissa saker om man inte tar lektioner men jag vet inte, jag övade knappt alls bortsett från själva lektionerna


Förstår hur du menar
Men mina förehavanden med ordningsmakten har bara att göra med lackande respekt för gällande hastighetsbestämmelser Men det var som sagt när man var ung och tanklös.


Posted by ScuL on Jun-23-2005 09:44:

quote:
Originally posted by chjo
Förstår hur du menar
Men mina förehavanden med ordningsmakten har bara att göra med lackande respekt för gällande hastighetsbestämmelser Men det var som sagt när man var ung och tanklös.


hehe i Holland är maximumhastigheten 120km/t dock när det inte finns bilköar så kör alla 140km/t jämt..



Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.